1.10 Økonomiske og administrative konsekvenser
Ny AFP var inkludert i anslaget på økonomiske konsekvenser
som ble presentert i Prop. 87 L (2018–2019) om ny offentlig tjenestepensjon.
Det er krevende å vurdere de økonomiske konsekvensene knyttet til omleggingen
av pensjonsordningene i offentlig sektor, siden deler av pensjonsreformen
– levealdersjustering og nye regler for regulering av pensjon under
utbetaling – allerede var innført.
Det er ikke formålstjenlig å anslå de økonomiske konsekvensene
av omleggingen av AFP-ordningen isolert sett – både fordi det er
vanskelig å se for seg en omlegging av AFP-ordningen, samtidig med
en videreføring av den gamle bruttoordningen, og fordi opptjeningssatsene
i de ulike elementene av offentlig tjenestepensjon henger sammen
og er fastsatt simultant. Det vises derfor til Prop. 87 L (2018–2019)
om ny offentlig tjenestepensjon for en samlet vurdering av de økonomiske
konsekvensene av omleggingen av offentlig tjenestepensjon.
Pensjonsavtalen legger til grunn medregning
av ansiennitet mellom privat og offentlig sektor. Merutgiftene er
anslått til 116 mill. kroner i 2030, 265 mill. kroner i 2040, og
372 mill. kroner i 2050. De årlige merutgiftene når ordningen er
fullt innfaset, rundt 2060, er anslått til om lag 415–430 mill.
kroner. Dette utgjør om lag 2–3 pst. av de anslåtte utgiftene til
ny offentlig AFP. Beregningene tar ikke hensyn til at ensidig medregning
kan påvirke overgangsratene fra privat til offentlig sektor, og kostnadene
kan øke dersom overgangsratene øker som følge av regelendringene.
Selv om AFP-utgiftene kun øker med 2–3 pst.
som følge av medregning, vil en større andel enn 2–3 pst. av de
offentlig ansatte få innvilget AFP som følge av medregning av ansiennitet
fra privat sektor. Offentlig ansatte som ikke har rett til AFP,
vil få betinget tjenestepensjon. Dette demper konsekvensene for
den enkelte av å falle ut av AFP-ordningen, og vil samtidig medføre
at de merutgiftene til ny offentlig AFP som følger av medregning,
motsvares av mindreutgifter til betinget tjenestepensjon.
På lengre sikt, når ordinære ansiennitetsvilkår
er fullt innfaset, vil medregning av tid fra privat sektor øke AFP-utgiftene
(ekskl. betinget tjenestepensjon) i offentlig sektor med 4–5 pst.
Dette indikerer at om lag 5 pst. av offentlige ansatte vil ha behov
for medregning av ansiennitet fra privat sektor for å få rett til
AFP i offentlig sektor.
De årlige merutgiftene knyttet til den midlertidige ordningen
for gjensidig medregning for årskullene 1963–1965 er anslått til
20 mill. kroner i 2025, 47 mill. kroner i 2026, og 73 mill. kroner
i 2027. De årlige merutgiftene kan forventes å flate ut på om lag
85 mill. kroner i 2028, og vil etter hvert reduseres gradvis mot
null frem til omtrent 2060.
Merutgiftene knyttet til at kravet om 10 års
tjenestetid gjøres reparerbart vil være lave, og kun knyttet til
årskullene 1963–1966, som er omfattet av særskilte kvalifikasjonskrav.
Fremskriving av pensjonsutgiftene mange tiår
frem i tid er usikre. Særaldersgrensene bidrar også til økt usikkerhet.
Forslaget til ny offentlig AFP er kjønnsnøytralt. Gjennomsnittlig
utbetalt pensjon fra de offentlige tjenestepensjonsordningene er
høyere for menn enn for kvinner. Dette skyldes primært faktorer
utenfor pensjonssystemet. Kjønnsnøytrale delingstall medfører på den
andre siden at kvinner – som har høyere forventet levealder enn
menn – får høyere samlet pensjon enn det de ville fått dersom delingstallene
skulle reflektert den forventede gjenstående levealderen for hvert
kjønn for seg.
Det er flere kvinner enn menn i offentlig sektor,
og kvinner benytter seg i større grad av gjeldende AFP-ordning.
Tatt ut fra 62 år vil ny offentlig AFP for flertallet gi noe lavere
utbetaling sammenlignet med AFP-ordningen slik den er utformet for
årskullene til og med 1962. En omlegging til ny AFP er en ulempe
for dem som uansett ville sluttet i arbeid ved 62 år. Med utgangspunkt
i dagens avgangsmønster vil det være en høyere andel kvinner som
slutter i arbeid ved 62 år og som dermed taper på omleggingen. Samtidig
må ny offentlig AFP ses som et delelement i en helhetlig pensjonsløsning
for offentlig ansatte, og det er ikke åpenbart om og ev. hvordan
en kan vurdere de likestillingsmessige konsekvensene av ny offentlig
AFP isolert fra de øvrige regelendringene som allerede er vedtatt.
Det vises til Prop. 87 L (2018–2019) om ny tjenestepensjon
for ansatte i offentlig sektor der det ble redegjort for hvordan
de nye ordningene vil slå ut for den enkelte.
Utgiftene til gjeldende AFP-ordning anslås til
om lag 12 mrd. kroner i 2022. Til tross for at kvinner i gjennomsnitt
har lavere opptjening enn menn, utgjør kvinners andel om lag 70
pst. av AFP-utgiftene i offentlig sektor. Når AFP-ordningen i offentlig
sektor gjøres om til en supplerende ordning som ikke er betinget
av at en slutter helt eller delvis i arbeid, er det forventet at
kvinners andel av AFP-utgiftene vil reduseres noe. Beregninger anslår
at de årlige utgiftene til ny AFP og betinget tjenestepensjon vil
utgjøre om lag 20 mrd. 2022-kroner mot slutten av århundret, når
betinget tjenestepensjon er fullt innfaset. De årlige utgiftene
for kvinner vil utgjøre om lag 65 pst., mot 35 pst. for menn. Kjønnsubalansen
i årlige utgifter skyldes i stor grad at fremskrivingene legger
til grunn at det også i fremtiden vil være en høyere andel kvinner
som jobber i offentlig sektor.
En høyere andel kvinner i offentlig sektor motsvares
av en høyere andel menn i privat sektor. Kjønnsforskjellene mellom
sektorene vil også påvirke i hvilken grad hhv. kvinner og menn drar
nytte av medregning av tid mellom offentlig og privat sektor. Beregninger
viser at merutgiftene som følger av medregning av ansiennitet fra
private AFP-virksomheter, vil være høyere for menn enn for kvinner.
Når de ordinære ansiennitetsvilkårene er fullt innfaset, vil medregning
øke de årlige utgiftene til offentlig AFP, inkl. betinget tjenestepensjon, med
om lag 4 pst. for menn, mot i underkant av 2 pst. for kvinner.
Ny AFP vil ha administrative konsekvenser for
tjenestepensjonsleverandørene, Arbeids- og velferdsetaten og Fellesordningen
for AFP i privat sektor. Det er for tidlig å gi et kvalifisert anslag
på kostnadene knyttet til utvikling og drift av nødvendige tjenester
for ny AFP.