3.2.2 En fleksibel helse- og omsorgstjeneste
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at Norge skal
ha en desentralisert sykehusstruktur som sikrer beredskap og gir
alle innbyggere forsvarlig og trygg behandling på sykehus.
Disse medlemmer viser
til at det er behov for at de kommunale helse- og omsorgstjenestene
blir mer motstandsdyktige og mener det er avgjørende at det utvikles
gode planverk i lys av blant annet befolkningssammensetning og tilgang
på nødvendig personell. I en sterk, offentlig og solidarisk helsetjeneste
er fagfolkene den ressursen vi må ta best vare på. Disse
medlemmer mener det er vesentlig at det legges til rette for
hele faste stillinger, mer fleksibilitet og riktigere bruk av personellressursene
samt mer samhandling innad i tjenestene og på tvers av tjenestenivåer. Disse medlemmer støtter derfor regjeringens
foreslåtte grep for å styrke de kommunale helse- og omsorgstjenestens
beredskapsevne. Særlig vil disse medlemmer fremheve
behovet for en bedre oversikt over og systematikk knyttet til bruk
av tilgjengelige personellressurser, og mener det bør vurderes hvordan
helsetjenestene i beredskapssituasjoner kan nyttiggjøre seg bedre
av blant annet leger og annet helsepersonell som yter privatfinansierte
tjenester, samt mobilisering av reservepersonell av ulike slag.
Disse medlemmer viser
også til at Helsepersonellkommisjonen peker på at det vil bli mangel
på helsepersonell i årene som kommer, sammenlignet med tilfanget
av personell de siste tiårene. En velfungerende helseberedskap forutsetter
tilstrekkelig personell med riktig kompetanse og fleksibilitet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil peke på at høsten 2023 ble Tørn-prosjektet
utvidet til et nasjonalt program for hele helse- og omsorgstjenesten.
Programmet vil ha tre delprogrammer; ett for den kommunale helse-
og omsorgstjenesten, ett for spesialisthelsetjenesten og ett program
for samhandling. Flertallet viser til
at formålet med programmet er å fremme riktig organisering og oppgavedeling
i helse- og omsorgstjenestene over hele landet. Tørn skal sikre
bedre bruk av personellressursene, øke heltidsandelen og andelen
ansatte med formell helsefaglig kompetanse.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener
en økning i antallet intensivplasser over hele landet er et annet
kritisk tiltak som må på plass. Dette vil styrke akuttberedskapen
og sikre at helsevesenet er bedre rustet til å håndtere store helsekriser
ved å sikre tilgjengeligheten av nødvendige ressurser og kapasitet
for å gi kritisk omsorg.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Pasientfokus viser til at
gjennom hele pandemien baserte tiltak og restriksjoner seg på presset
mot helsevesenet. Med en lav intensivkapasitet er samtidig terskelen
for å innføre restriksjoner og tiltak lavere. Flere fagpersoner,
leger og sykepleiere har den siste tiden sagt at intensivkapasiteten
er på bristepunktet. Samtidig har helsevesenet vært under sterkt press.
I løpet av perioden pandemien pågikk i landet har antallet intensivplasser
vært uendret, til tross for at presset på helsevesenet og intensivplassene
er premisset for om man skal innføre tiltak eller ikke.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Pasientfokus mener det må
vurderes både hvordan den ledige kapasiteten i de private sykehusene
kan benyttes i større grad, og om ansatte hos private helseaktører
som har en kompetanse det er stor mangel på, kan bidra til pasientbehandling på
de offentlige sykehusene under fremtidige kriser og pandemier.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
til at alle helseforetak har en plan for å kunne øke kapasiteten
i en krisesituasjon. Dette er derimot ment for å vare i kortere
perioder med høy intensitet. Dersom man øker grunnbemanningen, vil
helsevesenet være mer rustet ved håndtering av langvarige kriser, som
for eksempel under koronapandemien. En konsekvens av koronapandemien
var at flere offentlige sykehus måtte avlyse planlagte behandlinger
og operasjoner, for å heller bruke ressurser på å behandle pasienter
innlagt med covid-19. Dette var en stor utfordring i begynnelsen
av pandemien.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus understreker
også behovet for å sikre tilstrekkelig bemanning og ressurser i
helsevesenet. Dette inkluderer å rekruttere og ansette mer helsepersonell,
samt å øke kapasiteten på sykehus og helsestasjoner, for å sikre
at helsevesenet kan møte den økende etterspørselen etter helsehjelp.
For å møte fremtidige helseutfordringer, er
det viktig å øke utdanningskapasiteten for helsepersonell, inkludert
leger, sykepleiere og annet essensielt personell. Dette vil bidra
til å sikre en kontinuerlig tilførsel av kvalifisert personell til
helsevesenet. Styrking av samarbeidet og koordineringen mellom ulike
aktører i helsevesenet er avgjørende for bedre samhandling og effektiv
respons i nødsituasjoner.
Disse medlemmer støtter
Norsk Sykepleierforbunds høringsinnspill til komiteen om følgende
tiltak:
-
«Grunnkapasiteten
i helsesektoren må økes gjennom å sikre tilgang til nok sykepleiere,
spesialsykepleiere og jordmødre. Bemanningsplanene må ta høyde for
forventet fravær og legge til rette for øving og vedlikehold av
kompetanse. Helseberedskapsrådet må sikre nødvendig oversikt over
den reelle grunnkapasiteten og beredskapsevnen i tjenestene som
grunnlag for tiltak.
-
Intensivkapasiteten må økes i tråd med
kartlagte behov og tidligere oppdrag til de regionale helseforetakene.
Bevilgningene til spesialisthelsetjenesten må legge til rette for
dette. Økningen må skje i samsvar med definisjoner og krav til utstyr
og kompetanse gitt i anbefalingene fra den interregionale arbeidsgruppen
[4]. Tilgangen til intensivsykepleiere må sikres.
-
Det må på plass en nasjonal kriseavtale
mellom arbeidslivets parter for å oppnå rask mobilisering av personell,
og samtidig sikre ansattes rettigheter. Koronakommisjonen anbefalte
dette. Det er ikke fulgt opp i helseberedskapsmeldingen.
-
Det må etableres en nasjonal oversikt over
spesialsykepleiere av kritisk betydning i kriser, i tråd med Koronautvalgets
anbefaling. Innføring av spesialistgodkjenning vil bidra til en
slik nasjonal oversikt.
-
Medbestemmelse og partssamarbeid er en
nødvendig del av beredskapsarbeidet og krisehåndteringen. Det må
sikres involvering av de ansattes organisasjoner på alle nivå –
også nasjonalt innenfor rammen av ny helseberedskapsmodell.»
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
om å øke antallet intensivplasser over hele landet for å styrke
akuttberedskapen og sikre at helsevesenet er bedre rustet til å håndtere
store helsekriser.»
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Rødt og Pasientfokusfølgende forslag
«Stortinget ber regjeringen
om å sikre tilstrekkelig bemanning og ressurser i helsevesenet,
inkludert rekruttere og ansette flere helsepersonell og øke kapasiteten
på sykehus og helsestasjoner.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Pasientfokus fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
øke utdanningskapasiteten for helsepersonell, inkludert leger, sykepleiere
og annet essensielt personell, for å møte fremtidige helseutfordringer.»
«Stortinget ber regjeringen styrke
samarbeidet og koordineringen mellom ulike aktører i helsevesenet, som
sykehus, kommuner, fastleger og andre helsetjenester, for bedre
samhandling og effektiv respons i nødsituasjoner.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil påpeke at helsepersonell
er vår viktigste ressurs og viser til at regjeringen fører et langsiktig
og systematisk arbeid med å utdanne, rekruttere og beholde personell
i helse- og omsorgstjenestene. Disse medlemmer vil
her nevne arbeid med utdanning og kompetansebygging samt regjeringens
arbeid med heltidskultur og riktig oppgavedeling. Disse
medlemmer viser til den nylig fremlagte nasjonale helse- og
samhandlingsplanen der det blant annet nevnes tiltak for å gjennomføre
et fagarbeiderløft, flere LIS1-stillinger, innføring av offentlig,
tjenestenær spesialistgodkjenning til flere helsepersonellgrupper, mer
vekt på generalist- og breddekompetanse, tiltak for å strukturere
arbeidet med hensiktsmessig oppgavedeling mellom personellgrupper
og ikke minst bedre samhandling innad i tjenestene og mellom tjenestenivåene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at pandemien viste tydelige hvorfor dagens modell med stykkprisfinansiert
helsevesen ikke er hensiktsmessig. På grunn av omfattende smitteverntiltak
mistet helseforetakene inntekter gjennom innsatsstyrt finansiering, og
måtte få etterbetalt summene. Et helsevesen der det er større tillit
til fagfolkene som er på jobb, og at disse tar de riktige grepene,
er mer effektivt og forutsigbart for helsetjenestene. Det er i en
krisesituasjon det er viktigst at helsetjenestene er fleksible og
har mulighet for fornuftige omprioriteringer.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
en rekke ganger har foreslått å erstatte helseforetaksmodellen med
en forvaltningsmodell, avvikle ordningen med innsatsstyrt finansiering
og innføre et skille mellom drift og investering.
Dette medlem viser
til Innst. 186 S (2023–2024) som våren 2024 ble behandlet i Stortinget
der Sosialistisk Venstreparti fremmet forslag om at sykehus og sykehusfunksjoner
må sees i et samfunnsperspektiv, og at beslutningen om hvor sykehus
skal ligge bør være hos Stortinget og ikke hos statsråden alene. Dette medlem viser til at Nord-Norge
er i en særlig situasjon, både med tanke på været og den strategiske
betydningen.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at koronapandemien avdekket store feil
og mangler ved helsevesenet. Helseforetaksmodellen legger føringer
for at sykehusene må effektivisere, telle lønnsomhet og dreie tjenesten
dit det er inntjening å hente. I denne driftsmodellen har beredskap
liten verdi. Da pandemien slo til hadde sykehusene lav beredskap
og måtte omdisponere og stenge ned normal drift over lang tid. Resultatet
var at mange ikke fikk den behandlingen de trengte. Dette medlem viser til at Rødt en rekke
ganger har foreslått å avvikle helseforetaksmodellen og avvikle
ordningen med innsatsstyrt finansiering.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil understreke at en
god helseberedskap også forutsetter nok folk på jobb, og motiverte
folk på jobb i både kommunale og statlige helsetjenester. Det stiller
store krav til staten og kommunen som arbeidsgiver for å sikre at
det offentlige har tilgang på de helseressurser som trengs, når
de trengs. Disse medlemmer er bekymret
for et offentlig ordskifte der ansatte i offentlige helsetjenester
stadig får høre at de skal løpe raskere og løse flere oppgaver,
uten at det følger med godt nok utstyr eller forbedrede løsninger.
Disse medlemmer vil
understreke at det i kriser er særlig viktig med et sterkt offentlig
helsevesen. Der de offentlige tjenestene har et tydelig sørge-for-ansvar,
har de private ikke det samme ansvaret, og de kommersielle foretakene
er styrt av fortjeneste, ikke ansvar. For at man skal ha et fleksibelt
og sterkt helsevesen også i krisetider, er det derfor avgjørende
at en har et sterkt offentlig helsevesen og et offentlig helsevesen
som de ansatte ønsker å jobbe i.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig Folkeparti er
enige i målet om at Norge skal ha en motstandsdyktig helseberedskap
i hele landet og at en velfungerende helseberedskap forutsetter
tilgang til tilstrekkelig personell. Imidlertid er det lite i meldinga
som synliggjør hvordan dette skal ivaretas. En viktig del av helseberedskapen
er et desentralisert helsetilbud i hele landet. Styrket helseberedskap
krever tiltak for å beholde, mobilisere og rekruttere helsepersonell
i hele landet.
Disse medlemmer deler
Norsk Sykepleierforbunds syn i sitt høringsinnspill til komiteen
om at:
«(…) helseberedskapsmeldingen underslår
alvoret i bemanningssituasjonen og risikoen den utgjør for beredskapsevnen».
For å kunne ivareta og verne liv og helse må
grunnbemanningen styrkes og videreutvikles i hele landet. Hvis Norge
skal ha en god helseberedskap kan vi ikke miste grunnmuren i helsesektoren,
nemlig de ansatte. Riksrevisjonen har i rapporten «Riksrevisjonens
kontroll med forvaltningen av statens interesser i selskaper - 2022»,
Dokument 3:2 (2023–2024), dokumentert at bemanningsutfordringene
i helseforetakene, når det gjelder sykepleiere, spesialsykepleiere
og jordmødre, er en vedvarende utfordring. Dette understreker at
det ikke har vært tilstrekkelige tiltak for å møte den lenge varslede
helsepersonellmangelen. Disse medlemmer er bekymret
for utstrakt bruk av innleid helsepersonell og minner om at denne
måten å bemanne helsetjenestene på utgjør en beredskapsrisiko og
svekker helseberedskapen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at det i helseberedskapsmeldinga
står:
«Regjeringen vil ta initiativ til et
nordisk samarbeid som fastsetter prinsipper mellom de nordiske landene om
innleie av helsepersonell i kriser.»
Disse medlemmer mener
det blir å behandle symptomene fremfor selve problemet. Helse- og
omsorgstjenestene har i dag liten til ingen restkapasitet. En ny
rapport fra Fafo «Høyde for fravær – Etablering av bemannings- og
turnusplaner med redusert vikarbehov» (Fafo-rapport 2023:208) viser
at bemanningsplanene ikke tar høyde for naturlig fravær. Når det
dimensjoneres med en lav fast bemanning, fører dette til omfattende
bruk av vikarer og overtid. Beredskapsplanlegging der innleie av
helsepersonell inngår, utgjør en betydelig sårbarhet. Dette er ikke
et godt utgangspunkt for en robust helseberedskap. Disse
medlemmer mener at bruken av innleie fra bemanningsbyråer
må erstattes med økt grunnbemanning, faste stillinger og en offentlig
vikarpool som erstatter bruk av innleie fra kommersielle aktører.
Det vil gi bedre kvalitet på tjenestene, styrke helseberedskapen
og bedre arbeidsvilkår for de ansatte.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at innleie fra kommersielle vikarbyrå i helseforetakene erstattes
med styrket grunnbemanning, og at alle helseforetak innfører ordninger
med egen vikarpool/bemanningsenhet, med fast ansatte vikarer, som
har som mål å dekke bemanningsbehovet i helseforetaket.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til regjeringens Opptrappingsplan
for heltid og god bemanning i omsorgstjenesten fra 2022. Opptrappingsplanen
skal bidra til å sikre nok personell med rett kompetanse i omsorgstjenesten.
Målet er å bistå kommunene i deres arbeid med å løse personellutfordringene
i tjenesten, både på kort og lang sikt, til det beste for den enkelte
og for fellesskapet. Samtidig skal planen understøtte et seriøst
arbeidsliv med mål om mer heltid og faste stillinger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig
Folkeparti og Pasientfokus mener det er behov for økt intensivkapasitet
i helseforetakene. I over ti år har lampene blinket rødt for intensivkapasiteten
i Norge. Med dagens finansieringssystem er det lite lønnsomt å drive
intensivavdelinger. Helseforetakene setter økonomiske prioriteringer
foran hensynet til samfunnssikkerheten, faglige råd og retningslinjer. Disse medlemmer viser videre til Legeforeningens høringsinnspill
til komiteen der de mener at intensivkapasitet må prioriteres og
løftes på nasjonalt nivå.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme med en nasjonal opptrappingsplan for å øke intensivkapasiteten
i helseforetakene.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil, i likhet med Den
norske tannlegeforening (NTF), påpeke svakheten ved at munn- og
tannhelse ikke er nevnt i denne meldingen. NTF skriver i sitt høringsinnspill
til komiteen:
«Det er kjent fra krise- og krigssituasjoner
i verden at munn- og tannrelaterte plager som smerter og infeksjoner
øker. I slike mer langvarige kriser, og i krig, øker også risikoen
betydelig for overgrep og vold i nære relasjoner, samtidig som voldshendelser
øker med økt risiko for skader mot tenner, kjever og munn. Dette
er skader som tannleger og tannhelsepersonell er trent til å avdekke.»
Disse medlemmer er
enig med tannlegeforeningen i at tannhelsetjenestene og tannhelsepersonell må
inkluderes i helseberedskapen.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener det er på tide å innføre spesialistgodkjenning
for spesialsykepleiere. Det vil bidra til å kvalitetssikre yrkesutøvelsen
generelt og gi en bedre oversikt over ressurser av kritisk betydning
i kriser. Dette medlem viser til Innst.
281 S (2022–2023) der dette medlemforeslo
følgende:
«Stortinget ber regjeringen etablere
spesialistgodkjenning for spesialsykepleiere med 120-poengs mastergrad
innen ABIKO-sykepleie og helsesykepleie, og for spesialsykepleiere
innen psykisk helse, rus og avhengighet.»
Komiteens medlemmer fra
Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser til at Riksrevisjonen
i Dokument 3:2 (2023–2024) kapittel 3 Oppfølging av tidligere rapporterte
saker som følges videre, punkt 3.1: Bemanningsutfordringer i helseforetakene
–Dokument 3:2 (2019–2020), har dokumentert at mangelen på sykepleiere,
spesialsykepleiere og jordmødre er en vedvarende utfordring i helseforetakene
og kommunene, og at situasjonen i nord er særlig krevende. Disse medlemmer vil peke på innspillene
fra Norsk Sykepleierforbund til komiteen som blant annet inneholder forslag
til tiltak for å sikre tilgang til nok sykepleiere, spesialsykepleiere
og jordmødre, og tiltak for økt intensivkapasitet. Disse
medlemmer vil understreke alvoret i situasjonen og peke på
betydningen personellmangelen kan ha for helseberedskapen. Samtidig
vil disse medlemmer peke på at steder
som har god rekruttering og velfungerende fagmiljøer ikke må legges ned,
tvert imot må det sikres at gode fagmiljøer bevares og at personell
beholdes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at herværende melding
meisler ut regjeringens retning for en styrket helseberedskap, herunder
en mer strategisk og systematisk tilnærming til helseberedskapsarbeidet. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen
tar en rekke grep for å sikre at man utdanner, rekrutterer og beholder
nødvendig personell i landets felles helsetjeneste. Disse medlemmer vil peke på at regjeringens
helhetlige tilnærming til helsepersonellsituasjonen vil fremgå i
den nylig fremlagte nasjonale helse- og samhandlingsplanen.
Disse
medlemmer vil understreke at regjeringen har som mål at Norge
skal ha en intensivberedskap som takler naturlige variasjoner, slik
at sykehusene raskt kan skalere opp kapasiteten under større kriser. Disse medlemmer viser til at koronapandemien avdekket
et behov for å få oversikt over norsk intensivkapasitet og at det
nå er utarbeidet omforente definisjoner av de ulike kategoriene
intensivsenger. Både i 2022 og i 2023 har de regionale helseforetakene
fått i oppdrag å øke intensivkapasiteten og styrke intensivberedskapen. Disse medlemmer viser til at helseregionene
i årets oppdragsdokument er bedt om å øke intensivkapasiteten for
kategori 2- og 3-senger i ordinær drift samt beredskapskapasiteten,
sammenliknet med 2023.
Disse medlemmer vil
poengtere at det er behov for flere anestesi-, barne-, intensiv-,
operasjon- og kreftsykepleiere (ABIOK-sykepleiere), jordmødre, helsesykepleiere
og sykepleiere innen psykisk helse, rus og avhengighet. Tilgang
på disse personellgruppene og deres kompetanse har vært utfordrende
over lang tid. Disse medlemmer viser
til at det i 2022 derfor ble bevilget til sammen 64 mill. kroner
til opprettelse av utdanningsstillinger for jordmødre og ABIOK-sykepleiere
i sykehus. Satsingen fortsatte i 2023 med bevilgninger til oppstart
av 200 nye stillinger. Samlet ble det bevilget 224 mill. kroner
til formålet i 2023, som er videreført i 2024. Antall utdanningsstillinger
i sykehusene for intensivsykepleie har økt fra 241 i 2020 til 523
i 2023. Antallet uteksaminerte intensivsykepleiere i universitetene
og høyskolene er økt fra 163 i 2020 til 400 i 2022. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen
i den nylig fremlagte nasjonale helse- og samhandlingsplanen kommuniserer
hvordan Helsedirektoratets rapport «Modeller for spesialistgodkjenning
av sykepleiergrupper» skal følges opp.