2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
viser til Riksrevisjonens rapport. Kontrollen for 2022 har omfattet
forvaltningen av statens interesser under 12 departementer, og gjelder
43 heleide aksjeselskaper, 24 deleide aksjeselskaper, 1 ansvarlige
selskap med delt ansvar, 6 allmennaksjeselskaper (ASA), 8 statsforetak,
4 regionale helseforetak, 14 studentsamskipnader og ytterligere
6 selskaper som er organisert ved særskilt lov.
Komiteen registrerer
at generalforsamlingene og foretaksmøtene i selskapene som er omfattet
av Riksrevisjonens kontroll i regnskapsåret 2022, i all hovedsak har
blitt avholdt i samsvar med formalkravene til innkalling, gjennomføring
og dokumentasjon i selskapslovgivningen.
Tidligere rapporterte
undersøkelser som avsluttes
Komiteen viser til
Riksrevisjonens oppfølging av tidligere rapporterte undersøkelser
og vil understreke at disse oppfølgingene er svært viktige. Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
har fulgt opp fire undersøkelser som tidligere er rapportert i Dokument
3:2 (2019–2020). Av disse er tre undersøkelser avsluttet, mens en blir
fulgt opp videre.
Undersøkelsene som avsluttes er:
-
Helseforetakenes
håndtering av uønskede hendelser – Dokument 3:2 (2016–2017) og Dokument
3:2 (2019–2020)
-
Årsaker til variasjon i forbruk av helsetjenester
– Dokument 3:2 (2019–2020)
-
Statkrafts lønnsomhet og utenlandsinvesteringer
– Dokument 3:2 (2019–2020).
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen, selv om sakene avsluttes, vil følge opp to
av dem videre. Komiteen viser til at
Riksrevisjonen vil gjøre en ny vurdering av hvordan helseforetakenes
håndtering av uønskede hendelser bør følges opp når det er nærmere avklart
hvordan virkemiddelbruken endres. Komiteen viser
videre til at Riksrevisjonen vurderer at det vil ta tid før arbeidet
som er igangsatt rundt variasjon i forbruk av helsetjenester vil
gi konkrete resultater, og at Riksrevisjonen vil følge området framover.
Statens eierutøvelse
ved valg av styrer i heleide selskap
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen som del av kontrollen for 2022 har gjennomført
en ny undersøkelse. Komiteen viser til
at målet med undersøkelsen har vært å vurdere om statens eierutøvelse
ved valg av styrer i heleide selskaper er i tråd med statens eierpolitikk,
og om styrene er satt sammen på en måte som gjør dem kompetente
og velfungerende.
Komiteen registrerer
at undersøkelsen har omfattet 11 departementers årlige prosesser
frem mot ordinære valg eller oppnevning av styrer på våren (mai–juni)
i 30 heleide selskaper i perioden 2019–2022. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen valgte denne perioden for å inkludere styrevalgprosessene
i selskaper som har lengre tjenestetid for eieroppnevnte styremedlemmer
enn hovedregelen på to år.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjoner:
-
Seks av
elleve departementer har ikke vurdert selskapenes styresammensetning
årlig i perioden 2019–2022.
-
Graden av etterprøvbarhet på departementenes dokumenterte
beslutningsgrunnlag for valg av nye styremedlemmer varierer, og
for to av departementene er den gjennomgående lav.
-
Når flere departementer verken vurderer
selskapenes styresammensetning årlig eller benytter seg av utarbeidet
veiledningsmateriell, går det ut over Nærings- og fiskeridepartementets
mulighet til å bidra til enhetlige styrevalgprosesser.
-
Departementene har i for liten grad identifisert
og dokumentert hvilke kompetanseområder som er viktige for selskapene.
-
Det kan være risiko for at styremedlemmer
ikke har tilstrekkelig kapasitet, og at kompetansen derfor ikke
kommer til nytte i styrets arbeid.
-
Selskapenes styrer hadde i 2021–2022 lite
mangfold i alder, geografisk tilhørighet og kulturell bakgrunn.»
Komiteen viser til
Riksrevisjonens overordnete vurdering om at det ikke er tilfredsstillende
at departementenes styrevalgprosesser i de heleide selskapene er så
lite enhetlige og etterprøvbare. Komiteen slutter seg
til dette.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har flere anbefalinger for å sikre at staten har
en åpen, god og enhetlig eierutøvelse ved valg av styrer i heleide
selskaper. Disse anbefalingene er:
-
At Nærings- og fiskeridepartementet
sørger for at det i skriftlige rutiner for departementenes årlige styrevalgarbeid
slås fast at
-
den årlige styrevalgprosessen
skal dokumenteres på en systematisk og etterprøvbar måte
-
det skal dokumenteres hvem som foreslår
nye styrekandidater, slik at korrekt etterlevelse av forvaltningsrettslig
habilitet sikres.
-
At Finansdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet,
Klima- og miljødepartementet, Kultur- og likestillingsdepartementet,
Kunnskapsdepartementet og Landbruks- og matdepartementet sørger for
å vurdere selskapsstyrene årlig.
-
At Helse- og omsorgsdepartementet, Klima-
og miljødepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet, Kultur-
og likestillingsdepartementet, Kunnskapsdepartementet, Samferdselsdepartementet
og Utenriksdepartementet for hvert styrevalg i alle selskap sørger
for å dokumentere beslutningsgrunnlagene på en mer systematisk,
fullstendig og etterprøvbar måte.
-
At alle eierdepartementene vurderer om
det er mulig å styrke mangfoldet med hensyn til alder, geografisk
tilhørighet og kulturell bakgrunn uten at det går utover styrets
samlede kompetanse, for eksempel ved å vurdere om alle styremedlemmer
trenger å ha omfattende ledererfaring.
Komiteen mener
disse anbefalingene vil bidra til en bedre og mer konsekvent eierutøvelse,
og til å på en bedre måte oppfylle sentrale politiske mål om bredde og
representativitet i maktposisjoner. Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen viser til
at næringsministeren i sine kommentarer til undersøkelsen har kommet
med enkelte kritiske merknader.
Om Riksrevisjonens tredje konklusjonspunkt skriver
statsråden:
«Samtidig følger det ikke av eierpolitikken
at eierskapspolitikken må operasjonaliseres på en og samme måte,
og at det ikke er rom for variasjoner.»
Videre skriver statsråden, om fjerde konklusjonspunkt:
«Ellers er NFD noe spørrende til Riksrevisjonens metodiske
tilnærming som en del av grunnlaget for dette konklusjonspunktet,
som departementet har hatt vesentlige merknader til. Dette dreier
seg blant annet om at Riksrevisjonen slik NFD forstår det selv har
definert 14 generiske kompetanseområder som alle styrene vurderes
opp mot. NFD kan ikke se at det er begrunnet hvordan dette har støtte
i en operasjonalisering av eierskapsmeldingen. Det følger tvert
imot av eierskapsmeldingen at det skal gjøres selskapsspesifikke
vurderinger av kompetansebehov.»
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen ikke har kommentert disse innvendingene fra statsråden
i rapporten. Komiteen har derfor gjennom
brev til Riksrevisjonen bedt om en kommentar til statsrådens vurderinger.
Svarbrev ble mottatt 9. februar 2024.
Komiteen viser til
plenumsdebatten, hvor partier som vil tilkjennegi ytterligere synspunkter
eller endringer i sin vurdering i lys av Riksrevisjonens svar vil
redegjøre for dette.
Riksrevisjonens oppfølging
av undersøkelsen «Bemanningsutfordringer i helseforetakene», Dokument
3:2 (2019–2020)
Komiteen viser til
at målet med undersøkelsen var å vurdere om helseforetakene og de
regionale helseforetakene arbeider målrettet og systematisk for
å sikre tilstrekkelig tilgang på sykepleiere, jordmødre og spesialsykepleiere
i spesialisthelsetjenesten. Komiteen peker
på at undersøkelsen hadde følgende hovedfunn:
-
Helseforetakene
har store utfordringer med å rekruttere og beholde sykepleiere,
jordmødre og spesialsykepleiere.
-
Bemanningsutfordringer påvirker hvordan
de ansatte opplever kvaliteten på pasientbehandlingen.
-
Helseforetakene legger ikke godt nok til
rette for å skape en heltidskultur og beholde sykepleiere, jordmødre
og spesialsykepleiere.
-
De regionale helseforetakene legger ikke
godt nok til rette for å sikre nok rekruttering av sykepleiere, jordmødre
og spesialsykepleiere.
Komiteen viser videre
til at undersøkelsen ble behandlet i Innst. 174 S (2019–2020). Der
sluttet komiteen seg til følgende anbefalinger:
Komiteen registrerer
Riksrevisjonens beskrivelse av at det er satt i gang flere tiltak,
både av Helse- og omsorgsdepartementet, av de regionale helseforetakene
og av helseforetakene. Tiltakene vil ha betydning for å rekruttere,
mobilisere og beholde sykepleiere, jordmødre og spesialsykepleiere
i spesialisthelsetjenesten. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen samtidig vurderer at mye arbeid gjenstår,
og at saken derfor vil bli fulgt videre. Komiteen understreker
den store viktigheten av å løse bemanningsutfordringene i helsevesenet
og er tilfreds med at Riksrevisjonen vil følge saken videre.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er bekymret for at sykehusene
fortsatt har problemer med å rekruttere og beholde sykepleiere,
jordmødre og spesialsykepleiere. Det er brukt mye tid og krefter
på å utrede og snakke om personellmangelen i helsesektoren, men
det skjer svært lite. Hvis vi skal ha en god helseberedskap, kan
vi ikke miste grunnmuren i helsesektoren, nemlig folka. Konsekvensene
av dette var svært tydelige under pandemien.
Disse medlemmer påpeker
at måten sykehusene er organisert på, med helseforetaksmodellen
og New Public Management (NPM), som legger opp til å styre sykehusene
som om det var en bedrift, har mange negative konsekvenser. Måten
sykehusene finansieres på, presser fram rovdrift på de ansatte,
som kan føre til et mer alvorlig beholde- og rekrutteringsproblem.
Det er derfor ikke tilstrekkelig å be styrene pent om gode rutiner.
Det er et politisk ansvar å sørge for at sykehusene våre også er
gode arbeidsgivere. Disse medlemmer mener
at sykehusene må være en arbeidsplass som gir gode rammer for å
utøve arbeidet på en god måte, og i et tempo som både helsepersonell
og pasientene trives med. Høyt arbeidspress er en av årsakene til
at helsepersonell kaster inn håndkleet og finner seg jobber i andre sektorer.
Dette understreker viktigheten av å ha god grunnbemanning, med hele
og faste stillinger i helse- og omsorgssektoren. Når et problem
vokser fordi arbeidsvilkårene mange steder er blitt uutholdelige,
er det nettopp arbeidsvilkårene som må bli bedre for å både beholde
og rekruttere helsepersonell.