Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Eigil Knutsen, Tellef
Inge Mørland, Nils Kristen Sandtrøen, Bjørnar Skjæran og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Vetle Wang
Soleim, fra Senterpartiet, Lars Vegard Fosser, Kjerstin Wøyen Funderud og
Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi
og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung
Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til
at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 15. desember 2023
som følger vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til
Dokument 8:34 S (2023–2024) om å redusere søppeleksporten. Komiteen viser til at avgiften på forbrenning
av avfall ble innført i statsbudsjettet for 2021. Formålet med innføring
av avgiften var å bidra til en kostnadseffektiv reduksjon av klimagassutslipp
fra avfallsforbrenning.
Komiteen viser til
at i statsbudsjettet for 2024 ble avgiften økt fra 476 til 882 kroner
per tonn fossil CO2. Det har blitt reist spørsmål ved
om den eksisterende avgiften faktisk har ført til redusert avfallsproduksjon
og økt grad av resirkulering, som var forutsetningen for innføring
av avgiften. Ifølge flere av høringsinstansene vil avgiften ikke
føre til økte insentiver til å investere i karbonfangst og -lagring
(CCS).
Komiteen viser til
at forbrenningsanleggene i Sverige har en langt lavere pris på sine
tjenester enn Norge. Dette bl.a. fordi det er stor overkapasitet
i det svenske fjernvarmemarkedet, men også andre faktorer spiller
inn. Derfor er svenske forbrenningsanlegg prissettere i markedet
og det er vanskelig for norske forbrenningsanlegg å velte avgiften
videre over på sine kunder. Komiteen viser
til at manglende mulighet til å prise tjenesten på en måte som påvirker
leveransene til forbrenning, kan føre til svekket måloppnåelse.
Komiteen er opptatt
av at klima- og miljøavgifter som ilegges varer eller tjenester
faktisk bidrar til å nå klima- og miljømålene som er satt.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen evaluere
dagens avgift på avfallsforbrenning og hvordan sikre likere konkurransevilkår
mellom norske og utenlandske anlegg, utrede hvordan prising av avfall
mest mulig effektivt kan bidra til å redusere globale utslipp, utrede
konsekvensene for fjernvarme, resirkulering og utslippsreduserende
tiltak ved forbrenningsanlegg i Norge samt kostnader for forbrukerne,
og komme tilbake til Stortinget senest i regjeringens forslag til
statsbudsjett for 2025.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
i Klimakur 2030 oppgis at formålet med en forbrenningsavgift er
at den skal gi større insentiver for å redusere avfallsforbrenningen
blant annet gjennom økt materialgjenvinning og redusert avfallsproduksjon.
Det var også lagt til grunn at en slik avgift ville bidra til å
øke insentivene til å investere i karbonfangst og -lagring (CCS).
Flertallet viser
derfor til at for å lykkes med å kutte i klimagassutslippene fra
avfallsforbrenning er det viktig at avgiften faktisk bidrar til
å øke materialgjenvinningen og redusere avfallsproduksjonen for
at utslippene skal reduseres.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at formålet med avgiften på forbrenning av
avfall er å bidra til kostnadseffektive reduksjoner av utslipp av klimagasser,
og at avgiften også skal bidra til å redusere andre miljøskader
fra avfall og bidra til forsvarlig håndtering av farlig avfall.
Dette flertallet mener
det er viktig at avgiften er innrettet på en måte som sikrer like
konkurransevilkår mellom kvotepliktige og ikke-kvotepliktige anlegg. Videre
er det viktig at innretningen ikke blir til hinder for utvikling
av og investering i karbonfangst og -lagring på slike anlegg, slik
flere av høringsinstansene viser til.
Dette flertallet viser
til at selv om også svenske og danske forbrenningsanlegg er underlagt
EUs kvotesystem, og derfor står overfor sammenlignbare rammevilkår
i stort, er det, som høringen i saken viser, en stor nok forskjell
i de faktiske og opplevde rammebetingelsene mellom spesielt norske
og svenske anlegg til at norske anlegg i dag opplever en konkurranseulempe
og at avfall sendes ut av landet. Dette flertallet viser
til at det i høringen spesielt ble pekt på kapasiteten i de svenske
anleggene og tildeling av frikvoter som årsak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at «forurenser betaler»-prinsippet
er viktig, også når det gjelder avfallsforbrenning. Forbrenning
av industriavfall har i flere år vært priset gjennom EUs kvotesystem. Forbrenning
av husholdningsavfall var derimot ikke priset før regjeringen Solberg
innførte en CO2-avgift i 2021 på 149 kroner per tonn.
EU-kommisjonen vurderer å innlemme all avfallsforbrenning i kvotemarkedet innen
2028, som da vil erstatte avgiften. Avfallsanleggene vil derfor
måtte betale for utslipp gjennom kvotesystemet på sikt.
Disse medlemmer viser
til at kraftsystemet vårt vil være avhengig av både mer fornybar
kraft, men også mer effekt og kapasitet, om vi skal nå klimamålene
våre og lykkes med å fase ut fossil energi. I tillegg vil energieffektivisering
være viktig for å oppnå dette. Her kan og bør fjernvarme spille
en større rolle enn i dag. Fjernvarme bruker varme fra forbrenningsanleggene.
Prisregulering begrenser fjernvarmeanleggenes mulighet til å betale
for brensel, som blir dyrere på grunn av CO2-avgiften.
Sammenhengen mellom massestrømmer, verdiflyt, regulerte priser og
avgifter er kompleks. Disse medlemmer mener
derfor det kan være hensiktsmessig å evaluere dagens avgift og utrede
om den kan forbedres.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti ønsker utredet om dagens avgift fører til redusert
avfallsproduksjon, økt resirkulering og dermed lavere klimagassutslipp.
Disse medlemmer ønsker
samtidig vurdert hvorvidt alternative innslagspunkt for avgiften
sammen med forslag om å utvide avgiften slik at også avfall til eksport
ilegges en avgift i større grad vil bidra til ønsket målsetting
om å redusere klimagassutslipp fra avfallsforbrenning.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
og komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2024 med forslag til en avgift på alt restavfall, også det som sendes
ut av landet.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
effektene på resirkulering, avfallsproduksjon og klimagassutslipp
av dagens avgift på forbrenning av avfall, og komme tilbake til
Stortinget med resultatene senest i statsbudsjettet for 2025.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
alternative innretninger på avgift på forbrenning av avfall, deriblant
at avgiften ilegges avfallsbesitter og ilegges alle typer avfall,
inkludert avfall som eksporteres, og komme tilbake til Stortinget
med forslag til forbedring av dagens avfallsforbrenningsavgift senest
i statsbudsjettet for 2025.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag som utjevner forskjeller i CO2-kostnader
mellom forskjellige avfallsanlegg som følge av at noen av anleggene
i dag er inkludert i EUs kvotesystem. Forslaget forutsettes fremmet
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til partiets forslag i sine alternative
statsbudsjetter for 2021, 2022 og 2024, hvor Fremskrittspartiet for
2021 gikk imot innføringen av avgiften, og deretter gikk imot økningene
av avgiften på forbrenning av avfall i statsbudsjettene for 2022
og 2024.
Disse medlemmer ser
det ikke som hensiktsmessig å bøte på mangelfulle og uheldige virkninger
av en innført avgift med nye avgifter. Disse
medlemmer legger vekt på at når utslipp av CO2 skal
prises, må dette gjøres på en måte som reelt reduserer globale utslipp
og ikke skaper ubalanser i markedet som aktørene opererer i. For
eksisterende avgift på avfall kan det synes som om forholdet er
det motsatte: ingen påviselig effekt på globale utslipp, men betydelig
negativ påvirkning på markedet og svekkelse av en viktig samfunnsfunksjon
i Norge.
Disse medlemmer viser
videre til høringsuttalelsen fra Norsk Industri, hvor det fremgår
at klimagassutslipp fra forbrenning av norsk restavfall som eksporteres
til svenske anlegg, allerede prises gjennom EUs kvotesystem og at
forslaget om en avgift på restavfall som eksporteres i realiteten
vil bety å prise kvotepliktige utslipp flere ganger.
Disse medlemmer viser
til at EU forventes å gjøre all avfallsforbrenning kvotepliktig
fra 2028, og at dette blir gjort gjeldende også innen EØS. Disse medlemmer støtter i mellomtiden
ikke nye eller høyere særnorske avgifter på gjenvinning av avfall
til energi – avgifter som også rammer aktørenes evne til innovasjon og
investeringer i renseteknologi. Avgiftene må også forventes å ytterligere
økte utgiftene for norske forbrukere og næringsliv.
Komiteens medlem
fra Rødt mener at det bør være et mål at mer avfall skal gå
til forbrenning i Norge, for å skape nye arbeidsplasser i den sirkulære økonomien,
og for å sikre forsyningssikkerheten for fjernvarme og holde strømforbruket
nede. Dette medlem viser til at med
dagens vilkår er det langt mer lønnsomt å sende avfallet til Sverige,
som har bygd ut langt mer infrastruktur for avfallsforbrenning enn
Norge og har mye ledig kapasitet.
Dette medlem mener
at det er uklart om en avgift, slik den er skissert i representantforslaget,
er riktig virkemiddel. Å ilegge en avgift ved eksport vil ikke i
seg selv gi et insentiv til å velge miljøvennlig sortering. Økte avgifter
kan gjøre at man velger mindre miljøvennlige alternativer i andre
deler av verdikjeden. Om avgiften kun ilegges ved eksport til forbrenning,
kan den omgås ved at avfall deklareres annerledes, men går til forbrenning
likevel. Hvilke sideeffekter nye handelshindringer mellom Norge
og Sverige kan ha, virker også uklart.
Dette medlem understreker
at det viktigste må være et avgiftssystem som motiverer til klimavennlige investeringer
for fangst og lagring av CO2 og gjenvinning av plast,
tekstiler etc. Det er tvilsomt om dagens avgiftssystem fører til
dette. Dette medlem viser til Rødts budsjettforslag
for 2024, hvor CO2-avgiften på avfallsforbrenning ble
fryst på 2023-nivå. Dette medlem mener
at det nå trengs en skikkelig evaluering av skatten, som også regjeringen
er usikker på effekten av. I Grønn bok skriver regjeringen at effekten
av økningen av avgiften er beregnet til om lag 50 000 tonn CO2-ekvivalenter,
og at det er stor usikkerhet i denne beregningen.