2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, May Britt Lagesen, Stein Erik Lauvås,
Linda Monsen Merkesdal og lederen Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre,
Nikolai Astrup, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim og Ove Trellevik,
fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Kenneth Engvoll Løland
og Sara Hamre Sekkingstad, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Terje Kollbotn, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til representantforslaget om en rettferdig
og planmessig omstilling til lavutslippssamfunnet, hvor det fremmes
en rekke forslag knyttet til utfasing av norsk petroleumsvirksomhet,
ikke gi nye tillatelser til leting, utvinning (PUD), eller anlegg
og drift (PAD) etter petroleumsloven, stans i videre elektrifisering
av olje- og gassinstallasjoner med kraft fra land, forslag om årlige
helhetlige stortingsmeldinger om klima- og energiplaner, forslag om
bindende helhetlige planer for arealbruk til havs, forslag om strengere
prioritering av knappe biomasseressurser, forslag om at nasjonal
transportplan tar utgangspunkt i transportetterspørselen og transportsystemet
i et lavutslippssamfunn i 2050, samt forslag om en «klimavask» av
relevante lover med sikte på å styrke klimahensynet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at Klimautvalget la fram sin rapport
«Omstilling til lavutslipp – Veivalg for klimapolitikken mot 2050»,
NOU 2023: 25 den 28. oktober 2023. Utvalgets mandat var å gjøre
en helhetlig gjennomgang av veivalgene Norge står overfor for å
nå klimamålet i 2050, og vise hvordan Norge kan bli et lavutslippssamfunn
i 2050, på en mest mulig kostnadseffektiv måte, med effektiv ressursbruk
og et konkurransedyktig næringsliv.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at rapporten er en omfattende utredning med flere anbefalinger
om komplekse temaer, og viser til at Klima- og miljødepartementet
har sendt utredningen på en bred offentlig høring med frist 30. januar
2024. Dette flertallet viser til brev
til komiteen datert 27. november 2023 fra klima- og miljøministeren,
hvor det redegjøres for at regjeringen parallelt vil, også basert
på høringsinnspillene, vurdere utvalgets anbefalinger. Som utvalget
påpeker, henger løsninger og ressurser sammen på tvers av sektorer,
noe vurderingen bør ta utgangspunkt i.
Gjennom regjeringens Klimastatus og -plan for 2022–2023
ble det kommunisert at:
«I tråd med forpliktingane under Parisavtalen
tek Noreg sikte på å melde inn eit nytt klimamål i 2025, der landa
er oppmoda til å setje eit mål for 2035. Regjeringa tek sikte på
å leggje fram ei ny stortingsmelding om klima i 2024 for perioden
fram mot 2035.»
I tillegg skal regjeringen legge fram en stortingsmelding
om klimapolitikken for 2030 i løpet av våren 2024 i tråd med Stortingets
vedtak den 21. november 2023.
Dette flertallet viser
til at regjeringen gjennom stortingsmelding om klima for perioden
fram mot 2035 vil legge helhetlige, overordnede og langsiktige rammer for
utviklingen av klimapolitikken fram mot 2035 i lys av at Norge skal
være et lavutslippssamfunn i 2050, i tillegg til å identifisere
og legge fram nye tiltak og virkemidler for utslippskutt og omstilling.
Klimameldingen er en del av klimastyringssystemet som
ble lagt fram i Klimastatus og -plan 2022–2023, som skal bidra til
at hensynet til klima er ivaretatt på en forutsigbar og systematisk
måte i relevante beslutningsprosesser, gi informasjon om hvordan
vi ligger an til å nå klimamålene, og synliggjøre behov for forsterket innsats.
Regjeringens Klimastatus og -plan er sentral i klimastyringssystemet
og synkronisert med budsjettprosessen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at klimameldingene som legges fram i 2024, vil gi et helhetlig
bilde av hvordan Norge skal omstilles til et lavutslippssamfunn,
herunder hvordan regjeringen skal innfri klimamålene i 2030 og våre forpliktelser
i henhold til Parisavtalen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til forslaget om å avslå nye
søknader om elektrifisering av olje- og gassinstallasjoner med kraft fra
land. Disse medlemmer viser til at elektrifisering
av sokkelen slik praksis er i dag gir et enormt konsum av elektrisitet
på bekostning av kraftforsyningen på land. Dette bidrar til situasjonen
der vi kan få et kraftunderskudd i løpet av få år i Norge, samtidig
som det gir en minimal reduksjon av CO2-utslipp. Disse medlemmer mener at oljeselskapene
bør ha anledning til å elektrifisere olje- og gassinstallasjoner
til havs, og at dette også kan skje med overføring fra land om dette
er nødvendig for å sikre en stabil strømforsyning. Disse
medlemmer mener imidlertid at gitt kraftknappheten, må det
stilles krav om at oljeselskapene fremskaffer erstatningskraft tilsvarende
det som konsumeres av strøm fra land.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det stilles krav om tilgjengelig erstatningskraft før søknader
om elektrifisering av olje- og gassinstallasjoner med kraft fra
land kan godkjennes.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at regjeringens klimautvalg i oktober 2023
la frem en offentlig utredning kalt Omstilling til lavutslipp –
Veivalg for klimapolitikken mot 2050 (NOU 2023: 25). Utredningen
tar utgangspunkt i klimalovens målsetting om å redusere klimagassutslippene
med 90–95 pst. innen 2050, sammenlignet med utslippsnivået i referanseåret
1990.
Blant hovedpoengene i utvalgets utredning er
at kortsiktige utslippskutt kan stå i veien for å nå målet om å
bli et lavutslippssamfunn i 2050.
Dette medlem mener
at det kreves en endring av dagens klimapolitikk, slik at de grepene
vi gjør i Norge både er langsiktige og har en positiv global klimaeffekt,
og viser videre til begrunnelsen i Dokument 8:37 S (2023–2024).
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne påpeker at EU-kommisjonen
nylig la frem forslag til nytt klimamål, der målet er å kutte 90
pst. klimagassutslipp innen 2040, sammenlignet med 1990. EU må nå
dette målet for at utslippene i unionen skal være i tråd med Parisavtalens
mål om å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader. Disse medlemmer understreker at Norge
i 2019 inngikk en juridisk forpliktende klimaavtale med EU, og mener
det er viktig at Norge følger EUs klimapolitikk også etter 2030.
Komiteens medlem
fra Venstreviser videre til blant annet Venstres forslag i
Innst. 38 L (2023–2024), jf. Prop. 107 L (2022–2023): «Stortinget
ber regjeringen utrede og melde inn til FNs klimakonvensjon – Parisavtalen
– et klimamål for Norge, basert på vitenskapelige råd på 90–95 pst.
utslippskutt i samarbeid med EU innen 2040 sammenlignet med 1990-nivå.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne er sterkt bekymret over at
verden nettopp har lagt bak seg det varmeste året noensinne målt,
og at karbonbudsjettet for verden minsker i faretruende fart. Estimater
fra blant annet Global Carbon Project viser at vi har 380 gigatonn
igjen om vi skal nå 1,5-gradersmålet. Til sammenligning viser IPCC i
sin sjette hovedrapport at estimerte fremtidige utslipp fra eksisterende
og planlagt fossilutvinnende infrastruktur er på ca. 780 gigatonn
CO2.
Disse medlemmer understreker
at det er avgjørende å unngå store utslipp for å gi det gjenværende
karbonbudsjettet lengre levetid, og gi rom og tid til å implementere
effektiv og rettferdig klimapolitikk.
Disse medlemmer viser
til Klimautvalget 2050 sin NOU-rapport «Omstilling til lavutslipp
– Veivalg for klimapolitikken mot 2050» (NOU 2023: 25). Utvalget trekker
blant annet fram at det er et stort misforhold mellom de uttalte
ambisjonene i klimapolitikken og vedtatte tiltak og virkemidler.
Det trekkes også fram at realiseringen av klimamålene er avhengig
av smartere prioritering av kraft, areal, naturressurser og kompetanse.
Troverdigheten til gjennomføring av klimapolitikken må derfor styrkes,
og tiltakene som iverksettes må være effektive, rettferdige og gjennomtenkte.
Utvalget understreker også at det er avgjørende at natur- og energikrisen
ikke forverres når klimapolitikk iverksettes og at det derfor er
helt avgjørende at klimapolitikken legger vekt på de langsiktige
løsningene.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne støtter Klimautvalget 2050 når
utvalget videre peker på at klimapolitikken må favne bredere. Dette medlem mener Norge må ta ansvar
for sine territorielle utslipp av klimagasser, men også for utslipp knyttet
til eksport og import av varer og tjenester. Dette
medlem viser i den sammenheng til Miljøpartiet De Grønne sitt
representantforslag Dokument 8:10 S (2023–2024), Innst. 164 S (2023–2024)
om å måle og redusere klimagassutslipp fra forbruk.