1.4.3 Politidirektoratets styring av digitaliseringsarbeidet har ikke vært langsiktig, men styrt av kortsiktige prioriteringer
Politidirektoratet skal ifølge Reglement for
økonomistyring i staten påse at etatens ressursbruk er effektiv. Ifølge
Digitaliseringsrundskrivet og føringer fra Stortinget skal direktoratet
bruke teknologi for å nå målene i samfunnsoppdraget og tilby bedre
tjenester til interne og eksterne brukere.
Etter at merverdiprogrammet ble stoppet i 2015
har politiet fulgt en strategi om å gjennomføre flere, mindre prosjekter.
Denne strategien er valgt for å redusere risikoen og realisere ny
funksjonalitet raskere med gode løsninger for brukerne. Det er utviklet
nye tjenester og løsninger som har bidratt til mer effektiv ressursbruk
på enkelte områder, men uten at de gamle virksomhetskritiske systemene
er modernisert.
I perioden 2018–2021 har en rekke evalueringer pekt
på utfordringer ved Politidirektoratets styring av digitaliseringsarbeidet
i politiet, og Politidirektoratet har iverksatt flere tiltak. Inntil
nylig har det i styrende dokumenter vært lite oppmerksomhet om digitalisering.
Politidirektoratets nye virksomhetsstrategi fra 2023 legger mer
vekt på digitalisering. I tillegg er det innført en ny IKT-styringsmodell
og styringen er endret med mål om at nye IT-prosjekter bedre skal
understøtte politiets mål og strategi. Tiltakene er ment å bidra
til at arbeidet med digital transformasjon skal gå raskere.
I perioden fra 2014 til 2022 har Politidirektoratet brukt
3,7 mrd. kroner til å utvikle nye IT-løsninger. Politiet har i perioden
blant annet tilpasset IT-systemene for å gjennomføre politireformen,
sikret etterlevelse av Schengenavtalen og lagt til rette for elektronisk
informasjonsflyt mellom aktørene i straffesakskjeden. Samtidig har
politiet i mindre grad lykkes med å effektivisere virksomheten gjennom
digitalisering og gjøre tjenestene mer brukervennlige. En viktig
årsak til dette er at arbeidet med å utføre oppdrag fra departementet
og etterlevelse av internasjonale avtaler har vært så kapasitetskrevende
at det har begrenset muligheten til å digitalisere resten av virksomheten.
Politiet bruker betydelig mindre ressurser til
å utvikle nye IT-løsninger enn det Nav og Skatteetaten gjør. I sin
kommentar til Riksrevisjonens rapport peker Justis- og beredskapsdepartementet
på at den strategiske utviklingsporteføljen ikke er avgrenset til
investering i IT-utvikling, men også omfatter investeringer i for
eksempel materiell, utstyr, nye helikoptre, eiendomsmasse og organisasjonsutvikling.
Ifølge politiet viser dette at det er stor bredde i politiets investeringsbehov.
Samtidig har politiet hatt utfordringer med
å bruke opp investeringsmidler avsatt over statsbudsjettet til IT-utvikling
blant annet på grunn av manglende gjennomføringsevne. Parallelt
øker kostnadene til drift og forvaltning av gamle IT-løsninger.
Alle nye IT-løsninger som utvikles, må integreres med de gamle,
noe som gir økende kompleksitet. Politidirektoratet har ikke satt
av ressurser til modernisering av kjernesystemene som kunne ha bidratt
til å redusere driftskostnadene. Politidirektoratets finansieringsmodell
har ført til en situasjon hvor det er risiko ved politiets sentrale
kjernesystemer som BL og PO. Etter Riksrevisjonens vurdering har
Politidirektoratets styring og finansiering av digitaliseringsarbeidet
vært lite langsiktig og styrt av kortsiktige prioriteringer.
Etter Riksrevisjonens vurdering har det vært
et misforhold mellom politiets mål og ambisjoner på området, og
politiets prioriteringer, kapasitet og evne til å digitalisere virksomheten.
Behovet for å fornye IT-løsningene i politiet er stort, og det vil
ta tid å gjøre dette. Riksrevisjonen er kjent med at Politidirektoratet
og PIT arbeider for å forbedre prosessene for vurdering, planlegging
og gjennomføring av tiltak som skal inngå i utviklingsporteføljen
for å gjøre handlingsrommet for digitalisering større. Det er positivt
at Politidirektoratet og Politiets IT-enhet har igangsatt et arbeid
for å forbedre porteføljestyringen og øke handlingsrommet, da det
tidligere har vært for lite oppmerksomhet på dette.