Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Anniken Huitfeldt, Sverre Myrli, Runar Sjåstad
og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Per Ivar Lied, lederen
Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred
Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson,
viser til Dokument 8:32 S (2023–2024) om å sikre bedre betingelser
for næringsliv i statsallmenningene. Komiteen viser
videre til landbruks- og matministerens brev av 22. november 2023 med
statsrådens vurdering av representantforslaget. Brevet er vedlagt
innstillingen. Komiteen registrerer at
saken omhandler vilkår for næringsvirksomhet i statsallmenningene,
spesielt reglene om avhending av statsallmenningsgrunn og Statskog
SFs festeavgifter.
Komiteen viser til
at lov om utnytting av rettar og lunnende m.m. i statsallmenningane
(fjellova) blant annet gir regler for forvaltning av statsallmenningene.
Komiteen viser til
at hovedregelen i fjellova § 13 er at grunn i statsallmenning «til
vanleg» ikke kan selges. Det er to unntak fra denne hovedregelen.
Det første unntaket gjelder allmenningsgrunn som er dyrka, eller som
skal brukes som gårdsbruk eller som tilleggsjord til gårdsbruk.
Det andre unntaket gjelder grunn til byggetomter, som kan avhendes
i «særlege tilfelle», og innløsing av boligtomter etter tomtefesteloven.
Videre registrerer komiteen at feste
av grunn til å ha bygning på (tomtefeste) reguleres gjennom tomtefesteloven. Komiteen bemerker at loven gjelder som
et utgangspunkt for alle typer festeforhold og skal sikre grunneiers rettigheter
samtidig som den skal sikre festeren mot urimelige vilkår.
Komiteen registrerer
at hoveddelen av grunneierinntektene i statsallmenninger kommer
fra festekontrakter. Av statens inntekter av tomtefeste for hytter
og hotell skal vedkommende fjellkasse (fjellstyre) ha halvparten. Komiteen påpeker at øvrige midler forvaltes av
Statskog SF og brukes til administrasjon av statsallmenningene,
støtte til en fellesorganisasjon for fjellstyrene og ulike tiltak
i statsallmenningene, herunder tiltak med sikte på verdiskaping
og lønnsomme arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser
det som viktig at det legges til rette for at Statskog kan spille
en aktiv rolle i lokal næringsutvikling i kommuner der de har eiendommer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet forventer derfor at Statskog
SF, i dialog med fjellstyrene og de aktuelle kommunene, legger til
rette for aktiv bruk av ressursene i statsallmenningene.
Disse medlemmer framhever
at statsallmenningene skal dekke fellesbehov i allmenningene i et langsiktig
perspektiv. Disse medlemmer minner om
at tomtefesteloven skal sikre grunneiers rettigheter samtidig som
den skal sikre festeren mot urimelige vilkår. Tomtefesteloven setter
uttrykkelig forbud mot urimelig høy festeavgift, og disse medlemmer ser det som viktig at
lokale næringsvirksomheter som fester grunn på statsallmenning,
har forutsigbarhet knyttet til festeavgiften, slik at eventuelle
økninger ikke svekker muligheten for videre satsing og utvikling
i Distrikts-Norge. Takst er et anslag på verdi, men det vil ikke
være riktig å overlate til en takstmann alene å bestemme hva som
er riktig festeavgift eller salgspris. Ved uenighet om prisnivå
kan det innhentes flere takster, og det er også mulig å prøve prisnivået
rettslig dersom det ikke oppnås enighet.
Disse medlemmer ser
det ikke som hensiktsmessig med egne retningslinjer for taksering
av statsallmenningsgrunn. Statskog SF har ansvar for å ivareta statens
eierinteresser innenfor gjeldende lovverk. Egne retningslinjer for
hvordan Statskog SF skal utføre den forretningsmessige virksomheten
vil ikke være i tråd med statens prinsipper for god eierstyring.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil understreke at
bedrifter, spesielt i distriktskommuner, ofte opererer på statsallmenningsgrunn
de fester. Flere av disse opplever at Statskog SF terminerer gamle
festekontrakter og øker festeavgiftene betydelig basert på nye takseringer
utført av Statskog selv.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at dette presser
bedriftene til å vurdere kjøp av tomtene for å sikre drift og investeringer.
Dette gjelder gjerne bedrifter som er kapitalkrevende med små fortjenestemarginer
i næringsfattige kommuner. Som følge av dette ønsker mange bedrifter
derfor å innløse tomtene for å få bedre sikkerhet for driften, samt
få bedre pantesikring knyttet til lån og investeringer.
Disse medlemmer viser
videre til at statsallmenningsgrunn etter fjellova § 13 som hovedregel
ikke avhendes, med noen få unntak. Disse er knyttet til landbruk,
grunn til byggetomter og innløsning av boligtomter etter tomtefestelova.
Disse medlemmer peker
på at næringsdrivende derfor som hovedregel ikke har mulighet til
å kjøpe eiendommen de har festet på statsallmenningsgrunn. Til tross
for dette er det ifølge NHO Reiseliv likevel eksempler på at noen
bedrifter har fått kjøpe sin grunn av Statskog. Det gir et forvirrende
bilde av hvorvidt forbudet i fjellova faktisk praktiseres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre understreker at det
er klare og legitime hensyn som er styrende for dagens avhendingsforbud
mot statsallmenningsgrunn i fjellova. Statskog SF er en aktør som
forvalter store arealer til fellesskapets beste. Disse
medlemmer peker på at næringsfattige kommuner med lave befolkningstall
må kunne leve av det næringslivet de har, og at de er avhengige
av gode og stabile rammebetingelser for de næringsdrivende. Å feste
tomt på statsallmenningsgrunn viser seg i flere tilfeller å bli
svært kostbart når Statskog øker festeavgiftene uten at det har
skjedd en tilsvarende økning i overskuddet til de aktuelle bedriftene.
Dette rammer også kommunene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det derfor også bør
innføres et unntak i fjellova for salg av næringseiendom på visse
vilkår. Disse vilkårene kan eksempelvis være at det må være lokal
enighet rundt et salg i den aktuelle kommunen. Med lokal enighet
menes også at fjellstyrene får anledning til å uttale seg før eventuell
avhending.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at det i tillegg
kan være grunn til å se på retningslinjene Statskog bruker for å
fastsette festeavgiften. Det er i dag som hovedregel Statskog selv
som takserer eiendommene og fastsetter festesum på bakgrunn av takseringen.
Det skjer ingen forhandlinger med de involverte parter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag som sikrer et unntak i fjellova
for avhending av næringseiendom på statsallmenningsgrunn i de tilfeller
der det er lokal enighet om dette.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
Statskogs retningslinjer for fastsetting av festeavgifter slik at
disse følger konsumprisindeksen, og vurdere om takst bør settes
av en uavhengig tredjepart.»