Kapittel 2 Virksomhet og ansvar
§ 2-1 Universiteters og høyskolers
oppgaver
Universiteter og høyskoler skal
-
a. tilby høyere utdanning
basert på det fremste innenfor forskning, faglig og kunstnerisk
utviklingsarbeid og erfaringskunnskap
-
b. utføre forskning og faglig og kunstnerisk
utviklingsarbeid
-
c. bidra til å spre og formidle resultater
fra forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid
-
d. bidra til livslang læring og tilby
etter- og videreutdanning
-
e. legge til rette for at institusjonens
ansatte og studenter kan delta i samfunnsdebatten
-
f. bidra til innovasjon og verdiskaping
basert på resultater fra forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid
-
g. samarbeide med relevante aktører på
internasjonalt, nasjonalt, regionalt og lokalt nivå for å bedre kvaliteten
på virksomheten og gjøre den mer relevant.
§ 2-2 Akademisk frihet og
ansvar
Universiteter og høyskoler skal fremme og verne akademisk
frihet og dem som utøver den. Institusjonene skal sikre at undervisning,
forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid holder et høyt
faglig nivå og utøves i samsvar med anerkjente vitenskapelige, kunstfaglige,
pedagogiske og etiske prinsipper.
Universiteter og høyskoler har ellers rett til
å utforme sitt eget faglige og verdimessige grunnlag innenfor de
rammene som er fastsatt i eller med hjemmel i lov.
Universiteter og høyskoler kan ikke gis pålegg
eller instrukser om
-
a. læreinnholdet i
undervisningen
-
b. innholdet i forskningen eller i det
kunstneriske og faglige utviklingsarbeidet
-
c. innholdet i formidlingen
-
d. individuelle ansettelser eller utnevnelser.
Den som underviser ved et universitet eller
en høyskole, har et selvstendig faglig ansvar for innholdet og opplegget
av undervisningen innenfor de rammene som institusjonen fastsetter,
eller som er fastsatt i eller med hjemmel i lov.
Den som har forskning eller faglig eller kunstnerisk utviklingsarbeid
som del av arbeidsoppgavene, har rett til å velge emne og metode
for forskningen sin eller utviklingsarbeidet sitt innenfor de rammene
som er fastsatt i ansettelsesforholdet eller en særskilt avtale.
Den som er omfattet av fjerde eller femte ledd,
har rett til og faglig ansvar for formidling.
Universiteter og høyskoler skal sørge for åpenhet om
resultatene fra forskning og faglig eller kunstnerisk utviklingsarbeid.
Den som har arbeidsoppgaver som nevnt i femte ledd, har rett til
å offentliggjøre resultatene sine og skal sørge for slik offentliggjøring.
Det relevante forskningsgrunnlaget skal stilles til rådighet i samsvar
med god skikk på det aktuelle fagområdet. Institusjonen kan samtykke
til utsatt offentliggjøring når legitime hensyn tilsier det. Det
kan ikke avtales eller fastsettes varige begrensninger i retten
til å offentliggjøre resultater utover det som er fastsatt i eller
med hjemmel i lov.
§ 2-3 Norsk og samisk fagspråk
Universiteter og høyskoler skal bruke, utvikle
og styrke norsk fagspråk, både bokmål og nynorsk.
Institusjoner som er gitt et særlig ansvar for
samisk forskning og høyere utdanning, skal bruke, utvikle og styrke
samisk fagspråk.
Undervisningsspråket skal være norsk eller samisk. Institusjonene
kan gjøre unntak dersom det er faglig begrunnet.
Departementet kan gi forskrift om institusjonenes ansvar
etter denne paragrafen.
§ 2-4 Åpne forelesninger
Fysiske forelesninger skal være åpne for allmennheten.
Universiteter og høyskoler kan bestemme at forelesninger bare skal
være for institusjonens studenter eller grupper av studenter, dersom
særlige hensyn taler for det eller det er fastsatt egenbetaling
for det aktuelle emnet eller studiet.
§ 2-5 Gratis høyere utdanning
ved statlige universiteter og høyskoler
Høyere utdanning ved statlige universiteter
og høyskoler skal være gratis.
Departementet kan gi forskrift om at universiteter og
høyskoler likevel kan kreve betaling for studier som ikke gir studiepoeng,
eller som i hovedsak retter seg mot arbeidslivet eller personer
i arbeid. Departementet kan i forskrift fastsette at institusjonene
kan kreve dekket enkelte utgifter til læremidler og utstyr.
Departementet kan i særskilte tilfeller godkjenne unntak
fra første ledd.
§ 2-6 Egenbetaling for statsborgere
fra land utenfor EØS og Sveits
Statlige universiteter og høyskoler skal kreve
egenbetaling fra studenter som er statsborgere i land utenfor EØS
eller Sveits. Egenbetalingen skal minst dekke institusjonens kostnader
for utdanningen.
Institusjonene skal ikke kreve egenbetaling
fra
-
a. utenlandske borgere
som etter internasjonale avtaler har rett til å bli likebehandlet
med norske borgere
-
b. utenlandske borgere som kan ha rett
til lån og stipend på samme vilkår som norske borgere etter utdanningsstøtteloven
og forskrift fastsatt med hjemmel i denne
-
c. doktorgradskandidater
-
d. studenter som er omfattet av et institusjonelt utvekslingssamarbeid.
Institusjonene kan likevel kreve egenbetaling dersom dette ligger
til grunn for utvekslingsavtalen.
Departementet kan gi forskrift om unntak fra
første ledd.
§ 2-7 Særlig ansvar for enkelte
institusjoner
Universiteter og høyskoler har et særlig ansvar
for grunnforskning og kunstnerisk utviklingsarbeid innenfor de områdene
der de tildeler doktorgrad. Departementet kan gi enkelte institusjoner
et særskilt nasjonalt ansvar for forskning eller undervisning på
bestemte fagområder.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet,
Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger
og Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet skal bygge
opp, drive og vedlikeholde museer med vitenskapelige samlinger og
publikumsutstillinger. Departementet kan gi forskrift om samarbeid
og arbeidsdeling mellom universitetene.
Departementet kan i samråd med en bestemt institusjon
legge driften av en nasjonal fellesoppgave til institusjonen uten
at institusjonens egne styringsorganer har ansvaret for den faglige
virksomheten.
§ 2-8 Universiteters og høyskolers
behandling av personopplysninger
Universiteter og høyskoler kan behandle personopplysninger
om en søker, student eller doktorgradskandidat når det er nødvendig
for å utføre oppgaver etter denne loven. Institusjonene kan behandle
personopplysninger som er nevnt i personvernforordningen artikkel
9 og 10, når det er nødvendig for å behandle saker etter §§ 12-1
til 12-7, eller den registrerte har gitt opplysningene eller har
gitt tillatelse til å innhente dem.
Departementet kan gi forskrift om institusjonenes behandling
av personopplysninger, blant annet om formålet med behandlingen,
hvilke personopplysninger som kan behandles, bruk av automatiserte
avgjørelser og om innhenting, viderebehandling, utlevering og tilgang
til personopplysninger.
Kapittel 3 Akkreditering, kvalitetssikring og grader mv.
§ 3-1 Institusjonskategori
og egennavn
Kongen avgjør hvilken institusjonskategori den
enkelte institusjonen tilhører, på grunnlag av vedtak fra NOKUT
om akkreditering som universitet, vitenskapelig høyskole eller høyskole.
Departementet fastsetter egennavn på statlige
universiteter og høyskoler. Private universiteter og høyskoler fastsetter
egennavnet sitt selv. Universiteters og høyskolers egennavn skal
beskrive hvilken institusjonskategori institusjonen tilhører.
§ 3-2 Akkreditering som vilkår
for å tilby høyere utdanning
Studietilbud i høyere utdanning skal være akkreditert
av NOKUT eller av et universitet, en vitenskapelig høyskole eller
en høyskole med myndighet til å akkreditere sine egne studietilbud.
Akkreditering etter denne loven er et vedtak
basert på en faglig vurdering av om en institusjon eller et studietilbud
oppfyller standardene og kriteriene som er fastsatt i eller med
hjemmel i denne loven.
Tilfredsstillende kvalitetssikring, jf. § 3-5,
er et vilkår for akkreditering. Akkrediterte studier skal være i
samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket.
Departementet gir forskrift om standarder og
kriterier for akkreditering av institusjoner og studietilbud.
§ 3-3 NOKUTs akkreditering
av institusjoner og studietilbud
NOKUTs akkreditering av institusjoner og studietilbud
skal baseres på faglige vurderinger fra eksterne sakkyndige oppnevnt
av NOKUT. NOKUT kan bare akkreditere studietilbud fra nye tilbydere
dersom studietilbudet minst fører til en bachelorgrad.
Dersom NOKUT avviser eller avslår en søknad
om akkreditering, kan NOKUT i særskilte tilfeller vedta at institusjonen
ikke vil få behandlet en ny søknad om akkreditering før etter en
periode på inntil to år.
Ved klage på NOKUTs vedtak om akkreditering
kan ikke klageinstansen overprøve NOKUTs faglige vurderinger. Vedtak
om akkreditering kan bare påklages av søkeren.
§ 3-4 Universiteters og høyskolers
akkreditering av egne studietilbud
Universiteters og høyskolers rett til å akkreditere egne
studietilbud skal være innenfor rammene av vedtak om institusjonskategori
etter § 3-1 og hvilke grader og yrkesutdanninger institusjonen har
rett til å gi etter § 3-8. Institusjonene skal dokumentere at studietilbudene
oppfyller standardene og kriteriene som er fastsatt i eller med
hjemmel i denne loven, jf. § 3-2 andre ledd.
Universiteter kan akkreditere egne studietilbud
på alle nivåer.
Vitenskapelige høyskoler og høyskoler med institusjonsakkreditering
kan akkreditere egne studietilbud på lavere grads nivå. På fagområder
der institusjonene kan tildele doktorgrad, kan de akkreditere egne
studietilbud på høyere grads nivå. På fagområder der institusjonene
ikke kan tildele doktorgrad, må de søke NOKUT om akkreditering av
studietilbud på høyere grads- og doktorgradsnivå.
Departementet kan trekke tilbake akkrediteringsmyndigheten
etter andre og tredje ledd dersom institusjonene ikke tilfredsstiller
kravene til kvalitetssikring som er fastsatt i eller med hjemmel
i § 3-5.
§ 3-5 Kvalitetssikring
Universiteter og høyskoler skal ha et tilfredsstillende
internt system for å sikre og videreutvikle utdanningskvaliteten.
Studentevalueringer skal inngå i dette systemet.
Kriteriene for det interne kvalitetsarbeidet
ved universiteter og høyskoler og for NOKUTs eksterne kvalitetssikring
skal være i samsvar med kravene i de europeiske standardene og retningslinjene
for kvalitetssikring i høyere utdanning.
Departementet kan gi forskrift om krav til kvalitetssikringssystemer
og kvalitetsarbeid.
§ 3-6 Tilsyn med institusjoner,
studietilbud og kvalitetsarbeid
NOKUT skal føre tilsyn med universiteters og
høyskolers kvalitetsarbeid og med at institusjoner og studietilbud
oppfyller de gjeldende standardene og kriteriene for akkreditering.
Institusjonene skal legge til rette for at NOKUT
skal kunne utføre tilsynet. NOKUT kan kreve nødvendige og relevante
opplysninger og redegjørelser for å kunne utføre tilsynet.
Dersom NOKUT finner at kvalitetsarbeidet ved
en institusjon ikke er tilfredsstillende, eller at en institusjon eller
et studietilbud ikke oppfyller de gjeldende standardene og kriteriene
for akkreditering, kan NOKUT pålegge institusjonen å rette forholdene
innen en gitt frist.
Dersom fristen for å rette forholdene etter
tredje ledd er utløpt og forholdene fortsatt ikke er tilfredsstillende,
kan NOKUT vedta at institusjonens adgang til å få behandlet søknader
om akkreditering av institusjonen eller studietilbud faller bort.
Institusjonen kan kreve nytt tilsyn ett år etter vedtaket. Dersom
NOKUT i tilsynet kommer til at forholdene er tilfredsstillende,
får institusjonen igjen mulighet til å søke om akkreditering.
Dersom fristen for å rette manglende oppfyllelse
av standardene og kriteriene for akkreditering etter tredje ledd
er utløpt og institusjonen eller studietilbudet fortsatt ikke oppfyller
dem, kan NOKUT trekke akkrediteringen av institusjonen eller studietilbudet
tilbake. Dersom en institusjon eller et studietilbud mister akkrediteringen,
kan NOKUT i særskilte tilfeller vedta at en ny søknad om akkreditering
først vil bli behandlet etter en periode på inntil to år.
Ved klage på NOKUTs vedtak i forbindelse med
tilsyn kan ikke klageinstansen overprøve NOKUTs faglige vurderinger.
Vedtak i forbindelse med tilsyn kan bare påklages av den vedtaket
direkte retter seg mot.
Departementet kan gi forskrift om tilsyn etter
denne paragrafen.
§ 3-7 Gradssystemet
Gradssystemet består av gradene bachelor, master og
philosophiae doctor (ph.d.) eller philosophiae doctor i kunstnerisk
utviklingsarbeid (ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid).
I tillegg kan følgende grader gis:
-
a. høgskolekandidat
-
b. master (integrert, fem år)
-
c. master i rettsvitenskap
-
d. øvrige mastergrader
-
e. candidatus/candidata medicinae (cand.med.)
-
f. candidatus/candidata medicinae veterinariae (cand.med.vet.)
-
g. candidatus/candidata psychologiae (cand.psychol.)
-
h. candidatus/candidata theologiae (cand.theol.)
-
i. doctor philosophiae (dr.philos.).
Bachelorgrad og høgskolekandidatgrad er lavere grader.
Mastergrader og cand.med., cand.med.vet., cand.psychol. og cand.theol.
er høyere grader. Ph.d., ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid og
dr.philos. er doktorgrader.
§ 3-8 Grader, titler og yrkesutdanninger
Akkreditering av studietilbudet er et vilkår
for å kunne tildele den tilhørende graden. Departementet gir forskrift
om hvilke grader og yrkesutdanninger en institusjon kan gi, om omfanget
av studier som fører til en grad eller yrkesutdanning, og hvilken
tittel graden eller yrkesutdanningen gir rett til.
Departementet kan gi forskrift om
-
a. krav til de ulike
gradene, blant annet om omfanget av selvstendig arbeid i høyere
grad
-
b. nasjonale rammeplaner for enkelte studier
-
c. institusjonenes adgang til å gi grader
i samarbeid med andre institusjoner og om akkreditering av fellesgrader
som innebærer unntak fra § 3-2
-
d. obligatoriske nasjonale deleksamener
i enkelte emner, og om resultatet skal føres på vitnemålet.
Departementet gir forskrift om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
§ 3-9 Æresdoktor
Universiteter og høyskoler som kan tildele doktorgrad,
kan på doktorgradens fagområde tildele graden æresdoktor (doctor
honoris causa) for betydningsfull vitenskapelig eller kunstnerisk
innsats eller for fremragende arbeid til gagn for vitenskapen eller
kunsten.
§ 3-10 Forbud mot misbruk
av gradstitler
Titler etter §§ 3-7 til 3-9 kan bare brukes
ved oppnådd grad eller ved godkjenning av utenlandsk utdanning som
er faglig jevngod med norsk grad etter § 9-4. Det er forbudt å bruke
titler som uriktig gir inntrykk av å være av samme karakter som
disse titlene, eller som kan forveksles med dem.
Departementet kan ilegge overtredelsesgebyr
til den som forsettlig eller uaktsomt tildeler eller bruker en tittel
alene eller som en del av en annen tittel uten å ha rett til det.
Departementet kan gi forskrift om overtredelsesgebyr
etter denne paragrafen.
§ 3-11 Forbud mot misbruk
av betegnelsene universitet, vitenskapelig høyskole og høyskole
Betegnelsene universitet og vitenskapelig høyskole kan
bare brukes av en institusjon som er akkreditert som universitet
eller vitenskapelig høyskole, jf. § 3-2, og som har fått vedtak
om at den tilhører en slik institusjonskategori, jf. § 3-1. Betegnelsen
høyskole kan bare brukes av en institusjon som er akkreditert som
høyskole, eller som gir akkrediterte studietilbud, jf. § 3-2. Betegnelsen
universitetssykehus kan bare brukes av virksomheter som er godkjent
som universitetssykehus etter spesialisthelsetjenesteloven.
En institusjon som ikke har akkreditering etter
første ledd, kan ikke bruke en betegnelse som gir inntrykk av å
ha slik akkreditering, eller som er egnet til å forveksles med en
betegnelse som er nevnt i første ledd. Den kan heller ikke markedsføre
seg på en måte som gir inntrykk av at institusjonen har slik akkreditering.
Departementet kan gi dispensasjon til bruk av
etablerte sammensatte betegnelser som ikke er egnet til å forveksles
med betegnelsene som er nevnt i første ledd.
Departementet fastsetter hvilke betegnelser
universiteter og høyskoler skal bruke på andre språk.
Departementet kan ilegge overtredelsesgebyr
til den som forsettlig eller uaktsomt bruker en betegnelse eller
har markedsføring i strid med denne paragrafen.
Departementet kan gi forskrift om forbud mot
misbruk av institusjonsbetegnelser og om overtredelsesgebyr etter
denne paragrafen.
§ 3-12 Bevilling som statsautorisert
translatør
Departementet gir bevilling som statsautorisert translatør.
Departementet kan gi forskrift om vilkårene for slik bevilling.
Tittelen statsautorisert translatør kan bare
brukes av den som er gitt bevilling etter første ledd, og kan bare brukes
i forbindelse med oversettelse til og fra de språkene som bevillingen
gjelder for.
Den som i strid med paragrafen forsettlig eller
uaktsomt bruker en slik tittel, alene eller som en del av en tittel,
kan straffes med bøter.
Kapittel 4 Organisering og ledelse ved statlige
institusjoner
§ 4-1 Styret
Styret er det øverste organet ved universiteter
og høyskoler. Styret skal trekke opp strategien for institusjonens
utdannings- og forskningsvirksomhet og annen faglig virksomhet og
legge planer for den faglige utviklingen.
Styret skal fastsette mål og resultatkrav og
sikre at institusjonens økonomiske ressurser og eiendom disponeres
i samsvar med reglene gitt av den overordnede myndigheten, og etter
forutsetningene for de tildelte bevilgningene eller andre bindende
vedtak.
Styret skal hvert år avgi et årsregnskap med
en redegjørelse for resultatene av virksomheten og fastsette budsjettet
for kommende år.
Styret skal fastsette en skriftlig instruks
for og føre tilsyn med virksomhetens daglige ledelse.
Styret selv fastsetter institusjonens interne
organisering på alle nivåer. Organiseringen skal sikre at studentene
og de ansatte blir hørt. Nedleggelse av studiesteder skal likevel
avgjøres av Kongen i statsråd.
Styreleder og styremedlemmer skal få en rimelig godtgjøring
for vervet. Departementet fastsetter godtgjøringen.
§ 4-2 Delegering
Styret kan delegere avgjørelsesmyndighet til
andre ved institusjonen dersom det ikke er fastsatt i loven at styret
selv skal ta avgjørelsen, eller det er andre særlige begrensninger
i adgangen til å delegere.
§ 4-3 Styrets sammensetning
Styret skal ha elleve medlemmer. Fire av medlemmene
skal velges blant ansatte i vitenskapelige stillinger, ett blant
de teknisk og administrativt ansatte, to blant studentene, mens
fire skal være eksterne medlemmer. Departementet utpeker ett av
de eksterne styremedlemmene til å være styrets leder. Dersom institusjonen
har en valgt rektor, jf. § 4-6, trer rektor inn i styret i stedet
for et medlem valgt blant ansatte i vitenskapelige stillinger.
Styret selv kan ved tilslutning fra minst halvparten av
styrets medlemmer vedta en annen styresammensetning enn fastsatt
i første ledd. Ansatte i vitenskapelige stillinger, teknisk og administrativt
ansatte, studenter og eksterne skal være representert i styret.
Ingen av gruppene skal ha flertall alene.
Styret selv kan med to tredels flertall fastsette
at styret skal ha et flertall av eksterne medlemmer. Ansatte i vitenskapelige
stillinger, teknisk og administrativt ansatte og studenter skal
være representert i styret.
Departementet kan i særlige tilfeller fastsette
en annen styresammensetning eller styreordning.
§ 4-4 Valg og oppnevning
av styret
Styremedlemmer som er ansatt ved institusjonen, og
varamedlemmene for dem, velges for fire år. Styremedlemmer fra studentgruppen,
og varamedlemmene for dem, velges for ett år. Eksterne styremedlemmer,
og varamedlemmene for dem, oppnevnes for fire år.
Dersom de midlertidig ansatte i vitenskapelige
stillinger utgjør mer enn 25 prosent av de ansatte i vitenskapelige
stillinger ved institusjonen, skal de velge ett av styremedlemmene
fra de ansatte i vitenskapelige stillinger. Det skal være et særskilt
valg for denne gruppen. Et slikt styremedlem velges for ett år.
Departementet kan i særlige tilfeller forlenge
styrets funksjonsperiode og styremedlemmenes tjenestetid.
Institusjonenes styre foreslår eksterne styremedlemmer
og varamedlemmer. For kunsthøyskoler fremmes forslag av høyskolens
styre og av Kulturdirektoratet. Sametinget oppnevner to av de eksterne
styremedlemmene og ett varamedlem ved Samisk høgskole. Departementet
oppnevner styreledere, med mindre institusjonen har valgt rektor
som styrets leder, og andre eksterne medlemmer og varamedlemmer.
Et styremedlem som har fungert sammenhengende i
vervet i åtte år ved begynnelsen av den nye valgperioden, kan ikke
gjenvelges.
Kravene i likestillings- og diskrimineringsloven
§ 28 om representasjon av begge kjønn skal være oppfylt innen den
enkelte valgkrets.
Styret selv fastsetter nærmere regler om valg
av styremedlemmer.
§ 4-5 Ansatt rektor
Rektor skal ansettes på åremål med mindre rektor er
valgt etter § 4-6. Styret selv lyser ut stillingen og ansetter rektor.
Ansettelsesprosessen skal sikre at studentene og de ansatte blir
hørt.
Rektor er daglig leder for institusjonen innenfor
de rammene styret fastsetter.
§ 4-6 Valgt rektor
Rektor kan utpekes ved valg dersom styret bestemmer
det. Både institusjonens ansatte og eksterne kandidater kan velges
som rektor.
Valgt rektor er styrets leder. På vegne av styret
har valgt rektor det overordnede ansvaret for og skal lede og føre
tilsyn med institusjonens virksomhet.
Rektor velges for en periode på fire år med
mindre særlige grunner tilsier en annen varighet. En rektor som ved
begynnelsen av den nye valgperioden har fungert i vervet i åtte
år sammenhengende, kan ikke gjenvelges. Styret selv kan bestemme
at prorektor overtar dersom valgt rektor fratrer vervet i løpet
av det siste året av funksjonstiden.
En valgt rektor som ikke allerede er fast ansatt
ved institusjonen, trer inn i en åremålsstilling.
Ved valg av rektor skal stemmene til de ansatte
ved opptelling vektes 70–75 prosent, og stemmene til studentene
skal vektes 25–30 prosent. Dersom rektor velges i særskilt valgforsamling,
skal stemmene vektes tilsvarende.
Styret selv fastsetter nærmere regler om valget.
§ 4-7 Administrerende direktør
Dersom en institusjon har valgt rektor etter
§ 4-6, skal det ansettes en administrerende direktør ved institusjonen.
Direktøren skal være leder for den samlede administrative
virksomheten ved institusjonen innenfor de rammene styret fastsetter.
§ 4-8 Styrets saksbehandling
Styret selv skal fastsette en styreinstruks
som gir nærmere regler om styrets arbeid og saksbehandling. Styreinstruksen
skal blant annet inneholde regler om hvilke saker som skal styrebehandles,
og rektors arbeidsoppgaver og plikter overfor styret. Styreinstruksen skal
også inneholde regler for innkalling og møtebehandling.
Styret skal være åpent om arbeidet sitt. Styrets
møter skal holdes for åpne dører hvis ikke styret bestemmer noe
annet.
§ 4-9 Alminnelig flertallskrav
og vedtaksførhet
Styret treffer avgjørelser med alminnelig flertall
av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet er møtelederens stemme
avgjørende.
Styret er vedtaksført når mer enn halvparten
av medlemmene deltar i styrebehandlingen.
§ 4-10 Adgang til å avsette
styret
Dersom styret ved sine disposisjoner bringer
institusjonens virksomhet i fare, kan Kongen i statsråd avsette
styret og oppnevne et midlertidig styre inntil nytt styre er valgt
og oppnevnt.
Kongen i statsråd kan avsette et styremedlem
dersom særlig tungtveiende grunner taler for det eller særlige omstendigheter
svekker tilliten til styremedlemmet.
Kapittel 6 Statstilskudd, egenbetaling og tilsyn
med private universiteter og høyskoler
§ 6-1 Vilkår for statstilskudd
Private institusjoner som er akkreditert som
høyskole, vitenskapelig høyskole eller universitet, kan etter søknad
til departementet tildeles statstilskudd til å dekke driftskostnader
for den akkrediterte virksomheten.
Private høyskoler som ikke har institusjonsakkreditering,
kan likevel etter søknad til departementet tildeles statstilskudd
til å dekke driftskostnader for studier som er akkreditert av NOKUT,
dersom det er særlige samfunnsmessige behov for virksomheten.
Departementet kan gi forskrift om vilkår for
statstilskudd.
§ 6-2 Statstilskudd, egenbetaling
og utdelinger
Private universiteter og høyskoler skal bruke
statstilskudd og egenbetaling fra studentene til akkrediterte studier
og innenfor lovens formål.
Private universiteter og høyskoler som mottar
statstilskudd, skal la tilskuddet og egenbetaling komme studentene
til gode. Institusjonene kan ikke foreta utdelinger.
Private universiteter og høyskoler som mottar
statstilskudd, skal ikke bruke statstilskuddet til å dekke driftskostnader
for studier til studentgrupper som skal avkreves egenbetaling etter
§ 2-6.
Private universiteter og høyskoler som ikke
mottar statstilskudd, kan ikke foreta utdelinger som fører til at egenkapitalen
blir lavere enn 20 prosent av verdien av eiendelene.
Departementet kan gi forskrift om disponering
av statstilskudd og egenbetaling, blant annet ved avvikling av akkreditert
virksomhet.
§ 6-3 Avtaler med nærstående
parter
Private universiteter og høyskoler kan overfor
nærstående parter ikke inngå avtaler eller overføre midler på vilkår
som avviker fra det som ville vært fastsatt mellom uavhengige parter.
Institusjonene må kunne dokumentere at de ikke har avtaler på slike
vilkår.
Departementet kan kreve dokumentasjon fra nærstående
parter som det er behov for i tilsynet med private universiteter
og høyskoler etter første ledd.
Departementet kan gi forskrift om avtaler med
nærstående parter, blant annet om hvem som regnes som nærstående,
og krav om dokumentasjon.
§ 6-4 Tilsyn med private
universiteter og høyskoler
Departementet skal føre tilsyn med private universiteter
og høyskoler.
De private institusjonene skal legge til rette
for at departementet kan utføre tilsynet. Departementet kan kreve
nødvendige og relevante opplysninger og redegjørelser for å kunne
utføre tilsynet.
Departementet kan kreve at institusjonens revisor og
regnskapsfører utleverer opplysninger etter andre ledd uten at lovbestemt
eller avtalt taushetsplikt er til hinder for det.
Departementet kan gi forskrift om tilsyn etter
denne paragrafen.
§ 6-5 Rapporteringsplikt
og meldeplikt
Private universiteter og høyskoler skal rapportere regnskapsinformasjon.
De private institusjonene skal melde fra særskilt
til departementet før fusjon, fisjon, salg, omdanning eller avvikling
av virksomheten.
Departementet kan gi forskrift om institusjonenes rapporteringsplikt
og meldeplikt, blant annet om hva rapportene og meldingene skal
inneholde, og hvordan de skal utformes.
§ 6-6 Krav til regnskap og
revisjon
Unntakene fra plikten til årsberetning og årsregnskap
for små foretak i regnskapsloven § 3-1 første ledd andre punktum
og andre ledd andre punktum og unntaket fra revisjonsplikten i revisorloven
§ 2-1, jf. aksjeloven § 7-6, gjelder ikke for private universiteter
og høyskoler.
Private universiteter og høyskoler skal ha et
økonomisk skille mellom de akkrediterte og de ikke-akkrediterte
delene av virksomheten. Det skal gå fram av regnskapene at institusjonene
opprettholder et slikt skille.
Departementet kan gi forskrift om krav til regnskap, dokumentasjon
og revisjon.
§ 6-7 Pålegg om retting
Dersom departementet avdekker brudd på reglene som
er fastsatt i eller med hjemmel i denne loven eller i grunnlaget
for tilskuddet, kan departementet pålegge private universiteter
og høyskoler å rette forholdene innen en gitt frist.
§ 6-8 Krav om tilbakebetaling
av statstilskudd
Dersom statstilskudd disponeres i strid med
reglene som er fastsatt i eller med hjemmel i denne loven eller
i grunnlaget for tilskuddet, kan departementet kreve tilskuddet
tilbakebetalt. Vedtak om tilbakebetaling av statstilskudd er tvangsgrunnlag
for utlegg.
§ 6-9 Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
Departementet kan ilegge private universiteter
og høyskoler tvangsmulkt for å sikre at pålegg om retting etter
§ 6-7 blir fulgt. Tvangsmulkten skal fastsettes som løpende dagmulkt
fra utløpet av fristen som er satt i pålegget, og inntil pålegget
er fulgt opp.
Departementet kan ilegge private universiteter
og høyskoler overtredelsesgebyr dersom en institusjon eller noen
som opptrer på vegne av institusjonen, forsettlig eller uaktsomt
overtrer regler som er fastsatt i eller med hjemmel i denne loven.
Departementet kan gi forskrift om tvangsmulkt
og overtredelsesgebyr etter denne paragrafen.
§ 6-10 Tilbaketrekking av
akkreditering
Dersom private universiteter eller høyskoler
ikke følger pålegg om retting av alvorlige forhold innen en gitt
frist, jf. § 6-7, kan departementet trekke akkrediteringen av institusjonen
eller studietilbudet tilbake.
Departementet kan gi forskrift om saksbehandling ved
tilbaketrekking av akkreditering etter første ledd.
Kapittel 7 Ansettelser
§ 7-1 Likestilling
Universiteter og høyskoler skal arbeide aktivt,
målrettet og planmessig for likestilling mellom kjønnene, for annen
likestilling og for å hindre diskriminering, jf. likestillings-
og diskrimineringsloven § 26.
Dersom ett kjønn er klart underrepresentert
innenfor en stillingskategori av undervisnings- og forskningsstillinger,
skal de som er av det kjønnet, spesielt oppfordres til å søke. Dersom
søkere er likt eller tilnærmet likt kvalifisert, skal det legges
vekt på å oppnå likestilling mellom kjønn.
§ 7-2 Ansettelse i undervisnings-
og forskningsstillinger
Undervisnings- og forskningsstillinger skal
lyses ut med kvalifikasjonskrav med mindre annet er fastsatt i lov,
forskrift eller tariffavtale.
Ansettelser i undervisnings- og forskningsstillinger skal
gjøres på grunnlag av en innstilling. Innstillingen skal baseres
på kvalifikasjonskravene i utlysingen og en vurdering fra en sakkyndig
komite. Begge kjønn skal være representert i den sakkyndige komiteen.
I stillinger hvor det stilles krav om utdanningsfaglig kompetanse,
skal det vurderes særskilt om søkerne oppfyller dem. Styret selv
bestemmer hvem som skal innstille, og fastsetter nærmere regler
om innstilling.
Ansettelsesorganet kan i særskilte tilfeller
fravike kravet om sakkyndig vurdering for undervisnings- og forskningsstillinger
som ikke er førstestillinger eller professorstillinger.
Styret kan opprette ett eller flere ansettelsesutvalg som
skal ansette personer i undervisnings- og forskningsstillinger.
Styret selv skal fastsette sammensetningen av ansettelsesutvalgene.
Studentene skal være representert i ansettelsesutvalget dersom ikke
styret enstemmig bestemmer noe annet.
Departementet kan gi forskrift om framgangsmåten
og kriteriene for ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskningsstillinger.
§ 7-3 Midlertidig ansettelse
i undervisnings- og forskningsstillinger
Dersom ingen søkere tilfredsstiller kvalifikasjonskravene
for ansettelse i en utlyst undervisnings- og forskningsstilling
og det på grunn av undervisningssituasjonen er helt nødvendig å
ansette noen, kan et universitet eller en høyskole ansette en søker
midlertidig i inntil ett år i en lavere stilling. Søkeren må oppfylle
kvalifikasjonskravene til den lavere stillingen.
Permisjoner som den ansatte har krav på etter
lov eller tariffavtale, skal ikke medregnes ved beregning av ansettelsesperioden
etter første ledd.
§ 7-4 Særskilte ansettelsesregler
for statlige universiteter og høyskoler
Ved statlige universiteter og høyskoler skal
styret selv ansette avdelingsledere og administrativ leder. Styret
selv kan fastsette at avdelingsleder skal ansette leder for grunnenhet.
Ansettelse av prorektor, leder for avdeling
og grunnenhet og administrerende direktør etter § 4-7 skal gjøres
på grunnlag av innstilling fra et innstillingsutvalg. Styret selv
skal fastsette innstillingsutvalgets sammensetning. Studentene skal
være representert i innstillingsutvalget dersom ikke styret enstemmig
bestemmer noe annet.
Dersom styret ansetter noen i en annen administrativ
lederstilling enn nevnt i andre ledd, skal det gjøres etter innstilling
fra rektor eller administrerende direktør dersom rektor er valgt
etter § 4-6.
Ansettelse i tekniske eller administrative stillinger gjøres
av et ansettelsesråd som er oppnevnt etter reglene i statsansatteloven.
Styret bestemmer om det skal være ett eller flere ansettelsesråd
ved institusjonen.
§ 7-5 Vikar for valgt eller
åremålsansatt leder ved statlige universiteter og høyskoler
Ved statlige universiteter og høyskoler skal
en vikar for en arbeidstaker som har permisjon for å være valgt eller
åremålsansatt leder, fratre stillingen uten oppsigelse etter fire
år.
Dersom vikariatet har vart i mer enn tre år,
skal personen om mulig tilbys annen passende stilling i virksomheten.
Vikaren får også fortrinnsrett til ansettelse i staten på samme
vilkår som etter statsansatteloven § 24.
§ 7-6 Ansettelse på åremål
Ansettelse på åremål kan brukes for
-
a. rektor
-
b. prorektor
-
c. leder for avdeling og grunnenhet
-
d. undervisnings- og forskningsstillinger
hvor skapende eller utøvende kunstnerisk kompetanse er et vesentlig
element i kompetansen som kreves
-
e. stillinger på innstegsvilkår
-
f. postdoktorer
-
g. stipendiater
-
h. spesialistkandidater
-
i. vitenskapelige assistenter
-
j. studentombud
Åremålsperioden etter første ledd bokstav a,
b og c skal være fire år. Ingen kan være ansatt på åremål etter bokstav
a og b i en sammenhengende periode på mer enn åtte år, og ikke mer
enn tolv år etter bokstav c. Dersom særlige grunner taler for det,
kan departementet, etter forslag fra styret, fastsette en annen
åremålsperiode enn fire år.
Åremålsperioden etter første ledd bokstav e
skal være seks til sju år. Åremålsperioden etter første ledd bokstav
f og g skal være tre til fire år. Åremålsperioden etter første ledd
bokstav h skal være to til fire år. Åremålsperioden etter første
ledd bokstav i skal være inntil to år. Åremålsperioden etter første
ledd bokstav d og j skal være fire til seks år.
For stillinger etter første ledd bokstav d til
i kan ingen være ansatt i mer enn én åremålsperiode i samme stillingskategori
ved samme institusjon. For stillinger etter første ledd bokstav
j kan ingen være ansatt på åremål i en sammenhengende periode på
mer enn tolv år.
Departementet kan gi forskrift om framgangsmåten
og kriteriene for ansettelse, om varighet og om arbeidets omfang
og innhold for stillinger etter første ledd bokstav f til i. Departementet
kan gi forskrift om beregning av ansettelsestid for stipendiater
etter statsansatteloven § 9.
For stillinger etter første ledd bokstav e kan
departementet gi forskrift om vilkår for å ansette i stillingen
og om varighet. Dersom de fastsatte kompetansekravene er oppfylt,
skal den aktuelle personen ansettes i fast stilling ved utløpet
av åremålsperioden.
§ 7-7 Særregel om ekstraerverv
Universiteter og høyskoler kan ansette personer
i ekstraerverv på åremål i inntil 20 prosent av en undervisnings-
og forskningsstilling.
Åremålsperioden skal være fra to til seks år.
Departementet kan gi forskrift om varighet.
§ 7-8 Ansettelse uten utlysing
Dersom særlige grunner taler for det, kan styret
selv ansette personer i undervisnings- og forskningsstillinger uten
at stillingene er lyst ut først. Dette gjelder ikke dersom mer enn
ett medlem av styret motsetter seg det.
Dersom særlige grunner taler for det, kan styret
ved statlige universiteter og høyskoler selv ansette personer i
stillinger som prorektor eller leder for avdeling og grunnenhet
uten at stillingen er lyst ut først.
§ 7-9 Enerett til bruk av
visse stillingstitler
Stillingstittelen professor kan bare brukes
om stillinger på høyeste vitenskapelige eller kunstneriske nivå ved
universiteter og høyskoler.
Den som har hatt stilling som professor i minst
ti år, eller som etter kortere tjenestetid blir pensjonert fra en slik
stilling, har rett til å bruke tittelen etter fratreden fra stillingen.
Den som er avskjediget eller fradømt sin stilling som
professor, har ikke rett til å bruke stillingstittelen professor.
Den som forsettlig eller uaktsomt bruker tittelen professor
i strid med denne paragrafen, alene eller som del av en tittel,
kan straffes med bøter.
Departementet kan gi forskrift om at andre titler
på undervisnings- og forskningsstillinger skal gis tilsvarende beskyttelse.
§ 7-10 Klage på vedtak om
ordensstraff, oppsigelse, suspensjon og avskjed ved statlige universiteter
og høyskoler
Klage på vedtak om ordensstraff, oppsigelse,
suspensjon og avskjed avgjøres av styret selv eller av departementet
når vedtaket er fattet av styret.
Kapittel 8 Opptak til høyere utdanning
§ 8-1 Krav for opptak til
høyere utdanning
Søkere skal ha generell studiekompetanse for
å være kvalifisert for opptak til studier ved universiteter og høyskoler.
Med generell studiekompetanse menes fullført og bestått studieforberedende
norsk videregående opplæring.
Departementet kan gi forskrift om generell studiekompetanse
og om at også annen utdanning eller kombinasjon av utdanning og
yrkespraksis kan gi generell studiekompetanse.
Departementet kan gi forskrift om unntak fra
kravet om generell studiekompetanse for enkelte studier eller emner.
Departementet kan gi forskrift om at institusjonene i
særskilte tilfeller kan gi søkere dispensasjon fra kravet om generell
studiekompetanse ved opptak til et enkelt studium dersom søkerne
har de nødvendige faglige forutsetningene for det aktuelle studiet.
Departementet kan gi forskrift om spesielle
opptakskrav dersom hensynet til gjennomføringen av studiet eller
utøvelse av yrket gjør det nødvendig.
Institusjonene kan gi forskrift om faglige minstekrav
ved opptak til høyere grads studier.
§ 8-2 Opptak på grunnlag
av realkompetanse
Universiteter og høyskoler kan gi en søker som
er 25 år eller eldre i opptaksåret, og som ikke har generell studiekompetanse,
opptak til et studium dersom søkeren på grunnlag av realkompetanse
har de nødvendige faglige forutsetningene for det aktuelle studiet.
§ 8-3 Adgangsregulering til
et bestemt studium
Departementet kan gi forskrift om adgangsregulering
til et bestemt studium dersom det er nødvendig etter en samlet vurdering
av utdanningen i landet.
Dersom kapasitetshensyn eller ressurshensyn
krever det, kan styret selv regulere adgangen til et enkelt studium
eller deler av det innenfor de rammene og målene som settes av departementet.
§ 8-4 Rangering
Departementet kan gi forskrift om rangering
av søkere for opptak til studier ved universiteter og høyskoler,
blant annet om positiv særbehandling ved opptak til et bestemt studium.
§ 8-5 Gjennomføring av opptak
Departementet kan gi forskrift om nasjonal samordning
av opptaket til studier ved universiteter og høyskoler og om dokumentasjon,
saksbehandling og klagebehandling.
Det skal være eget opptak til høyere grads studier.
Institusjonene og den nasjonale opptakstjenesten kan
behandle personopplysninger om en søker når det er nødvendig for
å behandle en søknad om opptak. Opplysninger som er nevnt i personvernforordningen artikkel
9 og 10, kan behandles dersom den registrerte har gitt opplysningene
eller har gitt tillatelse til å innhente dem.
Departementet kan gi forskrift om behandlingen
av personopplysninger ved gjennomføring av opptak, blant annet om
formålet med behandlingen, behandlingsansvar, hvilke personopplysninger
som kan behandles, bruk av automatiserte avgjørelser og om adgangen
til innhenting, viderebehandling, utlevering og tilgang til personopplysninger.
Kapittel 9 Godkjenning av utdanning og kompetanse
§ 9-1 Faglig godkjenning
av utdanning fra andre norske universiteter og høyskoler
Universiteter og høyskoler skal godkjenne utdanning
fra andre norske universiteter og høyskoler som del av en students
utdanning ved institusjonen og med samme antall studiepoeng dersom
utdanningen gir et læringsutbytte tilsvarende det som er fastsatt
for det aktuelle studiet ved den godkjennende institusjonen.
Ved godkjenning trenger ikke studenten å ta
tilsvarende emner på nytt. Det skal ikke gis dobbel uttelling for
samme faginnhold innenfor samme grad.
Utdanninger som er akkreditert etter den tidligere privathøyskoleloven
eller tidligere ordninger for akkreditering av høyere utdanning,
likestilles med akkreditert utdanning etter denne loven.
§ 9-2 Faglig godkjenning
av utdanning som ikke er regulert av denne loven, og av dokumentert
realkompetanse
Universiteter og høyskoler kan godkjenne utdanning
fra norske institusjoner som ikke er regulert av denne loven, utenlandsk
utdanning som ikke er høyere utdanning, og dokumentert realkompetanse
som del av en students utdanning ved institusjonen dersom studenten
har oppnådd et læringsutbytte tilsvarende det som er fastsatt for
det aktuelle studiet ved den godkjennende institusjonen.
Ved godkjenning trenger ikke studenten å ta
tilsvarende emner på nytt, og studenten skal få uttelling i studiepoeng
tilsvarende det læringsutbyttet som kreves for det aktuelle studiet
ved den godkjennende institusjonen.
§ 9-3 Faglig godkjenning
av utenlandsk høyere utdanning
Universiteter og høyskoler kan godkjenne utenlandsk
høyere utdanning som del av en students utdanning ved institusjonen
dersom utdanningen gir et læringsutbytte tilsvarende det som er
fastsatt for det aktuelle studiet ved den godkjennende institusjonen.
Dersom den høyere utdanningen er gjennomført
i en stat som har ratifisert Lisboakonvensjonen eller UNESCOs globale
konvensjon, skal institusjonen godkjenne utdanningen med mindre
institusjonen kan påvise betydelige forskjeller mellom utdanningen
det er søkt om godkjenning for, og utdanningen den sammenlignes
med.
Ved godkjenning trenger ikke studenten å ta
tilsvarende emner på nytt, og studenten skal få uttelling i studiepoeng
tilsvarende det læringsutbyttet som er fastsatt for det aktuelle
studiet ved den godkjennende institusjonen.
§ 9-4 Godkjenning av faglig
jevngodhet for fullført grad fra utenlandsk høyere utdanning
Institusjonsakkrediterte universiteter og høyskoler kan
godkjenne en grad som er fullført ved utenlandske universiteter
eller høyskoler, som faglig jevngod med et studium ved institusjonen.
Dersom graden blir godkjent, har søkeren rett til å bruke tittelen
som er fastsatt for studiet som den utenlandske utdanningen er jevngod
med.
§ 9-5 Faglig godkjenning
av udokumentert utenlandsk høyere utdanning
Institusjonsakkrediterte universiteter og høyskoler kan
godkjenne en utenlandsk høyere utdanning som helt eller delvis ikke
kan dokumenteres, dersom søkeren har oppnådd et læringsutbytte tilsvarende
det som er fastsatt for det aktuelle studiet ved den godkjennende institusjonen.
Institusjonen kan kreve at søkeren avlegger prøve til kontroll av
læringsutbyttet.
§ 9-6 Vederlag for faglig
vurdering av utenlandsk doktorgrad
Universiteter og høyskoler kan kreve et vederlag
fra søkere for å dekke institusjonens utgifter til faglig vurdering
av utenlandsk doktorgrad. Det kan ikke kreves slikt vederlag når
personen søker en utlyst stilling ved institusjonen hvor det er
krav om doktorgrad for ansettelse.
§ 9-7 Generell godkjenning
av utenlandsk høyere utdanning
Departementet kan gi generell godkjenning av utenlandsk
høyere utdanning etter søknad fra enkeltpersoner dersom utdanningen
i nivå og omfang er likestilt med akkreditert norsk høyere utdanning,
jf. §§ 3-2, 3-7 og 3-8.
Vedtak om generell godkjenning av utenlandsk høyere
utdanning skal være i samsvar med Lisboakonvensjonen og UNESCOs
globale konvensjon.
Vedtak om generell godkjenning av utenlandsk høyere
utdanning kan bare påklages av søkeren.
§ 9-8 Behandling av søknader
om generell godkjenning av utenlandsk høyere utdanning
Ved behandling av søknader om generell godkjenning
av utenlandsk høyere utdanning etter § 9-7 kan det behandles personopplysninger,
inkludert personopplysninger som er nevnt i personvernforordningen
artikkel 9 og 10.
Vedtak om generell godkjenning kan fattes ved
helt eller delvis automatisert saksbehandling. Søkeren kan kreve
at vedtaket overprøves manuelt.
Fødselsnummer, D-nummer og informasjon om at en
person har godkjenningsvedtak etter § 9-7, kan deles automatisk
med en portal for deling av vitnemål og dokumentasjon av kompetanse,
jf. § 15-1. Vedtak kan deles bare når den registrerte har bestemt
det.
§ 9-9 Samordning av vedtak
om godkjenning av utenlandsk høyere utdanning
Alle som fatter vedtak om godkjenning av utenlandsk
høyere utdanning etter §§ 9-3 til 9-5 og 9-7, skal samordne praksisen
sin for godkjenning av utenlandsk høyere utdanning.
Vedtak om godkjenning skal registreres i et
register for samordning av godkjenning av utenlandsk høyere utdanning.
Departementet kan gi forskrift om registeret og om behandlingen
av personopplysninger, blant annet om formålet med behandlingen,
behandlingsansvar, hvilke opplysninger som kan registreres, og om hvem,
og om innhenting, viderebehandling, utlevering og tilgang til personopplysninger.
§ 9-10 Forskrift om godkjenning
Departementet kan gi forskrift om godkjenning
av norsk og utenlandsk høyere utdanning, annen utdanning og dokumentert
realkompetanse. Departementet kan også gi forskrift om saksbehandling
og klagebehandling.
Kapittel 10 Læringsmiljø, studentrettigheter og
studentrepresentasjon
§ 10-1 Læringsmiljøet ved
universiteter og høyskoler
Universiteter og høyskoler skal sørge for at
læringsmiljøet på institusjonen er forsvarlig ut fra en samlet vurdering
av hensynet til studentenes helse, sikkerhet og velferd.
Læringsmiljøet er de forholdene som virker inn
på studentenes muligheter til å tilegne seg kunnskap, og som er
av betydning for studentenes fysiske og psykososiale helse. I læringsmiljøet
inngår fysiske, digitale, organisatoriske, pedagogiske og psykososiale
forhold.
Institusjonens arbeid med læringsmiljøet skal
dokumenteres og inngå i institusjonens interne system for kvalitetssikring
etter § 3-5.
Institusjonen skal samarbeide med studentsamskipnaden
om å legge til rette for et godt læringsmiljø og god studentvelferd.
Departementet kan gi forskrift om krav til læringsmiljøet.
§ 10-2 Universell utforming
Universiteter og høyskoler skal sørge for at
institusjonens alminnelige funksjoner er universelt utformet. Plikten
til universell utforming omfatter institusjonens fysiske omgivelser
og informasjons- og kommunikasjonsteknologien (IKT), blant annet
det digitale læringsmiljøet.
Plikten gjelder ikke utforming som innebærer
en uforholdsmessig byrde for institusjonen, jf. likestillings- og
diskrimineringsloven §§ 17 og 18.
§ 10-3 Plikt til å forebygge
og forhindre trakassering og seksuell trakassering
Universiteter og høyskoler skal arbeide for
å forebygge og forhindre trakassering og seksuell trakassering i
læringsmiljøet, jf. likestillings- og diskrimineringsloven § 13
sjette ledd.
§ 10-4 Rett til å varsle
og forbud mot gjengjeldelse
Studenter har rett til å varsle om kritikkverdige
forhold ved universitetet eller høyskolen. Gjengjeldelse mot studenter
som varsler, er forbudt.
§ 10-5 Individuell tilrettelegging
for studenter
Studenter med funksjonsnedsettelse og studenter med
særskilte behov har rett til egnet individuell tilrettelegging av
lærested, undervisning, praksis, læremidler og eksamen.
Retten gjelder ikke tilrettelegging som innebærer en
uforholdsmessig byrde for institusjonen. Når institusjonen skal
vurdere om tilretteleggingen innebærer en uforholdsmessig byrde,
skal det særlig legges vekt på
-
a. tilretteleggingens
effekt
-
b. kostnadene ved tilretteleggingen
-
c. institusjonens ressurser.
Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon
av de faglige kravene som stilles i det enkelte studiet. For å bestå
må studentene oppnå det læringsutbyttet som kreves for studiet.
Plikten til å tilrettelegge for studenter som
deltar i studier på Svalbard, gjelder så langt det er mulig og rimelig.
§ 10-6 Tilrettelegging for
gravide studenter og rett til foreldrepermisjon
Gravide studenter har rett til utsatt eksamen
dersom eksamensdatoen er i perioden mellom tre uker før termin og
seks uker etter fødsel. Barnets andre forelder har rett til utsatt
eksamen dersom eksamensdatoen er i perioden mellom fødsel og to
uker etter fødsel.
En student som får barn under studiene, har
rett til permisjon fra studiene under svangerskap og permisjon til
omsorg for barn. I permisjonsperioden har studenten fortsatt studierett
og rett til å gå opp til eksamen ved institusjonen. Etter endt permisjon
har studenten rett til å gjenoppta studiene på tilsvarende nivå
som før permisjonen, og universiteter og høyskoler skal legge til
rette for at studenten kan gjenoppta studiene så raskt som mulig.
Reglene i arbeidsmiljøloven §§ 12-1 til 12-5
og § 12-7 gjelder så langt de passer.
Institusjonene kan gi forskrift om tilrettelegging
etter denne paragrafen.
§ 10-7 Permisjon fra studier
Studenter har rett til permisjon fra studiene
når de er i tjeneste etter forsvarsloven § 17, når de har verv i
studentpolitiske eller folkevalgte organer, og når det foreligger
andre særlige grunner. Studentene skal få permisjon så lenge behovet
tilsier det.
I permisjonsperioden har studenten fortsatt
studierett og rett til å gå opp til eksamen ved institusjonen.
Institusjonene kan gi forskrift om permisjon.
§ 10-8 Studentombud
Universiteter og høyskoler skal sørge for at
alle studentene har tilgang til et studentombud.
Studentombudet skal gi studenter råd og hjelp
i saker som er knyttet til studiesituasjonen, og bidra til å ivareta
studentenes rettssikkerhet overfor institusjonen.
Studentombudet kan ikke instrueres i sitt virke.
Studentombudet kan selv bestemme om ombudet skal bistå en student
i en sak. Studentombudet har ikke selv myndighet til å avgjøre saker.
Studentombudet har taushetsplikt om opplysninger
om noens personlige forhold som ombudet får kjennskap til i forbindelse
med arbeidet sitt. Forvaltningsloven §§ 13 til 13 e og 13 g gjelder
tilsvarende.
§ 10-9 Tilsyn med læringsmiljøet
Arbeidstilsynet skal føre tilsyn med at det
fysiske og psykososiale læringsmiljøet er forsvarlig, jf. § 10-1
første ledd. Arbeidsmiljøloven kapittel 18 om tilsyn og tvangsmidler
m.m. gjelder så langt det passer.
Digitaliseringsdirektoratet skal føre tilsyn
med det digitale læringsmiljøet.
Departementet kan gi forskrift om tilsyn med
læringsmiljøet.
§ 10-10 Læringsmiljøutvalg
Universiteter og høyskoler skal ha minst ett
læringsmiljøutvalg.
Læringsmiljøutvalget skal bidra til at § 10-1
følges, og sikre at studentene kan medvirke i prosessene som gjelder
læringsmiljøet.
Studentene og institusjonen skal ha like mange
representanter i læringsmiljøutvalget. Utvalget skal velge leder
hvert år. Lederen skal annethvert år velges fra institusjonens representanter
og annethvert år fra studentenes representanter.
§ 10-11 Studentorgan
Studentene kan opprette et studentorgan for
å ivareta studentenes interesser og fremme studentenes synspunkter
overfor styret ved universitetet eller høyskolen. Tilsvarende kan
studentene ved den enkelte avdeling eller grunnenhet opprette et
studentorgan for avdelingen eller grunnenheten. Representanter til
studentorganene skal velges blant studentene.
Universiteter og høyskoler skal legge forholdene
til rette for at studentorganene kan drive sitt arbeid. Institusjonen
skal dokumentere omfanget av tilretteleggingen.
Studentorganene skal høres i alle saker som
angår studentene.
§ 10-12 Studentenes representasjon
i universiteters og høyskolers organer
Studenter skal utgjøre minst 20 prosent av medlemmene
i alle kollegiale organer ved universiteter og høyskoler som har
avgjørelsesmyndighet. Dersom 20 prosent ikke utgjør mer enn ett
medlem, kan studentene møte med ytterligere én student med tale-
og forslagsrett.
Første ledd kan fravikes dersom organet som
har delegert myndighet til det kollegiale organet, enstemmig bestemmer
det.
Kapittel 11 Undervisning, eksamen, sensur, klage
og vitnemål
§ 11-1 Studieplan
Universiteter og høyskoler skal fastsette studieplaner for
det faglige innholdet og læringsutbyttet i studiene.
Institusjonene kan gi forskrift om studentenes
progresjon som vilkår for studierett.
§ 11-2 Studiepoeng og studieår
Studiepoeng er et mål på studentenes arbeidsbelastning,
slik at ett studieår på fulltid i omfang og læringsutbytte tilsvarer
60 studiepoeng.
Studieåret skal være 10 måneder dersom det ikke
er særskilte grunner til å ha annen lengde på studieåret. Universitetene
og høyskolene fastsetter undervisningsterminene.
§ 11-3 Faglig oppfølging
– individuell utdanningsplan
Universiteter og høyskoler skal sørge for god
faglig oppfølging av studentene.
Studenter som tar studier som gir 60 studiepoeng eller
mer, skal ha en individuell utdanningsplan som er utarbeidet av
institusjonen i samarbeid med studenten.
Utdanningsplanen skal inneholde institusjonens ansvar
og forpliktelser overfor studenten og studentens forpliktelser overfor
institusjonen.
Departementet kan gi forskrift om innholdet
i utdanningsplanen.
§ 11-4 Rett til å gå opp
til eksamen
Den som oppfyller kravene til opptak etter §§ 8-1
og 8-2, og som har betalt semesteravgift etter studentsamskipnadsloven
§ 10 andre ledd, har rett til å gå opp til eksamen. Dette gjelder
også personer som ikke er tatt opp som student på det aktuelle studiet.
Reglene i §§ 11-5 til 11-12 gjelder da tilsvarende.
Universiteter og høyskoler kan gi forskrift
om andre aktiviteter som er obligatoriske for at studentene skal kunne
gå opp til eksamen.
Institusjonene kan også gi forskrift om adgangen
til å gå opp til eksamen og oppmeldingsfrist for personer som ikke
er tatt opp som student på det aktuelle studiet, og om eksamensavgift.
Eksamensavgiften skal dekke institusjonens merutgifter ved å holde
eksamen for denne gruppen.
§ 11-5 Skriftspråk ved eksamen
Studenter kan velge å få skriftlige eksamensoppgaver
på enten bokmål eller nynorsk. Departementet kan gi forskrift om
skriftspråk ved eksamen, også om unntak fra denne paragrafen.
§ 11-6 Gjennomføring av eksamen
Universiteter og høyskoler skal sørge for at
studentenes kunnskaper og ferdigheter blir prøvd og vurdert på en
upartisk og faglig betryggende måte. Vurderingen skal sikre det
faglige nivået på studiet. Institusjonene skal enten ha ekstern
sensor ved sensur av den enkelte eksamen eller ekstern evaluering
av eksamens- og sensurordningen.
Den muntlige delen av en eksamen skal være offentlig
med mindre hensynet til gjennomføringen av eksamenen tilsier noe
annet. En institusjon kan gjøre unntak fra regelen om offentlig
eksamen dersom det er særlige grunner for det.
Institusjonene gir forskrift om gjennomføring
av eksamen, vilkår for å gå opp til eksamen på nytt og for adgang
til ny praksisperiode.
§ 11-7 Gjennomføring av sensur
Universiteter og høyskoler skal oppnevne sensor ved
eksamen. Karakteren ved sensur skal være bestått eller ikke bestått,
eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og
F for ikke bestått.
Det skal være minst to sensorer, hvorav minst
én ekstern, ved sensur av studentenes selvstendige arbeid i høyere
grad. Det skal være to sensorer ved sensur av bacheloroppgaver eller
lignende selvstendig arbeid på lavere grad, eksamener som ikke er
etterprøvbare, og eksamener som alene utgjør 15 studiepoeng eller
mer.
Institusjonene skal utarbeide skriftlig sensorveiledning
til alle eksamener. Sensorveiledningen skal være tilgjengelig for
studentene etter at karakteren er fastsatt.
Sensuren skal foreligge innen 15 virkedager
fra eksamen er avlagt, dersom ikke særlige grunner gjør det nødvendig
å bruke mer tid. Institusjonene kan gi midlertidig forskrift om
lengre frist for enkelte eksamener dersom det ikke er mulig å skaffe
det antallet kvalifiserte sensorer som trengs for å avvikle sensuren
innen 15 virkedager. Institusjonene kan gi forskrift om lengre frist enn
15 virkedager for større skriftlige arbeider.
§ 11-8 Rett til begrunnelse
for karakter
En student har rett til å få en begrunnelse
for sensurvedtaket sitt. Studenten må kreve begrunnelse innen én uke
etter at sensurvedtaket er kunngjort for studenten.
Ved muntlige, utøvende eller praktiske eksamener må
studenten kreve begrunnelse umiddelbart etter at sensurvedtaket
er meddelt studenten.
Studenten skal få begrunnelse for karakteren
innen to uker etter at studenten har bedt om det. Begrunnelsen skal
inneholde de generelle prinsippene som er lagt til grunn for sensurvedtaket,
og vurderingen av studentens prestasjon.
§ 11-9 Klage på formelle
feil ved eksamen
En student som har vært oppe til eksamen, kan
klage på formelle feil innen tre uker etter at studenten ble eller
burde vært kjent med den formelle feilen.
Dersom institusjonen mener det er begått feil
som kan ha hatt betydning for studentens prestasjon eller for sensurvedtaket,
skal institusjonen oppheve sensurvedtaket. Dersom feilen kan rettes
ved ny sensur av innleverte arbeider, skal institusjonen gjennomføre
ny sensur. Dersom feilen ikke kan rettes ved ny sensur av innleverte
arbeider, skal institusjonen avholde ny eksamen med nye sensorer.
Studenten kan klage etter reglene i § 11-10 på den karakteren som
blir fastsatt ved ny sensur.
Dersom institusjonen mener det ikke er begått
feil som kan ha hatt betydning for studentens prestasjon eller for
sensurvedtaket, skal saken sendes til klageinstansen for vurdering.
Dersom institusjonen mener det er begått formelle feil
og det er rimelig å anta at det kan ha hatt betydning for andre
studenters prestasjon eller sensurvedtak, kan institusjonen oppheve
sensurvedtaket også for andre studenter enn den som har klaget på
formelle feil. Institusjonen kan da vedta ny sensur eller ny eksamen.
Studenter som ikke har klaget på formelle feil, men som likevel
blir berørt av institusjonens vedtak, kan klage på vedtaket.
Klageinstansen kan oppheve sensurvedtaket og vedta
ny sensur eller ny eksamen for den som har klaget på formelle feil.
Klageinstansen kan ikke oppheve sensurvedtaket eller vedta ny sensur
eller ny eksamen for andre enn den som har klaget på formelle feil.
Dersom klageinstansen mener at institusjonens vurdering av saken
er mangelfull, kan klageinstansen sende saken tilbake til institusjonen
for ny vurdering.
Dersom en student har krevd begrunnelse etter § 11-9
eller klaget på karakteren etter § 11-10, løper fristen for å klage
på formelle feil fra studenten har fått begrunnelsen for karakteren
eller resultatet fra klagen på karakteren.
Styret selv eller institusjonens nemnd for studentsaker,
jf. § 14-1, er klageinstans for institusjonens vedtak etter denne
paragrafen.
§ 11-10 Klage på karakter
En student kan klage skriftlig på sensurvedtaket
sitt innen tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort. Dersom
studenten har bedt om begrunnelse etter § 11-9 eller klaget på formelle
feil etter § 11-8, løper klagefristen fra studenten har fått begrunnelsen
for karakteren eller resultatet av klagen på formelle feil.
Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen.
En endring av karakter etter klage ved gruppeeksamen vil bare gjelde
for den som har klaget.
Ved bruk av løpende vurdering kan institusjonen bestemme
om studenten kan klage på karakteren på den enkelte prestasjonen,
eller om studenten bare kan klage på sensurvedtaket for emnet.
Sensur av muntlig prestasjon, praksis og lignende som
etter sin art ikke lar seg etterprøve, kan ikke påklages.
§ 11-11 Gjennomføring av
klagesensur
Dersom en student klager på karakteren, skal
universiteter og høyskoler gjennomføre en klagesensur uten ugrunnet
opphold.
Det skal være minst to nye sensorer, hvorav
minst én ekstern, ved klagesensuren. Sensorene skal ikke få opprinnelig
karakter, opprinnelig sensors begrunnelse for denne eller studentens
begrunnelse for klagen.
I klagesensuren kan karakteren endres både til gunst
og ugunst for studenten. Dersom karakteren i klagesensuren avviker
med to eller flere karakterer fra karakteren i den opprinnelige
sensuren, skal institusjonen vurdere saken på nytt før den endelige
karakteren fastsettes.
Dersom det opprinnelige sensurvedtaket var fastsatt
på grunnlag av både skriftlig og muntlig eksamen og karakteren på
den skriftlige delen av eksamen endres ved ny sensur, skal institusjonen
avholde en ny muntlig eksamen for å fastsette den endelige karakteren.
§ 11-12 Vitnemål og annen
dokumentasjon av resultater
Universiteter og høyskoler skal utstede vitnemål om
oppnådd grad og annen fullført utdanning.
En institusjon kan utstede vitnemål bare dersom minst
60 av studiepoengene som skal inngå i grunnlaget for vitnemålet,
er avlagt ved institusjonen.
Det skal framgå av vitnemålet om utdanningen
er gitt i samarbeid med andre institusjoner, jf. § 3-8 andre ledd.
Institusjonene skal samtidig med vitnemålet
utstede et vitnemålstillegg som nærmere beskriver den enkeltes kvalifikasjoner
til bruk ved godkjenning av kvalifikasjonene i utlandet.
Institusjonene skal på forespørsel gi dokumentasjon
av resultater til studenter som ikke har fullført utdanningen.
For personer som ikke er tatt opp som student
på det aktuelle studiet, skal institusjonen angi på vitnemålet eller
i annen dokumentasjon av resultatet om kunnskapene og ferdighetene
er prøvd på en annen måte enn for studenter som er tatt opp ved
studiet.
Institusjonene kan legge til rette for at opplysninger om
vitnemål og annen dokumentasjon av resultater automatisk kan deles
via en portal for deling av vitnemål og dokumentasjon av kompetanse,
jf. § 15-1.
Kapittel 12 Regler om adferd og reaksjoner
§ 12-1 Falske dokumenter
Den som har søkt om opptak til studier, godkjenning
av utdanning eller godkjenning av kompetanse ved å bruke falske
dokumenter, skal få dokumentene inndratt og skal ikke gis opptak
eller få godkjent utdanning. Det kan gis en karantenetid på inntil
ett år. Dersom det er gitt opptak eller godkjenning av en utdanning
på grunnlag av falske dokumenter, skal opptaket eller godkjenningen
annulleres.
Eksamener og obligatoriske aktiviteter kan annulleres
dersom en student har fått godkjent eller skaffet seg adgang til
dem ved hjelp av falske dokumenter. En student som har opptrådt
forsettlig eller grovt uaktsomt, kan utestenges fra institusjonen
og fratas retten til å gå opp til eksamen ved universiteter og høyskoler
i inntil ett år.
Vedtak om inndragning av dokumenter, karantenetid
og utestenging ved et universitet eller en høyskole fattes med to
tredels flertall av styret selv eller institusjonens nemnd for studentsaker,
jf. § 14-1.
Dersom den som behandler saker om opptak eller om
godkjenning av utdanning og kompetanse etter denne loven, oppdager
at en søker eller student har levert falske dokumenter, skal forholdet
anmeldes til politiet.
Dersom en eksamen eller en obligatorisk aktivitet blir
annullert, skal studenten levere tilbake eventuelle vitnemål eller
annen dokumentasjon av resultater til institusjonen. Dersom en student
ikke leverer vitnemålet eller annen dokumentasjon av resultater
tilbake innen gitt frist, kan institusjonen kreve namsmannens hjelp
til tilbakelevering i samsvar med reglene i tvangsfullbyrdelsesloven
kapittel 13.
Departementet kan gi forskrift om hva som anses som
falske dokumenter.
§ 12-2 Krav om politiattest
I studier der studenter kan komme i kontakt
med mindreårige som del av klinisk undervisning eller praksis, kan
universiteter og høyskoler kreve at studentene legger fram politiattest
som nevnt i politiregisterloven § 39 første ledd. Attesten kan kreves
framlagt enten ved opptak til eller underveis i studiet. I tillegg
gjelder særlige regler om politiattest for bestemte typer yrkesutøvelse
tilsvarende for studenter som deltar i klinisk undervisning eller
praksis.
Universiteter og høyskoler kan utestenge en
student fra klinisk undervisning og praksis dersom studenten er
dømt eller har vedtatt forelegg for forhold som innebærer at det
må anses uforsvarlig at studenten deltar i arbeid med pasienter,
brukere, barnehagebarn, elever eller andre.
En student som er siktet eller tiltalt for straffbart
forhold som er omtalt i politiregisterloven § 39 første ledd eller
i politiattester etter første ledd, kan midlertidig utelukkes fra
klinisk undervisning og praksis til en rettskraftig dom foreligger
eller saken er henlagt, dersom det er nødvendig av hensyn til sikkerheten
eller behandlingsmiljøet for pasienter, brukere, barnehagebarn,
elever eller andre som studenten vil komme i kontakt med.
Vedtak om utestenging og utelukkelse fra klinisk undervisning
og praksis fattes av styret selv eller institusjonens nemnd for
studentsaker, jf. § 14-1.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av
kravet om politiattest, blant annet om saksbehandling og frister.
§ 12-3 Skikkethetsvurdering
Departementet kan fastsette at universiteter
og høyskoler på enkelte studier skal gjøre en vurdering av om den
enkelte student er skikket for yrket.
Institusjonene skal gjennom hele studiet gjøre
en løpende skikkethetsvurdering av alle studenter dersom det er
fastsatt krav om skikkethetsvurdering på det aktuelle studiet. For
å få vitnemål må studenten være vurdert som skikket for yrket.
Dersom det er begrunnet tvil om en student er
skikket, skal institusjonen igangsette sak om særskilt skikkethetsvurdering.
En student som utgjør en mulig fare for dem som studenten kommer
i kontakt med under praksis og i framtidig yrkesutøvelse, er ikke
skikket for yrket.
En student som ikke er skikket for yrket, kan
utestenges fra studiet i inntil fem år. En student skal ikke utestenges
for en lengre periode enn det som er nødvendig ut fra årsaken til
at studenten er vurdert som uskikket.
Vedtak etter denne paragrafen fattes av styret
selv eller institusjonens nemnd for studentsaker, jf. § 14-1, etter
innstilling fra en egen skikkethetsnemnd. Vedtak om at en student
ikke er skikket, og om utestenging, fattes med minst to tredels
flertall.
Departementet gir forskrift om skikkethetsvurdering,
blant annet om hvilke studier som skal omfattes av en skikkethetsvurdering,
kriterier for vurderingen og saksbehandlingen.
§ 12-4 Uredelig opptreden
og fusk
Dersom en student ved uredelig opptreden forsettlig
eller grovt uaktsomt har skaffet seg adgang til eksamen eller obligatoriske
aktiviteter, kan eksamenen eller aktiviteten annulleres.
Dersom en student forsettlig har forsøkt å fuske
eller forsettlig eller grovt uaktsomt har fusket i forbindelse med
gjennomføringen av eksamen eller obligatoriske aktiviteter eller
forut for endelig sensur, kan eksamenen eller aktiviteten annulleres.
En student som har opptrådt som beskrevet i
første eller andre ledd, kan utestenges fra institusjonen og fratas
retten til å gå opp til eksamen ved alle universiteter og høyskoler
i inntil ett år. I særlig grove tilfeller kan studenten utestenges
i inntil to år.
En student som forsettlig har medvirket til
opptreden som beskrevet i første og andre ledd, kan utestenges fra
institusjonen og fratas retten til å gå opp til eksamen ved alle
universiteter og høyskoler i inntil ett år.
Vedtak etter denne paragrafen fattes av styret
selv eller institusjonens nemnd for studentsaker, jf. § 14-1. Vedtak
om utestenging og tap av eksamensrett fattes med to tredels flertall.
Dersom en eksamen eller en obligatorisk aktivitet blir
annullert, skal studenten levere tilbake eventuelle vitnemål og
annen dokumentasjon av resultater til institusjonen. Dersom en student
ikke leverer vitnemålet eller annen dokumentasjon av resultater
tilbake til institusjonen innen gitt frist, kan institusjonen kreve namsmannens
hjelp til tilbakelevering i samsvar med reglene i tvangsfullbyrdelsesloven
kapittel 13.
Dersom vitnemålet kan danne grunnlag for autorisasjon
for yrkesutøvelse, skal institusjonen gi melding om annulleringen
til den rette myndigheten.
§ 12-5 Forstyrrende opptreden
Universiteter og høyskoler kan med umiddelbar virkning
bortvise en student som forstyrrer undervisningen eller medstudenters
arbeid.
Dersom en student opptrer på en måte som virker grovt
forstyrrende for medstudenters arbeid eller for virksomheten ved
institusjonen ellers, og fortsetter med slik opptreden tross skriftlig
advarsel fra institusjonen, kan studenten bortvises fra nærmere
bestemte områder ved institusjonen for inntil ett år.
Dersom studenten etter skriftlig advarsel fra
styret ikke respekterer et vedtak om bortvisning, kan studenten
utestenges fra studiet og fratas retten til å gå opp til eksamen
ved alle universiteter og høyskoler i inntil ett år.
Vedtak om bortvisning etter andre ledd og utestenging
etter tredje ledd skal fattes med to tredels flertall av styret
selv eller institusjonens nemnd for studentsaker, jf. § 14-1.
§ 12-6 Grovt klanderverdig
opptreden
En student som har opptrådt grovt klanderverdig overfor
pasienter, brukere, barnehagebarn, elever eller andre som studenten
har å gjøre med som en del av klinisk undervisning eller praksis,
kan utestenges og fratas retten til å gå opp til eksamen i inntil
tre år i studier med klinisk undervisning eller praksis. Grovt klanderverdig opptreden
vil si at studenten har
-
a. opptrådt på en
slik måte at det er skapt fare for liv eller helse
-
b. gjort seg skyldig i grove brudd på
taushetsplikten
-
c. opptrådt grovt usømmelig.
Vedtak om utestenging og tap av retten til å
gå opp til eksamen fattes med to tredels flertall av styret selv
eller institusjonens nemnd for studentsaker, jf. § 14-1.
Dersom en student er utestengt fra et studium
som kan utløse rett til autorisasjon etter helsepersonelloven § 48
første ledd, skal institusjonen informere Helsedirektoratet om vedtaket
etter denne paragrafen.
§ 12-7 Studentenes taushetsplikt
En student som i studiesammenheng får kjennskap til
noens personlige forhold, har taushetsplikt etter reglene som gjelder
for yrkesutøvere på det aktuelle området. Universiteter og høyskoler
skal utarbeide en taushetsplikterklæring som skal underskrives av
de studentene det er aktuelt for.
Studenter som har gjort seg skyldig i grove
brudd på taushetsplikten, kan utestenges og fratas retten til å
gå opp til eksamen etter § 12-6.
§ 12-8 Bruk av plagg som
helt eller delvis dekker ansiktet
Studenter og ansatte skal i forbindelse med
undervisning og tilsvarende ikke bruke plagg som helt eller delvis
dekker ansiktet. Forbudet gjelder ikke dersom bruken av slike plagg
er begrunnet i klimatiske, pedagogiske eller lærings-, helse- eller
sikkerhetsmessige forhold.
En student som til tross for skriftlig advarsel
har brukt klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i strid
med første ledd, kan bortvises i inntil ett år. Dersom en student
til tross for skriftlig advarsel ikke etterkommer et vedtak om bortvisning,
kan studenten utestenges fra studiet i inntil ett år.
Vedtak om bortvisning skal fattes av rektor
eller den rektor bestemmer. Vedtak om utestenging fattes av styret
selv eller institusjonens nemnd for studentsaker, jf. § 14-1.
§ 12-9 Rett til å få dekket
utgifter til advokat
Studenter har rett til å få dekket rimelige
og nødvendige utgifter til bistand fra advokat eller annen fullmektig
i saker som gjelder utestenging etter §§ 12-1 til 12-8, utelukkelse
etter § 12-2, uskikkethet etter § 12-3 og bortvisning etter §§ 12-5
og 12-8.
Retten til dekning av utgifter gjelder fra det
tidspunktet det tas avgjørelse om å fremme saken.
Utgiftene til advokat eller annen fullmektig
dekkes av det enkelte universitet eller den enkelte høyskole. Salærforskriften
gjelder med unntak av reglene i § 4 om hvem som fastsetter salæret,
og reglene i § 13 om klage og anke. Det er den enkelte institusjon
som fastsetter salæret, og vedtak om salærfastsettelse kan påklages
til departementet eller en nasjonal klagenemnd som er oppnevnt av
departementet, jf. § 14-2.
§ 12-10 Domstolsprøving av
vedtak om utestenging, utelukkelse, uskikkethet og bortvisning
Studenter kan bringe vedtak om utestenging etter §§ 12-1
til 12-8, utelukkelse etter § 12-2, uskikkethet etter § 12-3 og
bortvisning etter §§ 12-5 og 12-8 inn for prøving ved tingretten
i rettskretsen der universitetets eller høyskolens administrasjon
har sitt hovedsete. Et slikt søksmål må reises innen tre måneder
etter at det endelige vedtaket kom fram til studenten. Plikten i
tvisteloven § 6-2 til å bruke forliksrådet gjelder ikke.
Retten kan prøve alle sider av vedtaket.
Institusjonen skal dekke alle kostnadene ved
søksmålet for tingretten og for lagmannsretten dersom staten anker,
inkludert salær til saksøkers advokat, jf. § 12-9. Studenter skal
sette fram krav om dekning av sakskostnader for institusjonen, og
kravet skal behandles etter reglene i § 12-9.
§ 12-11 Register for informasjonsutveksling
om reaksjoner
Den som fatter vedtak etter §§ 12-1 første og
andre ledd, 12-3 fjerde ledd, 12-4 tredje og fjerde ledd, 12-5 tredje
ledd, 12-6 første ledd og § 12-7 andre ledd, skal registrere disse
i et register for informasjonsutveksling om reaksjoner overfor søkere
og studenter. Et vedtak skal slettes fra registeret når perioden
vedtaket gjelder for, er utløpt.
Informasjonen i registeret skal gjøres tilgjengelig for
bruk ved opptak til universiteter og høyskoler og for godkjenning
av utdanning. Registeret kan inneholde personopplysninger.
Departementet kan gi forskrift om registeret
og om behandlingen av personopplysninger, blant annet om formålet
med behandlingen, behandlingsansvar, hvilke personopplysninger som
kan registreres, og om viderebehandling, utlevering og tilgang til
personopplysninger.
Kapittel 15 Nasjonale databaser, rapportering mv.
§ 15-1 Portal for deling
av vitnemål og dokumentasjon av kompetanse
En portal for deling av vitnemål og dokumentasjon av
kompetanse skal sikre sannferdig informasjon om vitnemål, karakterer,
annen dokumentasjon av oppnådd kompetanse og vedtak om godkjenning
av utenlandsk utdanning og opplæring. Portalen skal også hindre
bruk av falske dokumenter.
I portalen kan det behandles personopplysninger om
personer som har vitnemål, dokumentasjon av kompetanse mv. registrert
hos tilknyttede institusjoner, forvaltningsorganer, organisasjoner
og andre. Dette gjelder så langt de som gir opplysningene, har lov
til å dele slik informasjon med portalen.
Den registrerte bestemmer hvem som skal få tilgang til
informasjonen gjennom portalen, hvilken informasjon de skal få tilgang
til, og for hvilket tidsrom.
Dokumentasjon som deles via portalen, kan bare verifiseres
i sin opprinnelige digitale form.
Departementet kan gi forskrift om portalen og
om behandlingen av personopplysninger, blant annet om formålet med
behandlingen, behandlingsansvar, hvilke personopplysninger som kan
behandles, og om hvem, og om innhenting, viderebehandling, utlevering
og tilgang til personopplysninger.
§ 15-2 Database for forskningsinformasjon
En database for forskningsinformasjon skal gi
oversikt over og tilgjengeliggjøre forskningsprosjekter, publikasjoner,
forskningsformidling og datasett fra forskning mv., og slik legge
til rette for åpen tilgang til forskningsresultater og data, effektiv
forskningsadministrasjon og for forskning, statistikk og analyse
på feltet. I databasen kan det behandles personopplysninger så langt
det er nødvendig.
Departementet kan pålegge universiteter og høyskoler,
regionale helseforetak og institutter som mottar offentlig finansiering
av forskning, å rapportere til databasen.
Departementet kan gi forskrift om rapporteringsplikten
og om behandlingen av personopplysninger, blant annet om formålet
med behandlingen, behandlingsansvar, hvilke personopplysninger som
kan behandles, og om hvem, og om innhenting, viderebehandling, utlevering
og tilgang til personopplysninger.
§ 15-3 Database for statistikk
om høyere utdanning
Database for statistikk om høyere utdanning
skal legge til rette for utarbeiding av statistikk og analyse, gjennomføring
av utredninger og forskning og departementets forvaltning og styring
av høyere utdanning. I databasen kan det behandles personopplysninger
så langt det er nødvendig.
Departementet kan pålegge universiteter og høyskoler
å rapportere data om høyere utdanning og forskning, inkludert personopplysninger
om søkere, studenter, doktorgradskandidater og ansatte, til databasen.
Departementet kan gi forskrift om rapporteringsplikten
og om behandlingen av personopplysninger, blant annet om formålet
med behandlingen, behandlingsansvar, hvilke personopplysninger som
kan behandles, og om hvem, og om innhenting, viderebehandling, utlevering
og tilgang til personopplysninger.
Kapittel 17 Diverse regler
§ 17-1 Forsøk
Departementet kan gjøre tidsavgrensede unntak
fra denne loven med forskrifter i forbindelse med pedagogiske eller
organisatoriske forsøk.
§ 17-2 Ikrafttredelse og
opphevelse
Loven trer i kraft fra den tiden Kongen bestemmer. Samtidig
oppheves lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler.
Kongen kan sette i kraft de ulike reglene til ulik tid.
§ 17-3 Overgangsregler
Forskrifter og enkeltvedtak som er fastsatt
med hjemmel i regler som blir opphevet eller endret med denne loven,
gjelder til departementet fastsetter noe annet. Departementet kan
gi forskrift med overgangsregler.
§ 17-4 Endringer i andre
lover
Fra lovens ikrafttredelse gjøres følgende endringer
i andre lover:
1. I lov 9. juni 2023 nr. 30 om grunnskoleopplæringa
og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende
endringer:
§ 23-4 tredje ledd skal lyde:
Fødselsnummer, D-nummer og informasjon om at ein
person har eit godkjenningsvedtak, kan delast automatisk med ein
portal for deling av vitnemål og dokumentasjon om oppnådd kompetanse,
jf. universitets- og høyskoleloven § 15-1.
Vedtak kan berre delast når den registrerte har bestemt det.
§ 25-2 fjerde ledd skal lyde:
Databasen kan dele fødselsnummeret eller D-nummeret
til ein person og informasjon om kva for dokumentasjon av kompetansen
til personen databasen inneheld automatisk med ein portal for deling
av vitnemål og dokumentasjon av kompetanse, jf. universitets- og
høyskoleloven § 15-1. Vitnemål og dokumentasjon av
kompetanse kan berre delast når den registrerte har bestemt det.
2. I lov 28. april 2017 nr. 23 om organisering
av forskningsetisk arbeid (forskningsetikkloven) skal § 5 andre
ledd lyde:
Forskningsinstitusjoner skal sikre at forskningen ved
institusjonen skjer i henhold til anerkjente forskningsetiske normer.
Institusjonen har ansvaret for:
-
a. nødvendig opplæring
av studenter,doktorgradskandidater og
ansatte i anerkjente forskningsetiske normer og
-
b. at alle som utfører eller deltar i
forskningen, er kjent med anerkjente forskningsetiske normer.
3. I lov 8. juni 2018 nr. 28 om høyere yrkesfaglig
utdanning (fagskoleloven) gjøres følgende endringer:
Ny § 4 b skal lyde:
§ 4 b NOKUTs myndighet,
formål og faglig uavhengige oppgaver
Formålet med virksomheten til Nasjonalt organ
for kvalitet i utdanningen (NOKUT) etter denne loven er å bidra
til at samfunnet kan ha tillit til kvaliteten i norsk høyere yrkesfaglig
utdanning. I tillegg skal virksomheten stimulere til kvalitetsutvikling
som sikrer fagskoleutdanning av høy kvalitet.
NOKUTs styre er regulert i universitets- og
høyskoleloven § 16-4.
NOKUT er faglig uavhengig i følgende oppgaver:
-
a. akkreditering av
fagområder og fagskoleutdanninger
-
b. tilsyn med akkrediterte fagområder
og fagskoleutdanninger
-
c. evalueringer for å vurdere kvaliteten
i høyere yrkesfaglig utdanning.
§ 7 b tredje ledd første punktum skal lyde:
Fødselsnummer, D-nummer og informasjon om at en
person har godkjenningsvedtak etter første ledd, kan deles automatisk
med en portal for deling av vitnemål og dokumentasjon om oppnådd
kompetanse, jf. universitets- og høyskoleloven
§ 15-1.
§ 41 andre ledd første punktum skal lyde:
Fagskoler kan dele en persons fødselsnummer,
D-nummer og informasjon som kan identifisere at den nasjonale databasen
som nevnt i første ledd eller fagskolen har opplysninger om personens
utdanningsresultater, automatisk med en portal for deling av vitnemål
og dokumentasjon om oppnådd kompetanse, jf. universitets-
og høyskoleloven § 15-1.