Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte
Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Dokument 8:28 S (2023–2024)
representantforslag fra stortingsrepresentantene Freddy André Øvstegård,
Andreas Sjalg Unneland og Mona Fagerås om å sikre beredskap og driftsstabilitet
på norsk jernbane. Komiteen viser til at
forslagsstillerne mener «staten må ta ansvar for å sikre nødvendig
beredskap og driftsstabilitet på jernbanen». Forslagsstillerne viser
til at det kan få betydning for både driftsstabilitet og beredskap
dersom tungt vedlikehold av jernbanemateriell helt eller delvis
skal foregå i utlandet etter nye kontraktsinngåelser. Komiteen viser til at forslagsstillerne
vil at slike kontrakter ikke skal tildeles før konsekvenser for
drift og beredskap er utredet, samt at Jernbanedirektoratet gis
i oppdrag å umiddelbart sette i gang en slik utredning i samarbeid med
relevante aktører.
Komiteen viser til statsrådens svarbrev av 23. november
2023. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen merker seg at Jernbanedirektoratet
har fått i oppdrag å vurdere tiltak for bedre vedlikehold av materiell
for å oppnå bedre driftsstabilitet på jernbanen. Utredningen skal
også omfatte beredskap og oversendes departementet innen 31. januar 2024.
Det fremkommer videre at Jernbanedirektoratet har tatt et initiativ
for å se på vedlikehold av tog i lys av samfunnets behov for sikker
tilgang på jernbanetransport, på bakgrunn av rapportene fra Forsvarskommisjonen
(NOU 2023: 14) og Totalberedskapskommisjonene (NOU 2023: 17). Komiteen viser også til at det i løpet av
våren 2024 skal foreligge en rapport fra Anskaffelsesutvalget som
skal tydeliggjøre muligheten for å stille krav til sikkerhet og
beredskap i offentlige anskaffelser for å ivareta sikkerhets- og
beredskapshensyn. Komiteen merker seg
at statsråden legger til grunn at utredningsarbeidet i direktoratet
knyttet til driftsstabilitet og beredskap ikke skal få konsekvenser
for Vy sin anskaffelse av vedlikeholdstjenester.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Jernbanedirektoratet umiddelbart setter i gang en utredning
av konsekvensene det vil ha for driftsstabilitet og beredskap dersom
tungt vedlikehold av togmateriell ikke lenger vil være lokalisert
i Norge. Utredningen må skje i samarbeid med relevante aktører.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, opplever at forslagsstillernes intensjon er å
sikre tilstrekkelig høy innenlandsk aktivitet av vedlikehold av
tungt jernbanemateriell for å sikre nasjonal beredskap.
Flertallet viser
til ulike uttalelser fra Vy i pressen, der det kommer frem at Vy
selv vurderer at de ikke har noe særskilt ansvar for å sikre nasjonal
beredskap gjennom sine avtaler med underleverandører. Flertallet har ingen grunn til å betvile
at dette isolert sett er riktig, men det er likevel etter flertallets syn viktig at det synliggjøres
hvem som har ansvaret for beredskapen.
Det er også etter flertallets syn
grunn til å understreke at når Vy, etter regjeringens beslutning,
får direktetildelt en vesentlig del av togtilbudet i Norge, så påhviler
det også selskapet et ansvar å sikre at Norge samlet sett får sitt
beredskapsbehov dekket. Flertallet mener
det er uholdbart at den varslede utredningen om beredskapen fra
Jernbanedirektoratet ikke ble gjennomført forut for nye anbud, slik
at direktoratet kunne lagt nødvendige føringer for selskapene. Flertallet mener dette utredningsarbeidet
må igangsettes raskt, og at det sikres tilstrekkelig høy kvalitet
på utredningen.
Flertallet har merket
seg at bekymringen for beredskapssituasjonen knyttet til vedlikehold
på jernbanen synes større i eksempelvis Forsvaret enn i Jernbanedirektoratet. Flertallet merker seg i den forbindelse spesielt
Forsvarets innspill i brev av 7. november 2023 til denne saken,
hvor de er svært tydelig i sin anbefaling. Forsvaret skriver:
«Ut fra et forsvarsperspektiv er det
viktig at vedlikehold av kritisk jernbanemateriell utføres i Norge.»
Flertallet mener
at når den sikkerhetspolitiske situasjonen er blitt vesentlig endret
de siste årene, er det avgjørende at beredskapsspørsmålet ikke blir
sett utelukkende på som en del av sektoransvaret, men at man har
en bred utredning av dette. Flertallet mener
regjeringen må sikre bred involvering i utredningsarbeidet, slik
at Jernbanedirektoratet, Forsvaret og Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB) får et felles mandat om å utrede beredskapsbehovene
for jernbanen. Arbeidet bør etter flertallets syn
innrettes slik at aktørene i sektoren sikres involvering underveis
i arbeidet. Flertallet ber regjeringen
sikre en tillitvekkende prosess.
Flertallet mener
det fortsatt er mulig å sikre en minimumberedskap for norsk jernbane
gjennom å utnytte de opsjonene som Vy fortsatt har gjennom tidligere
inngåtte avtaler med Mantena. I den sammenheng vises det til at
statsråden har kommunisert ulike forpliktelser knyttet til disse
avtalene på ulike tidspunkt. Flertallet viser
til statsrådens svar på skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:25 (2023–2024)
der statsråden 11. oktober 2023 gir følgende svar til Stortinget:
«Tungt vedlikehold på FLIRT-togene som
er omfattet av kontraktene om Østlandet 1 og 2 skal fremdeles gjennomføres
av Mantena frem til 2029.»
Et tilnærmet likt svar gir statsråden 26. oktober 2023
på skriftlig spørsmål, Dokument nr. 15:157 (2023–2024).
Flertallet viser
til at statsråden senere endrer sin forklaring rundt disse opsjonene.
I brev til komiteen datert 23. november 2023 skriver statsråden
blant annet:
«For FLIRT-boggier har Mantena avtale
med Vy om vedlikehold frem til 2025, og Vy har en ensidig rett til
å forlenge avtalen frem til 2029. Avhengig av om Vy utløser denne
opsjonen, vil Stadler overta vedlikeholdet på FLIRT-boggi mellom
2026 og 2029. Tidspunktet er per dags dato ikke endelig fastsatt.»
Flertallet merker
seg at det som i to ulike dokumenter til Stortinget tidlig høsten
2023 ble omtalt som en inngått avtale frem til 2029, viser seg å
ikke stemme når statsråden kommenterer gjeldende representantforslag.
Flertallet merker
seg også at dette ytterligere konkretiseres i statsrådens svar 30. november
2023 på skriftlig spørsmål, Dokument nr. 15:514 (2023–2024). Da
skriver statsråden:
«Avtalen varer i utgangspunktet fra 1.1.2018
til 31.12.2025, men Vygruppen AS har en ensidig rett til å forlenge
avtalen med ett år av gangen i inntil fire år, frem til 31.12.2029.
Vy har overfor Samferdselsdepartementet bekreftet at selskapet fortsatt
har til intensjon å forlenge avtalen med Mantena om boggivedlikehold
på Flirt-togene fram til 2029.»
Flertallet mener
det er uholdbart at Stortinget er gitt informasjon som ikke er konsistent
over tid og som er mangelfull. Det som av statsråden ble presentert
som et varig oppdrag til Mantena frem til 2029, viser seg nå å kun
være en opsjon som kan utløses årlig.
Flertallet mener
det må sikres en langsiktighet i denne avtalen, slik statsråden
indikerte i sitt svar 11. oktober 2023 på skriftlig spørsmål, Dokument
nr. 15:25 (2023–2024). Det vil gi varig grunnlag for å opprettholde
kompetanse og kapasitet for tungt vedlikehold på jernbanen i Norge. Flertallet forventer at statsråden sikrer
at Vy, slik statsråden indikerer i sine siste svar til Stortinget,
utløser disse opsjonene frem til 2029.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er opptatte av at man har
god beredskap og gode planer for å kunne opprettholde et togtilbud
i krise og krig. Det er i den sammenheng avgjørende at det er mulig
å gjennomføre vedlikehold i Norge og at det etableres tilstrekkelig
lager av de komponentene Norge er avhengig av å importere.
Disse medlemmer registrerer
at Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å vurdere tiltak for
å oppnå bedre vedlikehold av tog og utvikling av verkstedene. Disse medlemmer er spesielt oppmerksomme
på at utredningen skal svare opp Forsvarskommisjonen og Totalberedskapskommisjonens
beskrivelse av togvedlikehold i lys av samfunnets behov for sikker
tilgang på jernbanetransport.
Disse medlemmer er
opptatte av at det helt nødvendige fokuset på beredskap og nasjonale
sikkerhetsinteresser i større grad må synliggjøres i offentlige prosesser.
Det er derfor både riktig og positivt at det er oppnevnt et anskaffelsesutvalg
som blant annet skal tydeliggjøre muligheten til å stille krav til
sikkerhet og beredskap i offentlige anskaffelser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre innser at man må
forholde seg til at Vy og Stadler nå har signert avtalen som er
omtalt i representantforslaget, men mener likevel det er flere problemstillinger
som har kommet frem i denne saken som det er viktig å sette søkelys
på.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
vil ha avgjørende betydning for beredskap og sikkerheten at Vy etter
en anbudsrunde har valgt sveitsiske Stadler som leverandør av tungt
vedlikehold av togmateriell istedenfor Mantena. I dag leveres vedlikeholdstjenestene
av det statlig eide Mantena, som driftes ved deres verksted i Groruddalen
i Oslo. Ved utflytting vil beredskapen svekkes betydelig.