2.1 Forbruksbasert klimaregnskap
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
viser til at Nordisk ministerråd har en visjon om at Norden skal
bli verdens mest bærekraftige region gjennom å gjøre det mye enklere
og mer attraktivt for nordiske forbrukere å prioritere sunne og
miljø- og klimavennlige valg med en felles satsing på bærekraftig
forbruk. Dette er ikke ensbetydende med at landene bør få på plass
forbruksbaserte klimaregnskap, men et slikt regnskap kan være én
av flere løsninger i tråd med visjonen. Av de nordiske landene har
Sverige og Danmark fått på plass egne forbruksbaserte klimaregnskap.
På verdensbasis har flere land innført forbruksbasert klimaregnskap,
deriblant Storbritannia, Tyskland, Frankrike, New Zealand og Canada.
EU og OECD, samt enkelte stater i USA, har også innført forbruksbasert
klimaregnskap.
Selv om Norge ikke har et forbruksbasert klimaregnskap,
er flertallet kjent med at en rekke
byer og kommuner i Norge allerede har strategier for å kutte forbruksbaserte
utslipp. Eksempler på dette er Oslo, Viken, Asker, Trondheim, Kinn,
Sunnfjord og Drammen.
Flertallet viser
til at Norge kan gjøre mer for å løfte dette fokuset, noe som også
understrekes i OECDs rapport, The Fourth Environmental Performance
Review of Norway fra 2022, der Norge blir kritisert for å ikke gjøre
nok for å sikre et mer bærekraftig forbruk i Norge.
Flertallet påpeker
at metodikken for å telle utslipp til et forbruksbasert klimaregnskap
skiller seg fra metoden for de klimamålene vi har meldt inn i samarbeid
med EU. Hensikten med et forbruksbasert klimaregnskap er ikke å
erstatte eksisterende klimaregnskap, men å supplere det for å synliggjøre
årsakssammenhenger og potensial for utslippskutt utover den territorielle statistikken.
Miljødirektoratet fremhever i sin utredning «Klimagassutslipp globalt
som følge av økonomisk aktivitet i Norge» at
«[d]et vil ha stor verdi om det etableres
en felles forståelse av hvilke forbruksgrupper og aktiviteter i
Norge som genererer størst utslipp i et globalt perspektiv.»
Flertallet mener
det er behov for en helhetlig klimapolitikk for å lykkes med å stanse
alvorlige klimautslipp. Flertallet viser
til at klimapolitikken fokuserer på territorielle utslipp, dvs.
at hvert enkelt land sørger for å avkarbonisere egne økonomier.
Ved endret etterspørsel i alle land vil utslippene gå ned. Omstillingen
er imidlertid så altomfattende og angår så mange verdikjeder at
det også er et behov for å belyse de indirekte utslippene samt utslipp
i hele verdikjeden. Næringslivet er allerede i full gang med å rapportere
på denne typen utslipp gjennom scope 1, 2 og 3. Flertallet ønsker
en slik utvikling velkommen.
Flertallet viser
til at Klimautvalget 2050 peker på at en bredere tilnærming til
klimapolitikken innebærer at man også bør legge vekt på hvordan
Norge påvirker utslipp og opptak av CO2 i andre land.
Norge påvirker globale utslipp på en rekke måter. Norge har et svært høyt
forbruksnivå som bidrar til produksjon og utslipp i andre land,
og samtidig forsøker norsk klimapolitikk å påvirke utslipp og opptak
i andre land direkte, for eksempel gjennom tiltak for å bevare regnskogen
eller investeringer i fornybar energi i utviklingsland.
Flertallet viser
til at Miljødirektoratet snart skal publisere en rapport som vil
gi innsikt i globale utslipp som følge av aktivitet i norsk økonomi. Flertallet ser fram til dette arbeidet
og mener det blir viktig for å videreutvikle arbeidet med forbruksbasert
klimaregnskap og synliggjøring av indirekte utslipp.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Rødt og Venstre,
viser til at overgangen fra en lineær til en mer sirkulær økonomi
forutsetter kunnskap om hvordan vårt forbruk påvirker utslipp og
naturinngrep utenfor våre territorielle grenser. Dette
flertallet er derfor positive til etableringen av et forbruksbasert
klimaregnskap i Norge. Dette flertallet viser
samtidig til at et slikt regnskap forutsetter høyere kvalitet på
statistikken i Norge og en oppdatert oversikt over utslippene som
genereres fra økonomisk aktivitet i Norge. Dette
flertallet viser til at erfaring fra drift og etablering av
et slikt system krever betydelige ressurser. Dette
flertallet merker seg at regjeringen mener arbeidet med forbruksbasert
klimaregnskap er i gang, og forventer at arbeidet følges opp og
ferdigstilles så snart det statistiske grunnlaget er tilfredsstillende.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Norge er forpliktet i
henhold til internasjonale avtaler å redusere klimagassutslipp innenfor
Norges geografiske område, og at dette skjer i tråd med regelverket
for rapportering av klimagassutslipp i FNs klimakonvensjon. Disse medlemmer viser til at utslipp
kun skal telles én gang, og at utslippene derfor føres på hvert
enkelt lands regnskap. Disse medlemmer merker
seg at statsråden i brev til komiteen sier at det er en «krevende
øvelse» å beregne det totale klimafotavtrykket, der «ulike avgrensninger
og forutsetninger må legges til grunn.» Disse
medlemmer påpeker at Norge er ansvarlig for å redusere utslippene
innenfor sine egne grenser. Om norske forbrukere ønsker å kjøpe
varer eller tjenester i utlandet, noe de bør ha full anledning til,
blir utslippene fra produksjon og frakt målt der.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti mener det er avgjørende for den globale omstillingen
at karbonlekkasje fra Norge til andre land unngås. Et forbruksbasert
klimaregnskap for Norge, som kommer i tillegg til og ikke i stedet
for dagens klimaregnskap, vil bli et viktig verktøy for å redusere
klimagassutslipp – både i Norge og i andre land.
Disse medlemmer vil
påpeke at Norge importerer mye av maten og varene nordmenn forbruker.
Utslippene knyttet til produksjon og frakt av disse varene telles
per i dag ikke på Norges klimaregnskap og er dermed «skjulte» utslipp
som Norge heller ikke tar ansvar for å kutte. Beregninger fra OECD
og SSB viser at Norge har det tredje høyeste materielle forbruket
av OECD-landene og det nest høyeste forbruket i Europa. Anslag fra
Menon Economics viser at utslippene knyttet til import er på om
lag 40 millioner tonn CO2-ekvivalenter (Menon Economics,
Norske utslipp i utlandet 98/2022). Nesten på samme størrelse som
Norges territorielle utslipp.
Økt forbruk i rike land er en svært viktig årsak
til at utslippene i land som Kina stiger. Disse
medlemmer mener det vil være en enorm ansvarsfraskrivelse om
Norge fortsetter å ignorere de globale konsekvensene av vårt eget
forbruk, og mener videre at Norge som et stabilt og demokratisk
land har et særskilt ansvar for å både kutte utslipp hjemme og være
en pådriver for global omstilling. Innføring av et forbruksbasert
klimaregnskap vil bidra til en mer rettferdig fordeling av ansvar
mellom produsenter og konsumenter, både innad i land og mellom land.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen Støre i Hurdalsplattformen har vedtatt
at regjeringen vil:
«Jobbe for at forbrukere og innkjøpere
får informasjon om hvor mye ressurser som er brukt for å lage et produkt,
hvor store utslipp det står for, eventuelle skadelige miljøgifter
og hvordan arbeidsforholdene er for de som lager dem.»
Disse medlemmer mener
innføringen av et forbruksbasert klimaregnskap vil bidra til å oppnå
dette.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
et forbruksbasert klimaregnskap på utslipp i utlandet som følge
av norsk økonomisk aktivitet. Et forbruksbasert klimaregnskap skal
komme i tillegg til utslippsstatistikken Norge allerede fører.»