2.1.2 Presidentskapets merknader
Presidentskapets flertall,
alle unntatt tredje visepresident Morten Wold, mener det bør
innføres krav om at alle aksjehandler en representant foretar, skal
meldes inn, og at disse også skal være synlige i det offentlige
registeret. Dette bør kombineres med et krav om en oppdatert oversikt
over representantens aksjebeholdning, slik det allerede følger av
gjeldende regler.
Presidentskapets flertall ser
at en slik løpende plikt til å melde inn alle aksjehandler i utgangspunktet
ikke er praktikabel for innkalte vararepresentanter, i motsetning
til hva som er tilfellet for innvalgte stortingsrepresentanter og
fast møtende vararepresentanter. Flertallet viser
i den forbindelse til at § 12 første ledd har egne regler om frister
for sistnevnte grupper, som innebærer en løpende plikt til å melde
fra om endringer. Det kan fint kombineres med en plikt til å melde
fra løpende om alle aksjehandler. For innkalte vararepresentanter
er derimot en slik plikt vanskelig å forene med at de i henhold
til § 12 andre ledd, som flertallet mener er
en velbegrunnet regel, kun skal melde inn opplysninger til registeret
første gang de eventuelt møter i Stortinget, og deretter når de
møter på ny.
Slik presidentskapets
flertall ser det, bør det derfor for denne gruppen, som i
dag, i utgangspunktet være tilstrekkelig at de oppdaterer informasjonen
om sin aksjebeholdning når de møter på ny. De bør ikke bli ilagt
en løpende registreringsplikt i perioder hvor de ikke møter i Stortinget,
og det bør heller ikke stilles krav om at de skal oppgi alle aksjehandler
som de har foretatt i mellomtiden. Flertallet foreslår
derimot at det bør stilles krav om at de melder inn alle aksjehandler som
de foretar mens de møter i Stortinget.
Flertallet mener
at det bør stilles mer omfattende krav til informasjonen som skal
oppgis om den enkelte transaksjon. Det bør kreves opplyst tidspunkt
for når transaksjonen er foretatt, og hva som er verdien på transaksjonstidspunktet.
Det bør også kreves opplyst antall aksjer som er kjøpt eller solgt,
i tillegg til endring i eierandel.
Flertallet viser
til at det i dag er praksis for at det er tilstrekkelig å angi at
eierandelen i et selskap er under én prosent, hvis så er tilfelle.
Det er særlig praktisk når en representant har aksjer i et børsnotert
selskap, hvor eierandelen gjerne er svært liten og ikke alltid lett
tilgjengelig for representanten. Flertallet mener
denne praksisen bør endres, og at det som et klart utgangspunkt skal
oppgis presis eierandel, også når den er under én prosent. Der hvor
det ikke er mulig for representanten å angi presis eierandel, vil
man med flertallets forslag i denne
innstillingen likevel ha informasjon om antall aksjer som representanten
har i vedkommende selskap.
Av språklige hensyn foreslår flertallet at
ordet «vedkommende» erstattes med «representanten» to steder i § 9
første ledd.
På denne bakgrunn foreslår flertallet at
reglementets § 9 første ledd, samt nytt andre ledd, skal lyde:
«Selskapsinteresser (aksjer, andeler
m.m.) som representanten selv eier enten
direkte eller indirekte gjennom et annet selskap, eller som representanten forvalter. Selskapets navn
og ansvarsform oppgis, samt eierandelen og
antall aksjer mv. Utbytte av selskapsinteressene oppgis ikke.
Alle transaksjoner som
en innvalgt stortingsrepresentant eller fast møtende vararepresentant
foretar på vegne av seg selv eller andre, er registreringspliktige.
For innkalte vararepresentanter gjelder tilsvarende registreringsplikt
kun mens de møter. Om den enkelte transaksjon skal det, i tillegg
til det som er angitt i første ledd, oppgis når transaksjonen er
foretatt, og hva verdien er på transaksjonstidspunktet.»
Nåværende andre til femte ledd blir
tredje til sjette ledd. Flertallet foreslår
at sjette ledd (nåværende femte ledd) skal lyde:
«Uavhengig av fjerde og femte ledd skal økonomiske interesser
som eies indirekte gjennom et annet selskap eller andeler i aksjefond
eller annet verdipapirfond meldes inn dersom det foreligger særlige
personlige eller økonomiske interesser som kan gi grunnlag for mulige
interessekonflikter.»
Presidentskapet ønsker mest mulig
åpenhet knyttet til stortingsrepresentanters økonomiske interesser.
Det at det er åpenhet og transparens er viktig for demokratiet.
Selv om stortingsrepresentanter som hovedregel ikke kan være inhabile,
er det viktig med åpenhet slik at media og innbyggere kan stille
spørsmål ved politiske beslutninger. Presidentskapet mener
slik åpenhet bør gjelde all offentlig sektor i størst mulig grad.
For å sikre dette, ønsker presidentskapet et offentlig
aksjonærregister som oppdateres fortløpende og skal være åpent tilgjengelig.
Dagens offentlige aksjonærregister oppdateres én gang i året, noe
som ikke er tilfredsstillende for å sikre reell åpenhet og offentlighetens
mulighet til kontroll.
Presidentskapet viser til at Stortinget
tidligere har bedt om dette uten at det har kommet på plass. Stortinget
fattet 16. juni 2014 følgende vedtak (vedtak nr. 496 (2013-2014)):
«Stortinget ber regjeringen etablere en offentlig løsning
med informasjon om eiere av aksjeselskaper som sikrer større åpenhet,
med etablering i løpet av 2015.»
Presidentskapet vil understreke at
fordelen med et fortløpende oppdatert aksjonærregister er at dette
vil gjelde hele samfunnet, og man unngår dermed «gråsoner» ved at
personer med tilknytning til politikere eier aksjer uten at det
er åpenhet rundt dette.
Tredje visepresident,
Morten Wold, mener det er mer hensiktsmessig å få et slikt
løpende oppdatert offentlig aksjonærregister på plass enn å lage særregler
for stortingsrepresentanter, og eventuelt deres nærstående. Begge
deler vil være dekket med et slikt aksjonærregister, og dette medlem
legger til grunn at det også vil inneholde oversikt over alle aksjehandler som
foretas. Flertallets forslag vil, slik dette medlem ser det, føre
til mer byråkrati og unødvendig dobbeltarbeid.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
til Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer og innføring
av løpende oppdatering av et offentlig aksjonærregister innen 1.
juni 2024.»
Presidentskapets
flertall, alle unntatt tredje visepresident Morten Wold, viser
til at det per nå er uavklart når et slikt løpende oppdatert offentlig
aksjonærregister vil være på plass. Flertallet støtter
intensjonen i mindretallets forslag, men mener det ikke er ønskelig
å utsette innføring av plikt for stortingsrepresentanter til å melde
fra om alle aksjehandler. Flertallet mener
dessuten det er behov for å se an hvordan et slikt løpende oppdatert
offentlig aksjonærregister vil bli utformet, herunder om det vil
gi informasjon om alle aksjehandler og ikke bare oppdaterte aksjebeholdninger,
og om det også vil dekke indirekte eierskap.
Flertallet viser for øvrig til at
et lignende forslag er fremmet i Dokument 8:11 S (2023-2024) fra
representantene Ingvild Wetrhus Thorsvik, Guri Melby, Sveinung Rotevatn,
Abid Raja, Grunde Almeland, Alfred Jens Bjørlo, Ola Elvestuen og
André N. Skjelstad, punkt 7:
«Stortinget ber regjeringen raskest mulig få på plass et
oppdatert aksjonærregister i sanntid.»
Flertallet viser til at dette forslaget
for tiden er til behandling i justiskomiteen.