2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, Torbjørn Vereide og Bente Irene Aaland fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til komiteens behandling av Prop. 1 S (2022–2023) og de respektive partiers merknader i Innst. 15 S (2022–2023), samt Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett for 2023, jf. Innst. 490 S (2022–2023). Når det gjelder kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de fremlagte forslagene i proposisjonen. Komiteen viser for øvrig til de respektive partiers merknader i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2023–2024), statsbudsjettet for 2024, kapitler under Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Energidepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet, Kultur- og likestillingsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet (Rammeområde 7), jf. Innst. 15 S (2023–2024).

2.1 Merknader under de enkelte kapitlene

Kap. 2651 Arbeidsavklaringspengar

Post 70 Arbeidsavklaringspengar, overslagsløyving, vert auka med 1 240 mill.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Arbeids- og inkluderingsdepartementet foreslår å øke bevilgningen på kap. 2651 post 70 med 1 240 mill. kroner. Økningen forklares hovedsakelig med at avgangen fra AAP er redusert. Disse medlemmer mener denne økningen er uheldig.

Disse medlemmer viser videre til svarbrev vedrørende Prop. 15 S (2023–2024) til Høyre fra statsråden av 8. desember 2023, hvor det kommer frem at anslagene for budsjettet for 2024 ikke er basert på den siste oppdateringen av gjennomsnittlige tall for mottakere av arbeidsavklaringspenger i 2023. Disse medlemmer er derfor svært bekymret for at det vil bli behov for store endringer i nysalderingen for 2024.

Disse medlemmer viser til at AAP, på lik linje med dagpenger og sykepenger, er ment å være en midlertidig ytelse. Disse medlemmer viser videre til at Nav i en pressemelding av 15. august 2023 skrev at mange av dem som når makstid på AAP får fortsette på ytelsen som følge av regelverksendringene i juli 2022, blant annet fjerning av karensperioden.

Disse medlemmer peker på Høyres alternative statsbudsjett for 2024, der karensperioden i AAP-ordningen foreslås gjeninnført. Disse medlemmer viser til at det i 2018 ble gjort en rekke innstramminger i ordningen, blant annet ble sykdomskravet tydeliggjort slik at det ikke skulle være tvil om at AAP er en helserelatert ytelse, det ble stilt strengere krav til mobilitet slik at mottakeren må være villig til å søke arbeid også utenfor hjemstedet, maksimal stønadsperiode ble redusert fra fire til tre år og vilkårene for forlengelse ble skjerpet samtidig som at maksimal forlengelse ble begrenset til to år.

Disse medlemmer peker på at det også ble vedtatt at Nav skal følge brukerne tettere enn tidligere og det ble tatt inn i lovteksten at brukerne skal innkalles til møte med Nav hver gang en medisinsk behandling eller et arbeidsrettet tiltak er gjennomført. Overgangen tilbake til arbeid ble også gjort enklere, ved at brukeren kan arbeide inntil 80 pst. i 12 måneder uten å miste retten til AAP, mot tidligere seks måneder. Perioden som brukeren kan motta AAP mens han eller hun søker arbeid, ble også utvidet fra tre til seks måneder.

Disse medlemmer viser til Stortingets behandling av Innst. 390 L (2016–2017), jf. Prop. 74 L (2016–2017) Endringer i folketrygdloven mv. (arbeidsavklaringspenger og tilleggsstønader til arbeidsrettede tiltak mv.), der både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti stemte imot en rekke AAP-endringer fremmet av regjeringen Solberg. Det er kun karensåret som er reversert, mens de andre endringene partiene var imot, forblir.

Disse medlemmer understreker viktigheten av at AAP-mottakere blir godt og tett fulgt opp av Nav. Dette var bakgrunnen for at det i 2018 ble presisert i loven at Nav skulle følge brukerne tettere enn tidligere. Disse medlemmer mener karensåret skal fungere som et incentiv for Nav til å avklare folk raskere.

Disse medlemmer merker seg at Nav i juni 2022 publisert en artikkel i Arbeid og velferd der det ble konkluderte med at flere ble raskere avklart til uføretrygd, flere ble raskere avklart til arbeid, og det ble ikke funnet tegn til at redusert makstid førte til økt behov for sosialhjelp.

Disse medlemmer mener det er viktig at AAP-ordningen ikke blir en ordning der mennesker blir gående og vente på avklaring på ubestemt tid. Tidligere ble mennesker stående fast i årevis uten å komme videre, og disse medlemmer merker seg at denne tendensen er på vei tilbake.

Disse medlemmer viser til skriftlig spørsmål fra Henrik Asheim til daværende statsråd Marte Mjøs Persen, jf. Dokument nr. 15:2995 (2022–2023). Disse medlemmer merker seg at statsråden skriver:

«Det framgår av Prop. 114 LS (2021-2022) at vi vil følge med på virkningene av regelverksendringene på avklaringsløpet til stønadsmottakerne, blant annet hvor mange og lange stønadsløp mottakerne nå får før de blir avklart. Det framkommer også at dersom det viser seg at endringene har utilsiktede konsekvensar, for eksempel at mange får arbeidsavklaringspenger i uforholdsmessig lang tid, vil vi vurdere om det er behov for å gjøre andre endringer i regelverket.»

Disse medlemmer mener at statistikk over hvor lange stønadsløp mottakerne nå får før de blir avklart, er avgjørende for å kunne følge virkningene av regelverksendringene på avklaringsløpet til stønadsmottakerne.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen om en årlig rapportering i budsjettproposisjonen som gir en oversikt over hvor lange stønadsløp mottakerne av arbeidsavklaringspenger nå får før de blir avklart, og hvor mange som får innvilget en ny periode/forlenget forløp etter maksgrensen.»

Kap. 2661 Grunn- og hjelpestønad, hjelpemiddel m.m.

Post 79 Aktivitetshjelpemiddel til personar over 26 år, kan overførast, vert foreslått kan få stikkordet «kan overførast» for 2023.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til enighet mellom disse partiene om nysalderingen av statsbudsjettet for 2023, og til at man er enige om å øke støtten til aktivitetshjelpemidler til personer over 26 år. Flertallet foreslår derfor å øke kap. 2661 post 79 med 20 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i nysalderingen av statsbudsjettet for 2023 prioriterer å øke støtten til aktivitetshjelpemidler til personer over 26 år. Disse medlemmer foreslår derfor å øke kap. 2661 post 79 med 20 mill. kroner.

Komiteen flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2023 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2661

Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler mv.

79

Aktivitetshjelpemidler til personer over 26 år, kan overføres, økes med

20 000 000

fra kr 57 993 000 til kr 77 993 000»