3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Steinar Krogstad og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Bengt Fasteraune og Ola Borten Moe, fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Stine Westrum, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, viser til Prop. 28 S (2023–2024) om endringer i statsbudsjettet 2023 under Utenriksdepartementet.

Komiteen viser til forslag om økte bevilgninger på ca. 1,4 mrd. kroner under programområde 02. Økningen skyldes i hovedsak høyere utgifter under EØS-finansieringsordningen.

Komiteenviser til forslag om å flytte 160,5 mill. kroner fra andre tilskuddsposter i bistandsbudsjettet til nødhjelp og humanitær bistand til Gaza under programområde 03, International bistand. Komiteen merker seg at det i tillegg blir foreslått økt støtte til de palestinske selvstyremyndighetene med 100 mill. kroner og støtte til Gaza med 100 mill. kroner.

Programområde 02 Utanriksforvaltning

Kap. 100 Utanriksdepartementet

Komiteen merker seg at deler av budsjettåret 2023 har vært krevende på grunn av svak kronekurs og høy inflasjon i flere land når det gjelder driftsutgifter. Den pågående krisen i Israel og Palestina gir også økte utgifter for å følge opp og hjelpe norske borgere.

Komiteen merker seg forslaget om å flytte 1,1 mill. kroner fra kap. 118 Utenrikspolitiske satsinger, for å dekke merbehovet på kap. 100 Utenriksdepartementet, post 1 Driftsutgifter. I tillegg foreslås det å øke bevilgningen med 20,9 mill. kroner.

Komiteen merker seg at man reduserer bevilgningen til det uformelle utenriksministermøte i NATO med 14,4 mill. kroner på grunn av mindreforbruk og foreslår at deler av deler av denne bevilgningen dekker uforutsette og akutte merbehov i forbindelse med krisehandteringen i Midtøsten.

Komiteen merker seg at det foreslås å øke med 3,5 mill. kroner til lån til norske borgere i utlandet.

Kap. 104 Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet

Komiteen merker seg at man reduserer bevilgningen med 5 mill. kroner på grunn av mindreforbruk.

Kap. 116 Internasjonale organisasjonar

Komiteen merker seg at man reduserer bevilgningen med 46,3 mill. kroner i hovedsak på grunn av et mindreforbruk i forbindelse med FNs fredsbevarende operasjoner.

Kap. 117 EØS-finansieringsordningene

Komiteen merker seg forslaget om å øke tildelingen på til sammen 1 429 mill. kroner som følge av økt behov til mottakerland mot avslutningen av finansieringsperioden for EØS-finansieringsordningene.

Kap. 118 Utenrikspolitiske satsinger

Komiteenmerker seg at det foreslås å redusere tildelingen til Norges forskningsråd, utenriksområdet, med 1,1 mill. kroner og flytte de til kap. 100 Utenriksdepartementet, post 1 Driftsutgifter.

Komiteen viser til utenriksdepartementets beskrivelse av forsinkelser i prosjektgjennomføring og konsekvenser av Russlands fullskalainvasjon Ukraina som medfører et mindreforbruk på 19,2 mill. kroner i Post 70 Nordområdene, Russland og atomsikkerhet. Komiteen merker seg at disse midlene foreslås å flyttes til kap. 100 Utenriksdepartementet, post 1 Driftsutgifter.

Komiteen viser til at flere land er blitt bidragsytere til Havpanelet og at Norge derfor kan redusere sitt bidrag med 1,2 mill. kroner.

Komiteen merker seg at det foreslås å redusere Post 74 Forsking, dialog og menneskerettigheter med 650 000 kroner og flytte de til kap. 100 Utenriksdepartementet, post 1 Driftsutgifter.

Kap. 3100 Utenriksdepartementet

Komiteen merker forslaget om å redusere bevilgningen med 46 mill. kroner til Post 2 Gebyr for utlendingssaker ved utenriksstasjonene, grunnet en feil ved beregningene i forbindelse med revidert statsbudsjett.

Komiteen merker seg forslaget til økning på 82 000 kroner til Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet.

Programområde 03 Internasjonal bistand

Kap. 150 Humanitær bistand

Komiteenviser til utenriksdepartementets beskrivelse av den alvorlige situasjonen i Midtausten og det allerede store behovet blant annet etter jordskjelvene i Tyrkia og Syria og intensivert væpna konflikt i Sudan. Komiteen merker seg at det er behov for akutt humanitær nødhjelp ut 2023 og det foreslås derfor økt bevilgninger med 260,5 mill. kroner til post 70 Nødhjelp og humanitær bistand.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til enighet mellom disse partiene om nysalderingen, og til at man er enige om å øke bevilgningen til humanitær nødhjelp i Gaza. Disse medlemmer foreslår derfor å øke kap. 150 post 70 med 100 mill. kroner til dette formålet sammenlignet med regjeringens forslag i Prop. 28 S (2023–2024).

Disse medlemmer viser videre til at man er enige om å øke bevilgningen til humanitær nødhjelp i Somalia. Disse medlemmer foreslår derfor å øke kap. 150 post 70 med 25 mill. kroner til dette formålet sammenlignet med regjeringens forslag i Prop. 28 S (2023–2024).

Disse medlemmer viser videre til at man er enige om å øke bevilgningen til humanitær nødhjelp i Sudan. Disse medlemmer foreslår derfor å øke kap. 150 post 70 med 25 mill. kroner til dette formålet sammenlignet med regjeringens forslag i Prop. 28 S (2023–2024).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2023 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

150

Humanitær bistand

70

Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres, økes med

410 500 000

fra kr 5 051 289 000 til kr 5 461 789 000»

Kap. 151 Fred, tryggleik og globalt samarbeid

Komiteen merker seg forslag om å flytte 7 mill. kroner fra post 71 Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning til kap. 150 post 70 Nødhjelp og humanitær bistand for å øke hjelpen til Gaza.

Komiteen merker seg reduksjonen på 16,3 mill. kroner til post 74 Pliktig bidrag til FN-organisasjoner mv. på grunn av enkelte endringer i kontingentutgiftene for 2023.

Kap. 159 Regionløyvingar

Komiteen viser til Gaza-krigen og at den kritiske økonomiske situasjonen i Palestina kan gi økt grunnlag for stor uro og mulig kollaps på Vestbredden. Derfor foreslås økt budsjettstøtte til de palestinske selvstyremyndighetene med 100 mill. kroner på post 70 Midtøsten.

Komiteen viser til forslag om å flytte 95,9 mill. kroner fra post 71 Europa og Sentral-Asia, samt forslag om å flytte 25 mill. kroner fra post 75 Afrika til kap. 150, post 70 Nødhjelp og humanitær bistand for å øke hjelpen til Gaza.

Kap. 161 Utdanning, forsking og offentlige institusjoner

Post 72 Kunnskapsbank og faglig samarbeid

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til enighet mellom disse partiene om nysalderingen, og til at man er enige om å øke bevilgningen til kunnskapsbank og faglig samarbeid. Disse medlemmer foreslår derfor å øke kap. 161 post 72 med 20 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag i Prop. 28 S (2023–2024).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2023 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

161

Utdanning, forskning og faglig samarbeid

72

Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres, økes med

20 000 000

fra kr 830 714 000 til kr 850 714 000»

Kap. 162 Næringsutvikling

Komiteen viser til at Norge har tatt initiativ til fondet Financing for Agricultural SMEs in Africa (FASA). FASA er et fond som skal gå til risikoavlastning for investeringer i landbrukssektoren i Afrika. Komiteen merker seg at Norge har pådratt seg forpliktende bidrag på 350 mill. kroner fordelt over de neste tre årene og at utenriksdepartementet ber om tilsagnsfullmakt.

Kap. 163 Klima, miljø og hav

Post 70 Miljø og klima

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til enighet mellom disse partiene om nysalderingen, og til at man er enige om å øke bevilgningen til fondet for tap og skade med 25 mill. dollar. Disse medlemmer foreslår derfor å øke kap. 163 post 70 med 268 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag i Prop. 28 S (2023–2024).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2023 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

163

Klima, miljø og hav

70

Miljø og klima, kan overføres,økes med

268 000 000

fra kr 1 794 431 000 til kr 2 062 431 000»

Kap. 170 Sivilt samfunn

Komiteen merker seg forslaget om å flytte 20 mill. kroner fra post 70 Sivilt samfunn til kap. 150 post 70 Nødhjelp og humanitær bistand for å øke hjelpen til Gaza.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til enighet mellom disse partiene om nysalderingen, og til at man er enige om å øke bevilgningen til sivilt samfunn.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, foreslår å øke kap. 170 post 70 med 20 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag i Prop. 28 S (2023–2024).

Kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette

Komiteen merker seg forslaget om å øke tildelingen med 3,6 mill. kroner til post 70 Verdensbanken. Dette er siste innbetalingen i perioden for kapitalpåfyllingen til Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD).

Komiteen viser til behovet for å øke post 71 Regionale banker og fond med 0,3 mill. kroner på grunn av valutajusteringer.

Komiteen merker seg at utbetalinger i tråd med vedtatt gjeldsplan er noe lavere enn budsjettert på post 73 Gjeldslette og at man reduserer tildelingen med 0,2 mill. kroner.

Kap. 179 Flyktningtiltak i Norge

Komiteen viser til at nye overslag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Barne- og familiedepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og Kunnskapsdepartementet tilsier at flyktningutgiftene i Norge under disse departementene som kan godkjennes som internasjonal bistand blir lavere i år enn budsjettert etter revidert nasjonalbudsjett for 2023. Komiteen merker seg at man reduserer bevilgningen på post 21 Spesielle driftsutgifter med 434,3 mill. kroner.

Kap. 480 Svalbardbudsjettet

Komiteen viser til Prop. 19 S (2023–2024) om endringer i statsbudsjettet 2023 under Justis- og beredskapsdepartementet og merker seg at departementet foreslår å øke tildeling på kap. 480 post 50, med 35,8 mill. kroner. Komiteen viser til at for selve svalbardbudsjettet foreslår departementet å øke kap. 3 post 50 Tilskudd til Longyearbyen lokalstyre, med 50,0 mill. kroner, til støtte til reduserte strømpriser i Longyearbyen. Departementet foreslår å øke tildelingen kap. 18 post 1 Navigasjonsinnretninger, med 795 000 kroner som følge av at mindreutgifter fra 2022 er bevilget på nytt. Departementet foreslår å øke bevilgningen på kap. 3030 post 70 Skatter m.m., med 15,0 mill. kroner som følge av høyere regna skatteinntekter for 2023. Tilskuddet til svalbardbudsjettet blir redusert tilsvarende, som ei parallelljustering.