Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed
og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og
lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness
Klungland og Siv Mossleth, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud
og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt,
Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og
fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til Prop. 11 L (2023–2024) der
det foreslås lovendringer som er nødvendige for å gjennomføre beslutninger
om organisatoriske endringer i den sentrale helseforvaltningen. Lovendringene
gjelder direkte for Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og
Statens legemiddelverk. I tillegg foreslås det å overføre kompetansen
til å behandle klager på vedtak etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-4
a andre ledd bokstav a fra Klagenemda for behandling i utlandet
til Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage).
Komiteen viser til
at de foreslåtte endringene i organiseringen av den sentrale helseforvaltningen
ble omtalt i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett,
jf. Prop. 118 S (2022–2023) s. 100–102. Komiteen viser
til at endringene er varslet i Prop. 1 S (2023–2024). Endringene
er ment å tre i kraft 1. januar 2024.
Komiteen viser til
at Helse- og omsorgsdepartementet har foretatt en gjennomgang av
den sentrale helseforvaltningen og vurdert behovet for justeringer
i dagens organisering. Justeringene er ment å bidra til effektiv
ressursbruk, avklarte roller og ansvar mellom etatene samt effektiv
og samordnet etatsstyring. Endringene skal samle fagmiljøer slik
at ressurser og fagkompetanse kan utnyttes bedre, og gi et skarpere
organisatorisk skille mellom helseforvaltningens tre ulike kjerneoppgaver,
myndighetsutøvelse, tilsyn og kunnskapsproduksjon.
Komiteen merker
seg at det overordnede målet med endringene er en mer hensiktsmessig
og kostnadseffektiv organisering av den sentrale helseforvaltningen,
med mulighet for bedre støtte til kommunal sektor, tilrettelegging
for videre digitalisering og styrket helseberedskap. Komiteen merker seg at formålet med endringene
ikke er å redusere samlet ressursbruk.
Komiteen viser til
at forslaget innebærer flere endringer i organisering og oppgavedeling
mellom etatene i den sentrale helseforvaltningen. Helsedirektoratet
vil rendyrkes som utvidet og mer helhetlig myndighetsetat, Folkehelseinstituttet
vil rendyrkes som en mer spisset kunnskapsetat med ansvar for kunnskapsoppsummeringer
og forskning og Statens legemiddelverk vil styrkes og endrer navn
til Direktoratet for medisinske produkter.
Komiteen viser til
at det foreslås endringer i tobakksskadeloven §§ 34 a og 35, legemiddelloven
§§ 21 a, smittevernloven §§ 3-8, 7-9 og 7-10, folkehelseloven §§ 24,
25 og 28 tredje ledd, spesialisthelsetjenesteloven § 7-3, pasient-
og brukerrettighetsloven § 7-2 og helse- og omsorgstjenesteloven
§ 12-5 for å gjennomføre de organisatoriske endringene i den sentrale
helseforvaltningen.
Komiteen viser til
at det har vært gjennomført skriftlig høring i saken. Det er kommet
inn seks høringsinnspill til komiteen.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener regjeringens
organisatoriske endringer i sentral helseforvaltning skjer i et
svært høyt tempo og at Stortinget får kort tid til å vurdere de
helhetlige konsekvensene av endringene. Flertallet merker seg
at regjeringen foretar endringene for å sikre effektiv ressursbruk,
avklarte roller og ansvar mellom etatene, samt effektiv og samordnet
etatsstyring fra departementet, og deler regjeringens ambisjon om
dette. Flertallet noterer seg likevel
at det er svært mange høringsuttalelser som reiser spørsmål om uavklarte
problemstillinger. Regjeringen omtalte endringene i sentral helseforvaltning
i revidert nasjonalbudsjett, Prop. 118 S (2022–2023), men flertallet vil understreke at omtalen
av endringene var lite konkret og det var vanskelig for komiteen
og Stortinget å ha oversikt over de totale konsekvensene av endringene. Flertallet viser til at regjeringen satte
ned en arbeidsgruppe i august 2022, ledet av John-Arne Røttingen,
med åpent og offentlig mandat. Rapporten ble levert til Helse- og
omsorgsdepartementet i mars 2023, men den ble ikke offentliggjort. Flertallet viser til at det i prosjektgruppens
mandat tydelig fremkommer at prosjektledelsen skal ha løpende dialog
med ledelsen i berørte etater og virksomheter i arbeidet. Flertallet merker seg at flere at tunge
høringsinstanser, som Forskerforbundet, Tekna – Teknisk naturvitenskapelig
forening, 48 kommuneoverleger, Norsk Sykepleierforbund, Statsforvalteren
i Oslo og Viken, Unio, Norsk forening for medisinsk mikrobiologi
og Norsk forening for infeksjonsmedisin mener det har vært mangelfull
involvering av organisasjoner og virksomheter som endringene vil
få konsekvenser for. Flertallet viser
til at komiteen har bedt om å få tilgang til prosjektrapporten i
sitt arbeid med denne saken. Flertallet mener
det er krevende å overskue alle konsekvenser av de endringer regjeringen
nå foreslår i den sentrale helseforvaltningen, når Stortinget får
kort tid på seg til å behandle lovendringene. Flertallet viser
til at det fremgår på Helse- og omsorgsdepartementets nettside at
det er opprettet et gjennomføringsprosjekt for endringene i den
sentrale helseforvaltningen og at prosjektets virketidspunkt foreløpig
er fram til 1. januar 2024. Flertallet noterer
seg at det ved prosjektslutt skal leveres en sluttrapport. I den
sammenheng viser flertallet også til
høringsuttalelser i Prop. 11 L (2023–2024) fra blant annet Actis
– Rusfeltets samarbeidsorgan, Statsforvalteren i Oslo og Viken og
Unio som har vært kritiske til at høringen av lov- og forskriftsendringer
skjer samtidig med arbeidet til Gjennomføringsprosjektet for endringer
i organisering, roller og ansvar i den sentrale helseforvaltningen.
Flertallet viser
til at flere høringsinstanser gir uttrykk for bekymring knyttet
til ressurssituasjonen, særlig knyttet til at omorganisering og
endringer er krevende prosesser. Flertallet forventer
at regjeringen følger dette nøye og sikrer at det er god medvirkning
fra alle involverte parter i arbeidet som pågår.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at de foreslåtte endringene
i den sentrale helseforvaltningen ble varslet i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2023 jf. Prop. 118 S (2022–2023) s.
100–102. Regjeringens forslag til lovendringer er nødvendige for
å gjennomføre disse endringene. Disse medlemmer viser
til at målet er en mer hensiktsmessig og kostnadseffektiv organisering
av den sentrale helseforvaltningen som bedre bidrar til å skille
mellom dens tre kjerneoppgaver, herunder myndighetsutøvelse, tilsyn
og kunnskapsproduksjon. Disse medlemmer mener
de foreslåtte endringene bidrar til en tydeliggjøring og mer konsekvent
gjennomføring av denne tredelingen. Disse medlemmer peker
på at en slik organisering av den sentrale helseforvaltningen vil
henge bedre sammen med regjeringens målsettinger i helsepolitikken.
Disse medlemmer vil
bemerke at det er viktig at regjeringen i gjennomføringen av endringene
legger til rette for gode prosesser for involvering og medvirkninger
av berørte virksomheter og ansatte.