Proposisjonen inneholder forslag til endringer
i klimakvoteloven. I denne innstillingen behandles anmodningen om
Stortingets samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning om
innlemmelse i EØS-avtalen. Lovendringen behandles i Innst. 83 L.
Det er hovedsakelig følgende materielle endringer som
foreslås: Lovens stedlige og materielle virkeområde utvides til
å omfatte maritim transport, forutsetningen om at aktiviteter må
ha utslipp for å omfattes av klimakvotesystemet, fjernes (for å
tilrettelegge for at også anlegg uten utslipp kan søke om tildeling
av vederlagsfrie kvoter), forutsetningen om at alle som omfattes
av klimakvotesystemet, skal svare kvoter, fjernes (fordi noen aktiviteter
kun skal stå overfor krav om overvåking, verifikasjon og rapportering
av utslipp), og det inntas nye bestemmelser om tilsyn og håndheving.
Lovendringene er nødvendige for å gjennomføre
i norsk rett følgende EU-rettsakter som endrer EUs klimakvotesystem:
Europaparlaments- og Rådsforordning (EU) 2023/957 10. mai 2023 om
endring av forordning (EU) 2015/757 for å inkludere sjøtransportvirksomhet
i EUs ordning for handel med utslippskvoter og for å sikre overvåking,
rapportering og verifisering av utslipp av ytterligere klimagasser
og utslipp fra ytterligere typer skip. Europaparlaments- og Rådsdirektiv
(EU) 2023/959 10. mai 2023 om endring av direktiv 2003/87/EF om opprettelse
av en ordning for handel med utslippskvoter for klimagasser i Unionen
og av beslutning (EU) 2015/1814 om opprettelse og bruk av en markedsstabilitetsreserve
for unionsordningen for handel med utslippskvoter for klimagasser.
Lovendringene er videre nødvendige for å gi
hjemmel til å innføre kvoteplikt på utslipp fra maritim transport
i tråd med EU-regelverket. Klimakvoteloven er i stor grad en rammelov
og hjemmelslov. De foreslåtte endringene er i stor grad overordnede,
og nærmere regulering vil måtte gjøres ved endringer i klimakvoteforskriften.
Det foreslås også en rekke tekniske endringer
uten betydning for meningsinnholdet i loven, for eksempel språktekniske
endringer og at sanksjonshjemler samles i ett kapittel.
I denne innstillingen behandles anmodningen
om Stortingets samtykke til deltakelse i en EØS-komitébeslutning
om innlemmelse i EØS-avtalen av de nevnte EU-rettsaktene. Lovendringen
behandles i Innst. 83 L.
De fleste konsekvensene av å innlemme disse
rettsaktene i EØS-avtalen er reflektert i de foreslåtte lovendringene.
I tillegg kommer blant annet deltagelsen i det nye kvotesystemet
for veitrafikk, bygninger og deler av industrien (ETS2) som inngår
som en del av endringene i klimakvotedirektivet. Når det gjelder
nasjonal gjennomføring av ETS2, vil Klima- og miljødepartementet
ved behov komme tilbake til Stortinget med eventuelle lovendringer.
EØS-komitébeslutningen omfatter også: Europaparlaments-
og rådsbeslutning (EU) 2023/852 19. april 2023 om endring av beslutning
(EU) 2015/1814 med hensyn til antall kvoter som skal plasseres i
markedsstabilitetsreserven for unionsordningen for handel med utslippskvoter
for klimagasser fram til 2030 og kommisjonsbeslutning (EU) 2023/1575
27. juli 2023 om antall kvoter i Unionen som skal utstedes i henhold
til EU-ordningen for handel med utslippskvoter for 2024.