Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Anniken Huitfeldt, Sverre Myrli, Runar Sjåstad
og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen
Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred
Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson,
viser til Prop. 129 L (2022–2023) Endringer i sjøloven og skipssikkerhetsloven
(elektronisk tinglysing av skip og rettigheter i skip).
Komiteen vil understreke
viktigheten av å gjøre saksbehandlingsprosedyrer enklere for næringsliv
og forvaltning og behovet for å ta høyde for fullautomatisk registrering
av dokumenter. Komiteen mener dette vil
kunne føre til reduserte kostnader og en mer effektiv skipsregistreringsprosess.
Komiteen viser til
at endringene i sjøloven vil gi effektive og tilgjengelige tjenester
som korter ned saksbehandlingstiden for både skipsfartsnæringen
og Sjøfartsdirektoratet. Komiteen viser
til at forslagene i proposisjonen antas å kunne føre til at dokumentinnlevering
i større grad enn i dag skjer elektronisk, og at tinglysingsmyndighetens
kontroll av dokumentene blir automatisert. Komiteen merker
seg at overgangen til en digital løsning ikke utelukker muligheten
for å levere papirdokumenter og å få disse behandlet manuelt.
Komiteen bemerker
at det i proposisjonen også foreslås å legge nye hjemler for overtredelsesgebyr
til skipssikkerhetsloven. Skipssikkerhetsloven § 55 fastsetter at
tilsynsmyndigheten (Sjøfartsdirektoratet) kan ilegge overtredelsesgebyr
ved overtredelse av nærmere angitte bestemmelser i loven. Komiteen viser til at direktoratet ikke
er forpliktet til å ilegge dette gebyret, men kan utøve en skjønnsmessig
vurdering. Komiteen viser til at det
er behov for å gi tilsynsmyndigheten adgang til å reagere med overtredelsesgebyr
for brudd på skipssikkerhetsloven § 45 eller forskrifter gitt i
medhold av bestemmelsen, for å sikre overenstemmelse med direktiv
2009/16/EF om havnestatskontroll.
Komiteen viser til
at proposisjonens foreslåtte endringer vil gi Sjøfartsdirektoratet
hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyr for brudd på bestemmelser
gitt i eller i medhold av §§ 39 og 45 i skipssikkerhetsloven. Komiteen bemerker at tilsynsmyndigheten
anser overtredelsesgebyr som et virkningsfullt virkemiddel for å håndheve
brudd på mange av skipssikkerhetslovens bestemmelser, som har vist
seg å være effektive å håndheve, samtidig som de har en god allmenn-
og individualpreventiv virkning.