Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til at Rørosbanen er en viktig del av transportinfrastrukturen i Norge. Banen bidrar til å knytte landet sammen nord- og sørover med både person- og godstransport.

Komiteen viser til at Rørosbanen er en av de få sentrale jernbanestrekningene i Norge som fortsatt ikke er elektrifisert. Komiteen viser til at på alle de banene som er elektrifiserte, kan man benytte det samme materiellet med elektriske tog. Det kan man ikke på Rørosbanen i dag. Operatørene må derfor ha tilgang til oppdatert materiell som kan brukes på denne banen.

Komiteen viser til at Forsvarets behov for velfungerende infrastruktur og sikre transportløsninger for materiell og personell blir viktigere når Forsvaret skal forsterkes de neste årene. Dette vil også medføre økt aktivitet og flere reisende i Østerdalen. I tillegg er Rørosbanen avgjørende for å sikre transportmuligheter i den sentrale transportkorridoren nord–sør i Norge når Dovrebanen stenges av blant annet flom og ras.

Komiteen viser til at SJ Nord har tatt initiativ til og gjennomført gjennomgående togruter. Initiativet ble godkjent av Jernbanedirektoratet i fjor. Gjennomgående togruter på Rørosbanen har blitt en suksess. Det viser at banen har større potensial om infrastrukturen fungerer og operatørene har tilgang til velfungerende og oppdaterte togsett.

Komiteen viser til at drift, utbedring og vedlikehold av den eksisterende infrastrukturen i Norge blir en stadig viktigere prioritet også i et beredskapsperspektiv. Mangel på tilstrekkelig oppdaterte og velfungerende togsett på Rørosbanen gir svakere utnyttelse av den eksisterende infrastrukturen enn det som er mulig. Verdiskapingen kan forsterkes og beredskapen bedres med Rørosbanen ved gjennomføring av relativt enkle og små grep i samferdselssammenheng.

Komiteen viser til at nok materiell samt økt kapasitet på banen med noen lengre krysningsspor vil gi muligheter for flere gjennomgående togruter og økt bruk av kollektivtransport. Banen vil på denne måten også opprettholde og forsterke sin verdi for godstransporten når andre deler av infrastrukturen i Norge er stengt under for eksempel ekstreme værhendelser.

Komiteen påpeker at den siste tids hendelser med flom og at Dovrebanen på grunn av dette har blitt satt ut av funksjon, igjen understreker at det er viktig å øke tilgangen til nok materiell på Rørosbanen. Bedre tilgang til velfungerende tog vil sørge for at flere reisende fortsatt kan bruke tog som kollektivtransport i perioder med mye nedbør eller andre uforutsette hendelser.

Komiteen påpeker at tog som fremkomstmiddel ofte gir gode muligheter til å jobbe underveis. Komiteen påpeker at reisende på Rørosbanen også bør ha samme adgang til å lade telefoner og bærbare datamaskiner på reisen som reisende på andre strekninger, men at det er ikke er muligheter for dette på flere av togene som brukes på strekningen nå.

Komiteen viser for øvrig til samferdselsministerens brev av 22. september 2023, som følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, registrerer at Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for reduserte utslipp av klimagasser på jernbanen. Anbefalingen for Røros- og Solørbanen er at de bør elektrifiseres, også fordi det gir tilsvarende driftsform som for tilstøtende banestrekninger som Kongsvinger- og Dovrebanen. Flertallet registrerer at utredningen er gjennomført på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og er en del av kunnskapsgrunnlaget i arbeidet med ny nasjonal transportplan.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen samtidig med fremleggingen av Nasjonal transportplan legge frem en plan for å sikre nok oppdaterte togsett også til Rørosbanen med tilsvarende standard som på lange persontogstrekninger ellers i Norge.»

Disse medlemmer viser til at togsettene som skal leveres som følge av den bestillingen av togsett som allerede er gjort av Norske tog, og som er beskrevet i representantforslaget, ikke vil leveres til drift på jernbanenettet i Norge før om et par års tid. På alle de lengre jernbanestrekningene vil det derfor gå noe tid før de gjennomgående driftes med nye persontog og togparken dermed er oppdatert.

Disse medlemmer peker på at valget av hvilken type energi som skal brukes på Rørosbanen, vil kunne påvirke behovene for ulike togsett på litt lengre sikt. Dersom banen elektrifiseres, vil det i fremtiden medføre en forenkling og effektivisering i spørsmålet om å skaffe togsett. Banen blir dermed integrert i det helhetlige jernbanenettet i Norge. Den får tilsvarende driftsform som tilstøtende banestrekninger som Kongsvinger- og Dovrebanen. Dette er i tråd med hva Jernbanedirektoratets konseptvalgutredning for reduserte utslipp av klimagasser på jernbanen har påpekt. Samme togpark kan dermed benyttes på Rørosbanen som på andre togstrekninger som er elektrifiserte.

Disse medlemmer understreker likevel at det er viktig at nok oppdatert materiell sikres også til Rørosbanen i god tid før en eventuell elektrifisering er ferdigstilt. En slik ferdigstilling vil ligge noe lengre frem i tid. Også reisende på denne banen skal få grunnleggende standard, som mulighet til å lade telefoner og toaletter som er oppdatert til det man naturlig kan forvente i 2023. Derfor må en plan som legges frem samtidig med ny nasjonal transportplan om togsett til banen, se statens eksisterende hybridmateriell og nytt materiell i sammenheng, slik at en tilstrekkelig standard sikres raskt nok, som på lange persontogstrekninger ellers i Norge.

Komiteenes medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke viktigheten av å sikre universell utforming av alle tog som bestilles til norske jernbanestrekninger. Disse medlemmer viser til at de 17 togene bestilt av Norske tog kun er delvis tilpasset rullestolbrukere og krever både assistanse og bruk av heis for rullestolbrukere som vil reise med togene. Det er nødvendig å sikre bedre universell utforming av togene ved bestilling av nye togsett til Rørosbanen.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene. Videre bes regjeringen sikre universell utforming av alle tog som bestilles til norske jernbanestrekninger.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det haster med å anskaffe nye tilpassede togsett til Rørosbanen, og at dette ikke skal skyves over i en vurdering av banestrekningens beskaffenhet i ny nasjonal transportplan. Disse medlemmer mener at dette behovet må sees i sammenheng med anskaffelsen av nye fjerntog som pågår. Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev, der det fremkommer at fjerntoganskaffelsen først og fremst skal være en fornyelse av kjøretøyparken på fjerntogstrekningene. Det er imidlertid fullt mulig å benytte opsjonen til å bestille ytterligere togsett som tilpasses togtilbudet på Rørosbanen. Dette vil innebære en betydelig tilbudsforbedring for de som i dag bruker togtilbudet, og vil også gjøre det aktuelt for flere å bruke Rørosbanen. Disse medlemmer vil fremheve at anskaffelse av nye bimodale togsett vil muliggjøre tilbudsforbedringer som et sammenhengende togtilbud fra Trondheim via Rørosbanen til Oslo.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke at man får mer jernbane for pengene ved å utnytte de mulighetene som finnes. Å utnytte Rørosbanen, som allerede er bygd, ved å sikre bimodale tog til denne strekningen vil gi et langt bedre togtilbud for de mange reisende mellom Oslo og Trondheim. Dette medlem mener det er svært viktig å sikre utbygging av krysningsspor på Rørosbanen for å bedre tilbudet og sikre fremkommelighet på strekningen. Krysningsspor har blitt særlig aktuelt å få på plass etter at Dovrebanen ble stengt for godstrafikk. Det går kun to persontog på Rørosbanen, og venting og forsinkelser fører til at det nesten er umulig å bruke toget. Dette medlem vil derfor understreke at ved oppgradering av togstrekningen må etableringen av flere og lengre krysningsspor være høyt prioritert.