Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til at Rørosbanen er en viktig del
av transportinfrastrukturen i Norge. Banen bidrar til å knytte landet
sammen nord- og sørover med både person- og godstransport.
Komiteen viser til
at Rørosbanen er en av de få sentrale jernbanestrekningene i Norge
som fortsatt ikke er elektrifisert. Komiteen viser
til at på alle de banene som er elektrifiserte, kan man benytte
det samme materiellet med elektriske tog. Det kan man ikke på Rørosbanen
i dag. Operatørene må derfor ha tilgang til oppdatert materiell
som kan brukes på denne banen.
Komiteen viser til
at Forsvarets behov for velfungerende infrastruktur og sikre transportløsninger
for materiell og personell blir viktigere når Forsvaret skal forsterkes
de neste årene. Dette vil også medføre økt aktivitet og flere reisende
i Østerdalen. I tillegg er Rørosbanen avgjørende for å sikre transportmuligheter
i den sentrale transportkorridoren nord–sør i Norge når Dovrebanen
stenges av blant annet flom og ras.
Komiteen viser til
at SJ Nord har tatt initiativ til og gjennomført gjennomgående togruter.
Initiativet ble godkjent av Jernbanedirektoratet i fjor. Gjennomgående
togruter på Rørosbanen har blitt en suksess. Det viser at banen
har større potensial om infrastrukturen fungerer og operatørene
har tilgang til velfungerende og oppdaterte togsett.
Komiteen viser til
at drift, utbedring og vedlikehold av den eksisterende infrastrukturen
i Norge blir en stadig viktigere prioritet også i et beredskapsperspektiv. Mangel
på tilstrekkelig oppdaterte og velfungerende togsett på Rørosbanen
gir svakere utnyttelse av den eksisterende infrastrukturen enn det
som er mulig. Verdiskapingen kan forsterkes og beredskapen bedres
med Rørosbanen ved gjennomføring av relativt enkle og små grep i
samferdselssammenheng.
Komiteen viser til
at nok materiell samt økt kapasitet på banen med noen lengre krysningsspor
vil gi muligheter for flere gjennomgående togruter og økt bruk av
kollektivtransport. Banen vil på denne måten også opprettholde og
forsterke sin verdi for godstransporten når andre deler av infrastrukturen
i Norge er stengt under for eksempel ekstreme værhendelser.
Komiteen påpeker
at den siste tids hendelser med flom og at Dovrebanen på grunn av
dette har blitt satt ut av funksjon, igjen understreker at det er
viktig å øke tilgangen til nok materiell på Rørosbanen. Bedre tilgang
til velfungerende tog vil sørge for at flere reisende fortsatt kan
bruke tog som kollektivtransport i perioder med mye nedbør eller
andre uforutsette hendelser.
Komiteen påpeker
at tog som fremkomstmiddel ofte gir gode muligheter til å jobbe
underveis. Komiteen påpeker at reisende
på Rørosbanen også bør ha samme adgang til å lade telefoner og bærbare
datamaskiner på reisen som reisende på andre strekninger, men at
det er ikke er muligheter for dette på flere av togene som brukes
på strekningen nå.
Komiteen viser for
øvrig til samferdselsministerens brev av 22. september 2023, som
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, registrerer at Jernbanedirektoratet
har gjennomført en konseptvalgutredning for reduserte utslipp av
klimagasser på jernbanen. Anbefalingen for Røros- og Solørbanen
er at de bør elektrifiseres, også fordi det gir tilsvarende driftsform
som for tilstøtende banestrekninger som Kongsvinger- og Dovrebanen. Flertallet registrerer at utredningen
er gjennomført på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og er en
del av kunnskapsgrunnlaget i arbeidet med ny nasjonal transportplan.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen samtidig
med fremleggingen av Nasjonal transportplan legge frem en plan for å
sikre nok oppdaterte togsett også til Rørosbanen med tilsvarende
standard som på lange persontogstrekninger ellers i Norge.»
Disse medlemmer viser
til at togsettene som skal leveres som følge av den bestillingen
av togsett som allerede er gjort av Norske tog, og som er beskrevet
i representantforslaget, ikke vil leveres til drift på jernbanenettet
i Norge før om et par års tid. På alle de lengre jernbanestrekningene
vil det derfor gå noe tid før de gjennomgående driftes med nye persontog
og togparken dermed er oppdatert.
Disse medlemmer peker
på at valget av hvilken type energi som skal brukes på Rørosbanen,
vil kunne påvirke behovene for ulike togsett på litt lengre sikt. Dersom
banen elektrifiseres, vil det i fremtiden medføre en forenkling
og effektivisering i spørsmålet om å skaffe togsett. Banen blir
dermed integrert i det helhetlige jernbanenettet i Norge. Den får
tilsvarende driftsform som tilstøtende banestrekninger som Kongsvinger-
og Dovrebanen. Dette er i tråd med hva Jernbanedirektoratets konseptvalgutredning
for reduserte utslipp av klimagasser på jernbanen har påpekt. Samme
togpark kan dermed benyttes på Rørosbanen som på andre togstrekninger
som er elektrifiserte.
Disse medlemmer understreker
likevel at det er viktig at nok oppdatert materiell sikres også
til Rørosbanen i god tid før en eventuell elektrifisering er ferdigstilt.
En slik ferdigstilling vil ligge noe lengre frem i tid. Også reisende
på denne banen skal få grunnleggende standard, som mulighet til
å lade telefoner og toaletter som er oppdatert til det man naturlig
kan forvente i 2023. Derfor må en plan som legges frem samtidig
med ny nasjonal transportplan om togsett til banen, se statens eksisterende
hybridmateriell og nytt materiell i sammenheng, slik at en tilstrekkelig
standard sikres raskt nok, som på lange persontogstrekninger ellers
i Norge.
Komiteenes
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke
viktigheten av å sikre universell utforming av alle tog som bestilles
til norske jernbanestrekninger. Disse medlemmer viser
til at de 17 togene bestilt av Norske tog kun er delvis tilpasset
rullestolbrukere og krever både assistanse og bruk av heis for rullestolbrukere
som vil reise med togene. Det er nødvendig å sikre bedre universell
utforming av togene ved bestilling av nye togsett til Rørosbanen.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen så raskt
som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille
nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen
Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene.
Videre bes regjeringen sikre universell utforming av alle tog som
bestilles til norske jernbanestrekninger.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det haster med å anskaffe
nye tilpassede togsett til Rørosbanen, og at dette ikke skal skyves
over i en vurdering av banestrekningens beskaffenhet i ny nasjonal
transportplan. Disse medlemmer mener
at dette behovet må sees i sammenheng med anskaffelsen av nye fjerntog
som pågår. Disse medlemmer viser til
statsrådens svarbrev, der det fremkommer at fjerntoganskaffelsen
først og fremst skal være en fornyelse av kjøretøyparken på fjerntogstrekningene.
Det er imidlertid fullt mulig å benytte opsjonen til å bestille
ytterligere togsett som tilpasses togtilbudet på Rørosbanen. Dette
vil innebære en betydelig tilbudsforbedring for de som i dag bruker togtilbudet,
og vil også gjøre det aktuelt for flere å bruke Rørosbanen. Disse medlemmer vil fremheve at anskaffelse
av nye bimodale togsett vil muliggjøre tilbudsforbedringer som et
sammenhengende togtilbud fra Trondheim via Rørosbanen til Oslo.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke at man får mer
jernbane for pengene ved å utnytte de mulighetene som finnes. Å
utnytte Rørosbanen, som allerede er bygd, ved å sikre bimodale tog
til denne strekningen vil gi et langt bedre togtilbud for de mange
reisende mellom Oslo og Trondheim. Dette medlem mener
det er svært viktig å sikre utbygging av krysningsspor på Rørosbanen
for å bedre tilbudet og sikre fremkommelighet på strekningen. Krysningsspor
har blitt særlig aktuelt å få på plass etter at Dovrebanen ble stengt
for godstrafikk. Det går kun to persontog på Rørosbanen, og venting
og forsinkelser fører til at det nesten er umulig å bruke toget. Dette medlem vil derfor understreke at
ved oppgradering av togstrekningen må etableringen av flere og lengre
krysningsspor være høyt prioritert.