Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Mani Hussaini, May Britt Lagesen, Stein Erik Lauvås,
Linda Monsen Merkesdal, leiaren Marianne Sivertsen Næss, frå Høgre,
Nikolai Astrup, Marianne Dobak Kvensjø, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
frå Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Kenneth Engvoll Løland
og Hans Inge Myrvold, frå Framstegspartiet, Terje Halleland og Marius Arion
Nilsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, frå Raudt,
Sofie Marhaug, frå Venstre, Ola Elvestuen, frå Miljøpartiet Dei
Grøne, Signe Bakke Sølberg, og frå Kristeleg Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, syner til representantforslaget med forslag om at
regjeringa skal legge fram ein nasjonal strategi for å hindre bruk
av gummigranulat i Noreg. Komiteen har
avholdt skriftleg høyring til saka, og det har kome i alt tre høyringssvar.
Komiteen syner til
statsråden sitt svarbrev, der utfordringsbiletet knytt til bruk
av gummigranulat i kunstgrasanlegg vert anerkjent og tydeleggjort.
I samband med svar gitt til komiteen og bakgrunnen til representantforslaget
vert det vist til EU-kommisjonen sin vedtekne REACH-forordning,
som mellom anna omhandlar nye restriksjonar for bruk av gummigranulat
til bruk som fyllmasse i kunstgrasanlegg.
Komiteen held fram
at dei vedtekne forordningane vil resultera i forbod mot omsetnad
av gummigranulat etter oktober 2031.
Komiteen syner vidare
til statsråden sitt svarbrev, der det går fram at regjeringa skal
stå saman med idretten i omstillinga av norske kunstgrasanlegg,
og støttar Norges Fotballforbund sitt prosjekt, der fyrste fase
vil bestå av ei brei kartlegging av dagens anleggssituasjon. Vidare
vil prosjektet danne grunnlag for posisjon i ei praktisk omstilling
der denne utfordringa ikkje kan løysast av det friviljuge og idretten
aleine, men med tydeleg støtte frå nasjonale myndigheiter. Komiteen syner til at regjeringa i Prop.
1 S (2023–2024) har føreslege eit tilskot til arbeidet og prosjektet
på 5,5 mill. kroner.
Komiteen syner til
Norges Fotballforbund og Idrettsforbundet sine høyringssvar, som
underbyggjer det grunnlaget som framkjem av svarbrev frå statsråden. Komiteen understrekar viktigheita av
anleggsstrukturen i Noreg som er avgjerande for å sikre eit godt breiddetilbod
for alle born og ungdomar i heile landet. Det er i dag om lag 365 000
fotballutøvarar, tilknytta 1 700 norske fotballklubbar, som er avhengige
av å spele på dei 2 050 kunstgrasbanane som er etablert i Noreg. Omsyna
til geografi, topografi og klimaforhold forsterkar nytten av kunstgrasanlegg.
Medlemene i
komiteen frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet registrerer
at forprosjektet som er initiert av regjeringa og Norges Fotballforbund er
eit klart steg i riktig retning, som vil danne grunnlag for korleis
sikre ein strategi og gjennomføring i overgangen frå gummigranulat
til anna fyllmasse i kunstgrasanlegg. Desse
medlemene syner til Norges Fotballforbund sitt høyringssvar,
der dei understrekar at teknologiutviklinga ikkje har kome langt
nok, og at det krevst felles mobilisering blant klubbar, idrettslag, forbund
og myndigheiter i Noreg og fleire land i Europa.
«[u]tfordringen for fotballen er at det
fortsatt ikke finnes fullgode alternativer til gummigranulat som
er tilpasset norske forhold og årstider, og som ivaretar viktige
kvalitative hensyn både for topp og bredde.»
Desse medlemene er
samstundes særs opptatt av at norsk fotball ikkje må kome i eit
omstillingsvakuum der ein ikkje kan rehabilitere, oppgradere eller
legge til rette for aktivitet for born og unge gjennom kunstgrasanlegg.
Difor må ein ikkje la omsetningsforbodet av gummigranulat stå i
vegen for at kommunar, idrettslag og fotballklubbar legg til rette
for at anleggsstrukturen vert vareteken på ein god måte, samstundes
som ein arbeider fram kunnskapsgrunnlag som vil sikre omstilling.
Desse medlemene registrerer
at fleire kommunar, idrettslag og andre eigarar av kunstgrasanlegg
veg-rar seg mot å ta avgjerder som sikrar ein god anleggsstruktur.
Dette vil ikkje tene den omstillinga ein skal gå inn i. Difor må
anleggseigarar sikre godt vedlikehald, med særleg fokus på barrierar
og andre tiltak som hindrar spreiing av gummigranulat i miljøet
og omgjev-nadane, fram til ny teknologi er fasa inn.
Desse medlemene syner
til at revidert rettleiar frå Miljødirektoratet og vårt felles regelverk
i Noreg allereie legg til grunn substitusjonsplikt parallelt med
ei rekkje forsterka krav til blant anna oppsamling og barrierar
for å hindre direkte forureining av skadeleg fyllmasse til naturen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig
Folkeparti understreker at problematikken rundt gummigranulat
har vært oppe i Stortinget flere ganger tidligere, blant annet i
behandlingen av Meld. St. 45 (2016–2017) Avfall som ressurs – avfallspolitikk
og sirkulær økonomi, hvor Stortinget også gjorde et vedtak om å
innføre et regelverk. Gummigranulat fra kunstgressbaner er den nest
største kilden til spredning av mikroplast i Norge. Derfor innførte
regjeringen Solberg, utgått at Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti,
et nytt regelverk for å redusere denne forurensningen i 2021. Disse medlemmer påpeker at tiltakene
i dette regelverket blant annet var krav til fysiske barrierer rundt banen,
krav til snørydding og behandling av snø som inneholder granulat,
samt tiltak for å hindre at spillere og dommere sprer granulat når
de forlater banen. Disse medlemmermener
tiltakene som ble innført var viktige for å redusere forurensning
av plast i naturen, og for å vise at Norge gikk foran i en viktig
miljøsak, i påvente av regelverket som senere ble innført gjennom EU. Disse medlemmer viser videre til REACH-komiteen
og EUs omsetningsforbud mot gummigranulat som fyll i kunstgressbaner
fra oktober 2031. Disse medlemmer mener
det er viktig at det legges en god plan for hvordan en slik omstilling
skal gjennomføres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem en handlingsplan for omstilling fra bruk av gummigranulat
i Norge, som sikrer vår oppnåelse av det vedtatte omsetningsforbudet
mot gummigranulat fra REACH-forordningen i EU fra oktober 2031.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til Norges Fotballforbund og
Naturvernforbundet, som begge etterlyser en innretning av spillemiddelordningen
som gir mulighet til å få ny støtte etter fem år, dersom det er
gjort feilinvesteringer ved forsøk på å erstatte gummigranulat med
alternativt innfyll. Disse medlemmer understreker
at dette er viktig for å redusere idrettslagenes risiko ved uttesting
av alternativer til gummigranulat.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at spillemiddelordningen gir mulighet til ny støtte etter
fem år, i de tilfeller det uttestede alternativet til gummigranulat
på idrettsbaner viser seg å ikke fungere.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti viser til at Norges Fotballforbund har anslått
kostnadene for omleggingen til cirka 10 mrd. kroner. Disse medlemmerer positive til at regjeringen
vil sette i gang et omstillingsprogram for norske kunstgressanlegg
og mener det er viktig at dette raskt følges opp med mer informasjon
om hva slags økonomiske rammebetingelser klubbene kan vente seg.
Selv om forbudet mot omsetning av gummigranulat ikke trer i kraft
før i 2031 vil det være gunstig at omleggingen starter raskt og
i størst mulig grad skjer i takt med at det oppstår behov for utskifting
eller renovering av eksisterende baner og ved at nye baner bygges med
gummigranulatfrie løsninger. Disse medlemmer mener
regjeringen raskt bør gå i dialog med bransjen for å klargjøre hva
slags finansiering som kan forventes, og vurdere tiltak som hindrer
feilinvesteringer i infrastruktur som uansett må byttes ut i løpet
av relativt kort tid.
Disse medlemmer mener
det er avgjørende at omstillingen sikrer tilgangen til idrett og
idrettsanlegg for alle og understreker at en sterk økning i kontingenter
for barn og unge ikke er ønskelig. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen har foreslått penger til kartlegging av
norske kunstgressbaner i 2024, men at det ikke er satt av mer penger
til å støtte investeringer i gummigranulatfrie baner, eller opprydding
av gamle kunstgressbaner.
Disse medlemmer mener
videre det er avgjørende at de nye alternativene til kunstgress
ikke medfører nye alvorlige miljøutfordringer og legger til grunn
at miljøkriterier skal vektlegges tungt når alternative baneunderlag
vurderes. Disse medlemmer vil understreke
at utfasingen av kunstgressbaner haster. Utslipp av mikroplast fra
norske kunstgressbaner ble i 2020 anslått til å være i underkant
av 6 000 tonn. Forurensningen bør derfor reduseres mest mulig, også
før 2031.
Disse medlemmer vil
understreke at det er avgjørende at det settes av midler til forskning,
utvikling og innhenting av erfaringer fra tilsvarende omstillingsarbeid
som gjøres i hele Europa, slik at kunnskap om de beste og sikreste
løsningene raskt blir tilgjengelig for norske klubber. I tillegg
vil det være avgjørende at gode systemer for avhending av kunstgressbaner
og gummigranulat raskt kommer på plass.
Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at Stortinget trenger mer informasjon om arbeidet
med omstilling av norske kunstgressbaner enn den foreløpige omtalen
av omstillingsprogrammet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
senest i revidert budsjett 2024 legge frem en nasjonal strategi
for omstilling vekk fra bruk av gummigranulat i Norge, herunder
en finansieringsplan som gir forutsigbarhet for berørte idrettsklubber.»
Disse medlemmer er
opptatte av at klubbene ikke skal stå alene om risikoen ved å teste
ut nye løsninger. Disse medlemmer viser
til høringsinnspillet fra Norges Fotballforbund der de skriver:
«Den økonomiske risikoen klubbene tar
ved bruk av alternativt innfyll er foreløpig stor. Fungerer banen dårlig
og levetiden er kort, må det gjøres tiltak før det har gått 10 år.
Den regningen går i dag til klubbene.»
Disse medlemmer mener
regjeringen bør vurdere finansieringskilder, herunder gode lånebetingelser,
direkte støtte, eller innføring og øremerking av avgifter på andre
typer mikroplastforurensing. Disse medlemmer viser
til at å påbegynne en nasjonal plan for omstilling vekk fra gummigranulat
så raskt som mulig også kan skape positive ringvirkninger som gjør det
mulig å fase ut salg av gummigranulat tidligere enn planlagt.