Forsvarsdepartementet legger i denne proposisjonen
frem forslag til endringer forsvarsloven mv. (militær disiplinærmyndighet).
Samtidig foreslås det å oppheve lov 20. mai 1988 nr. 32 om militær
disiplinærmyndighet (disiplinærloven).
Det foreslås i hovedsak å videreføre gjeldende
rett om militær disiplinærmyndighet, som i dag fremgår av disiplinærloven,
men å forenkle regelverket og ta utgangspunkt i de alminnelige reglene
for administrative sanksjoner i forvaltningsloven. Det foreslås
å flytte aktuelle disiplinærbestemmelser til lov 12. august 2016
nr. 77 om verneplikt og tjeneste i Forsvaret m.m. (forsvarsloven).
Dette bidrar til å samle regelverket om verneplikt og tjeneste i
Forsvaret i én felles lov, i tråd med formålet bak sammenslåingen
av vernepliktsloven, heimevernloven, forsvarspersonelloven og militærnekterloven
til forsvarsloven i 2016. Av andre endringer foreslås det blant
annet å fjerne arrest som refselsesmiddel i fredstid og krigstid,
å innføre klageadgang for den som er personlig fornærmet i en disiplinærsak,
og å forenkle klage- og kontrollordningen i disiplinærsaker.
I tillegg foreslås endringer i den påtalemessige
behandlingen av militære straffesaker, hvilket innebærer forslag
om endringer i lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker
(straffeprosessloven) tiende del. Det foreslås å avvikle Generaladvokatembetet
som egen etat og at samtlige oppgaver videreføres i henholdsvis
den sivile påtalemyndigheten og Forsvaret. Forslaget innebærer å
avvikle den militære rettergangsordningen og at ordningen med et
særskilt militært rettsvesen bortfaller.
Departementet vil komme tilbake til Stortinget med
forslag til en ny lov om militær politimyndighet (Prop. 134 L (2022–2023)).
Departementet foreslår videre å gjøre tekniske
endringer i andre lover for å oppdatere regelverket til endringene
i forsvarsloven samt å rette inkurier i lover Forsvarsdepartementet
forvalter. Inkuriene består av henvisninger til lover som er opphevet,
eller overgangsbestemmelser uten praktisk betydning.
Lovforslaget innebærer å avvikle Generaladvokatembetet
som egen etat og å overføre oppgavene som i dag er lagt til Generaladvokatembetet,
til henholdsvis sivil påtalemyndighet og til Forsvaret. Det antas
at forslaget vil innebære en innsparing for staten på lengre sikt,
men at det må påregnes noen engangskostnader forbundet med omorganisering
av Generaladvokatembetet.