Forslag
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i arbeidet med en
ny fag- og timefordeling i videregående opplæring vurdere hvordan
økt faglig fordypning og konsentrasjon, gjennom organisering av
fag og timer i kortere terminer eller moduler, kan bidra til økt
læring og relevans for elevene.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge fram en egen
stortingsmelding om hvordan Oppfølgingstjenesten i fylkene kan spille
en større rolle gjennom å inkludere flere i videregående opplæring
og arbeid, med mål om økt gjennomføring av videregående opplæring.
Forslag fra Venstre:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen utvikle en alternativ
fag- og timefordeling for videregående opplæring som tar høyde for
at undervisningen kan organiseres i moduler, der elevene får muligheten
til å konsentrere seg om færre fag på samme tid, i kortere terminer
og med sluttvurdering.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonalt fastsatt
struktur for modulbasert opplæring, slik at skoleeiere og skoler
enkelt kan velge å ta i bruk modulbasert opplæring i sine videregående
skoler, slik at elevene får muligheten til å konsentrere seg om
færre fag på samme tid, i kortere terminer og med sluttvurdering.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen styrke mulighetene
til å ta fag på tvers av studieretningene og vurdere å fjerne skillet
mellom studiespesialisering og yrkesfag, slik at sluttkompetansen
avgjøres av elevens sammensetning av fag.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen igangsette et arbeid
med å øke antall timer programfag på studiespesialiserende utdanningsprogram
i videregående opplæring.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen endre reglene for
programfag, slik at elevene kan velge programfag å fordype seg i
utenom programområdene.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen påse at elevene på
studiespesialiserende utdanningsprogram får muligheten til å ta
valgfag allerede fra Vg1.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen vurdere om ex.phil.-undervisningen
kan tilbys som valgfag til studiespesialiserende utdanningsprogram.