Søk

Innhold

4. Kunnskapsdepartementet

4.1 Kap. 200 Kunnskapsdepartementet

Post 1 Driftsutgifter, post 21 Spesielle driftsutgifter og post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2023–2024).

Komiteen mener et godt og inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole legger et viktig grunnlag for et godt liv, videre utdanning og aktiv deltagelse i samfunn og arbeidsliv. Barnehage og skole skal bygge på bredt kunnskapssyn og bidra til at alle barn og unge skal få muligheten til å utvikle seg, tilegne seg kunnskap og danne relasjoner.

Komiteen vil påpeke at skolen er både en dannelses- og læringsarena, og må brukes aktivt til å fremme toleranse og humanistiske verdier. Kunnskap er grunnlaget for demokrati, velferd, verdiskaping og likeverd. Komiteen synes det er bra at Kunnskapsdepartementet prioriterer kontakt med elev- og studentorganisasjoner og andre interessenter i sektoren, som sikrer departementet viktig kunnskap om hvordan målgruppene opplever politikken.

Komiteen registrerer at Kunnskapsdepartementet vurderer at kunnskapsgrunnlaget om barnehage, skole, utdanning og forskning er ganske godt, og mye av kunnskapen er offentlig tilgjengelig i form av statistikk og forskning.

Komiteen vil påpeke den viktige rollen barnehage, grunnskole og resten av utdanningssektoren har i integreringsarbeidet. Å legge til rette for å lære språk, kunnskap om samfunnet og fag er viktig for å lykkes med integreringsarbeidet. Komiteen vil understreke at arbeidet mot mobbing og utenforskap er avgjørende for å sikre gode læringsmiljø for alle barn og unge.

Komiteen vil påpeke at samfunnet står overfor store og omfattende utfordringer i årene som kommer. Komiteen mener det viktig å møte dagens utfordringer med å styrke utdanningsfeltet ved å satse på rekruttering til yrkene i barnehage, grunnskole og utdanningssektoren. Komiteen er bekymret for nedgangen de siste årene i søkertall til disse utdanningene. Høyere utdanning og forskning må gis gode vilkår. Gode arbeidsforhold for de ansatte innenfor sektoren, med høy grad av tillit til de ulike profesjonene, er nødvendig for å sikre at sektoren både rekrutterer og beholder gode fagfolk.

Komiteen merker seg at Kunnskapsdepartementet vektlegger trygghet og samfunnssikkerhet, og at det er utarbeidet ulike dokumenter med krav, anbefalinger og veiledninger for arbeidet med samfunnstrygghet og beredskap i kunnskapssektoren.

Komiteen legger merke til at Kunnskapsdepartementet problematiserer balansen mellom å sikre trygghet og samtidig åpenhet.

4.2 Kap. 201 Analyse og kunnskapsgrunnlag

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2023–2024).

Komiteen understreker viktigheten av at kunnskapssektoren prioriteres, og at politikken som føres, må være forsknings- og kunnskapsbasert.Komiteen merker seg at den samlede forskningen på barnehage, skole og høyere utdanning har økt. Komiteen deler vurderingen om at det stadig er behov for å fremme metodemangfold, stimulere til samarbeid og forskning på tvers av fagdisipliner samt brukermedvirkning i forskning.

Komiteen synes det er positivt at gjennomgangen av Forskningsrådets aktiviteter viser at det er prosjekter innenfor nesten alle fagmiljøer, og at kvaliteten på søknadene til porteføljen er høy.

Komiteen deler departementets vurdering av at det trengs forskning på en rekke områder innenfor utdanningssektoren, blant annet innenfor digitalisering, studiekvalitet og fagskoler, men merker seg også at det stadig er for lite forskning og statistikk knyttet til voksenopplæring.

Komiteen er opptatt av at arbeidet mot mobbing og utenforskap har høy prioritet. Alle barn og unge skal ha et inkluderende, likeverdig og tilpasset opplæringstilbud, slik at alle får muligheten til å utvikle sitt potensial, oppleve fellesskap og mestring. I Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023–2032, jf. Meld. St. 5 (2022–2023), lanserte regjeringen et samfunnsoppdrag for inkludering av flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv. Komiteen mener dette blir viktig for å jobbe mot utenforskap i samfunnet.

Komiteen vil særlig påpeke at gode og mange nok lærere er nøkkelen til å nå målene, og utfordringer knyttet til bemanning, rekruttering og videreutdanning av lærere i både barnehage og skole vil være viktig.

Post 50 Norges forskningsråd – forskning om utdanning og forskning

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet mener det er viktig med en kunnskapsbasert utdannings- og forskningspolitikk, og anerkjenner at dette er et område der det er viktig med forskning om blant annet metoder, resultater og ressursbruk. Dette medlem vil vise til at ressursene til utdanningsforskning har økt mye de siste årene, og dette medlem mener det er rom for kutt og omprioriteringer på dette feltet. Dette medlem viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det kuttes 20 mill. kroner på denne posten.

Komiteen peker på det betydelige behovet etter mer arbeidskraft med yrkesfaglig utdanning, og mener det er ønskelig med økt forskning på rekruttering til yrkesfag og læreplasser.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett, der det foreslås en økt satsing til forskning på rekruttering til yrkesfag.