Post 1 Driftsutgifter, post 21 Spesielle driftsutgifter
og post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold
Komiteen viser til
omtalen i Prop. 1 S (2023–2024).
Komiteen mener et
godt og inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole legger et
viktig grunnlag for et godt liv, videre utdanning og aktiv deltagelse
i samfunn og arbeidsliv. Barnehage og skole skal bygge på bredt
kunnskapssyn og bidra til at alle barn og unge skal få muligheten
til å utvikle seg, tilegne seg kunnskap og danne relasjoner.
Komiteen vil påpeke
at skolen er både en dannelses- og læringsarena, og må brukes aktivt
til å fremme toleranse og humanistiske verdier. Kunnskap er grunnlaget
for demokrati, velferd, verdiskaping og likeverd. Komiteen synes
det er bra at Kunnskapsdepartementet prioriterer kontakt med elev-
og studentorganisasjoner og andre interessenter i sektoren, som
sikrer departementet viktig kunnskap om hvordan målgruppene opplever
politikken.
Komiteen registrerer
at Kunnskapsdepartementet vurderer at kunnskapsgrunnlaget om barnehage, skole,
utdanning og forskning er ganske godt, og mye av kunnskapen er offentlig
tilgjengelig i form av statistikk og forskning.
Komiteen vil påpeke
den viktige rollen barnehage, grunnskole og resten av utdanningssektoren
har i integreringsarbeidet. Å legge til rette for å lære språk, kunnskap
om samfunnet og fag er viktig for å lykkes med integreringsarbeidet. Komiteen vil understreke at arbeidet
mot mobbing og utenforskap er avgjørende for å sikre gode læringsmiljø
for alle barn og unge.
Komiteen vil påpeke
at samfunnet står overfor store og omfattende utfordringer i årene
som kommer. Komiteen mener det viktig
å møte dagens utfordringer med å styrke utdanningsfeltet ved å satse
på rekruttering til yrkene i barnehage, grunnskole og utdanningssektoren. Komiteen er bekymret for nedgangen de
siste årene i søkertall til disse utdanningene. Høyere utdanning
og forskning må gis gode vilkår. Gode arbeidsforhold for de ansatte
innenfor sektoren, med høy grad av tillit til de ulike profesjonene,
er nødvendig for å sikre at sektoren både rekrutterer og beholder
gode fagfolk.
Komiteen merker
seg at Kunnskapsdepartementet vektlegger trygghet og samfunnssikkerhet,
og at det er utarbeidet ulike dokumenter med krav, anbefalinger og
veiledninger for arbeidet med samfunnstrygghet og beredskap i kunnskapssektoren.
Komiteen legger
merke til at Kunnskapsdepartementet problematiserer balansen mellom
å sikre trygghet og samtidig åpenhet.