Post 51 – post 55
Komiteen viser til
omtalen i Prop. 1 S (2023–2024).
Komiteen vil fremheve
at Norges forskningsråd er en nøkkelinstitusjon i det norske forskningsarbeidet. Rådet
har en helt sentral rolle i forsknings- og innovasjonssystemet,
med strategiske så vel som operative oppgaver. Forskningsrådet koordinerer
og sikrer kvalitet og relevans i forskningen. Norges forskningsråd
administrerer konkurranse om forskningsmidlene, gir råd til regjeringen
og fremmer forskning nasjonalt og internasjonalt. Komiteen mener
forskningsrådet har en viktig rolle i kvalitetssikringen av norsk
forskning.
Komiteen understreker
viktigheten av forutsigbare og trygge rammer for Norges Forskningsråd,
da det er en forutsetning for at Norge skal lykkes med sine forskningsmål. Komiteen mener også det er viktig med
tett dialog med sektoren for å finne hensiktsmessige løsninger som
styrker norsk forskning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, understreker viktigheten av forutsigbare og trygge
rammer for Forskningsrådet, da det er en forutsetning for at Norge
skal lykkes med sine forskningsmål. Flertallet mener
også det er viktig med tett dialog med sektoren for å finne hensiktsmessige
løsninger som gjør norsk forskning bærekraftig. Flertallet påpeker
at prioriteringene fra langtidsplanen skal følges opp gjennom Forskningsrådet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
understreker viktigheten av aktiv og tydelig forskningspolitikk,
som Stortinget har gitt tilslutning til gjennom Langtidsplanen for
høyere utdanning og forskning 2023–2032 ved Innst. 170 S (2022–2023). Dette flertallet vil påpeke at det i Prop.
1 S (2023–2024) foreslås 48,6 mrd. kroner til forskning og utvikling,
som er en realvekst på 5,6 pst. sammenligna med 2023. Av disse midlene
foreslås over 5,5 mrd. kroner til Norges forskningsråd over kap.
285, som forvalter en rekke forskningsprogram i tråd med langtidsplanens
tematiske prioriteringer;
Dette flertallet vil
også påpeke at en rekke virkemidler og forslag om bevilgninger knyttet
til regjeringens satsing på eksempelvis Grønt industriløft, blir omtalt
i andre departements budsjettproposisjoner.
Dette flertallet understreker
og at budsjettforliket inneholder 10 mrd. kroner i grønn omstilling
både rettet inn mot industri, enkelthusholdninger, og øvrige deler
av samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil peke på at for å løse både kortsiktige
og langsiktige utfordringer må det satses mer på forskning. Under
regjeringen Solberg økte midlene til forskning med 62 pst., og disse medlemmer peker på at det i 2022
ble foreslått 42,7 mrd. kroner til forskning og utvikling, noe som
da utgjorde en realvekst på om lag 2 pst.
Disse medlemmer peker
på at en sterk satsing på forskning og utvikling er avgjørende for
å legge til rette for omstilling og vekst i næringslivet. Disse medlemmer ser med bekymring på
regjerningen Støres manglende vilje og evne til å satse på forskning,
og peker på at den vedtatte Langtidsplanen for forskning og høyere
utdanning, jf. Meld. St. 5 (2022–2023), ikke følger en forpliktende
økonomisk opptrappingsplan. Disse medlemmer konstaterer
at Støre-regjeringen heller ikke i forslaget til budsjett for 2024
når målet om at 1 pst. av BNP skal gå til forskning. Disse medlemmer viser til regjeringen
Solberg sin betydelige satsning på Retur EU, og er tilfreds med
at rammen for Retur EU videreføres. Dette vil støtte opp forskningsinstituttenes mulighet
til å delta i Horisont Europa, og bidra til at våre fremste kompetansemiljøer
kan bidra til å løse utfordringene vi står i til beste for Norge
og verden.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg gjennom to langtidsplaner for forskning
og høyere utdanning la grunnlaget for en periode med høye ambisjoner
for norsk forskning og høyere utdanning. Planene bygget på et langsiktig
perspektiv og en grunnleggende vilje til å bruke nødvendige ressurser
for å løse vår tids store utfordringer og å skape et bærekraftig
samfunn og langsiktig økonomisk vekst.
Komiteens medlemmer
fra Høyre peker på at den første langtidsplanen, jf. Meld.
St. 4 (2014–2015), fulgte opp målsettingen om å bruke 1 pst. av bruttonasjonalproduktet
(BNP) på forskning og utvikling (FoU), gjennom blant annet opptrapping
av bevilgningene til forskningsinfrastruktur, deltakelse i europeiske
rammeprogram for forskning og innovasjon og flere rekrutteringsstillinger.
Totalt ble langtidsplanen i årene 2015–2018 fulgt opp med over 3
mrd. kroner i økte bevilgninger. Disse medlemmer viser til
at også langtidsplanen for årene 2019–2023 har blitt fulgt opp med
over 1,6 mrd. kroner gjennom opptrappingsplanene «Teknologiløft,
FoU for fornyelse og omstilling i næringslivet» og «Kvalitet i høyere
utdanning». Gjennom perioden til regjeringen Solberg økte FoU-bevilgningene
med 16,3 mrd. kroner, noe som tilsvarer en realvekst på om lag 28
pst. Disse medlemmer viser til at bevilgningene
jevnt over har overoppfylt målet om å bruke 1 pst. av BNP på FoU.
Sammen med en ambisiøs satsing på de prioriterte områdene i de forrige langtidsplanene
viser disse medlemmer til at regjeringen
Solbergs styrking av universitetene og høyskolene – med en realvekst
på over 15 pst. – har gitt norsk forskning og høyere utdanning et
betydelig løft hva gjelder både kvalitet, kapasitet og suksessrate
i åpne internasjonale konkurransearenaer.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg fulgte opp sine uttalte intensjoner og
sikret reelle budsjettprioriteringer i tråd med opptrappingene skissert
i langtidsplanen for 2019–2023, jf. Meld. St. 4 (2018–2019). Disse medlemmer merker seg derimot at
regjeringen Støre velger å gå bort fra denne tverrpolitiske enigheten
som spenner tilbake til regjeringen Stoltenberg II, og svekker både
langtidsplanens verdi som styringsverktøy og ambisjonene for norsk
forskning og høyere utdanning.
Forskning og utvikling er avgjørende for å håndtere det
grønne skiftet, skape vekst i næringslivet og utvikle nye næringer. Disse medlemmer viser til at Høyre i sitt
alternative budsjettforslag i tråd med Høyres prioriteringer i Langtidsplanen
for forskning og høyere utdanning styrker satsingen på næringsrettet
forskning.
Disse medlemmer viser
til at langtidsplanen skal sette kursen for politikkutviklingen
og investeringene i forskning og høyere utdanning. Langsiktige,
prioriterte satsinger gir forutsigbarhet for forsknings- og utdanningsmiljøene
og bidrar til en bedre koordinert politikk.
Disse medlemmer viser
til at Norge har mange fremragende forskningsmiljøer. Høyre har
høye ambisjoner for norsk forskning, og disse
medlemmer viser til Høyres forslag til samfunnsoppdrag «Grønn
vekst og omstilling». En fremtidsrettet og effektiv offentlig sektor,
og et lønnsomt næringsliv som skaper verdier vi kan leve av, krever
målrettet og systematisk satsing på forskning og utvikling. Disse medlemmer peker på at Høyre i sitt
alternative budsjett for 2024 foreslår en forskningspakke på 650
mill. kroner.
Disse medlemmer viser
til at betydningen av forutsigbare rammevilkår er viktig for forskning
og utvikling, både for forskningen ved universiteter og høyskoler,
ved instituttene og i næringslivet. Disse
medlemmer peker på at Høyre i sitt alternative budsjett tilrettelegger
for et konkurransedyktig og nytenkende næringsliv som bidrar til
flere lønnsomme jobber og gir mer skatteinntekter. Ved å fjerne
hele den ekstra arbeidsgiveravgiften, som i realiteten er en ekstra
avgift på kompetansearbeidsplasser, peker disse
medlemmer på at Høyre legger til rette for bærekraftig innovasjon
for bedriftene, og forutsigbare rammevilkår. Disse medlemmer peker
videre på at Høyre prioriterer å etablere en medfinansieringsordning
til programmet DIGITAL Europe, slik at flere norske virksomheter
kan delta og bidra til mer bærekraft og effektivitet.
Disse medlemmer viser
til at Norge har sterke fagmiljøer på mange områder, og kan bidra
til fremragende forskning innen fornybar energi, helseteknologi, landbruksteknologi,
rommedisin og kjernekraft, for å nevne noe.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener Norge trenger store og tunge
forskningsmiljøer som er frie for politiske bindinger og bindinger til
ulike interessegrupper og næringer. Det sikres best gjennom å gi
forskningsmiljøene stor frihet til selv å fordele midlene, uten
interessepolitiske føringer. Innovasjon og fremtidig verdiskaping
avhenger av at forskere og akademikere får størst mulig frihet til
å forske og arbeide selvstendig, uten å bindes opp i for mange politisk vedtatte
prosjekter. Den politiske styringen av forskning bør være begrenset
til et fåtall kjerneområder der Norge har spesielle forutsetninger. Dette medlem viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett, der det kuttes 30 mill. kroner på denne posten.
Medlemene i
komiteen frå Raudt og Framstegspartiet anerkjenner den viktige
rolla som Forskningsrådet speler for å finansiera forsking i Norge. Desse medlemene vil difor oppmoda regjeringa
til å revurdera Forskingsrådet sitt byråkratiske system for tildeling
av forskingsmidlar som i dag krev ressursar som burde blitt brukte
på forsking og ikkje søknadsprosedyrar.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Venstre mener det er viktig å opprettholde den
frie forskningen. Fri forskning gir rom for faglig fordypning for
å utforske og utvikle mulighetene innen ulike fagområder. Opptrapping
av den offentlige forskningsinnsatsen bør derfor skje gjennom frie
bevilgninger til universiteter, høyskoler og forskningsinstitusjoner.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett for
2024, der det foreslås å bevilge ytterligere 200 mill. kroner til
dette.