Post 21 Spesielle driftsutgifter og post 70 Tilskudd
Komiteen viser til
omtalen i Prop. 1 S (2023–2024).
Komiteen viser til
at teknologisk utvikling, digitalisering og grønn omstilling vil
føre til at det skapes nye arbeidsplasser, mens andre endres, forsvinner
eller krever ny kompetanse. Komiteen viser
til det regjeringsnedsatte utvalget, Kompetansebehovsutvalget, som
trekker frem at utdanning og kompetanse er avgjørende for å lykkes
med den grønne omstillingen, både på kort og lang sikt. Kompetansebehovsutvalget
peker videre på at kompetanseknapphet potensielt kan bremse omstillingstempoet,
noe som tilsier at en i størst mulig grad må kvalifisere, mobilisere
og utnytte arbeidskraftreserven, samtidig som en forhindrer at den enkelte
faller ut av utdanning og arbeid.
Komiteen vil særlig
trekke frem treparts bransjeprogrammer, som i en evaluering publisert
av FAFO (FAFO-rapport 2022:01) i mars 2022, viser til gode resultater,
og videre til at samarbeidet mellom partene i bransjeprogrammet
har fungert etter intensjonen. Komiteen merker
seg at bransjeprogrammene ser ut til å ha samsvart med behovene
i bransjen og har truffet målgruppen på en særlig god måte, noe
som også kommer frem i mange av høringsinnspillene som er kommet inn. Komiteen mener at bransjeprogrammene
bør videreutvikles og omfatte flere bransjer med behov for kompetanseutvikling.
Komiteen mener det
er viktig å utvikle nye insentivordninger for livslang læring og
ser frem til resultatene etter forsøket med videreutdanningsstipend
for fagarbeidere som startet opp i 2021, og som er ventet i desember.
Komiteen viser til
at kunnskap og kompetanse vil være viktige elementer i den grønne
og digitale omstillingen. Kompetansekravene i arbeidslivet øker,
samtidig som bedriftene kjemper om arbeidskraften. Det blir dermed
viktig å finne gode tiltak som treffer både dem som står i og utenfor
arbeidslivet, og kompetansepolitikken blir avgjørende for hvorvidt
vi lykkes med denne omstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at kompetansepolitikken
ble en sentral del av regjeringen Solbergs krisehåndtering under
covid-19-pandemien, blant annet gjennom Utdanningsløftet 2020. Tilbud som
treparts bransjeprogrammer, fleksible videreutdanningstilbud og
tilskudd til fylkeskommunene gjorde det enklere for flere å fullføre
videregående opplæring og å styrke kompetansen, både for arbeidsledige,
permitterte og sysselsatte.
Komiteen mener
realkompetansevurdering er viktig både for den enkelte og for samfunnet.
Det er et stort behov for kompetanseheving i arbeidsstyrken, samtidig
som det er mangel på kvalifiserte arbeidstakere i mange bransjer.
Komiteen er positive
til at det gjennomføres flere forsøk med realkompetansevurdering,
der partene går sammen og prøver å beskrive og dokumentere den kompetansen
en arbeidstaker har tilegnet seg i en bransje, etter erfaring fra
Balansekunst-prosjektet til Virke, LO, NHO og YS.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at det
per i dag er 576 000 personer som mangler videregående opplæring
i alderen 25–66 år. Disse medlemmer mener
at realkompetansevurdering er et viktig verktøy for at flere skal
fullføre videregående opplæring, og at flere skal kunne stå i jobb.
Realkompetansevurdering kan være et steg på veien mot et fag- eller
svennebrev, som videre kan åpne mulighetene til videreutdanning
på fagskole eller til studier ved høyskole eller universitet.
Disse medlemmer merker
seg at Norges største sammenslutning av offentlig eide arbeids-
og inkluderingsbedrifter, Kopano, har igangsatt prosjektet Karrierepasset
som et verktøy for realkompetansevurdering og karriereveiledning.
I prosjektet har de utviklet Kompetansedatabasen - et rammeverk
som inkluderer kompetansebeskrivelser for 7 000 roller i arbeidslivet
basert på SSB’s Yrkeskatalog og blant annet bygger på Balansekunstmodellen.