Post 22 Videreutdanning for lærere og skoleledere
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Prop. 1 S (2023–2024) for omtale. I tillegg kommer blant
annet kompetansepakker om trygt og godt barnehage- og skolemiljø,
som er avgjørende for barns utvikling og oppvekst, forvaltet over
kap. 226 post 21. Utover dette trekker flertallet også
fram Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstrepartis
vedtatte forslag om en økning på 268 mill. kroner til desentralisert
kompetanseutvikling fordelt til statsforvalterne i 2022.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener at gode lærere med solid og oppdatert kunnskap
er nøkkelen til at elevene skal lære mer. Regjeringen Solberg gjennomførte
en rekke tiltak for å løfte lærernes kompetanse og sikre flere kvalifiserte
lærere i skolen. Blant tiltakene er skjerpede opptakskrav for å komme
inn på lærerutdanningen, femårig master, kompetansekrav for lærere
som underviser i norsk, engelsk og matematikk, flere lærerspesialister,
en særskilt satsing på spesialpedagogikk, tiltak for at flere lærere som
er i skolen, kan fullføre utdanningen, samt en lærernorm i grunnskolen.
Disse medlemmer viser
til at nesten 50 000 lærere har fått tilbud om videreutdanning.
Dette er et historisk og viktig løft, som disse
medlemmer mener må videreføres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er glade for at regjeringen Støre viderefører satsingen
på videreutdanning, men registrerer at regjeringen Støre foreslo å
fjerne kompetansekrav for lærere med utdanning før 2014 og svekker
prioriteringen av videreutdanning i norsk, engelsk og matematikk. Disse medlemmer vil fastholde viktigheten
av at kommunene og skolene prioriterer kjernefagene.
Disse medlemmer viser
til at det fortsatt er mange uten fullført lærerutdanning som underviser
i skolen. Disse medlemmer mener det
er viktig at elevene møter kvalifiserte lærere i klasserommet. I
Høyres forslag til alternativt budsjett for 2024 fremmes en rekke
tiltak som skal bidra til å øke læreryrkets attraktivitet og til
å øke andelen kvalifiserte lærere. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg i 2019 innførte et pilotprosjekt ved
UiT og Nord universitet med et tilrettelagt studieløp for å få ukvalifiserte
lærere til å fullføre utdanningen. Disse medlemmer viser til
at Stortinget ved behandlingen av opplæringsloven ba regjeringen
skjerpe kravet til lærerutdanning for de som underviser i skole. Disse medlemmer mener at ordningen som
legger til rette for at de som jobber i skolen, som ikke har fullført
lærerutdanningen, får et løp for å fullføre, er bra. Disse medlemmer mener at dette bør rulles
ut til å være et landsomfattende tiltak. I Høyres forslag til alternativt
budsjett styrkes derfor denne ordningen med 20 mill. kroner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at dagens stortingsflertall har fjernet den lite hensiktsmessige
«avskiltingen» av erfarne lærere, som ble innført av regjeringen
Solberg. Flertallet mener at alle lærere
som har fullført og bestått lærerutdanning før 2014, skal ha sin
kompetanse ansett som fullverdig.
Flertallet vil understreke
at det fortsatt er klare kompetansekrav for å undervise. Dersom
«avskiltingen» hadde blitt gjennomført, hadde over 18 000 lærere
ikke vært kvalifisert til å undervise i fagene sine etter 2025, når
overgangsperioden hadde vært over (antall per 1. oktober 2020).
I tillegg kommer «reservestyrken» av lærere med lærerutdanning som
ikke jobber i skolen, og som ville fått det enda vanskeligere med
å returnere til klasserommet. Statistisk sentralbyrås utdanningsstatistikk
viser at om lag 40 000 lærere ikke jobber i skolen.
Komiteens medlem
fra Venstre understreker at læreren spiller en viktig rolle
i barn og unges opplæring. Regjeringen Solberg gjennomførte flere
endringer for å forbedre lærernes kompetanse, blant annet en stor
satsing på etter- og videreutdanning av lærere. Denne satsingen
bør videreføres og forsterkes. Dette medlem viser til
Venstres alternative statsbudsjett for 2024, der det foreslås å
bevilge ytterligere 159 mill. kroner for å gi totalt 6 000 lærere
tilbud om videreutdanning.