2.3.1 Komiteens generelle merknader – rammeområde 4
Komiteen slutter
seg til proposisjonens innledende tekst om at Russlands ulovlige
krig i Ukraina forrykker sikkerhetspolitikken i Europa. Støtte til
Ukrainas frihetskamp er nødvendig for Europas og Norges sikkerhet.
Et samlet politisk Norge har som mål at Ukraina kan bestemme over
egen framtid.
Komiteen viser til
at Norge bidrar med solid militær, humanitær og sivil støtte til
Ukrainas frihetskamp gjennom det flerårige Nansen-programmet for
Ukraina. For 2023 er det satt av 18,7 mrd. kroner til Ukraina.
Komiteen viser til
at Norge i mai overtok lederskapet i Arktisk råd fra Russland. Arbeidet
i rådet påvirkes av Russlands angrepskrig mot Ukraina. Samtidig
er det i Norges interesse at Arktisk råd fortsetter å være det viktigste
internasjonale samarbeidsforumet for arktiske spørsmål.
Komiteen viser til
at med Finlands og Sveriges medlemskap i NATO blir hele Norden samlet
i en allianse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser
til at dette er i Norges interesse. NATO blir sterkere og Norge
blir tryggere.
Komiteen viser
til at Norges sikkerhet, velstand og handlefrihet avhenger av internasjonalt
samarbeid gjennom velfungerende internasjonale institusjoner – ikke
minst gjennom FN. Regjeringen skriver:
«I en verden preget av økende polarisering
er det i norsk interesse å fortsette å prioritere internasjonalt samarbeid
og bidra til å løse de store felles utfordringene verden står overfor.»
Komiteen deler dette
synet.
Komiteen viser til
at det nå er seks år til FNs bærekraftsmål skal være nådd. På en
rekke områder går utviklingen i feil retning, innen matsikkerhet,
klimaendringer og med tilbakeslag for likestilling. Arbeidet med
å nå FNs bærekraftsmål er avgjørende for alle deler av norsk utenriks-
og utviklingspolitikk.
Komiteen viser til
Norge prioriterer freds- og forsoningsinnsats med målrettede bidrag
i en rekke land,og arbeidet med FNs bærekraftsmål.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til budsjettforliket av 3. desember 2023 mellom de tre partiene,
der det er foreslått omfordelende og sosiale tiltak for å gi folk
trygghet i en krevende tid. Det gjøres viktige velferdsgrep som
blant annet gratis halvdagsplass i SFO for tredjeklassinger og økt
barnetrygd for barn over 6 år. Grupper som opplever en særskilt
krevende situasjon får mer til neste år, for eksempel barnefamilier,
studenter og mottakere av uføretrygd og arbeidsavklaringspenger. Disse medlemmer er også enige om å øke
låneramma til Husbanken betydelig, både generelt og til bygging
av studentboliger, startlån og til å bygge utleieboliger for vanskeligstilte
i boligmarkedet. Disse medlemmer fremhever også
at den grønne omstillingen styrkes ved at det opprettes en egen
ordning under Eksportfinansiering Norge for å styrke satsingen på
ny grønn industri i Norge, i tillegg til en betydelig styrking av
ordninger under Enova.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at Russlands
ulovlige angrepskrig i Ukraina utfordrer de bærende prinsippene
for fredelig sameksistens i Europa, ikke minst respekten for andre
staters suverenitet og territorielle integritet, og har globale
ringvirkninger i form av prisvekst, nød og matmangel.
Disse medlemmer understreker
at Norge vil støtte den ukrainske forsvarskampen så lenge det er
behov for det. Ved å samle et bredt stortingsflertall for det flerårige
Nansen-programmet for Ukraina på til sammen 75 mrd. kroner for perioden
2023–2027, har regjeringen vist internasjonalt lederskap og tydeliggjort at
Norges støtte til Ukrainas legitime frihetskamp er langsiktig og
forutsigbar. Disse medlemmer fremhever
at programmet, gjennom sivil og militær støtte, har til hensikt
å redusere menneskelige lidelser og bidra til at Ukraina kan avslutte
krigen på sine vilkår.
Disse medlemmer viser
til at Norges utenrikspolitikk skal ivareta norske interesser og
at hovedlinjene i norsk utenriks- og utviklingspolitikk ligger fast,
herunder sterk oppslutning om FN og folkeretten, medlemskapet i
NATO, EØS-avtalen og at Norge ikke er medlem av EU. I en tid preget
av uro og uforutsigbarhet, er det i Norges interesse å verne om
en regelstyrt verdensorden og våre demokratiske verdier.
Disse medlemmer fremholder
at samvirket med våre NATO-allierte er fundamentet for vår militære sikkerhet,
og at et svensk og finsk medlemskap i alliansen styrker sikkerheten
i Norge, Norden og NATO.
Disse medlemmer viser
til at ett-prosentmålet for norsk bistand ligger fast, og at Norge
skal vise solidaritet med mennesker i nød og gå foran i kampen mot fattigdom
og sult.
Disse medlemmer legger
til grunn at målet for norsk utviklingspolitikk er samfunnsendring,
ikke veldedighet. Det er både et uttrykk for solidaritet og i norsk interesse
å bidra til en mer rettferdig verden og til at færre mennesker må
leve i ufrihet og nød. Dette inkluderer å bekjempe klimaendringene
samt kamp mot globale forskjeller, for global matsikkerhet og for
seksuell og reproduktiv helse og rettigheter.
Disse medlemmer understreker
at regjeringen fortløpende vurderer hvordan Norge best kan bidra
humanitært for å redde liv og redusere lidelser, og viser til at
den svært alvorlige humanitære katastrofen på Gazastripen vil nødvendiggjøre
omfattende støtte i 2024.
Komiteens medlemmer
fra Høyre understreker at den sikkerhetspolitiske situasjonen
er den mest dramatiske siden andre verdenskrig. Russlands brutale
angrepskrig mot Ukraina har allerede medført varige endringer i
Europa, og vist at vi ikke kan ta fred i våre nærområder for gitt. Disse medlemmer mener det er viktig at
Norge ligger i front på militær, økonomisk, humanitær og politisk
støtte til Ukraina, og bidrar betydelig til innsats for gjenoppbygging
av landet. Norsk innsats må skje i nært samarbeid med våre allierte
og nærstående land i NATO, EU og Europa for øvrig, og med multilaterale
organisasjoner.
Disse medlemmer mener
det er helt avgjørende at Norge bidrar til samhold med våre allierte
for å øke vår felles sikkerhet. Disse medlemmer understreker
at vi må være forberedt på at krigen i Ukraina vil bli langvarig
og at krigens konsekvenser vil være med oss i svært lang tid.
Disse medlemmer viser
til at norsk utenrikspolitikk både skal bygge på realisme og være
verdiforankret. Det er etter disse medlemmers syn
viktig at Norge er en troverdig alliert, en pålitelig samarbeidspartner
og har et tettest mulig samarbeid med EU. Sveriges og Finlands inntreden
i NATO medfører en stor sikkerhetspolitisk endring i Europa, og
stadfester alliansens betydning. Svensk og finsk medlemskap vil
bidra til et ytterligere forsterket sikkerhetspolitisk samarbeid
i Norden, og øke vår felles trygghet i NATO. Disse
medlemmer understreker at Sverige oppfyller alle vilkår for
å bli medlem i NATO, og at det er uakseptabelt at Tyrkia og Ungarn
fortsatt trenerer ratifikasjon av medlemskapet.
Disse medlemmer viser
til at samarbeidet og integrasjonen i EU går stadig raskere, også
på områder som tidligere ikke har vært like sentrale for EU og som faller
utenfor EØS-avtalen. Et eksempel på et slikt område er utenriks-,
sikkerhets- og forsvarspolitikk. Kombinasjonen av denne utviklingen
og at svensk og finsk NATO-medlemskap medfører at Norge og Island
blir de eneste nordiske og baltiske landene som ikke er medlemmer
av både NATO og EU, gjør det sannsynlig at flere utenriks-, sikkerhets-
og forsvarspolitiske spørsmål som angår Norge, vil bli diskutert
på arenaer der vi ikke er inkludert. Disse
medlemmer minner også om at Danmark har opphevet sitt mangeårige
forsvarsforbehold i EU, og fremover vil koordinere sin utenriks-
og forsvarspolitikk med EU som ethvert annet medlemsland.
Videre vil disse medlemmer uttrykke
bekymring for at arbeidet med å knytte Norge til EUs styrkede helseberedskapssamarbeid
fortsatt ikke er i en forhandlingsfase. Norges utenforskap gjør
oss mer sårbare, og siden helsesamarbeidet faller utenfor EØS-avtalen
trenger vi en bilateral avtale med EU for å knytte oss til det. Disse medlemmer registrerer at regjeringen
i Meld. St. 5 (2023–2024) om en motstandsdyktig helseberedskap slår
fast at den vil jobbe for å få på plass en slik avtale, og mener
at dette arbeidet må ha svært høy prioritet.
Disse medlemmer vil
peke på at Norge ikke uten videre kan regne med å få delta i EUs
program for sikker satellittkommunikasjon, Iris2. Sikker
satellittbasert kommunikasjon er et svært viktig beredskapstiltak, og
norsk romnæring har gode forutsetninger for å få tildelt kontrakter
under programmet hvis Norge får en avtale om deltakelse. Disse medlemmer mener regjeringen må
sette inn større ressurser på å få en tilknytningsavtale med EU
på dette området.
Disse medlemmer understreker
at alle disse faktorene synliggjør konsekvensen av utenforskapet vårt,
og øker sårbarhetene våre.
Disse medlemmer viser
til hvordan krigen i Ukraina direkte og indirekte bidrar til at
krisene mange andre steder i verden forsterkes og forverres. Energikrise og
matmangel gjør at nøden vokser i sårbare regioner, og mange steder
kommer disse krisene på toppen av andre kriser, som ettervirkningene
av pandemien og konsekvensene av klimaendringer. Det er for disse medlemmer viktig at Norge bidrar
med effektiv og langsiktig hjelp, og opprettholder vår posisjon
som troverdig utviklingspartner. Krigen i Gaza forårsaker store
humanitære lidelser, og nødvendiggjør etter disse
medlemmers syn økte humanitære bidrag. Disse
medlemmer er opptatt, av å kanalisere mest mulig av den humanitære
støtten uten bindinger, slik at de humanitære partnerorganisasjonene
selv kan avgjøre hvor hjelpen trengs mest og hvordan den kan være
mest effektiv.
Innen den langsiktige bistanden vil disse medlemmer spesielt trekke frem
Norges bidrag til global utdanning og støtte til FN-organisasjonene
som viktige, og peke på regjeringen Solbergs innsats for å trappe
opp Norges bidrag betydelig på disse områdene. Satsingen på global
utdanning er under regjeringen Støres to år halvert, og det er svært
uheldig. Disse medlemmer ser med bekymring
på at vi opplever økt ustabilitet og press mot forpliktende internasjonalt
samarbeid. Som et lite land med en åpen økonomi er Norge avhengig
av tillit på tvers av landegrensene og en regelstyrt verdensorden. Disse medlemmer viser til at regjeringen Solberg
prioriterte Norges forpliktelser til internasjonalt samarbeid, blant
annet gjennom å være en aktiv og troverdig alliert i NATO og ha
et nært partnerskap med EU, og prioritere FN gjennom en dobling
av det humanitære budsjettet, og betydelig styrket innsats for menneskerettigheter
og langsiktig bistand.
Disse medlemmer viser
til at Norge i 2021–2022 satt i FNs sikkerhetsråd, etter en vellykket
kampanje for å fremme Norges kandidatur. Disse
medlemmer vil fremheve at Norge benyttet perioden i rådet
til å fremme norske interesser, synspunkter og verdier i krevende
konfliktspørsmål, og blant annet løftet klimautfordringen som et
selvstendig sikkerhetspolitisk spørsmål, i tillegg til å blant annet
prioritere beskyttelse av sivile, og kvinner, fred og sikkerhet.
Disse medlemmer understreker
at Forsvaret er betydelig styrket siden 2013, og at regjeringen
Solberg tydelig prioriterte nordområdene som Norges viktigste strategiske
ansvarsområde.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at Russlands invasjon av Ukraina
har understreket at norsk utenrikstjenestes fremste oppgave er å
ivareta nasjonale interesser og nasjonal handlingsfrihet. Forholdene
mellom stormaktene er i endring og rivaliseringen fører også til
væpnede konflikter. Det er viktig at Norge posisjonerer seg slik
at vår nasjonale sikkerhet og økonomiske interesser ivaretas.
Disse medlemmer mener
utenrikstjenesten bør konsentreres om å styrke relasjonene med allierte
i NATO og gjennom internasjonal handel. Den fremste utfordringen
med dagens utenrikspolitikk er at den i for stor grad prioriterer
Norges rolle som forhandler i ulike regionale konflikter verden
over. Denne rollen tjener verken Norge eller landene som berøres. Disse medlemmer mener videre at norsk
bistandspolitikk bidrar til å øke korrupsjonen i mottakerlandene
samtidig som den svekker landenes mulighet til å gjøre seg uavhengig av
internasjonale pengeoverføringer.
Disse medlemmer mener
at en av kjerneoppgavene i utenrikspolitikken er å bistå norsk næringsliv og
norske statsborgere i utlandet. Målsettingen med en aktiv utenrikspolitikk
er styrket norsk eksport og verdiskaping, samt økt nasjonal sikkerhet
og handlingsrom.
Norge har mange nasjonale utfordringer. Det
økonomiske handlingsrommet krymper, samtidig har Stortinget tidligere
bestemt at én pst. av BNI hvert år, skal gå til bistand. De årlige
bevilgningene gjør Norge til ett av verdens mest generøse land.
FNs anbefalte bistandsnivå er 0,7 pst. av BNI. Aldri før har Norges
inntekter vært så store som nå. Derfor mener disse
medlemmer at Norges bistandsnivå må justeres ned til under
0,7 pst. I dag spres milliardene ut over til en lang rekke formål
og mottakere, som fører til lite kontroll og fremvekst av en stor
bistandsindustri. Disse medlemmer ønsker
å kutte i antall land som mottar bistand. Dette for å få bedre kontroll
på midlene og stimulere til at mottakerlandene ser seg tjent med
å bygge fungerende økonomier. Disse medlemmer ser
svakheter i måten disponerte bistandsmidler blir rapportert tilbake
til Stortinget. Disse medlemmer ønsker
en bedre oversikt over hvorledes midlene som bevilges til ulike
bistandsformål nyttes og hvilke resultater som oppnås gjennom bevilgningen.
Bistandsmidlene er gjerne bundet opp i programmer som
strekker seg over flere år. Det innebærer at det må jobbes målrettet
for å redusere de prosjektene Norge har forpliktet seg til å delta
i. De store overføringene til FN og andre store bistandsaktører
må reduseres kraftig over tid. Nødhjelp skal prioriteres, hjelp
skal gis til de som trenger det mest. Utenriksdepartementet har
ikke en overordnet strategi for bistandsmidlene som gis.
Disse medlemmer mener
det er viktig å få kontroll med bistandsmidlenes nytte og hensikt.
Det er også viktig å innrette bistanden slik at det er målbart om
bistanden har effekt og virker der den skal. Bistandsmidler må gis
for en begrenset periode.
Høy inflasjon og økonomiske nedgangstider rammer
fattige land kraftig. Derfor må bistandsmidlene i stor grad gå til
humanitær hjelp og tiltak. Hovedmålet for all bistand må på sikt
være at land blir i stand til å klare seg uten hjelp utenfra. Tiltak
som målbart bidrar til økonomisk vekst, utvikling av privat sektor,
økt utnyttelse av nasjonale ressurser og økt handel skal prioriteres.
Dette kan også gi gode muligheter for norsk næringsliv i disse markedene,
og samtidig skape optimisme i landene som inkluderes.
Flukt og massemigrasjon er blant de største
utfordringene globalt. I dag ser vi at Europa opplever et stort antall
flyktninger grunnet krigen i Ukraina. Disse medlemmer er
positive til at ukrainske flyktninger kommer til Norge og på annen
måte mottar norsk hjelp. Situasjonen i Ukraina kombinert med andre
flyktninger legger et stort press på mottakerland og lokalsamfunn. Hvis
flest mulig skal hjelpes, er det både tryggere og mer kostnadseffektivt
å hjelpe i nærområdene, der det er mulig. Da slipper flyktninger
å utsettes for unødvendige farer på lange reiser, som menneskesmuglere
profitterer på. Behovet for finansiering er stort, og mottakerlandene
i nærområdene sitter ofte igjen med både ansvaret og regningen.
Derfor mener disse medlemmer at hjelp
til flyktninger i nærområdene skal prioriteres over bistandsbudsjettet.
De palestinske selvstyremyndighetene prioriterer
å gi betydelige summer til dømte og indoktrinerer barn med hat og
vold. De palestinske selvstyremyndighetene bør derfor ikke motta
norsk bistand. Disse medlemmer vil heller
ikke gi støtte til land som ikke tydelig tar avstand fra Russlands
invasjon av Ukraina.
Mottakere av norske skattepenger må vite at
bistanden er midlertidig. Derfor er det viktig at bistandsprosjekter
kommer med en sluttdato. Mottakerne må forplikte seg til å jobbe
for økonomisk vekst og utvikling, med formål om bistandsuavhengighet.
Disse medlemmer er
opptatte av å få ryddet opp i plastforurensningen til havs. Dette
er en utfordring som rammer alle, da plasten går inn i næringskjeden
og bidrar til at maritimt liv blir ødelagt. Norge som fiskerinasjon
er sårbar for fiskedød og andre konsekvenser av plast i havet. Norsk
næringsliv vil bli lidende og global folkehelse truet.
Internasjonalt er det store muligheter for å
gjøre noe med denne forsøplingen, men det må handles, ikke bare diskuteres.
Norge bør derfor aktivt delta for å få fokus på denne utfordringen.
Medlemen i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til at den ekstreme
fattigdommen aukar, og meir enn 50 utviklingsland står i ei djup gjeldskrise.
Ifølge FN har dei humanitære behova auka dramatisk det siste året.
Likevel kuttar mange rike land støtta til det globale sør. Denne medlemen meiner at det er ekstra
viktig at Noreg, som har store inntekter frå sal av olje og gass,
opprettheld målet om minst 1 pst. av nasjonalinntekta til internasjonal
solidaritet. Denne medlemen merkar seg
at pengane me brukar på bistand, kjem godt med i kampen mot naud,
fattigdom og ulikskap. Denne medlemen meiner
vidare at det å bruke 1 pst. til internasjonal solidaritet gjev
eit viktig signal til andre donorar og mottakarland om at solidaritet bør
og skal prioriterast.
Denne medlemen viser
til Sosialistisk Venstreparti sitt alternative statsbudsjett, der
den ekstra oljepengebruken på 5 mrd. kroner som Stortinget vedtok
i år til utviklingsland, spesielt til dei som er ramma av Ukrainakrigens
konsekvensar, blir vidareført. Denne medlemen merker
seg at dei internasjonale prisane steig kraftig etter Russlands
invasjon av Ukraina og at inflasjonen framleis er skyhøg i mange
utviklingsland. Sosialistisk Venstreparti legg med dette fram eit
utviklingsbudsjett på over 1 pst. Denne medlemen viser
til at Sosialistisk Venstreparti med sitt alternative statsbudsjett
styrker den humanitære innsatsen med 5 mrd. kroner. Denne medlemen viser til at krigen mot
Gaza skaper enorme humanitære behov. Denne
medlemen meiner Noreg bør bistå i den globale dugnaden for
å imøtekome dei store behova i Gaza. Denne
medlemen understrekar at ei slik støtte ikkje må gå på kostnad
av humanitær hjelp til andre kriser som får mindre merksemd. Denne medlemen meiner derfor at det er
viktig at den totale potten til humanitær hjelp må aukast. Løyvinga
er ført i finanskomiteen si innstilling til statsbudsjett for 2024
under kap. 150 post 90.
Denne medlemen viser
til det viktige arbeidet FN har gjort i Gaza over tid. Denne medlemen viser til at FN-skular
og annan infrastruktur er øydelagt i Israels bombing av Gaza. Denne medlemen merkar seg at over 100
FN-medarbeidarar er drepne i krigen. Denne medlemen meiner
Noreg må styrke støtta til UNRWA og viser til Sosialistisk Venstreparti
sitt alternative statsbudsjett, der det blir sett av 150 mill. kroner
til formålet.
Denne medlemen viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der regionløyvinga
til Midtausten, Asia, Latin-Amerika og Afghanistan blir styrka snarare
enn å bli kutta, slik regjeringa i sitt forslag legg opp til.
Denne medlemen viser
til regjeringa sitt forslag til ny garantiordning for fornybar energi. Denne medlemen støttar intensjonen med
det nye fondet, men meiner at det ikkje er behov for noka tapsavsetjing. Denne medlemen viser til liknande fond
i Sverige, som blir forvalta utan slik tapsavsetjing. Denne medlemen meiner det er uheldig
at tapsavsetjinga i realiteten reduserer bistanden med 375 mill.
kroner i 2024. Denne medlemen viser
til det alternative statsbudsjettet til Sosialistisk Venstreparti,
der tapsavsetjinga på det nye garantifondet blir fjerna.
Denne medlemen viser
vidare til fagrørsla si rolle i utviklinga av den norske velferdsstaten.
På same vis avheng utjamning i utviklingsland av sosiale rørsler. Krigen
i Gaza, militærjuntaen sitt harde grep om Myanmar, det iranske regimet
si brutale handtering av demonstrantar og Talibans undertrykking
av kvinner er eksempel på at demokratiet er på vikande front mange stader
i verda og at folkeretten og menneskerettane står under sterkt press. Denne medlemen meiner at fred, demokrati
og rettferd avheng av eit sterkt sivilsamfunn. Denne
medlemen viser til Sosialistisk Venstreparti sitt alternative
statsbudsjett, der sivilsamfunn blir styrka med heile 1 500 mill.
kroner. Denne medlemen viser vidare
til kap. 152 Menneskerettar. Denne medlemen merkar
seg at modige menneskerettsforkjemparar verda over fører ein livsfarleg kamp. Denne medlemen meiner støtta til små
organisasjonar kan utgjere ein stor forskjell og slik sett er ein effektiv
kanal for norsk bistand. Denne medlemen viser
til det alternative budsjettet til Sosialistisk Venstreparti, der
støtta til menneskerettsforkjemparar blir auka med 50 mill. kroner.
Denne medlemen viser
til det russiske regimet sine truslar om bruk av atomvåpen, som
har aktualisert Sosialistisk Venstreparti sin nedrustingspolitikk. Denne medlemen meiner at Noreg bør tilslutte
seg atomvåpenforbodet. Informasjon og debatt om forsvarspolitikk
og nedrusting er viktig i eit demokrati. Denne
medlemen vil styrke tilskotsordningane til sivilsamfunnsorganisasjonar
som arbeider med desse temaa.
Denne medlemen meiner
at det er på høg tid at Noreg går i spissen for å kjempa mot global
ulikskap, og vil gjeninnføra dette som ei hovudsatsing for norsk utviklingspolitikk.
Det bør gjerast gjennom å styrkja arbeidet med å auka skatteinntektene
i utviklingsland, gjennom eit målretta arbeid mot skatteparadis
og med eit krafttak for å handtera og redusera skadeleg og illegitim
statsgjeld. Ved at utviklingsland får behalda ein større del av
verdiskapinga sjølv, vil dei også bli mindre avhengige av bistand.
Denne medlemen meiner
at utviklingspolitikk er mykje meir enn utviklingsbudsjettet. Handel,
investeringar, deltaking i internasjonale organisasjonar og avtalar,
miljøpolitikk, gjeld, kamp mot finansielt hemmeleghald og freds-
og tryggingspolitikk må sjåast i samanheng. Det er først og fremst
ved å endra maktforholda og dei strukturelle årsakene til ulikskap
og fattigdom, at me kan oppnå ei meir rettferdig verd.
Komiteens medlem
fra Rødt finner ikke mening i at en stat som tjener seg rikere
for hvert år, skal gi en mindre del av dette til mennesker i fattige
land som opplever hungersnød, krig og forverrede levekår. Dette medlem finner det godt underbygd
at en målrettet økning av ODA-godkjent bistand til utlandet ikke
vil gi økt prisvekst og høyere rente hjemme i Norge. Dette medlem viser videre til Stortingets
vedtak nr. 370 av 19. desember 2016, som la føringer på framtidige
statsbudsjetter:
«Stortinget ber regjeringen sette av
1 pst. av BNI til bistand i de årlige budsjetter.»
Dette medlem viser
til at Rødt i sitt alternative statsbudsjett tilfører 2,8 mrd. kroner
til rammeområde 4 ut over regjeringens forslag og dermed ivaretar
Stortingets vedtak.
Dette medlem viser
til at FNs kontor for koordinering av humanitær bistand (OCHA) har
kartlagt 364 millioner mennesker med behov for nødhjelp og lagt planer
for å bistå 250 millioner av dem, med et totalt finansieringsbehov
anslått til 55,9 mrd. OCHAs globale appell for 2023 mangler like
før årets slutt finansiering for 41 mrd. dollar, et langt større
gap enn i fjor. Sett i lys av det finnes et grundig kartlagt behov,
håndfaste planer og vedvarende underfinansiering, viser dette medlem til Rødts alternative statsbudsjett,
som bevilger ytterligere 1,5 mrd. kroner til dette formål, i tillegg
til å øke kjernestøtten til FNs matvareprogram (WFP) med 1 mrd.
kroner.
Dette medlem vil
styrke sivile organisasjoner som drives av innbyggerne selv. Disse
organisasjonene er lokalt forankret, fungerer uavhengig av myndigheter og
når fram til folk og lokalsamfunn som vestlige organisasjoner ikke
kan nå. Norsk støtte er også en viktig anerkjennelse av organisasjoner
som forsøkes å ties i hjel av egne eller okkuperende myndigheter,
slik som Al-Haq, B’tselem og de øvrige fem palestinske menneskerettsorganisasjonene
som Israel har forbudt, samt miljøbevegelse og militærnekternettverk
med utspring i Russland. Dette medlem viser
til Rødts alternative statsbudsjett, som styrker poster under likestilling
og sivilsamfunn med 80 mill. kroner.
Dette medlem viser
til at Israels beleiring, bombing og invasjon av Gazastripen utgjør
en akutt humanitær krise og storskala ødeleggelse av palestinsk
sivilsamfunn. Dette medlem mener Norge
har en moralsk forpliktelse til å legge press på den okkuperende part
for å sikre at en varig våpenhvile kommer på plass, at humanitær
hjelp får slippe til og at den beskyttes i tråd med internasjonal
rett. Videre må Norge sette av midler til gjenoppbygging av det
palestinske samfunn på Gazastripen i tillegg til å holde israelske
myndigheter økonomisk og strafferettslig ansvarlig for sine ødeleggelser. Dette medlem viser til Rødts alternative
statsbudsjett, som i første omgang øremerker 200 mill. kroner til
gjenoppbygging i Gaza.
Dette medlem viser
til at FNs utviklingsorganisasjoner jobber tett med lokalsamfunn
på bakken og ikke som en forlenget arm av vestlige, kinesiske eller russiske
interesser. Dette medlem viser til at
Rødt i sitt alternative statsbudsjett foreslår å kompensere for flere
års kutt i kjernestøtten til sentrale FN-organisasjoner, slik at
de langsiktig kan prioritere sitt eget arbeid i fora hvor utviklingslandene
selv er representert – herunder en økning på 600 mill. kroner til
UNDP og 150 mill. kroner til FNs høykommissær for flyktninger.
Dette medlem viser
til den eskalerende spenningen mellom øst og vest i kjølvannet av
Russlands folkerettsstridige invasjon av Ukraina, herunder at FNs
generalsekretær har uttalt at verden står én misforståelse unna
kjernefysisk utslettelse. Dette medlem mener dette
gjør arbeidet for global nedrustning og fred viktigere enn noen
gang. Dette medlem viser til Rødts alternative
statsbudsjett, som foreslår 50 mill. kroner til å reetablere det
humanitære initiativet om humanitære konsekvenser av atomvåpenbruk,
og i tillegg gjenopprette posten for opplysningsarbeid for fred
og reverserer regjeringens foreslåtte kutt i poster som angår fred,
nedrustning og sikkerhet.
Dette medlem viser
til at en stor del av norsk bistand formidles som lån, med vilkår
satt i organer hvor fattige land og folkebevegelser der er svakt
representert. Dette medlem viser til
at Rødt i sitt alternative statsbudsjett foreslår å øke bevilgningen
til gjeldsslette med 120 mill. kroner, som omfatter midler til å
opprette en global mekanisme for gjeldsslette, slik UNCTAD har tatt initiativ
til.
Komiteens medlem
fra Venstre vil understreke at verden fortsatt står i flere
kriser samtidig. Ukraina kjemper fortsatt tappert mot et aggressivt
og autoritært Russland, mens krigen i Gaza medfører enorme sivile
lidelser som øyensynlig skaper global avmakt. Risikoen for regional
eskalering i Midtøsten er i aller høyeste grad til stede. De globale
krisene og sjokkene i verdensøkonomien har medført tre år med tapt
global utvikling mellom 2020–2022. Det er i dag 700 millioner mennesker
som lever i ekstrem fattigdom, og verdenssamfunnet ligger ikke an
til å nå målet om å eliminere ekstrem fattigdom innen 2030. Demokrati
er også på tilbakegang. Nivået på demokrati som den gjennomsnittlige
verdensborger levde under i 2022 var tilbake på 1986-nivå. For første
gang på to tiår hadde verden i 2022 flere autokratier enn demokratier.
Alt dette fordrer at vi står i solidaritet med de som trenger det,
tar ansvar for verden rundt oss og søker forpliktende internasjonalt samarbeid
om å løse de store utfordringene som står foran oss.
På denne bakgrunn har det aldri vært viktigere
for Venstre å prioritere global solidaritet og å nå 1 pst.-målet
for internasjonal bistand. Mens krigen i Ukraina rammer verdens
fattige, tjener Norge på høye energipriser. Vi har et særegent ansvar
for å dele noe av vår velferd med de som har minst. Når landene
rundt oss med strammere budsjetter reduserer bistandsmidlene, bør Norge
gjøre det motsatte og øke bistanden. Hvis vestlige land senker sine
ambisjoner for en global utvikling som fremmer velstand, menneskerettigheter
og demokrati, vil land som Kina og Russland utnytte vakuumet som følger.
Det vises for øvrig til at Venstre prioriterte å nå bistandsmålet
i hver budsjettforhandling i 2013–2017, da Venstre hadde samarbeidsavtale
med Solberg-regjeringen. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett, og at å gi flere barn skolegang
er Venstres største satsing på bistandsfeltet. Samtidig prioriterer Venstre
å øke den humanitære bistanden og klimabistanden, global helse,
å gi mer støtte til Palestina og fremme sivilsamfunn, menneskerettigheter
og seksuell og reproduktiv helse.
Dette medlem er
også av den oppfatning at forpliktende internasjonalt samarbeid
aldri har vært viktigere. NATO er grunnpilaren for norsk sikkerhetspolitikk,
og en regelstyrt verden gjennom FN er en norsk kjerneinteresse.
Norge bør også øke sitt samarbeid med EU, med sikte på medlemskap.
Forsvarskommisjonen vurderer at EU trolig kommer til å få en mye
mer framtredende rolle i europeisk og global sikkerhet fram mot 2040,
og dette medlem ser ikke at Norge har
noe å tjene på alenegang i stedet for tett europeisk samarbeid. Dette medlem vil også understreke viktigheten
av internasjonalt samarbeid og koordinering av handelspolitikken.
En utfordring innen handelspolitikken er at autoritære land som
Kina og Russland forsøker å bruke økonomiske avhengigheter til å
presse gjennom endringer i den globale ordenen og til å begrense
den politiske handlefriheten til land som er uenige med, dem. Flere
land Norge tradisjonelt samarbeider med har tatt handelspolitiske
grep for å redusere sin egen risiko knyttet til handel med Kina.
Dessverre har disse grepene vært dårlig koordinert, og dermed indirekte skapt
nye handelshindringer. På denne bakgrunn er dette
medlem av den oppfatning at Norge både må redusere egen risiko
knyttet til økonomisk avhengighet av autoritære stater og bidra
til økt internasjonalt samarbeid og koordinering av slike risikoreduserende
tiltak for å unngå utilsiktet og unødvendig proteksjonisme og handelsbarrierer.
Krigen i Ukraina går snart inn i sitt tredje
år, og det er økt usikkerhet om hvorvidt vestlige land klarer å
dekke Ukrainas finansielle og militære behov. Dette medlem vil
på det sterkeste understreke viktigheten av økt støtte til Ukrainas
krigføring. Vi må legge til grunn at Europa framover trenger å ta
en større andel av den økonomiske byrden for å sikre Ukraina seier. Dette medlem er stolt over Stortingets
tverrpolitiske støtte til Ukraina gjennom Nansen-programmet, men vil
understreke at Venstres ståsted fra start har vært at det er Ukrainas
behov som må ligge til grunn for den støtten Norge gir, og at Nansen-programmet
må være et gulv, og ikke et tak, for norsk støtte. Det er dette medlems klare oppfatning at den
eneste som tjener på at krigen drar ut i tid er Russlands president
Vladimir Putin.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkeparti sitt
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås en økning av bistandsbudsjettet
på 8 049,9 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Det
innebærer at andelen som går til internasjonal solidaritet økes
til 1,08 pst. av BNI.
Dette medlem viser
til de ekstraordinære inntektene Norge har på grunn av høye olje-
og gasspriser, samtidig som store deler av verden opplever krig,
uro og en rekke kriser. Krigen herjer i Ukraina, 9 av 10 land i verden
har opplevd tilbakegang i menneskelig utvikling det siste året,
mer enn 100 millioner mennesker er på flukt, klimakrisen frarøver
livsgrunnlaget til stadig flere mennesker og sultkrisen i verden
vokser dramatisk.
Dette medlem merker
seg at regjeringen tross alt dette og i strid med tidligere stortingsvedtak
og sin egen regjeringserklæring, ikke oppfyller bistandsmålet på
1 pst. av BNI. Dette medlem viser til
at det er svært skuffende at Sosialistisk Venstreparti, som regjeringens budsjettpartner,
har valgt å ikke prioritere å nå bistandsmålet på 1 pst. i sine
budsjettforhandlinger med regjeringen. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti fikk på plass bistandsmålet
på 1 pst. av BNI i 8 år som budsjettpartner og i regjering. Sosialistisk
Venstreparti gir nå opp dette etter bare 2 år.
Dette medlem viser
til at Norges humanitære bidrag redder liv, reduserer lidelser og
bidrar til verdighet i en rekke kriser. FNs kontor for koordinering
av humanitær bistand (OCHA) melder at tallet på mennesker som har
behov for livreddende nødhjelp har økt kraftig på grunn av krig,
konflikt, pandemi og ekstremvær.
Dette medlem viser
til denne ekstraordinære situasjonen som følge av krigen i Ukraina
samt den pågående sultkrisen flere steder i verden, og mener det
er behov for å øke Norges humanitære innsats. I februar i år ble
derfor er bredt flertall av partiene på Stortinget enige om fem
mrd. kroner til en ekstrabevilgning til utviklingsland i sør som
er særlig rammet av krigens globale ringvirkninger. Denne bevilgningen
er omtalt som Sør-pakken. Det var bred enighet om at Sør-pakken
ikke var inflasjonsdrivende for norsk økonomi, noe også statsministeren
stadfestet. Likevel valgte regjeringen ikke å videreføre Sør-pakken
i forslag til statsbudsjett for 2024.
Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett viderefører
Sør-pakken og at denne kommer i tillegg til økningen til 1. pst.
av BNI til bistand. Dette gjøres gjennom å øke bevilgningen til humanitær
bistand med 2 500 mill. kroner og bevilgningen til Verdens matvareprogram
(WFP) med 2 500 mill. kroner.
Dette
medlem viser til at terrororganisasjonen Hamas 7. oktober
angrep Israel, tok livet av over 1 200 israelere og tok over 200
personer som gisler. Som følge av dette angrepet har Israels selvforsvar
og operasjoner ført til at over 15 000 palestinere er drept i Gaza.
Denne situasjonen, på begge sider, har ført til at det trengs betydelig
støtte til humanitær hjelp og oppbygging. Dette medlem viser til
Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett, der regionbevilgningen
til Midtøsten økes med 250 mill. kroner og humanitær bistand økes med
2 500 mill. kroner.
Dette medlem viser
til at fred og forsoningsarbeid må prioriteres i en tid der antall
høyintensitetskonflikter i verden øker, krisene varer lenger og
behovet for inkluderende fredsprosesser er større enn på lenge. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti
i sitt alternative statsbudsjett foreslår å øke posten med 30 mill.
kroner.
Dette medlem viser
til sivilsamfunnsorganisasjoners viktige arbeid for langsiktig utvikling
og mer rettferdige samfunn, og at nettopp disse aktørene er svært
viktig for å nå sårbare og marginaliserte grupper. Dette
medlem anser det som viktig å styrke sivilsamfunnsorganisasjonenes
arbeid generelt, og ikke minst deres innsats for sårbare grupper
gjennom inkludering av personer med nedsatt funksjonsevne, i kampen
mot slaveri og arbeidet mot skadelige skikker som barneekteskap,
kjønnslemlestelse og preferanse for sønner. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative
statsbudsjett foreslår å styrke sivilsamfunnsposten med 400 mill.
kroner ut over regjeringens forslag.
Dette medlem viser
til at utdanning er en viktig nøkkel til å redusere fattigdom, og
forskningen viser også en klar sammenheng mellom utdanning og økonomisk vekst
i et land. Utdanning er også grunnleggende for barns trygghet og
muligheter. Dette medlem viser til at
det foregår en læringskrise der 9 av 10 barn i Afrika sør for Sahara
ikke mestrer selv enkel lesning. Dette medlem merker
seg at regjeringen i Prop. 1 S (2023–2024) nok en gang har valgt
å redusere utdanningsbistanden. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås
å øke utdanningsbistanden med 700 mill. kroner.
Dette medlem viser
til at global helsebistand har gitt betydelige resultater og bidratt
sterkt til at antall dødsfall blant barn under 5 år er redusert
fra 12,6 millioner barn i 1990 til 5 millioner barn i 2020. Covid-19-pandemien
viste videre at gode helsesystemer og tilgang til helsetjenester
i et land også påvirker andre land, ettersom smittsomme sykdommer
ikke respekterer landegrenser, og at ingen er trygge før alle er
trygge. Dette medlem vil også påpeke
at Norges strategi og arbeid for å bekjempe ikke-smittsomme sykdommer
inkludert psykisk sykdom er banebrytende og bør videreføres. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti
i sitt alternative statsbudsjett foreslår å styrke helsebistanden
med 110 mill. kroner ut over regjeringens forslag. Videre foreslås bevilgningene
til Verdens Helseorganisasjon (WHO) og FNs barnefond (UNICEF) økt
med henholdsvis 100 mill. kroner og 300 mill. kroner.
Dette medlem viser
videre til at det ikke vil være bærekraftig om rike land nedprioriterer
fattigdomsbekjempelse for å innfri egne globale forpliktelser innen klimafinansiering.
Dersom all klimafinansiering hentes innenfor bistandsrammen, er
det de mest sårbare, som har bidratt minst til utslipp av klimagasser,
som betaler vår klimaregning. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås
å sette av ytterliggere 1 mrd. kroner til Klimainvesteringsfondet,
som ble etablert av regjeringen Solberg og administreres av Norfund.
Foruten en andel risikokapital, kommer disse midlene i tillegg til
og ut over bistandsprosenten.
Dette medlem har
videre merket seg at prognoser viser at stadig flere av verdens
ekstremt fattige vil finnes i Afrika sør for Sahara, og at de mest
sårbare og fattigste landene vil falle enda lengre etter om utviklingen
fortsetter som i dag. Dette medlem mener
Norge må prioritere mer bistand til de fattigste landene, og særlig
langsiktig utviklingsbistand til land i Afrika sør for Sahara. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke regionbevilgningen
til Afrika med 500 mill. kroner ut over regjeringens forslag. Økningen
skal konsentreres om Norges partnerland samt Madagaskar.
Dette medlem viser
til at flere utsatte områder har en ung befolkning og at det er
et økende behov for jobber fremover. Yrkesopplæring for unge og
kvinner, entreprenørskap, jobbskaping og lokal næringsutvikling vil
derfor bli enda viktigere fremover. Økte midler til jobbskaping
i samarbeid med sivilt samfunn vil være viktig for å få til dette.
Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett,
der det foreslås å øke bærekraftig jobbskapning, næringsutvikling
og handel med 50 mill. kroner.
Dette medlem viser
til at stabile kjernebidrag til FN-institusjonene er viktig for
å nå de mest utsatte gruppene i verden. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative
statsbudsjett foreslår å øke bevilgningen til FNs utviklingsprogram
(UNDP) med 120 mill. kroner. Dette medlem viser
videre til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett
foreslår å styrke Norges bidrag til FNs høykommissær for flyktninger
med 300 mill. kroner ut over regjeringens budsjettforslag.
Dette medlem viser
til at konflikter og brudd på menneskerettighetene er en viktig
hindring for utvikling og varig bekjempelse av fattigdom. Vi ser
også at forfølgelse av religiøse minoriteter er økende og at trosfriheten er
under press flere steder. Det er også er klart behov for å styrke
arbeidet for funksjonshemmedes rettigheter. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative
statsbudsjett foreslår å øke bevilgningen til arbeid for å sikre
menneskerettighetene med 80 mill. kroner.
Dette medlem viser
også til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett
foreslår å sette av 10 mill. kroner til tilskuddsordningen for arbeidet
for kjernefysisk sikkerhet og ikke-spredning.