3.3.1 Komiteens generelle merknader – rammeområde 8
Komiteen viser til
proposisjonen.
Komiteen understreker
at den sikkerhetspolitiske situasjonen er kraftig forverret, og
merker seg at regjeringen i proposisjonen blant annet fremhever
følgende:
«Faren for militær konflikt er aukande.
Russland sitt åtak på Ukraina stiller verdssamfunnet, Europa og Noreg
overfor store utfordringar på kort og lang sikt. Dette stiller store
krav til Noreg om å tenkja langsiktig samstundes som vi set i verk
tiltak no som styrker forsvarsevna på kort og lengre sikt.»
(…)
«Russland er no ein uføreseieleg og aggressiv
nabo som ser bort frå folkeretten og nytter militær makt for å nå
sine mål. Utfallet av krigen er langt frå avgjort. Situasjonen er
uoversiktleg og kan endra seg raskt. Kina har enno ikkje tatt avstand
frå Russlands angrepskrig. Det gjer grunn til uro. Vidareført vestleg
militær støtte er avgjerande for Ukraina.»
Komiteen slutter
seg til regjeringens beskrivelse av Forsvarets hovedoppdrag, slik
dette er gjengitt i proposisjonen. Komiteen viser
til at Forsvaret skal løse sine oppgaver som fastsatt av Stortinget,
innenfor et definert ambisjonsnivå og fastlagte rammer. Komiteen merker seg Forsvarets ni oppgaver,
som er beskrevet i inneværende langtidsplan for forsvarssektoren,
overordnet omfatter beredskap for krise og krig, fredsoperative
oppgaver og krisehåndtering nasjonalt og internasjonalt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at et nasjonalt forsvarskonsept
ble nedfelt i inneværende langtidsplan for forsvarssektoren, Innst.
87 S (2020–2021), jf. Prop. 14 S (2020–2021), Langtidsplanen for
forsvarssektoren), og at dette understreker at Norge forsvares på
grunnlag av tre gjensidig forsterkende elementer: Vår nasjonale
forsvarsevne, det kollektive forsvaret i NATO, samt bilaterale avtaler
med våre nære allierte. Flertallet viser
til at disse tre elementene understøttes av sivilt–militært samarbeid
i rammen av totalforsvaret. Det er flertallets klare oppfatning
at dette styrker Norges motstandskraft og utholdenhet, og dessuten
reduserer sårbarheten mot sammensatte trusler og annen sikkerhetstruende
virksomhet.
Komiteen viser
til at arbeidet med å styrke Norges forsvarsevne må foregå langsiktig,
systematisk og i tråd med fagmilitære råd. Komiteen understreker
at balanse mellom Forsvarets struktur, oppgaver og økonomiske rammer
er avgjørende, og sikrer at Forsvarets reaksjonsevne, kampkraft
og utholdenhet blir best mulig innenfor de til enhver tid gjeldende
økonomiske rammer.
Komiteen viser til
at en rekke avgjørende utredninger og rapporter om den videre utviklingen
av forsvarssektoren har blitt lagt frem denne våren. Komiteen viser til at den første forsvarskommisjonen
på om lag 30 år har lagt frem sin rapport, forsvarssjefen har lagt frem
et nytt fagmilitært råd, totalberedskapskommisjonen har lagt frem
sin rapport, og Najonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har lagt frem
sitt sikkerhetsfaglige råd. Komiteen merker
seg at forsvarskommisjonen blant annet viser til følgende om Forsvarets
utvikling etter forrige forsvarskommisjons rapport, som ble lagt frem
i 1992:
«Omleggingen etter den kalde krigen førte
til reduserte økonomiske rammer, som gikk på bekostning av beredskap
og volum. Snuoperasjonen for å styrke Forsvaret skjøt fart fra 2016.
Forsvarets operative evne, Forsvarets egenevne, er styrket gjennom
satsingen de siste årene. Det var helt nødvendig å igangsette en
styrking av Forsvaret.»
Komiteen understreker
at både forsvarskommisjonen, forsvarssjefen, totalberedskapskommisjonen og
NSM beskriver et sikkerhetspolitisk alvor vi ikke har opplevd siden
1945, og at det derfor er helt avgjørende viktig å kraftig styrke
Norges forsvarsevne, samfunnssikkerhet og beredskap fremover.
Komiteen viser til
at regjeringen vil fremme en ny langtidsplan for forsvarssektoren
i 2024. Det er komiteens oppfatning
at det overordnede målet med Stortingets behandling av planen må
være en langsiktig og forpliktende avtale som samler tverrpolitisk
støtte. Komiteen viser til at det er
behov for en betydelig og vedvarende styrking av forsvarsbudsjettet
over lang tid i den betydelige forverrede sikkerhetspolitiske situasjonen
som nå utvikler seg.
Det er komiteens oppfatning
at dette vil kreve en klar politisk forpliktelse som strekker seg
over mange år og vekslende politiske flertall. Komiteen viser
til at det ikke er nok å investere i nye kapasiteter i det korte, mellomlange
og lange perspektivet, hvis det ikke samtidig inngås en langsiktig
forpliktelse til å bevilge nødvendige midler også til personell,
drift, vedlikehold, reservedeler, mv. i et langsiktig perspektiv.
Komiteen imøteser
derfor samtalene mellom partiene på Stortinget og regjeringen, for
å legge til rette for et bredt politisk forlik om den kommende langtidsplanen
for forsvarssektoren.
Komiteen understreker
at det er i Norges sikkerhetspolitiske interesse å støtte Ukraina
i deres frihetskamp og at Nansen-programmet er et vesentlig bidrag
til å øke norsk sikkerhet. Komiteen påpeker
at støtten til Ukraina også innebærer en merverdi for den norske
forsvarsevnen i form av erfaring fra omfattende treningsmisjoner,
i tillegg til at det innhentes betydelig kunnskap og erfaringer
om hvordan norsk og alliert utstyr og våpensystemer fungerer.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til budsjettforliket av 3. desember 2023 mellom de tre partiene,
der det er foreslått omfordelende og sosiale tiltak for å gi folk
trygghet i en krevende tid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg det endrede sikkerhetspolitiske
landskapet som følge av Russlands fullskala invasjon av Ukraina
i februar 2022. Krigen i Ukraina har fått globale sikkerhetspolitiske,
økonomiske og humanitære konsekvenser. Disse
medlemmer fremholder at Ukraina vil ha et akutt behov for våpenstøtte
så lenge krigen vedvarer, for å kunne forsvare sin frihet og suverenitet.
Norge har bidratt og vil fortsette å bidra med omfattende støtte.
Russlands angrepskrig har endret de sikkerhetspolitiske rammebetingelser
også i Norges nærområder. Disse medlemmer legger
til grunn at Forsvaret skal ivareta Norges sikkerhet, trygghet og
handlefrihet, våre interesser og verdier. Norge må ha et nasjonalt
og selvstendig forsvar med egnede kapasiteter på land, i luft, på
sjø og i det digitale rom. Disse medlemmer merker
seg at dette også presiseres i forsvarskommisjonen og totalberedskapskommisjonen
som i henholdsvis juni og mai la frem sine rapporter. Disse medlemmer mener regjeringens investeringer
i luftvern, beslutningen om å anskaffe 54 tyskproduserte stridsvogner
og oppgraderingen av Bell 412-helikoptre, samt arbeidet med å finne
en løsning for ny maritim helikopterkapasitet, viser at regjeringen
tar beredskapsbehovet på alvor.
Ukraina-krigen har forsterket vestlig samhold
og NATOs kollektive forsvar. Medlemskapet i NATO er en bærebjelke
i norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk. Disse
medlemmer viser til at det i Hurdalsplattformen foreslås å
øke Norges totale forsvarsevne ved å styrke og videreutvikle vårt
nasjonale forsvar, NATO-alliansen og samarbeid med enkeltallierte.
Forslaget som fremmes i budsjettet vil legge til rette for at Forsvaret
kan videreføre et høyt aktivitetsnivå i 2024 og at Forsvarets operative evne
styrkes gradvis. Samtidig styrkes evnen til mottak og samvirke med
allierte. Disse medlemmer understreker
at budsjettet danner et viktig grunnlag for en videre oppbygging
av Forsvaret i årene som kommer, og at satsningen på personell,
utdanning, materiell og eiendom, bygg og anlegg (EBA) er av stor
betydning for å berede grunnen for neste langtidsplan for forsvarssektoren
(LTP).
Disse medlemmer viser
til regjeringens beslutning om at Norge skal oppfylle NATOs toprosentmål innen
2026. Disse medlemmer merker seg at
regjeringen dermed øker forsvarsbudsjettet ut over det som var planlagt
i langtidsplanen med den hensikt å øke Forsvarets operative evne
og beredskap. Norge har en langsiktig ambisjon om forutsigbarhet
og stabilitet i nordområdene. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at Forsvaret er i stand til å løse utfordringer Norge
kan stå overfor i nordområdene. Disse medlemmer peker
på at regjeringen vil styrke forsvarsevnen og det militære nærværet
i Nord-Norge.
Disse medlemmer mener
de ansatte er Forsvarets viktigste ressurs, og at folkene i Forsvaret
skal ha gode arbeids- og boforhold. Fornyelse og modernisering av
materiell og eiendom, bygg og anlegg (EBA) er en nødvendig forutsetning
for å beholde viktig kompetanse i Forsvaret og opprettholde relevant
operativ evne. Regjeringen foreslår derfor å legge på ytterligere
midler til vedlikehold av personellrelatert EBA og øker utdanningskapasiteten
i Forsvaret. Disse medlemmer understreker
viktigheten av å ivareta Forsvarets personell. Disse
medlemmer ser frem til at regjeringen skal legge frem en ny
og styrket tverrsektoriell tiltaksplan for oppfølging, ivaretakelse
og anerkjennelse av veteraner og deres familier, før, under og etter
tjenesten i internasjonale operasjoner.
Det er i tillegg bevilget midler for å kunne
forsere personellopptrappingen samt styrke Heimevernet med flere
folk og mer øving. Heimevernet må moderniseres som en territoriell
styrke med lokalkunnskap og nærvær over hele landet. Det er strategisk
viktig å sikre nærværet og kampkraften i Troms og Finnmark. Disse medlemmer merker seg at økningen
av områdestrukturen skal skje gradvis over flere år, slik at nytt
personell også får det utstyret de trenger og tilstrekkelig trening.
Disse medlemmer viser
til at den nominelle veksten i forsvarsbudsjettet er 15 mrd. kroner
sammenlignet med saldert budsjett 2023. Den reelle økningen av forsvarsbudsjettet
er 10,9 mrd. kroner. Disse medlemmer viser
til at satsningen betyr en økning på støtten til Ukraina på 4,5
mrd. kroner. Videre valutajusteres investeringene med 1,8 mrd. kroner
og andre satsinger som felles IKT øker med 400 mill. kroner. Disse medlemmer merker seg at 4,2 mrd.
kroner vil gå direkte til økt forsvarsevne, hvor 2,7 mrd. kroner
er opptrapping i tråd med langtidsplanen, mens 1,5 mrd. kroner er
styrkinger ut over vedtatt langtidsplan. Med dette merker disse medlemmer seg at forsyningsberedskapen økes,
bemanning og utdanning styrkes, Heimevernet styrkes, i tillegg til
at eiendom, bygg og anlegg bygges og utbedres. Bevilgningene medfører
også at tilskudd til NATOs driftsbudsjetter økes, og at Andøya Spaceport tilrettelegges
for militær bruk. Dette mener disse medlemmer er
svært viktig i en tid med et krevende sikkerhetspolitisk landskap.
Disse medlemmer vil
understreke at det ikke noe nytt i hvordan regjeringen fremstiller
forsvarsbudsjettet sammenlignet med tidligere år. Forsvarsbudsjettet
fremstilles på samme måte som i fjor, året før, og i regjeringen
Solbergs tid. Disse medlemmer viser
til at både støtte til Ukraina, valutajustering og LTP-opptrapping
også var med i fjor.
Disse medlemmer viser
til at Andøya flystasjon er viktig for å sikre mottak av alliert
hjelp i en krisesituasjon. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i flere anledninger har bevilget midler for å
styrke evnen til alliert mottak og for å støtte sivile aktører med
relasjon til Forsvaret. Disse medlemmer merker
seg at denne støtten trappes opp ytterligere i årets budsjett.
Komiteens
medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative statsbudsjett
for 2024. Disse medlemmer viser til
at Høyre neste år foreslår å øke bevilgningene til forsvar med 1,7
mrd. kroner mer enn regjeringen, inkludert en investering i Nammo
for å øke ammunisjonsproduksjonen i Norge.
Disse medlemmer viser
til at den sikkerhetspolitiske situasjonen nå er svært alvorlig.
Russland fortsetter sin brutale og folkerettsstridige angrepskrig
mot Ukraina, og krigen vil sannsynligvis vare i lang tid. Forsvarskommisjonen
beskriver et sikkerhetspolitisk alvor vi ikke har opplevd siden
1945.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen i 2024 i tråd med planene skal legge fram en
ny langtidsplan for forsvarssektoren (LTP). På bakgrunn av den alvorlige sikkerhetssituasjonen,
mener disse medlemmer det er avgjørende
at denne planen gir en vesentlig og forpliktende styrking av Forsvaret
i mange år fremover. Disse medlemmer viser
samtidig til at Forsvaret også må være klart til strid her og nå,
og Høyre ønsker derfor å styrke forsvarsevnen også på kort sikt. Disse medlemmer viser til at Høyre i
sitt alternative statsbudsjett vil prioritere midler til mer personell
i hele Forsvaret, investere i økt ammunisjonsproduksjon, fylle Forsvarets
forsyningslagre ytterligere, fremskynde planlagte anskaffelser av
luftvern, samt gi mer støtte til utvikling av norsk forsvarsteknologi
og et pilotprosjekt for nytt standardfartøy.
Disse medlemmer viser
til at den militære beredskapen i Norge offisielt har vært hevet
gjennom et helt år nå, etter aktivering av fase 1 i det operative
planverket fra og med 1. november 2023. Disse
medlemmer mener beslutningen om å heve beredskapen er riktig,
men viser til at dette har gitt en betydelig økt belastning for
personellet i flere avdelinger i Forsvaret, og i særlig grad i Sjøforsvaret. Disse medlemmer viser til at Høyre derfor
foreslår å bevilge 120 mill. kroner ut over regjeringens budsjettforslag
til å styrke bemanningen på fartøy i Sjøforsvaret. Disse
medlemmer viser videre til at Høyre foreslår å øke bemanningen
i kampflyvåpenet på Ørlandet raskere enn hva regjeringen foreslår
i sitt budsjettforslag. Slik at vi får bedre effekt av de nye kampflyene,
som er den viktigste investeringen som gjennomføres for å styrke
Norges forsvarsevne nå. Disse medlemmer viser
til at Høyre derfor foreslår å bevilge 70 mill. kroner ut over regjeringens
budsjettforslag til å styrke bemanningen i kampflyvåpenet.
Disse medlemmer viser
til at Forsvarets struktur i perioden 2020–2028 er besluttet å øke
med om lag 2 200 ansatte, flere enn 3 000 flere vernepliktige i
førstegangstjeneste årlig, samt flere reservister. Videre er det grunn
til å forvente at Stortinget i forbindelse med behandlingen av den
nye langtidsplanen for forsvarssektoren neste år, vedtar ytterligere
vekst i Forsvarets personellstruktur. Disse
medlemmer understreker at det ikke bare er nødvendig å utdanne
mer personell når Forsvaret skal vokse, men at mer av personellet
som slutter i Forsvaret i relativt ung alder, må beholdes. Høyre
foreslår derfor å bevilge 250 mill. kroner ut over regjeringens
budsjettforslag til å beholde personell som ellers ville gått av
ved fylte 35 år på den såkalte T35-ordningen. Disse
medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative budsjett for
2024 også setter av 150 mill. kroner til å utvide kapasiteten ved
Forsvarets krigsskoler og befalsutdanninger. Dette er et tiltak
som også vil bidra til å øke bemanningen i Forsvaret både på kortere
og lengre sikt. Disse medlemmer understreker
at økt bemanning øker Forsvarets operative evne i fred, krise og
krig.
Disse medlemmer viser
til at den skjerpede sikkerhetspolitiske situasjonen stiller økte
krav til Forsvarets utholdenhet. En viktig faktor i det langsiktige
arbeidet med å øke Forsvarets utholdenhet i fred, krise og krig,
er å fylle Forsvarets forsyningslagre. Disse
medlemmer viser til at Høyre derfor foreslår å bevilge 200 mill.
kroner ut over regjeringens budsjettforslag til å anskaffe mer forsyninger
til Forsvaret.
Disse medlemmer viser
til regjeringens forslag til forsvarsbudsjett for 2024, og at finansminister Vedum
blant annet uttalte til Dagsrevyen 6. oktober 2023 at:
«… også måtte vi bruke mer penger på
vårt nasjonale forsvar. Vi bruker jo da ca. 15 mrd. kroner mer på
forsvar neste år for å trygge Norge.»
Disse medlemmer mener
denne fremstillingen ikke stemmer overens med regjeringens budsjettforslag. Disse medlemmer viser til at regjeringen
nominelt foreslår en sammenlagt økning på 15 mrd. kroner under forsvarsbudsjettets
budsjettkapitler, men at halvparten av denne summen omfatter militær
støtte til Ukraina. Disse medlemmer viser
til at den nominelle økningen til vårt nasjonale forsvar dermed
utgjør halvparten av dette, altså 7,5 mrd. kroner, og ikke 15 mrd.
kroner slik finansministeren hevder.
Disse medlemmer viser
til at Stortinget enstemmig står bak beslutningen om å gi betydelig
militær støtte til Ukrainas frihetskamp, som nedfelt i Innst. 218
S (2022–2023) til Prop. 44 S (2022–2023), og understreker at dette
er en svært viktig enighet. Disse medlemmer vil
likevel bemerke at denne støtten ikke bør fremstilles som at regjeringen
«bruker 15 mrd. kroner mer på forsvar neste år for å trygge Norge»,
slik finansministeren og flere andre regjeringsmedlemmer i ulike sammenhenger
har gjort.
Disse medlemmer viser
videre til at mye av den nominelle budsjettøkningen spises opp av
den for tiden svært høye prisveksten. Disse
medlemmer viser til at regjeringen selv slår fast i en pressemelding
datert 6. oktober 2023, om forslaget til forsvarsbudsjett, at:
«Justert for prisstigning, kompensasjoner,
tekniske endringer og inntektsøkning øker regjeringen forsvarsbudsjettet
med 10,9 milliarder kroner sammenliknet med saldert budsjett 2023.
Dette inkluderer da også støtten til Ukraina.»
Disse medlemmer merker
seg at det i samme pressemelding kommer frem at:
«Det settes av 2,7 milliarder kroner
i tråd med LTP-opptrappingen og 1,5 milliarder kroner til ytterligere styrkinger
ut over LTP.»
Disse medlemmer vil
understreke at det er denne setningen som oppsummerer den faktiske,
reelle økningen regjeringen setter av til nasjonale forsvarsformål,
og at forsvarsbudsjettet dermed reelt kun styrkes med 1,5 mrd. kroner
ut over vedtatt langtidsplan, og til sammen om lag 4,2 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser
til at valutajusteringer for større investeringsprosjekter ble innført
av regjeringen Solberg, i tråd med vedtak truffet under behandling av
Innst. 87 S (2020–2021) til Prop. 14 S (2020–2021) Evne til forsvar
– vilje til beredskap. Langtidsplan for forsvarssektoren. Disse medlemmer mener at pris- og valutakompensasjon
er viktige tiltak for å motvirke at forsvarssektoren taper kjøpekraft
i møte med endrede økonomiske forutsetninger, men at pris- og valutakompensasjon
ikke kan regnes som en reell økonomisk styrking av forsvarsbudsjettet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener statens viktigste oppgave er
å sikre innbyggere mot trusler utenfra. Uten trygghet mot påvirkning
og trusler fra aktører som vil skade Norge, blir hverdagen usikker
og demokratiets forankring kan smuldre opp.
Russlands ulovlige invasjon av Ukraina har vist
oss at fred og frihet ikke kan tas for gitt. Alliansetilknytningen
Norge har til NATO er viktigere enn noen gang og viser at NATOs
relevans har fått sin renessanse i Europa.
Disse medlemmer vil
sikre nasjonal suverenitet gjennom et sterkt nasjonalt forsvar,
bygget på allmenn verneplikt og bred alliansebygging i NATO, hvor Sverige
og Finland vil bidra til å forsterke det nordiske forsvarssamarbeidet. Disse medlemmer mener at Norge skal være
en konstruktiv bidragsyter i NATO. NATO er den viktigste arenaen
for deltakelse og samarbeid når det gjelder sikkerhet. Disse medlemmer ønsker å begrense norsk
deltakelse i internasjonale operasjoner og mener slik deltakelse
bør være forankret i NATO. Disse medlemmer ser
NATO som en god arena for materiellsamarbeidsprosjekter. Med stadig endrede
politiske forhold og ulike perspektiver på utfordringene NATO står
overfor, er det viktig å sikre et sterkt bånd til våre fremste allierte,
USA og Storbritannia. Derfor ønsker disse
medlemmer å åpne opp for etablering av allierte baser på norsk
jord, også i fredstid.
Disse medlemmer mener
at dagens forsvar lider under manglende finansiering. Det er ikke
balanse mellom bevilgning og det reelle behovet. Driftssituasjonen
i Forsvaret er kritisk, det legges derfor begrensninger på aktiviteter
for å få budsjettet til å strekke til. Disse
medlemmer vil styrke forsvarsbudsjettet slik at det blir balanse
mellom oppgaver og bevilgninger. Disse medlemmer ønsker
en forsvarspolitikk som planlegger for morgendagens utfordringer
og samtidig løser dagens oppgaver på en forsvarlig måte, til beste
for folk flest. Forsvaret må raskt kunne tilpasses nye trusselbilder
og ny teknologi. Ikke minst gjelder dette innenfor cyberdomenet.
Det krever evne til omstilling og rekruttering av riktig personell.
Forsvarets kampkraft skal virke avskrekkende og samtidig ha evne
til selvforsvar.
Behovet for ny teknologi og nye løsninger i
et komplisert sikkerhetsbilde, krever mer forskning og utvikling. Disse medlemmer mener det må satses mer
på dette både i Forsvaret og i samarbeid med sivile aktører.
Disse medlemmer ønsker
at flere gjennomfører førstegangstjeneste. Det vil være bra for
den enkelte og for landet. Dette vil også bedre tilgjengeligheten
på vernepliktige for tjeneste i Heimevernet. Avtjening av verneplikten
bør få økt status også i det sivile samfunnet. Disse
medlemmer ønsker å øke dimisjonsgodtgjørelsen og tjenestetillegget.
Det vil sikre at færre lider et stort økonomisk tap ved å gjennomføre
førstegangstjeneste.
Forsvaret står overfor store materiellanskaffelser
i årene som kommer. Det vil medføre bindinger av investeringsmidler
i årene som kommer. Alle anskaffelser vil kreve årlige driftsmidler
og ofte også spesialutdanning. Disse medlemmer frykter
at investeringsveksten vil gå på bekostning av driftsmidler. Dette
vil medføre at materiell ikke vil bli benyttet som forutsatt, noe
som vil bidra til at utdanning og tjenesteutførelse svekkes. Investeringer,
drift og utdanning må derfor sees i sammenheng. Det er viktig at
det er Forsvarets behov som er styrende for anskaffelser og drift.
I dagens situasjon vil det være nødvendig også å prioritere ut fra
hva som er tilgjengelig for anskaffelser, vedlikehold og annet.
Større utstyrsanskaffelser bør finansieres utenfor de regulære forsvarsbudsjettene.
Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett. Disse
medlemmer vil sikre Nammos mulighet til å etablere ytterligere
produksjonskapasitet gjennom et kapitaltilskudd. Dette er viktig
for å sikre raskere leveringa av ammunisjon både til Ukraina, Norge
og andre allierte. Økt produksjonskapasitet er en av de viktigste
tiltakene for å styrke norsk forsvarsevne.
Disse medlemmer er,
og har alltid vært, opptatt av å ivareta Forsvarets personell både
i utenlands tjeneste og tjeneste i Norge. Soldater som gjennomfører
utenlandsoppdrag må også følges tett opp i etterkant av gjennomførte
oppdrag, mange reaksjoner kommer lang tid etter at oppdraget er
over. Det er da viktig at veteranene har steder de kan henvende
seg til. Alle former for senskader skal tas på alvor og oppfølging
skal skje både fra Forsvaret og det sivile helsevesenet. Veteranorganisasjonene
er viktige samarbeidspartnere i dette arbeidet, de besitter faringer
og kompetanse som kan bidra til bedre tilrettelegging og oppfølging
av våre veteraner. Disse medlemmer støtter
veteranorganisasjonenes ønske om mer sivil forskning på veteranenes
helse og psykiske reaksjoner.
Trygghet for folk flest gjennom bedre beredskap
og tettere samarbeid mellom Forsvaret og de sivile aktørene, er
viktig.
Forsvarets beredskapsrolle må avklares og defineres slik
at de kan bistå det sivile samfunn mest mulig hensiktsmessig. Samarbeidet
mellom politi og forsvar bør utvikles videre både innenfor beredskap,
koordinering og operative oppgaver.
Medlemen i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til at me lever
i ei tid med krig i Europa, aukande spenning og stormaktsrivalisering.
Det gjer det viktigare enn nokon gong å prioritera rett i forsvarspolitikken. Denne medlemen viser til Sosialistisk
Venstreparti sitt arbeidsprogram, som slår fast at partiet ønskjer
eit sterkt nasjonalt forsvar, med særleg vekt på kyst- og nordområda,
og med balanse mellom forsvarsgreinene. Denne
medlemen støttar ei forsvarspolitisk linje som kan bidra til
å trygga norske interesser og sikra det norske utanriks- og tryggingspolitiske
handlingsrommet.
Denne medlemen understrekar
at Forsvarets viktigaste ressurs er folk. Forsvaret må ha nok soldatar og
befal, og personellet må ha rett kompetanse. Dette er også Forsvarets
største utfordring i dag. Denne medlemen merkar
seg at det er store utfordringar knytt til bemanninga i Forsvaret.
Erfarne folk er i ferd med å forlata Forsvaret, som då mistar verdifull
kompetanse. Ein viktig grunn til dette er prosessar knytt til flytting,
konkurranseutsetting og sentralisering av Forsvarets basar, funksjonar
og arbeidsplassar. For at tilsette skal bli verande i Forsvaret
er det dessutan avgjerande at særleg pensjonsvilkåra blir styrka.
Samtidig trengst det god rekruttering for å sikra bemanninga framover.
Denne medlemen viser
til Sosialistisk Venstreparti sitt alternative budsjett for 2024
som føreslår 500 fleire soldatar og befal i Heimevernet ut over
regjeringa sitt forslag, 100 fleire årsverk i Forsvaret og ei ekstra
besetning i Kystvakta. Sosialistisk Venstreparti føreslår også å
kalla inn 2 800 fleire av kvart årskull vernepliktige til førstegongsteneste,
for å auka rekrutteringa og dermed også tilfanget av kandidatar
til dei vidare utdanningane og stillingane i Forsvaret. Sosialistisk
Venstreparti føreslår vidare at dei to tillitsvalde i Heimevernet som
har stått i spissen i feriepengesaka der, får dekka saksomkostningane
og får ein rimeleg kompensasjon for alt arbeidet dei har lagt ned
for å sikra vernepliktige sine rettmessige feriepengar. Denne medlemen peika på at Forsvarets
tilsette og vernepliktige må ha nok og fungerande materiell, og
viser til Sosialistisk Venstreparti sitt alternative budsjett som
føreslår ein auke på 200 mill. kroner til personleg utrusting, øving og
trening i Heimevernet.
Som eit eksempel på godt arbeid for å behalda
personell i Forsvaret, viser denne medlemen til
Midt-Troms karrieresenter. Senteret rettleier forsvarspersonell
i Finnmark, Troms og Nordland slik at dei som ønskjer det kan kombinera
arbeid i Forsvaret med ei sivil utdanning. Å behalda personell er
særleg viktig i Nord-Noreg, som er i ferd med å få eit pendlarforsvar. Denne medlemen viser til at Sosialistisk
Venstreparti i sitt alternative budsjett foreslår å løyve 0,6 mill.
kroner ekstra til Midt-Troms karrieresenter for å vidareføra arbeidet der.
Denne medlemen registrerer
at den førre regjeringas politikk for konkurranseutsetting og privatisering
av ulike funksjonar i Forsvaret framleis legg sterke føringar for
verksemda i Forsvaret. Dette er etter denne
medlemens meining uklokt både med tanke på å sikra kompetent
og nok personell i Forsvaret, og med tanke på sikkerheit og beredskap.
Dersom sivile og private selskap erstattar Forsvarets eigne tilsette
aukar sikkerheitsrisikoen, og det vil vera uklare folkerettslege
forhold i krise og krig. Det er gledeleg at regjeringa omsider har
klart å ta reinhaldet tilbake i Forsvarets eigen regi, men det gjenstår
framleis viktige avklaringar om kven som skal utføra sentrale oppgåver
i Forsvaret, som dagleg vedlikehald av materiell og IKT-drift og
lagring av Forsvarets data.
Denne medlemen merkar
seg at etterretningstrusselen og risikoen for hybride angrep aukar. Denne medlemen meiner derfor det er særleg
viktig å halda kontroll over sentrale IKT-funksjonar og ikkje overlata
desse til privateigde kommersielle selskap. Drift og vedlikehald
av IKT-systema må skje i Forsvarets eigen regi. Denne
medlemen viser vidare til Sosialistisk Venstrepartis alternative
budsjett for 2023 med forslag om å løyve 60 mill. kroner ekstra
til Cyberforsvaret. Skal Forsvaret klara å halda på og rekruttera
eige IKT-personell, trengst det ei tydeleg satsing på dette området.
Denne medlemen viser
til at Sosialistisk Venstreparti i tillegg foreslår å løyve 50 mill.
kroner øyremerka til flystasjonen på Andøya og Luftforsvarets skolesenter
på Kjevik. Flystasjonen på Andøya må haldast i stand for å ta nødvendige
oppgåver og oppdrag også i framtida. For at Forsvaret framleis skal
kunna ha aktivitet på Andøya, trengst det militært vakthald og sikring med
teknisk støttepersonell og støttefunksjonar. Denne
medlemen meiner det hastar å avklara for dei forsvarstilsette
at dei vil kunna ha arbeid der framover. Personellet har begynt
å søka anna arbeid, og dersom Forsvaret mistar den kompetansen som
i dag er på Andøya flystasjon, vil det vera vanskeleg å bygga kompetansen opp
på nytt. Luftforsvarets skolesenter på Kjevik utdannar Forsvarets
flyteknikarar, ein kompetanse som det allereie er kritisk mangel
på. Ei flytting av utdanninga til Værnes vil innebera ei dramatisk
svekking av Forsvarets kompetanse på området, og i praksis kunna
setta mange av flya på bakken. I tillegg er det mykje som tyder
på at ei flytting vil vera langt meir kostbar enn å halda utdanninga
der ho er i dag, og langt meir enn tidlegare rekna med. Denne medlemen meiner derfor at skolesenteret
må bli verande på Kjevik. Denne medlemen viser
til at den førre regjeringa fekk gjennom ein ny kapittelstruktur
under Forsvarsdepartementet, som inneber at løyvingar til dei ulike
forsvarsgreinene som tidlegare var delt opp på ulike kapittel, no
er samla under nytt kap. 1720 Forsvaret. Denne
medlemen meiner at denne kapittelstrukturen gir Stortinget
mindre innsikt i korleis Forsvarets ressursar blir disponert, og
gir for vide fullmakter til regjeringa og forsvarssjefen. Denne medlemen meiner at ei oppdeling
av kapittelstrukturen ville gitt ei meir open og demokratisk behandling
av forsvarsbudsjettet.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Norges invasjonsforsvar har blitt bygget
ned til fordel for deltakelse i militæroperasjoner i utlandet, mens
USA og andre allierte har tatt over viktige forsvarsoppgaver i Norge,
og at det haster å gjenreise det norske invasjonsforsvaret. Et sterkt
nasjonalt forsvar er forutsetningen for at Norge skal kunne sette
premissene for militær aktivitet på vårt territorium. Dette medlem mener Norge er best tjent
med å styrke Norges forsvarsevne, slik det prioriteres i Rødts alternative
budsjett, og at Norge inngår i en sterk nordisk forsvarsallianse. Dette medlem viser til Rødts forsvarsplan
«Et styrket nasjonalt forsvar» for en nærmere beskrivelse av de
langsiktige tiltakene og veivalgene som må tas i forbindelse med kommende
langtidsplan.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett,
og at Venstre foreslår å øke bevilgningen til rammeområde 8 med
3 146 mill. kroner. Av dette er totalt 2,5 mrd. kroner innrettet
mot å avhjelpe Ukrainas forsvarskamp. Når krigen i Ukraina går inn
i sitt tredje år er det dessverre økt usikkerhet om hvorvidt vestlige
land klarer å dekke Ukrainas militære behov. Dette
medlem vil på det sterkeste understreke viktigheten av økt
støtte til Ukrainas krigføring. Vi må legge til grunn at Europa
framover trenger å ta en større andel av den økonomiske byrden for
å sikre Ukraina seier. Dette medlem viser
til at forsvarsindustriell produksjonskapasitet er en flaskehals
som det haster å utbedre. Det nytter ikke å planlegge for milliardanskaffelser
til Ukraina, om ikke forsvarsindustrien er rigget for å kunne produsere
tilsvarende. Derfor vil dette medlem særlig
understreke Venstres foreslåtte bevilgning på 1,1 mrd. kroner i
investeringsstøtte til Nammo. Dette medlem er
av den oppfatning at det trengs en resolutt satsning i stor størrelsesorden
på å øke europeisk industriell kapasitet, og Nammo spiller en nøkkelrolle
i europeisk produksjon.
Dette medlem viser
til at vi lever i en tid der vi må stå opp for friheten. Krigen
i Ukraina er et vannskille som har vist oss at frihet, demokrati
og selvråderett ikke kan tas for gitt – den må forsvares. Skal Norge
være med på å ta Europa og NATO framover i møte med autoritære stater
med territorielle ambisjoner, må Norge gjøre sitt for å bidra til
sikkerhet i alliansen og hjemme. Vårt forsvar er ikke tilpasset
den nye sikkerhetspolitiske verden. Det er på tide at styrkingen
av Forsvaret gjenspeiler den nye tiden vi lever i. Forsvarskommisjonens
rapport, FFIs forsvarsanalyse og Forsvarssjefens fagmilitære råd
slår alle utvetydig fast at Norges forsvar også har store mangler som
krever satsning og utbedring. I tillegg til Ukraina og forsvarsindustrien,
foreslår Venstre en satsning på personellet, og den utdanningen,
insentivene og bokvaliteten som gjør at vi klarer å rekruttere og
beholde dem i Forsvaret. I tillegg er det nødvendig å øke trenings-
og aktivitetsnivået i Heimevernet, slik at vi trener tilnærmet hele
styrken og ikke bare deler av den, og sikre at HV-personellet utrustes
med det materiellet og den bekledningen de trenger.
Dette medlem imøteser
regjeringens involvering av Stortinget i forbindelse med utarbeiding
av ny langtidsplan for Forsvaret. Dette medlem mener
det er viktig å trekke fram at tross bred enighet om viktigheten av
å ruste opp Forsvaret, må vi også ta på alvor de alvorlige styringsproblemene
som finnes i sektoren. Dette understrekes for eksempel av Forsvarskommisjonen
som på side 276 i sin rapport skriver at «Det er store budsjettoverskridelser
i flere prosjekter, Forsvaret klarer ikke å realisere modernisering-
og effektiviseringsmål, innkjøpt materiell leverer ikke alltid som
ønsket eller til riktig tid». Dette medlem deler
Kommisjonens betraktning at «Styringsutfordringene i forsvarssektoren
er ekstra alvorlige fordi det nå er behov for en hurtig og omfattende
styrking av forsvarsevnen». (s. 277) og mener det er helt essensielt
at en satsning på Forsvaret følges av en innsats for å bedre evnen
til å styre og få effekt ut av bevilgede midler, og viser til at
Venstre i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2023 fremmet
forslag om at
«Stortinget ber regjeringen påbegynne
en helhetlig gjennomgang av ansvar, roller og myndighet i Forsvaret, Forsvarsbygg,
Forsvarsmateriell og Forsvarets forskningsinstitutt med henblikk
på organisering, rolleavklaring, modernisering og effektivisering.»
og
«Stortinget ber regjeringen påbegynne
en bredt anlagt effektivitetsanalyse av forsvarssektoren, blant annet
innrettet mot å avklare hvor mye forsvarsevne generelt og dokumentert
operativ evne spesielt Norge får ut av sine budsjett sammenlignet
med andre land.»
Dette medlem viser
for øvrig til Svendsen-utvalgets konklusjoner vedrørende samme tematikk.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at krigen i Ukraina og
de ringvirkninger den har ikke må undervurderes. Russlands folkerettsstridige
fullskala invasjon av Ukraina er brutal, tar mange liv og vil i
lang tid fremover sette dype spor i befolkningen. Dette
medlem mener at det er viktig at Norge står opp for Ukrainas
suverenitet og at vi er en trofast partner i støtten. Dette medlem viser til at stadig mer
is smelter i Nordområdene og at dette sammenholdt med det nye trusselbilde
gjør at det norske forsvaret må være rustet for de konflikter og
den hybride krigføringen som kan komme i Arktis. Dette bør være en
av prioritetene i den langsiktige oppbyggingen av forsvaret de neste
årene.