I samsvar med lov og retningslinjer, og i tråd
med Stortingets anmodning om å regulere godtgjørelsen etter at lønnsoppgjøret
foreligger, har godtgjøringsutvalget 9. mai i år lagt fram sin innstilling
for Stortingets presidentskap.
I retningslinjer for Stortingets godtgjøringsutvalg, vedtatt
av Stortingets presidentskap 3. juni 2021, fremgår det blant annet
at utvalget skal begrunne sine beslutninger og rapportere om utviklingen
i godtgjørelsene i forhold til det generelle lønnsnivået i Norge.
Den generelle lønnsutviklingen er den mest relevante indikatoren
for regulering av godtgjørelsene. Samtidig bør utvalget ta hensyn
til særlige samfunnsmessige utfordringer når det er påkrevd.
I sin innstilling gir godtgjøringsutvalget en
redegjørelse for den generelle lønnsutviklingen i samfunnet og en
vurdering av om det foreligger særskilte samfunnsmessige forhold:
«Retningslinjer for Stortingets godtgjøringsutvalg
slår fast, i tråd med Cappelen-utvalgets rapport, at den generelle
lønnsutviklingen er den mest relevante indikatoren for vurdering
av endring i godtgjøringen. Godtgjøringsutvalget har tradisjonelt
lagt til grunn den økonomiske rammen for frontfaget ved regulering
av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer.
Resultatet av forhandlingene i frontfaget 2023
er en ramme på 5,2 prosent. Den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret
i offentlig sektor endte på 5,2 prosent i statsoppgjøret og 5,4
i kommuneoppgjøret.
Erfaringsmessig er frontfagsrammen et godt anslag for
utviklingen i det generelle lønnsnivået. Godtgjøringsutvalget anbefaler
fortsatt at man som hovedregel legger rammen for frontfagsoppgjøret
til grunn som utgangspunkt for de årlige justeringene av godtgjørelsen
for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Dette vil over
tid gi en utvikling av godtgjørelsene som samsvarer med den generelle
lønnsutviklingen, i tråd med mandatet og retningslinjene som er
gitt for godtgjøringsutvalgets arbeid.
(...) TBU har anslått konsumprisveksten for
2023 til 4,9 prosent. Et urolig verdensbilde, samt utviklingen med
høy inflasjon internasjonalt, drevet av økte energi- og matvarepriser,
påvirker også norsk økonomi. I Norge har det siste året vært preget
av bl.a. høy prisvekst. Norges Bank har satt opp renten kraftig
i 2022 for å få ned prisveksten.
Godtgjøringsutvalget vurderer at det ikke er
særskilte samfunnsmessige forhold som tilsier at profil eller ramme
for anbefalt regulering av godtgjørelsene bør fravikes i 2023. Utvalgets
forslag er derfor basert på de økonomiske rammene for frontfagsoppgjørene
i år.»
Godtgjøringsutvalget gir følgende konkrete begrunnelse
og innstilling om regulering av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter,
statsministeren og regjeringens medlemmer i 2023:
«Ifølge prinsippene for fastsetting av
godtgjørelsen, er den generelle lønnsutviklingen indikatoren for
endring i godtgjøringene. Resultatet for frontfagsoppgjøret i 2023
legges følgelig til grunn for regulering av godtgjørelsen for 2023:
5,2 prosent.
En årslønnsvekst på 5,2 prosent gir et datotillegg
på 4 prosent ved regulering av godtgjørelsen per 1. mai 2023. Årslønnsveksten
på 5,1 prosent i 2022 gav et datotillegg på 7,7 prosent per 1. mai
2022. Lønnsoverhenget fra 2022 til 2023 er 2,4 prosent.
(...)
Stortingets godtgjørelsesutvalg legger med dette frem
sin anbefaling om endring i godtgjørelsene til stortingsrepresentantene,
statsministeren og regjeringens medlemmer:
Det innstilles på at godtgjørelsene fastsettes
som følger med virkning fra 1. mai 2023:
Stortingsrepresentanter
|
1 107 190 kr per år
|
Statsminister
|
1 945 077 kr per år
|
Regjeringsmedlemmer
|
1 580 186 kr per år
|
Innstillingen er enstemmig.»