Søk

Sammendrag

Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen endringer i midlertidig lov 22. desember 2021 nr. 170 om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (strømstønadsloven). Departementet foreslår at beregningen av strømstønad endres fra å basere seg på gjennomsnittlig spotpris gjennom måneden til å basere seg på spotprisen time for time i det prisområdet husholdningen tilhører. Det foreslås at endringen skal gjelde fra og med forbruk i september 2023. Det foreslås videre at stønadsgraden økes til 90 pst. for alle måneder, fra og med forbruk i juni 2023. Det foreslås at ordningen forlenges slik at den gjelder for strømforbruk ut 2024, og at loven oppheves 1. juli 2025.

Formålet med endringene er å gjøre det mulig for kundene å vite hvor mye stønad de faktisk får i hver enkelt time, ved at de får stønad basert på prisen i de timene de faktisk bruker strøm. Økningen av stønadsgraden vil bidra til at strømstønaden i større grad avbøter konsekvensene de ekstraordinært høye strømprisene har for husholdningene. Formålet er videre å gi større forutsigbarhet for husholdningene ved å forlenge ordningen slik at den gjelder forbruk ut 2024.

Som en konsekvens av endringene til timesbasert stønadsberegning foreslår departementet at kravet om at stønadssatsene skal fremgå av fakturaen, i loven § 6, fjernes. Departementet foreslår også endringer i loven § 9 om tilbakebetaling av uriktig utbetalt stønad, slik at departementet i forskrift kan bestemme at nettselskapene, av effektivitetshensyn, i større grad selv kan håndtere feilutbetalinger.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Nettselskapene administrerer strømstønadsordningen for husholdninger og utmåler stønad til den enkelte nettkunde basert på nettkundens forbruk. I dag gjøres dette ved at nettselskapene ganger hele kundens forbruk, opp til 5 000 kWh, med en stønadssats per prisområde beregnet av RME. Dette var mulig for nettselskapene å gjennomføre med deres eksisterende systemer. En endring i ordningen fra månedsoppløsning til timesoppløsning vil ifølge RME kreve omfattende systemutvikling hos systemleverandørene til nettselskapene.

Systemutvikling og nødvendig testing hos nettselskapene vil etter hva departementet er kjent med, ta om lag et halvt år. Ifølge RME vil nettselskapenes kostnader knyttet til systemutvikling avhenge av hvor omfattende arbeidet med å tilpasse nettselskapenes systemer til en ny ordning blir. I tillegg vurderes det at endringer i ordningen vil medføre stor pågang hos nettselskapenes kundesentre. Selv om endringen skal gjøre det lettere å se hva man får i stønad time for time, vil det i ettertid være mer komplisert enn i dag å kontrollere at stønaden er beregnet korrekt. Det antas at dette vil føre til flere spørsmål om stønadsberegningen fra nettkundene til nettselskapenes kundesentre.

Endringen av stønadsgrad fra 80 pst. til 90 pst. innebærer isolert sett ikke vesentlige administrative konsekvenser for nettselskapene, kraftleverandørene eller RME. At nettselskapene selv eventuelt håndterer feilutbetalinger uten forutgående vedtak fra RME, vil være en ny oppgave for nettselskapene. Ut over oppfølgingen av ordningen nettselskapene allerede gjør i dag, anses imidlertid oppgaven som begrenset. Nettselskapene har i de fleste tilfeller allerede informasjon om tilbakebetalingskravet. RME vil uansett måtte innhente samme informasjon fra nettselskapet i forkant av et eventuelt varsel og vedtak.

RME opplyser om at de i dag har et robust system for kontroll av strømstønadsutbetalinger. Kontrollen blir både brukt til å avdekke eventuelle feil i nettselskapenes utbetalinger, og for å kontrollere at fakturaene ikke er forsøk på svindel. Ved å gå over til timesoppløsning vil ikke RME kunne føre tilsyn og kontroll av ordningen på samme måte som de gjør i dag. RME har ikke datakapasitet til å hente ut forbruket til hver enkelt kunde hver time. Risikoen for feilutbetalinger vil dermed øke. RME vurderer også at de vil få økte kostnader med å håndtere enkeltsaker og med å utvikle et nytt kontrolloppsett. RME opplyser at det også vil bli mer tidkrevende å kontrollere om kunden har fått riktig stønadsbeløp i uenighetssaker.

For staten vil en strømstønadsordning med timesoppløsning i de fleste tilfeller gi høyere utbetalinger enn med månedssnitt. Hvor mye kostnadene for staten vil øke, vil avhenge av husholdningenes forbruk, hvordan prisene utvikler seg og hvor store variasjoner det blir i prisene innad i måneden. Med timesoppløsning vil husholdningene få dekket en større andel av prisen i høypristimene, sammenlignet med i dag. Dersom forbruket i høypristimene øker, vil det innebære ytterligere økte kostnader sammenlignet med dagens innretning. En økning av stønadsgraden fra 80 til 90 prosent for hele året vil også innebære høyere kostnader. Regjeringen fremmer i Prop. 118 S (2022–2023) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2023 forslag om bevilgningsendringer knyttet til omlegging av strømstønadsordningen. Basert på oppdaterte beregninger med terminprisene per 21. mars 2023 er bevilgningsbehovet anslått til 18 mrd. kroner i 2023. Departementet understreker i proposisjonen at anslaget er usikkert.