Merknad
1. Sammendrag
1.1 Innledning
Regjeringen legger i denne proposisjonen frem for Stortinget Reindriftsavtalen 2023/2024, inngått mellom staten og Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) 15. februar 2023.
I proposisjonens kapittel 2 blir det gjort rede for grunnlaget for forhandlingene om Reindriftsavtalen 2023/2024. Dette omfatter hovedavtalen for reindriften, grunnlaget for reindriftspolitikken og Sametingets innspill til forhandlingene.
I kapittel 3 omtales inneværende reindriftsavtale, Reindriftsavtalen 2022/2023. Kapittel 4 gjelder gjennomføringen av forhandlingene, kravet fra Norske Reindriftsamers Landsforbund og statens tilbud.
Kapittel 5 gjør rede for status og utviklingstrekk i reindriften og totalregnskapet for reindriften for 2021. I kapittel 6 omtales enkelte viktige politikkområder og i kapittel 7 hovedtrekkene i Reindriftsavtalen 2023/2024.
Kapittel 8 inneholder forslag til endringer i statsbudsjettet for 2023.
Reindriftsavtalen 2023/2024, fordeling av den økonomiske rammen og sluttprotokoll fra forhandlingene ligger som vedlegg til proposisjonen.
Reindriftsavtalen 2023/2024 gjelder bevilgninger over statsbudsjettet kapittel 1151 Til gjennomføring av reindriftsavtalen for budsjettåret 2024 og omdisponeringer mellom poster i 2023. Landbruks- og matdepartementet ber om fullmakt til å iverksette tiltak i henhold til Reindriftsavtalen 2023/2024 som er knyttet til bevilgninger i 2024.
Forslag som gjelder statsbudsjettet for 2024 legges fram for Stortinget gjennom Prop. 1 S (2023–2024) for Landbruks- og matdepartementet.
1.2 Reindriftsavtalen 2022/2023
Inneværende reindriftsavtale, Reindriftsavtalen 2022/2023, har en total ramme på 180 mill. kroner. Dette var en økning på 15,5 mill. kroner fra Reindriftsavtalen 2021/2022. Hovedprioriteringene i Reindriftsavtalen 2022/2023 er direkte tilskudd, ivaretakelse av reindriftens arealer, klimatilpasning og beredskap i reindriften, rekruttering og infrastrukturtiltak.
Avtalen viderefører de direkte tilskuddene. I tillegg ble det etablert et tilskudd til slakt av simler som et engangstiltak for avtaleåret 2022/2023. Uttak av eldre simler er et viktig tiltak for å redusere risikoen for CWD og andre sykdommer. Avtalen viderefører satsingen på tilleggsnæringer i reindriften.
Klimaendringene medfører både endringer i driftsmønsteret og uforutsette hendelser for reindriften. Hyppige forekomster av låste beiter gir merkostnader og krever investeringer. Avtalepartene ble derfor enige om en betydelig økning av distriktstilskuddet for å legge til rette for felles investeringer i utstyr som kan bidra til klimatilpasning.
Avtalepartene ble enige om å etablere HMS-tjenesten som en permanent ordning. Pilotprosjektene for Norske Reindriftsamers Landsforbunds rådgivningstjeneste i arealsaker og pilotprosjektet for en helsetjeneste for rein ble videreført. Dette er viktige ordninger som støtter opp om og bistår reineierne i deres arbeid og legger til rette for en tryggere arbeidshverdag.
Avsetningen til beredskapsfondet ble økt til 5,5 mill. kroner.
Gjennom en økning av satsene for etableringstilskuddet styrket avtalepartene virkemidlene for rekruttering i reindriftsnæringen.
Avtalepartene er enige om å gjennomføre utredninger om reindriftsbasert reiseliv, beredskap i reindriften, systemet for klassifisering av reinsdyrkjøtt, situasjonen for reindriften i Trollheimen, megling og et prosjekt mot hets og rasisme rettet mot reindriftsutøvere.
1.3 Forslag til endringer i statsbudsjettet 2023
I Saldert budsjett 2023 er det bevilget 180 mill. kroner til gjennomføring av reindriftsavtalen.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1142 Landbruksdirektoratet, post 1 Driftsutgifter med 3,0 mill. kroner og kap. 1151 Til gjennomføring av reindriftsavtalen, post 51 Tilskudd til reindriftens utviklingsfond med 7,0 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon av kap. 1151, post 75 Kostnadssenkende og direkte tilskudd med 9,3 mill. kroner og kap. 1151, post 79 Velferdsordninger med 0,7 mill. kroner.
Økningen på kap. 1142 post 1 og kap. 1151 post 51 skal disponeres i henhold til sluttprotokoll for Reindriftsavtalen 2023/2024.
Øvrige budsjettforslag som det er redegjort for i denne proposisjonen, legges på vanlig måte frem for Stortinget i Prop. 1 S (2023–2024) for Landbruks- og matdepartementet.
1.4 Statsrådens rettebrev datert 26. mai 2023
Det vises til landbruks- og matministerens rettebrev av 26. mai 2023, hvor statsråden meddelte Stortingets presidentskap at det ved en inkurie er oppgitt feil format i vedtakstabellen i Prop. 108 S (2022–2023). Tallene i forslaget til bevilgningsvedtak er ikke angitt i hele tusen kroner slik det kreves. I statsrådens rettebrev er det redegjort for korrekt bevilgningsforslag. Når det gjelder forslag til bevilgning på kap. 1142 post 1, som også er tatt med i rettebrevet, er imidlertid bevilgningsforslaget i proposisjonen oppgitt i hele tusen kroner. Det vises til komiteens merknader nedenfor, der komiteen fremmer forslag til endringer på kap. 1151 post 51, 75 og 79 i tråd med statsrådens rettebrev. Brevet er vedlagt innstillingen.