1.1 Økonomiske og administrative konsekvenser
Videreføring av dagens konsesjonsbehandling
vil sikre at de samfunnsøkonomisk beste prosjektene kan realiseres,
og at hensynet til kraftsystem, forsyningssikkerhet og kraftbalanse
og andre hensyn av nasjonal interesse knyttet til vindkraftutbygging
vurderes av energimyndighetene.
Planavklaring før konsesjonsvedtak sikrer kommunenes
interesser og gjør at kommunens prinsipielle standpunkt til et mulig
vindkraftprosjekt skjer gjennom formelt planvedtak etter plan- og
bygningsloven. Dette gir forutsigbarhet for involverte parter og
reduserer den økonomiske risikoen tiltakshaver i dag tar ved å videreutvikle
et vindkraftprosjekt fram til konsesjon, som kommunen senere kan
avslå å gi dispensasjon til, eller på annen måte ikke vil avklare
mot plan.
Et krav om arealavklaring etter plan- og bygningsloven
før konsesjon kan gis, innebærer et krav om at utbygging skal avveies
mot lokale, regionale og nasjonale miljø- og samfunnskonsekvenser.
De nasjonale og regionale interessene skal sikres gjennom aktiv
medvirkning fra statlige og regionale myndigheter, som om nødvendig
kan fremme innsigelse til løsninger der slike interesser ikke er
tilstrekkelig ivaretatt.
En grundigere planprosess etter plan- og bygningsloven
kan øke de administrative kostnadene sammenlignet med dagens ordning.
Samtidig vil bedre og tidligere lokal forankring og overordnet arealavklaring
i kommunen gi større forutsigbarhet, redusere faren for omkamper
og samlet sett kunne føre til mer effektive prosesser. Den kommunale
behandlingen av vindkraft, som tidligere typisk var delt i to runder;
først som behandling av høring av konsesjonssøknad og senere som oppdatering
av kommuneplan eller dispensasjonssøknad, vil nå kunne samles i
én runde.
Det er viktig at mest mulig av kommunens planprosesser
gjøres i forkant av eller parallelt med NVEs konsesjonsbehandling.
Departementets vurdering er at områdereguleringer for vindkraftanlegg
i stor grad vil bli utarbeidet av private utbyggere, og at kommunens
utgifter til planbehandling i slike saker vil dekkes av gebyr. Innføring
av reguleringsplikt med krav om områderegulering for vindkraftanlegg
vil derfor ikke føre til vesentlige merutgifter for kommunene. Det
legges også opp til at NVE kan bistå kommunene i planbehandlingen.
Dersom behandlingen av forslag til områderegulering koordineres
med behandlingen av melding med forslag til konsekvensutredningsprogram
for vindkraftverket etter energiloven, antas de ekstra administrative kostnadene
områdereguleringen innebærer, å være beskjedne.
Kommunal- og distriktsdepartementet er klageinstans
for enkeltvedtak etter plan- og bygningsloven, jf. plan- og bygningsloven
§ 1-9 siste ledd. Myndigheten er delegert til statsforvalteren,
jf. rundskriv T-2/09 kapittel 2.3 om oppgavefordelingen mellom myndighetene, som
viderefører delegasjon gitt i rundskriv T-8/86. Klage på konsesjonsvedtak
behandles av Olje- og energidepartementet. Olje- og energidepartementet
avgjør også uavklarte innsigelser til konsesjonssøknaden. Uavklarte innsigelser
til kommunale arealplaner avgjøres av Kommunal- og distriktsdepartementet.
Behandlingen av vindkraftanlegg vil etter departementets
forslag kreve enkeltvedtak hjemlet i to forskjellige lover. Det
bør derfor søkes samordning i tid og innhold hva gjelder behandling
av uløst innsigelse og klage, men uten at det skjer noen formell
myndighetsoverføring. Verken plan- og bygningsloven eller energiloven har
i dag regler om forholdet mellom klage på vedtak etter plan- og
bygningsloven og konsesjonsvedtak etter energiloven i vindkraftsaker.
Departementet anser at det er nødvendig å løfte
behandlingen av klage på vedtak om områderegulering for vindkraftanlegg
til samme forvaltningsnivå som klage på konsesjonsvedtak. Det betyr
i praksis at klagebehandlingen løftes fra statsforvalteren til Kommunal-
og distriktsdepartementet. Det samme gjelder for klagebehandling
av vedtak om dispensasjon fra kravet om områderegulering.
I høringen ble det bedt om innspill til dette.
Høringsinnspillene er sprikende. De som er skeptiske eller imot
dette, mener statsforvalteren har bedre lokale og regionale forutsetninger
for å ta stilling til klager over områderegulering og dispensasjoner.
Dette gjelder blant annet kunnskap om samiske forhold og om reindrift.
Landssammenslutninga av Norske Vindkraftkommuner, Landssamanslutninga
av Vasskraftkommunar og Utmarkskommunenes landssammenslutning støtter
forslaget og mener plansporet da blir gitt samme autoritet og legitimitet
som konsesjonssaken ved at klagebehandlingen etter plan- og bygningsloven
skjer på samme forvaltningsnivå, men av et annet departement. Sametinget
mener videre at det må tydeliggjøres at «… samiske rettighetshavere
og Sametinget har anledning til konsultasjoner i forbindelse med
klagebehandling i Kommunal- og distriktsdepartementet». Statsforvalterne
som har uttalt seg, har litt ulike synspunkter på spørsmålet. Statsforvalteren
i Rogaland mener klagebehandlingen bør ligge hos statsforvalterne.
Statsforvalteren i Troms og Finnmark er i utgangspunktet imot at
departementet skal være klageinstans, men mener at det kan være
hensiktsmessig at departementet selv behandler klager over områdereguleringer
til vindkraft, mens klager på dispensasjonsvedtak fortsatt bør behandles
av statsforvalteren. Statsforvalteren i Trøndelag og Statsforvalteren
i Innlandet er positive til forslaget.
Ut fra en samlet vurdering foreslår departementet at
myndigheten til å behandle klage over vedtak om områderegulering
for vindkraftanlegg og vedtak om dispensasjon fra plankrav knyttet
til etablering av vindkraftanlegg blir løftet fra statsforvalterne
til Kommunal- og distriktsdepartementet. Kommunal- og distriktsdepartementet
vil ivareta reglene om konsultasjon etter sameloven kapittel 4 i
klagesaksbehandlingen.
Det antas at oppgavene vil føre til noe merarbeid
for Kommunal- og distriktsdepartementet.
Departementet mener det ikke er behov for en
egen overgangsbestemmelse. Det har vært stans i konsesjonsbehandlingen
av vindkraft siden 2019, og per april 2023 foreligger det kun én
konsesjonssøknad til et større vindkraftverk til behandling hos
konsesjonsmyndighetene. For dette prosjektet er det funnet lokale
løsninger som er avklart i plan og som tilfredsstiller kravene i
lovforslaget. Departementet mener det ikke er hensiktsmessig med
en overgangsbestemmelse for meldte prosjekter. Dette er prosjekter
i en tidligfase, der det ikke er store praktiske utfordringer med
å innordne behandlingen etter de foreslåtte lovendringene.