Søk

Bakgrunn

Regler om dokumentoffentlighet for Stortinget ble første gang vedtatt i 2000, med bakgrunn i at den tidligere offentlighetsloven ikke gjaldt for Stortinget. Gjeldende offentleglov, som ble vedtatt i 2006, får heller ikke direkte anvendelse for Stortinget. Stortingets gjeldende regler om rett til innsyn i Stortingets dokumenter ble vedtatt i 2009 og sist endret i 2018.

Stortingsrepresentantene Seher Aydar og Bjørnar Moxnes fremmet 3. februar 2022 et representantforslag der det ble foreslått at presidentskapet skulle nedsette et utvalg til å utrede og komme med forslag til opprettelse av en uavhengig klageinstans i saker om innsyn i dokumenter fra Stortingets administrasjon og presidentskap, jf. Dokument 8:90 S (2021–2022). Forslaget ble behandlet i Innst. 233 S (2021–2022).

Presidentskapet uttaler i innstillingen:

«Presidentskapet viser til at det snart er 13 år siden de nåværende innsynsreglene ble vedtatt. Det kan derfor være behov for en helhetlig gjennomgang av disse. Spørsmål om hvordan saksbehandlingen i innsynssaker skal innrettes, herunder hvilket organ som skal behandle klager over innsynsavgjørelser, henger dessuten nært sammen med de materielle innsynsreglene.

Presidentskapet vil derfor ta initiativ til en helhetlig gjennomgang av Stortingets dokumentoffentlighetsregler. Det kan være nærliggende å nedsette et utredningsutvalg for dette. Presidentskapet finner det imidlertid hensiktsmessig at de pågående utredningsarbeidene og gjennomgangene som Stortinget har tatt initiativ til, sluttføres først. Presidentskapet viser særlig til at det er en sammenheng mellom utformingen av reglene for representantenes økonomiske ordninger, som er en sentral del av representantordningsutvalgets mandat, og behovet for åpenhet og innsyn på dette området. Presidentskapet vil derfor komme tilbake til en gjennomgang av innsynsreglene når disse arbeidene er sluttført.»

Åpenhet og offentlighet har stor betydning for tilliten til Stortinget som institusjon. Presidentskapet viser til at det er viktig at regler om rett til innsyn i Stortingets dokumenter har legitimitet hos borgerne og pressens organer. Det er derfor ønskelig at gjennomgangen av innsynsreglene utføres av et uavhengig utredningsutvalg med et mandat som er forankret i Stortinget. I denne innstillingen foreslås mandat og prinsipper for sammensetning av et utredningsutvalg.