Regler om dokumentoffentlighet for Stortinget
ble første gang vedtatt i 2000, med bakgrunn i at den tidligere
offentlighetsloven ikke gjaldt for Stortinget. Gjeldende offentleglov,
som ble vedtatt i 2006, får heller ikke direkte anvendelse for Stortinget.
Stortingets gjeldende regler om rett til innsyn i Stortingets dokumenter
ble vedtatt i 2009 og sist endret i 2018.
Stortingsrepresentantene Seher Aydar og Bjørnar Moxnes
fremmet 3. februar 2022 et representantforslag der det ble foreslått
at presidentskapet skulle nedsette et utvalg til å utrede og komme
med forslag til opprettelse av en uavhengig klageinstans i saker
om innsyn i dokumenter fra Stortingets administrasjon og presidentskap,
jf. Dokument 8:90 S (2021–2022). Forslaget ble behandlet i Innst.
233 S (2021–2022).
Presidentskapet uttaler i innstillingen:
«Presidentskapet viser til at det snart
er 13 år siden de nåværende innsynsreglene ble vedtatt. Det kan
derfor være behov for en helhetlig gjennomgang av disse. Spørsmål
om hvordan saksbehandlingen i innsynssaker skal innrettes, herunder
hvilket organ som skal behandle klager over innsynsavgjørelser,
henger dessuten nært sammen med de materielle innsynsreglene.
Presidentskapet vil derfor ta initiativ til
en helhetlig gjennomgang av Stortingets dokumentoffentlighetsregler.
Det kan være nærliggende å nedsette et utredningsutvalg for dette.
Presidentskapet finner det imidlertid hensiktsmessig at de pågående
utredningsarbeidene og gjennomgangene som Stortinget har tatt initiativ
til, sluttføres først. Presidentskapet viser særlig til at det er en
sammenheng mellom utformingen av reglene for representantenes økonomiske
ordninger, som er en sentral del av representantordningsutvalgets
mandat, og behovet for åpenhet og innsyn på dette området. Presidentskapet
vil derfor komme tilbake til en gjennomgang av innsynsreglene når
disse arbeidene er sluttført.»
Åpenhet og offentlighet har stor betydning for
tilliten til Stortinget som institusjon. Presidentskapet viser
til at det er viktig at regler om rett til innsyn i Stortingets
dokumenter har legitimitet hos borgerne og pressens organer. Det
er derfor ønskelig at gjennomgangen av innsynsreglene utføres av
et uavhengig utredningsutvalg med et mandat som er forankret i Stortinget.
I denne innstillingen foreslås mandat og prinsipper for sammensetning
av et utredningsutvalg.