Utvalgets mandat
Utgangspunktet etter reglene om rett til innsyn
i Stortingets dokumenter er at offentleglova gjelder tilsvarende
så langt den passer, men med særlige unntak og tilpasninger som
er fastsatt ut fra Stortingets særegenhet og behov.
Gjeldende regler om rett til innsyn i Stortingets
dokumenter lyder som følger:
Ǥ 1.
Alle kan hos Stortinget kreve innsyn i Stortingets saksdokumenter,
journaler og lignende registre, dersom ikke annet følger av disse
regler. Bestemmelsene i lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn
i dokument i offentleg verksemd (offentleglova) gjelder tilsvarende, så
langt de passer, med de presiseringer og unntak som følger av disse
regler. Det samme gjelder forskrift gitt med hjemmel i offentleglova,
hvis ikke Stortingets presidentskap beslutter noe annet.
Begrepet ‘Stortinget’ i disse regler omfatter
– foruten Stortinget som kollegialt organ – stortingskomiteene, Presidentskapet,
Stortingets internasjonale delegasjoner, andre kollegiale organer
som har sekretariat i Stortingets administrasjon, og Stortingets
administrasjon.
§ 2.
Disse regler gjelder ikke for stortingsrepresentantene,
stortingsgruppene og gruppesekretariatene, og heller ikke for dokumenter
som utveksles mellom disse og Stortingets utredningsseksjon.
Videre gjelder reglene ikke for dokumenter hvor spørsmålet
om innsyn er løst ved bestemmelse i Stortingets forretningsorden
eller ved særskilt vedtak av Stortinget.
Reglene gjelder heller ikke for dokumenter som
i original eller kopi også finnes hos et organ som offentleglova
gjelder for, bortsett fra brev til eller fra Stortinget.
§ 3.
Dokumenter som utveksles mellom Stortinget og Stortingets
eksterne organer, og som gjelder et av de eksterne organers budsjett
eller interne administrasjon, kan unntas fra innsyn. Stortingets
eksterne organer er i denne sammenheng: Riksrevisjonen, Stortingets ombudsmann
for forvaltningen, Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, Ombudsmannsnemnda
for sivile vernepliktige, Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste og stortingsoppnevnte granskingskommisjoner
og utredningsutvalg.
Dokumenter som utveksles mellom Stortinget og
et forvaltningsorgan, og som gjelder budsjettet for Stortinget eller
et av de andre organene som er nevnt i første ledd, kan også unntas
fra innsyn.
§ 4.
Dokumenter som utveksles mellom to organer som nevnt
i § 1 annet ledd, er som hovedregel åpne for innsyn. Dokumenter
som er utarbeidet av sekretariatet for en stortingskomité, Stortingets
presidentskap, en av Stortingets internasjonale delegasjoner eller
et annet kollegialt organ som har sekretariat i Stortingets administrasjon,
til bruk for organet, kan unntas fra innsyn. Dersom et organ ber
et annet organ om uttalelse, kan både brevet der det bes om uttalelse
og uttalelsen unntas fra innsyn. Et dokument som utveksles mellom
Stortingets presidentskap eller Stortingets administrasjon og en
tilsatt i administrasjonen, kan unntas fra innsyn. Et dokument som
utveksles som ledd i konsultasjoner mellom Stortingets presidentskap
og partigruppene, kan unntas fra innsyn.
§ 5.
Møteprotokoll for de kollegiale organer som
er omhandlet i § 4 annet punktum, kan unntas fra innsyn.
§ 6.
Har et organ som offentleglova gjelder for,
påført et dokument påtegning om at det er unntatt fra innsyn etter
offentleglova, kan det i Stortinget uten videre unntas fra innsyn.
§ 7.
Opplysninger som er undergitt taushetsplikt
i henhold til instruks for tilsatte i Stortingets administrasjon, er
unntatt fra innsyn.
§ 8.
Stortingets elektroniske journal skal gjøres
tilgjengelig for allmennheten på Internett i samsvar med § 6 i offentlegforskrifta
av 17. oktober 2008 nr. 1119.
§ 9.
Stortingets direktør bestemmer hvilke stillingsinnehavere
i administrasjonen som kan avgjøre anmodninger om dokumentinnsyn.
Den som har fått avslag på en anmodning om innsyn, kan påklage avslaget
til direktøren når avgjørelsen er truffet av en tjenestemann som
er underordnet direktøren. Avgjørelser truffet av direktøren som
første instans kan påklages til Presidentskapet.»
Reglenes primære anvendelsesområde er dokumenter
som produseres i eller sendes til eller fra Stortingets administrasjon.
Reglene gjelder imidlertid også Stortingets parlamentariske virksomhet,
med mindre spørsmål om innsyn er løst ved bestemmelse i Grunnloven,
Stortingets forretningsorden eller ved særskilt vedtak i Stortinget.
Eksempler på bestemmelser i Stortingets forretningsorden som direkte
løser spørsmål om innsyn, er § 16 om at forhandlingene i den utvidete utenriks-
og forsvarskomité er underlagt taushetsplikt, og § 31 om at det
ikke er tillatt å offentliggjøre en innstilling før den er endelig
avgitt.
Presidentskapet mener
at utgangspunktet fortsatt bør være at de alminnelige reglene om
dokumentoffentlighet i offentleglova følges også i Stortinget, med mindre
det er behov for særlige presiseringer og unntak, slik dette i dag
er fastsatt i dokumentoffentlighetsreglene § 1. Det vises til at
store deler av virksomheten i Stortingets administrasjon, for eksempel
når det gjelder økonomiforvaltning, personalforvaltning og lignende,
i stor grad kan likestilles med virksomheten i offentlige organer
som er direkte underlagt offentleglova. I utgangspunktet bør det
på dette området gjelde like regler for Stortinget som ellers i
staten, med mindre Stortingets særlige konstitusjonelle rolle, virksomhet
eller organisering tilsier noe annet. Blant annet forutsettes det videreført
unntak for stortingsrepresentantene, stortingsgruppene og gruppesekretariatene
samt unntak for dokumenter om faglige råd i politiske beslutningsprosesser
som utveksles mellom disse og bestemte deler av administrasjonen.
Behovet for særlige tilpasninger og unntak bør
vurderes på nytt i lys av utviklingen siden forrige helhetlige gjennomgang
i 2009.
Det bør også vurderes om regler om rett til
dokumentinnsyn i Stortinget bør videreføres som regler vedtatt i
form av vanlig plenarvedtak, eller om de bør fastsettes i lovs form.
For Stortingets parlamentariske virksomhet kan det
være aktuelt for utvalget å vurdere forholdet mellom reglene om
innsyn i Stortingets dokumenter og særskilte bestemmelser om offentlighet
i Grunnloven, Stortingets forretningsorden eller særskilte stortingsvedtak.
Det legges ikke opp til at utvalget skal foreslå materielle endringer
i Stortingets forretningsorden, men utvalget kan fremme forslag
om hvordan ulike problemstillinger bør reguleres.
Som nevnt ovenfor vil innretningen av saksbehandlingen,
herunder behandlingen av klager på avslag på innsyn, være en sentral
del av mandatet.
Forholdet til informasjons- og ytringsfriheten
i Grunnloven § 100 og Den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel
10, hensynet til personvern, herunder personopplysningsloven og
GDPR, samt Europarådets konvensjon om innsyn i offentlige dokumenter (Tromsø-konvensjonen)
må vurderes.
Det foreslås at utvalget gis frist til 1. oktober
2024. Fristen er satt med henblikk på at eventuelle forslag som
berører forholdet til Stortingets forretningsorden, kan inngå i
den gjennomgangen av forretningsordenen som det er praksis for at
presidentskapet tar initiativ til i slutten av stortingsperioden
ved å nedsette en reglementskomité.
På denne bakgrunn foreslås det at utvalget gis
følgende mandat:
«Utvalget skal foreta
en helhetlig gjennomgang av Stortingets regler om dokumentinnsyn.
Det skal tas utgangspunkt i de alminnelige reglene om dokumentoffentlighet
i lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova),
men utvalget skal vurdere behovet for presiseringer og unntak fra
bestemmelsene i loven, særlig i lys av Stortingets konstitusjonelle
rolle, virksomhet og organisering.
Utvalget skal vurdere hvordan saksbehandlingen
i innsynssaker bør innrettes, herunder hvilket organ som skal behandle
klager på avslag på innsyn i Stortingets dokumenter. Dersom det
foreslås opprettet et nytt organ, skal det vurderes hvordan et slikt
organ bør organiseres.
Utvalget kan også vurdere forholdet mellom de
alminnelige reglene om innsyn i Stortingets dokumenter og bestemmelser
om innsyn og offentlighet i Grunnloven, Stortingets forretningsorden
og regler fastsatt ved særskilt vedtak i Stortinget.
Utvalget bes vurdere om regler om innsyn i Stortingets
dokumenter bør fastsettes i lov. I så fall bes utvalget utarbeide
forslag til lovbestemmelser om dette og vurdere om disse bør inkorporeres
i offentleglova eller fremgå av en egen lov om innsyn i Stortingets
dokumenter.
Utvalget gis frist til 1. oktober 2024.»