I
Det nedsettes et utvalg til å utrede reglene
om dokumentoffentlighet i Stortinget, med følgende mandat:
Utvalget skal foreta en helhetlig
gjennomgang av Stortingets regler om dokumentinnsyn. Det skal tas
utgangspunkt i de alminnelige reglene om dokumentoffentlighet i
lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova),
men utvalget skal vurdere behovet for presiseringer og unntak fra
bestemmelsene i loven, særlig i lys av Stortingets konstitusjonelle
rolle, virksomhet og organisering.
Utvalget skal vurdere hvordan saksbehandlingen i
innsynssaker bør innrettes, herunder hvilket organ som skal behandle
klager på avslag på innsyn i Stortingets dokumenter. Dersom det
foreslås opprettet et nytt organ, skal det vurderes hvordan et slikt
organ bør organiseres.
Utvalget kan også vurdere forholdet mellom de alminnelige
reglene om innsyn i Stortingets dokumenter og bestemmelser om innsyn
og offentlighet i Grunnloven, Stortingets forretningsorden og regler fastsatt
ved særskilt vedtak i Stortinget.
Utvalget bes vurdere om regler om innsyn i Stortingets
dokumenter bør fastsettes i lov. I så fall bes utvalget utarbeide
forslag til lovbestemmelser om dette og vurdere om disse bør inkorporeres
i offentleglova eller fremgå av en egen lov om innsyn i Stortingets
dokumenter.
Utvalget gis frist til 1. oktober 2024.