Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Sigurd Myrvoll, Lise Selnes og
Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Jan Tore
Sanner, fra Senterpartiet, Maren Grøthe og Marit Knutsdatter Strand,
fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti,
Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid
Raja, viser til meldingen.
Komiteen mener at
satsing på kunnskap og kompetanse er grunnlaget for å skape fremtidens
nye, grønne og lønnsomme arbeidsplasser, og en bedre og mer effektiv
offentlig sektor. Høy kvalitet i utdanning og forskning er en forutsetning
for et velfungerende arbeids- og næringsliv, og for en fortsatt
stabil utvikling av det norske velferdssamfunnet.
Komiteen mener det
er viktig å sikre en helhetlig utvikling av norsk forskning og høyere
utdanning, og en prioritering av innsats på områder der Norge har
særlige kunnskapsbehov eller konkurransefortrinn.
Komiteen viser til
at teknologisk utvikling, digitalisering og grønn omstilling vil
føre til at mange arbeidsoppgaver endres, forsvinner eller krever
ny kunnskap. Komiteen merker seg at
en stor andel bedrifter melder om udekket kompetansebehov, og at
behovet for kompetent arbeidskraft er den største utfordringen de
har. Komiteen viser til at utviklingstrekkene
tyder på at det vil bli færre jobber for mennesker med ingen eller
lav formell kompetanse, og også at arbeidstakere med lang utdanning
vil oppleve at kompetansen deres ikke lenger etterspørres, lenge
før pensjonsalder. Komiteen legger til
grunn at økt kompetanse vil være nøkkelen til den langsiktige omstillingen
av Norge.
Komiteen viser til
at humankapitalen utgjør hele 74 pst. av Norges nasjonalformue,
og at fremtidig verdiskaping og velferd forutsetter at denne kapitalen
forvaltes godt og effektivt. Komiteen viser
til at livslang læring og kompetanseutvikling vil være en nødvendighet innenfor
alle utdanningsnivåer og innen de fleste typer yrker, og at alle
skal ha muligheten til å fylle på med kompetanse.
Komiteen registrerer
at denne meldingen handler om utdanning, læring og kvalifisering,
og at den følger opp en del av arbeidet fra Kompetansereformen, Meld.
St. 14 (2019–2020) Lære hele livet, jf. Innst. 370 S (2019–2020)
og Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne dører
til verden og fremtiden, jf. Innst. 585 S (2020–2021), hvor regjering
og storting startet et systematisk arbeid og et stort løft for kompetansepolitikken,
i samarbeid med partene i arbeidslivet og utdanningsinstitusjonene.
Disse to reformene bygget på grundige faglige utredninger, samarbeid
med partene i arbeidslivet, og hovedtrekkene fikk bred forankring
i Stortinget.
Komiteen mener det
er bra at regjeringen følger opp arbeidet med ny opplæringslov,
og sørger for at retten til å fullføre videregående opplæring utvides.
Det er viktig for å lykkes i kompetansepolitikken, og vil gi flere voksne
muligheten til å fullføre videregående opplæring og få videre kompetanseheving.
Det er også bra at elever med funksjonsnedsettelser vil være en
viktig del av dette arbeidet, hvor en ser på hvordan de skal få
et likeverdig tilbud i videregående opplæring.
Komiteen merker
seg videre at regjeringen i ny opplæringslov foreslår at fylkeskommunen
skal legge stor vekt på samfunnets behov for kompetanse i dimensjoneringen
av videregående opplæring. Komiteen merker
seg også at regjeringen følger opp arbeidet med modulstrukturert
opplæring for voksne, hvor det fra høsten 2024 blir et tilbud innen
13 lærefag. Erfaringer fra tiltak som ble satt i gang som forsøk
under Utdanningsløftet 2020, har vist gode resultater så langt.
Komiteen imøteser
oppfølgingen av de vedtatte tiltakene fra den tidligere vedtatte
kompetansereformen «Lære hele livet», og imøteser den varslede Kompetansereformen
til regjeringen som skal utarbeides i samarbeid med partene i arbeidslivet. Komiteen mener det er viktig at en i
kompetansepolitikken følger opp målene i kompetansereformen «Lære
hele livet» om at ingen skal gå ut på dato, samtidig som en må bidra til
å tette gapet mellom hva arbeidslivet trenger av kompetanse, og
den kompetansen arbeidstakerne har.
I den anledning peker komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre, på viktigheten
av at kompetansereformen må være et spleiselag mellom arbeidsgiver,
arbeidstaker og staten.
Komiteen merker
seg arbeidet EU har tatt initiativ til for livslang læring, såkalte
«microcredentials». Dette bør følges videre opp, og vurderes nærmere
i arbeidet for livslang læring.
Komiteen viser til
Kompetansebehovsutvalget (KBU) som ble nedsatt i 2017, som gjennom
flere rapporter har kommet med faglige vurderinger av Norges kompetansebehov.
Dette skal danne grunnlag for planlegging og strategiske kompetansebeslutninger
– både for myndigheter og arbeidslivet, regionalt og nasjonalt. Komiteen merker seg at utvalget vil levere
en rapport om grønn omstilling innen 1. juni 2023, som vil være
et viktig grunnlag for videre politikk på dette området.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til meldingen og støtter vurderingene og
de forslagene som regjeringen presenterer i dokumentet. Tilgangen
på kompetanse i Norge er ikke ubegrenset. Flertallet viser
til meldingen, der regjeringen påpeker at knapphet på kompetanse
trolig vil bli en av de viktigste flaskehalsene for å løse de store
utfordringene vi som samfunn står overfor i årene framover. Derfor
er det nødvendig å legge til rette for at flere kan ta del i kompetanseutviklingen
– gjennom hele livet.
Flertallet viser
til at utdanningssystemet er myndighetenes viktigste virkemiddel
for å dekke samfunnets kompetansebehov. Samtidig er det grunn til
å understreke at utdanningssystemet alene ikke kan dekke behovene
for kompetanse i arbeidslivet. For voksne er arbeidslivet den viktigste
arenaen for livslang læring.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
er enig i regjeringens hovedprioriteringer i Utsynsmeldingen. Dette flertallet viser til at det er summen
av utdanningstilbudene som skal bidra til at Norge når målene om
et fortsatt internasjonalt og konkurransedyktig privat næringsliv,
at Norge leder an i det grønne skiftet, bidra til bedre omsorg for
flere i årene som kommer og bidra til å inkludere flere i arbeids-
og samfunnslivet. Dette flertallet deler
regjeringens oppfatning om at utdanninger på alle nivå i større
grad enn tidligere må dimensjoneres etter samfunnets og arbeidslivets
behov. Dette flertallet peker samtidig på
at det er viktig å huske på at alle utdanninger har, og har hatt,
en rolle i å sikre kunnskap og kompetanse for verdiskaping, fornyelse,
kultur og dannelse i samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at norsk arbeids- og
samfunnsliv er i rask endring, I Hurdalsplattformen slår regjeringen
fast at den vil føre en ambisiøs og offensiv kunnskapspolitikk for
å imøtekomme samfunnets kompetansebehov. Sentralt i dette er å utvikle
en kompetansereform for livslang læring i tett dialog med partene
i arbeidslivet, slik at flere mennesker kvalifiserer seg til arbeid
og flere forblir i arbeid gjennom rekvalifisering eller løpende
oppdatering av kompetansen gjennom yrkeslivet. Norsk arbeidsliv
stiller høye krav til arbeidstakernes kunnskap og kompetanse. I
årene framover vil kravene til kompetanse øke som følge av omstilling
og det grønne skiftet. Det er derfor nødvendig at en kompetansereform
svarer på behovene til både arbeidstakerne og arbeidsgiverne for
oppdatert og formalisert kompetanse. Disse
medlemmer vil understreke at god tilgang til opplæring og
utdanning i hele landet er en viktig forutsetning for at vi kan
ivareta det beste med Norge – høy tillit til hverandre og et sterkt fellesskap
som binder oss sammen.
Disse medlemmer vil
understreke at livslang læring og fleksible og desentraliserte tilbud
er en sentral del av universitetenes og høgskolenes samfunnsoppdrag.
Disse medlemmer viser
til at livslang-læring-perspektivet er en sentral og integrert del
av andre prosesser som regjeringen har i arbeid, som arbeidet med stortingsmeldingene
om profesjonsutdanningene og høyere yrkesfaglig utdanning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at forslag fra
regjeringen Solberg bidro til å revitalisere kompetansepolitikken,
gjennom den første kompetansereformen siden 1998, Meld. St. 14 (2019–2020)
Kompetansereformen – Lære hele livet. Reformen var starten på et
systematisk arbeid som ga et stort løft i samarbeid med partene
i arbeidslivet og utdanningsinstitusjonene. Kompetansereformen bygget
videre på en rekke initiativer, blant annet Kompetansepolitisk strategi
2017–2021 og kompetanseprogrammet Kompetanse Norge. Disse medlemmer viser til at dette bidro
til at det ble etablert flere fleksible og relevante tilbud for
arbeidslivet, fagskolene fikk et betydelig løft, og støtteordningene
i Lånekassen ble bedre tilpasset voksne.
Disse medlemmer viser
også til Utdanningsløftet 2020, som åpnet for flere desentraliserte
og modulbaserte tilbud, samtidig som det i større grad ble åpnet
for å kombinere dagpenger og studier. Disse
medlemmer viser til at etableringen av bransjeprogrammene, som
ble laget i samarbeid med partene, kan vise til svært gode resultater,
og er en arbeidsmetodikk som etterspørres av flere aktører. En evaluering
fra forskningsstiftelsen Fafo tyder på at utdanningene som er tilbudt
gjennom bransjeprogrammene, har møtt behovene i bransjene, og særlig
nådd deltakere med lav formell kompetanse som ellers kanskje aldri
ville tatt etter- og videreutdanning. Disse
medlemmer mener det er uheldig at regjeringen har valgt å
nedskalere satsingen på bransjeprogrammene, og mener tvert om at
dette er en ordning som burde utvides til flere bransjer.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til det viktige arbeidet som
ble gjort i forkant av Utsynsmeldingen, og at den følger opp en
del av arbeidet fra blant annet Kompetansereformen Meld. St. 14
(2019–2020) og Lære hele livet, jf. Innst. 370 S (2019–2020).
Dette medlem vil
understreke viktigheten av at regjering, storting, partene i arbeidslivet,
utdanningsinstitusjoner, fylker og kommuner og ulike fagmiljøer samarbeider
når retningslinjer for utdanningssektoren utarbeides.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen
– med åpne dører til verden og fremtiden, som ga en historisk utvidelse
av retten til videregående opplæring. Flertallet viser
til at Stortinget og regjeringen Solberg fikk vedtatt viktige tiltak,
som blant annet gjennom å gi en rett til fullføring av opplæringen,
øke fleksibiliteten, mulighet til re-kvalifisering, styrke tilbudet
til de som ikke får læreplass, og innføre tiltak for barn og unges
psykiske helse for at flere skal få et grunnlag for varig tilknytning
til arbeidslivet. Flertallet peker på
at for å gjøre de utvidede rettighetene i Fullføringsreformen reelle,
trengs tiltak og midler som særlig sikrer at voksne uten fullført
videregående opplæring får tilgang og mulighet til å følge og fullføre
et opplæringsløp. Flertallet er glade
for at regjeringen nå følger opp Fullføringsreformen i forbindelse
med forslaget til ny opplæringslov, hvor konkrete forslag om utvidelse
av rettigheter og tilbud er fremmet.
Flertallet viser
til det viktige samfunnsoppdraget som ligger til institusjonene
i høyere utdannings- og forskningssektoren, og hvordan veien til
å løse de store globale utfordringene går gjennom utdanning, forskning
og utvikling. Samtidig vil flertallet også peke
på det ansvaret og bidraget universitet og høyskoler har til å opplyse
samfunnsdebatter, gi grunnlag for kunnskapsbasert politikkutvikling
og innovere det offentlige velferdstilbudet. Flertallet peker
på at det å samarbeide på tvers av landegrenser for å bryte kunnskapsbarrierer
og finne løsninger på de store utfordringene verden står overfor,
både er viktig og nødvendig. En sterk og aktiv deltakelse i de europeiske
rammeprogrammene bidrar til å sikre et kunnskapsintensivt og konkurransedyktig
næringsliv gjennom nettverk, kompetanse og kapital. Flertallet peker på viktigheten av å
motivere og legge til rette for en sterk norsk deltakelse fra både
private og offentlige forsknings-, utviklings- og innovasjonsmiljøer
i internasjonale utdannings- og forskningsprogrammer.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, støtter utsynsmeldingens overordnede intensjon om
å bidra til høy sysselsetting og til å dekke de viktigste kompetansebehovene
i arbeids- og samfunnslivet fremover. Dette
flertallet fremhever at en omlegging av hvordan og hva som
tilbys av utdanning, har stor innvirkning på det norske samfunnet.
Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for at vi som samfunn
kan utvikle nye løsninger for det grønne skiftet. Skal vi klare
å nå det grønne skiftet, er vi også avhengig av å spille på lag
med hele landet og alle samfunnslag. Utdanning må derfor være tilgjengelig
over hele landet og være tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomi
og bakgrunn.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, ønsker videre å påpeke at også
i fremtiden må utdanning anerkjennes som en verdi i seg selv. Inn
i dimensjoneringsarbeidet er det viktig å ikke se seg blind på nå-bildet
av kompetansebehov, men også anerkjenne de generiske ferdighetene
utdanning bidrar med. Derfor er det viktig at man i en omstrukturering
av finansieringssystemet til høyere utdanning unngår utilsiktede
konsekvenser, som kan berøve samfunnet for gode fagmiljø som tilføyer
viktig kompetanse.