Kultur- og likestillingsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag til lov om omsetning av bøker
(bokloven). Bakgrunnen for lovforslaget er regjeringserklæringen
fra høsten 2021, Hurdalsplattformen, som sier at «regjeringa vil
leggje fram ei boklov som sikrar fastprissystemet».
I proposisjonen er det en rekke forslag som
har som mål å legge til rette for at det skapes en mangfoldig litteratur
på bokmål, nynorsk, samiske språk og de nasjonale minoritetsspråkene
kvensk, romani og romanes, og at denne litteraturen er tilgjengelig
for alle i Norge. De ulike bestemmelsene i lovforslaget og andre
litteraturpolitiske tiltak vil virke sammen for å oppnå disse målsettingene.
Forslaget til boklov tar utgangspunkt i gjeldende rammevilkår
for bokomsetning, slik disse er fastsatt i forskrift om unntak fra
konkurranseloven § 10 for samarbeid ved omsetning av bøker og gjennomført
i den gjeldende bokavtalen mellom Den norske Forleggerforening og
Den norske Bokhandlerforening.
Aktørene i bokbransjen ivaretar sentrale språk-
og litteraturpolitiske målsettinger som krever langsiktighet. Etter
departementets vurdering vil en boklov bidra til å sikre mer stabile
rammevilkår enn gjeldende regulering. Departementet ser også at
lovfesting av rammevilkårene for språk og litteratur blir stadig
mer vanlig i andre europeiske land.
Loven vil gjelde for omsetning av skjønnlitteratur, sakprosa,
fagbøker for profesjonsmarkedet og lærebøker for høyere utdanning.
Dette gir en bredde som til sammen bygger opp under målsettingen
i formålsparagrafen om at loven skal bidra til kultur- og kunnskapsformidling.
Loven skal ha et nasjonalt virkeområde og foreslås
å gjelde for bøker utgitt av norsk utgiver for salg gjennom norsk
forhandler, men ikke for bøker som selges til sluttkunde i en annen
stat.
Lovforslaget inneholder flere obligatoriske
bestemmelser som skal omfatte alle norske utgivere og forhandlere
av bøker i det norske bokmarkedet. For å sikre en lov som ivaretar
hensyn til utvikling og nyskaping i bokbransjen, vil lovforslaget
regulere både de overordnede prinsippene og gi hjemmel til å fastsette
forskrift om mer detaljerte vilkår.
Et av de sentrale forslagene i loven er å innføre
obligatorisk fastpris i tolv måneder for hvert publiseringsformat
som utgis av den enkelte boka. Fastprisordningen gjelder for alle
aktører, styrker økonomien i hele bokbransjen og sikrer forutsigbare
rammevilkår for forfattere, forlag (utgivere) og bokhandlere (forhandlere). Dette
gir igjen et økonomisk grunnlag for å produsere mangfold, bredde
og kvalitet. Videre tydeliggjør lovforslaget at e-bøker og digitale
lydbøker med fastpris ikke skal kunne strømmes i strømmetjenester
før fastprisperioden for det respektive formatet er utløpt, i samsvar med
gjeldende praksis.
Lovforslaget inneholder også regulering av det
voksende lydbokmarkedet. Departementet foreslår å innføre tilbuds-
og leveringsplikt for eksemplarsalg av lydbøker som utgivere har
gjort tilgjengelig i en distribusjonstjeneste. Dette innebærer blant
annet at strømmetjenestene må tilby eksemplarsalg av lydbøker i
sine tjenester. Forslaget har til hensikt å sikre forbrukerne enkel
tilgang til alle lydbøker uavhengig av hvilken strømmetjeneste de
bruker, og forhindre at lydmarkedet undergraver forfatter- og forlagsøkonomien.
Departementet foreslår videre å lovfeste en
plikt for forhandlere og utgivere til å skaffe og levere fysiske
bøker, og å lovfeste adgangen til å samarbeide om forskjellige typer
litteraturabonnement, om frakt- og leveringsbetingelser og om felles
salgsperioder på bøker.
Lovforslaget har også en bestemmelse om at representanter
for forfattere, illustratører og oversettere kan samarbeide med
utgivere om normalkontrakter som inneholder bestemmelser om honorar-
og provisjonssatser.
Departementet foreslår en regulering av avanse,
det vil si regulering av rabatten som kan gis i forhandling av innkjøpsavtaler
mellom utgivere og forhandlere. Forslaget må sees i forhold til
et mål om å sikre likebehandling i et marked med få aktører på forhandlersiden
og stor grad av vertikal integrasjon der forlag eier bokhandler. Det
foreslås også et forbud mot forskjellsbehandling, slik at utgivere
og forhandlere ikke kan forskjellsbehandle med bakgrunn i eierskap.
Proposisjonen inneholder også forslag om å rette opp
to inkurier i diskrimineringsombudsloven § 1 andre ledd bokstav
g og § 10 tredje ledd.