2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Camilla Maria Brekke, Tove Elise Madland, Cecilie
Myrseth og Even A. Røed, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe
og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie
Ness Klungland og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra
Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad,
og fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til forslaget i Dokument
8:191 S (2022–2023) om et bedre tilbud til barn og unge med behov
for psykiske helsetjenester.
Komiteen viser til
at statsråd Ingvild Kjerkol har uttalt seg om forslaget i brev til
komiteen av 24. april 2023. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen. Komiteen har ikke avholdt
høring i saken.
Komiteen viser til
at representantene fremmer en rekke forslag for å styrke psykisk
helsehjelp til barn og unge i de spesialiserte helsetjenestene,
og for å legge til rette for bedre samarbeid mellom førstelinjetjenesten
og de spesialiserte tjenestene. Forslagsstillerne viser blant annet
til Riksrevisjonens rapport fra 2021 om de psykiske helsetjenestene,
Dokument 3:13 (2020–2021). Riksrevisjonen påpekte at mange med psykiske plager
og lidelser ikke får hjelp når de trenger, og at politiske mål om
å styrke de psykiske helsetjenestene mer enn de somatiske tjenestene,
ikke gjennomføres. Forslagsstillerne viser også til Barneombudets
rapport fra 2022 om psykisk helsetilbud til barn og unge i kommunene,
«Hvem skal jeg snakke med nå?».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Pasientfokus viser til
at statsråden i sitt svarbrev understreker at hun er enig med representantene
i at det er viktig å sikre et godt tilbud til barn og unge med behov
for psykiske helsetjenester. Statsråden mener mange av forslagene
som fremmes, er gode. Noen er det allerede igangsatt tiltak for
å gjennomføre, mens andre vil adresseres i opptrappingsplanen for
psykisk helse, som regjeringen har varslet Stortinget om at skal
legges fram før sommeren 2023.
Komiteen mener
det er avgjørende at barn og unge som har behov for psykisk helsehjelp,
får god hjelp så raskt som mulig, uten lang ventetid.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er svært bekymret over de økende utfordringene
med psykiske helseproblemer hos barn og unge. Disse
medlemmer viser til at det siden denne regjeringen tiltrådte
i 2021 har vært en drastisk økning i antall barn som venter på hjelp.
I 2021 lovet Arbeiderpartiet at ingen barn skulle avvises i psykiatrien.
I ettertid har køen av barn og unge som venter på behandling i psykiatrien
økt med 44 pst. på helse- og omsorgsminister Kjerkol sin vakt. Behandlingskøen innen
rus og psykiatri har økt med nesten 20 pst. Derfor er det stort
behov for å gjøre tiltak.
Disse medlemmer mener
det er veldig viktig å styrke lavterskeltilbud for å plukke opp
barn og unge som sliter, men også sikre bedre kapasitet i de spesialiserte
tjenestene for barn som har et stort hjelpebehov og alvorlige diagnoser.
Disse medlemmer viser
til at det siden statsbudsjettet for 2023 ble lagt frem har vært
stor usikkerhet hos mange viktige lavterskeltilbud. Mange har mistet
støtten, og mange har gått lenge uten å vite om de har midler til
å drifte videre. Denne uforutsigbarheten gjør det vanskelig for
mange å drifte trygge og forsvarlige tilbud for barn som ber om
hjelp. Dessverre ser vi også at behovene etter pandemien har økt
betraktelig. Det er nå vi ser de store ettervirkningene, og det
er derfor viktig at tilbudet styrkes i tråd med det økende hjelpebehovet.
Disse medlemmer mener
det er viktig at alle gode krefter tas i bruk for å løse utfordringene.
Private og ideelle aktører har lenge vært viktige bidragsytere innen
psykiatrien, og disse medlemmer mener
det er bekymringsfullt at avviklingen av fritt behandlingsvalg har
bidratt til at det blir færre plasser for barn, unge og andre som
trenger hjelp. Én ting er å være ideologisk motstander av private
aktører. Problemet er at man har fjernet anledningen til å benytte
seg av private tilbud, betalt av det offentlige, uten at det har
vært alternative tilbud og kapasitet i det offentlige.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus støtter
forslagsstillerne i at det er behov for et bedre tilbud til barn
og unge som har behov for psykiske helsetjenester. Disse
medlemmer viser til at et enstemmig Storting, under behandlingen
av Dokument 8:166 S (2021–2022), vedtok følgende:
«Stortinget ber regjeringen sørge for
at alle psykisk syke barn og unge under 13 år som har behov for
det, får tilgang på døgnbehandling både på ukedager og i helgene.»
Disse medlemmer vil
understreke at behovet for hjelp gjennom hele uken kan være like
nødvendig for de over 13 år, og mener det er viktig at regjeringen følger
nøye med på at helseforetakene gir barn og unge den hjelpen de trenger. Disse medlemmer har store forventinger
til at regjeringen i den varslede opptrappingsplanen kommer med
konkrete og målrettede tiltak som sikrer barn og unge god hjelp,
og at planen er bindende og forpliktende.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus er enig med forslagsstillerne i at det er
behov for å styrke psykisk helsehjelp til barn og unge, med mer
rom for faglighet og tillit, mindre diagnosefokus og rigide forløp,
mer fleksibilitet og individuell tilpasning, samt mer tid og rom
for oppfølging og god samhandling.
Komiteen viser
til forslag 1. Komiteen er enig med
forslagsstillerne i at psykiske helsetjenester for barn og unge
i spesialisthelsetjenesten må styrkes og utvikles videre.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Pasientfokus, viser til at statsråden skriver i sitt svarbrev
til komiteen at hun allerede har bedt de regionale helseforetakene
om å prioritere barn og unge på grunn av økt etterspørsel etter
tjenester fra psykisk helsevern barn og unge, samt at hun mener det
er behov for ytterligere styrking av tjenestene framover.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Solberg-regjeringen i 2014 innførte
et mål om at psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)
skulle prioriteres sterkere enn somatisk sektor, også kalt «den
gylne regel». Disse medlemmer viser til
at regelen medførte betydelig større oppmerksomhet om psykisk helsevern
og rusbehandling i spesialisthelsetjenesten, og mener at en fjerning
av dette målet ga et signal til helseforetakene om at de ikke lenger
trenger å prioritere psykiske helsetjenester like høyt.
Disse medlemmer vil
videre vise til behandlingen av statsbudsjettet for 2023 (Prop.
1 S (2022–2023), Innst. 11 S (2022–2023)) hvor disse medlemmer fremmet
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjeninnføre
«Den gylne regel» som sikrer at psykisk helsevern og rusbehandling hver
for seg har større vekst enn somatikken i sykehusene.»
Disse medlemmer registrerer
at Sosialistisk Venstreparti stemte imot forslaget.
Disse medlemmer viser
til at ventetidene for barn og unge i psykisk helsevern ble redusert
under Solberg-regjeringen. Også i pandemiåret 2020 holdt ventetidene
seg stabile, og ble i gjennomsnitt én dag kortere. Disse
medlemmer er bekymret for at ventetidene igjen øker, og mener
det må gjøres mer for å tilby god psykisk helsehjelp både som lavterskeltilbud
i kommunene og i spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at til tross for at det er bred politisk enighet om at psykisk helse
skal prioriteres i spesialisthelsetjenesten, så gjennomføres ikke
dette i praksis. Hverken den såkalte gylne regel til høyreregjeringen
eller sittende regjerings forsikringer om at psykisk helse skal
prioriteres har blitt fulgt opp av helseforetakene. I juni 2021
la Riksrevisjonen fram en rapport om de psykiske helsetjenestene,
jf. Dokument 3:13 (2020–2021). Der konkluderte Riksrevisjonen med
at til tross for et langvarig politisk mål om å styrke de psykiske
helsetjenestene mer enn de somatiske tjenestene, blir ikke dette
gjennomført. I 2022 og 2023 har man nok en gang sett dette bekreftet
når helseforetakene foreslår stadige kutt i psykisk helsevern.
På denne bakgrunn
fremmer komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at psykiske helsetjenester for barn og unge i spesialisthelsetjenesten
ikke svekkes ytterligere, men i stedet sikres videre utvikling og
styrking.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus er bekymret
for at de psykiske helsetjenestene til barn og unge svekkes, samtidig
som behovet og etterspørselen øker. Disse
medlemmer er bekymret for signaler fra fagfolk om at psykisk
helsevern taper i møte med behovet for somatiske tjenester, at tjenestene
til barn og unge taper i møte med voksenfeltet, og at nordlige landsdeler taper
i møte med sørlige landsdeler og sentrale strøk. Disse
medlemmer viser til at barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk
(BUP) i Finnmark ifølge virksomhetsrapporten for mars 2023 har 70
ventedager. Dette er uakseptabelt lang ventetid. Disse
medlemmer viser til at det er stor mangel på psykologer og
psykiatere, og at dette rammer distriktene hardt, spesielt i de
nordlige deler av landet. Det bør utarbeides tiltak for økt rekruttering
av spesialister. Disse medlemmer vil
understreke at likeverdige helsetjenester krever økt rekruttering,
konkrete tiltak og ekstra økonomiske midler.
Disse medlemmer mener
det er avgjørende at vi satser på barn og unge, at disse og deres
psykiske helse bygges opp. Det krever mer ressurser, og stillinger
kan ikke stå tomme. Disse medlemmer mener
at helseforetakene i stedet for å kutte stillinger og tilby minimumslønninger,
bør samarbeide med ansatte om å rekruttere og beholde helsepersonell.
Kvalitetsmål bør ikke være bare antall ventedager, men også hvor
gode ledere er til å rekruttere og beholde ansatte.
Disse medlemmer ser
fram til Stortingets behandling av den varslede opptrappingsplanen
for psykisk helse, der barn og unge skal få et særlig fokus.
Komiteen viser
til forslag 2, 3, 4 og 5. Komiteen er
enig i at det er viktig at BUP jobber enda mer utadrettet og at
det er avgjørende for barn og unge at samarbeidet mellom kommunale
tjenester og spesialisthelsetjenester blir bedre.
Komiteen viser til
at sosiale forskjeller og psykiske helseplager henger sammen, og
mener det er svært viktig at barn og unge får den psykiske helsehjelpen
de trenger uavhengig av foreldrenes sosioøkonomiske situasjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus, viser til at statsråden peker på at
regjeringen løfter fram utjevning av sosiale helseforskjeller som
den viktigste prioriteringen på tvers av innsatsområdene i folkehelsemeldingen som
Stortinget behandler våren 2023.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Pasientfokus viser til
at statsråden skriver i sitt svarbrev at psykisk helsevern barn
og unge ofte jobber utadrettet og samarbeider med flere aktører,
samt at en styrking av tjenestene vil legge bedre til rette for
mer utadrettet arbeid og samarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil vise til Solberg-regjeringens opptrappingsplan
for rus og psykisk helse. I 2020 var det nærmere 2 600 flere årsverk i
kommunalt psykisk helse- og rusarbeid enn det var i 2016. Fra 2020
ble det innført krav om psykologkompetanse i kommunene.
Disse medlemmer viser
til at BUP også i dag har mulighet til å samarbeide med skole, barnehage
og andre for å lage et tilpasset opplegg for barnet eller ungdommen
som trenger hjelp.
Disse medlemmer vil
videre vise til ACT og FACT ung-team, og evalueringen gjort i 2020
som blant annet viser at kommunene opplever at FACT-teamene gjør
avstanden til spesialisthelsetjenesten kortere, og at spesialisthelsetjenesten
opplever at teamene bidrar til at pasientene i større grad blir
fulgt opp etter utskrivelse og får nødvendige tjenester i kommunene.
Disse medlemmer vil
også vise til opprettelsen av helsefellesskap gjennom Nasjonal helse-
og sykehusplan 2020–2023. Helsefellesskap er en samarbeidsarena hvor
sykehus og kommuner skal jobbe for å samarbeide om de mest sårbare
pasientene. Disse medlemmer viser til
at her møtes representanter fra helseforetak, tilhørende kommuner,
fastleger og brukere for å planlegge og utvikle tjenestene. Alvorlig
psykisk syke samt barn og unge er blant gruppene som skal prioriteres. Disse medlemmer er usikre på hvilke økonomiske
insentiver forslagsstiller ser for seg i arbeidet med å styrke samarbeidet
mellom relevante tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Riksrevisjonen
i sin rapport viser til at over halvparten av behandlerne i BUP
savner muligheten til å gi behandling andre steder enn i poliklinikken.
I perioden 2015–2018 gikk antallet ambulante årsverk i psykisk helsevern
for barn og unge ned med 10 pst. Tilsvarende har Barneombudet i
sin rapport «Hvem skal jeg snakke med nå?» fra september 2022 pekt
på en rekke utfordringer i hjelpetilbudet for barn og unge. Blant
annet peker rapporten på et krevende samarbeid mellom kommunehelsetjenesten
og BUP. Barneombudet skriver blant annet:
«Kommunene vi har møtt, har ulike erfaringer
og ulik praksis for samarbeid med BUP, men felles for flere er at
de opplever samarbeidet som utfordrende. De forteller om vanskelige
grenseflater, problematiske pakkeforløp og en opplevelse av at spesialisthelsetjenestens innsatsstyrte
finansieringsmodell er en sterk driver for praksis i BUP.»
Videre beskrives det i rapporten at hovedbudskapet fra
kommunene er at de ønsker seg mer samarbeid og mer veiledning fra
BUP. Mange kommuner viser også til at samarbeidet har vært bedre
og mindre byråkratisk tidligere.
Disse medlemmer er
bekymret for at det i arbeidet med psykisk helsehjelp rettet mot
barn og unge oppstår for store skiller mellom de ulike hjelpetilbudene,
noe som er til hinder for effektiv og god hjelp. For barn som trenger
hjelp i spesialisthelsetjenesten, men der det å møte opp på et kontor
utenfor kjente rammer er vanskelig, bør det legges til rette for
at det er mulig å få nødvendig hjelp og kartlegging på andre arenaer.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til tiltak som styrker samarbeidet mellom
første- og andrelinjetjenesten innen psykiske helsetjenester for
barn og unge, der man også ser på nødvendige økonomiske insentiver
for styrket samarbeid mellom BUP, skole/barnehage, PPT, barnevern
og andre relevante tjenester.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
til rette for at barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) kan tilby nødvendig hjelp
og kartlegging på andre arenaer enn et kontor, dersom det er det
som er den mest effektive behandlingen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at i et klasseperspektiv
er det velkjent at psykiske helseplager og sosiale forskjeller henger
sammen, noe som blant understøttes i Folkehelserapporten «Sosiale
helseforskjeller i Norge», publisert av Folkehelseinstituttet. Derfor
er det ekstra viktig at hjelpen er enkelt og ubyråkratisk tilgjengelig, og
ikke er avhengig av at man går gjennom et byråkratisk system med
mange henvisninger og stort behov for å etterspørre nødvendig hjelp
og oppfølging. Det bør ikke være slik at barn og unge i familier
med høy helseinformasjonskompetanse og kunnskap om hvordan man manøvrer
seg i samfunnet, har en annen tilgang til hjelp enn andre familier. Disse medlemmer viser til at å ha et
barn med omfattende behov for psykisk helsehjelp kan være en belastning
for resten av familien og kan også føre til betydelige økonomiske
utfordringer, særlig dersom det går ut over muligheten til å stå
i jobb. Det understreker behovet for å sikre at familier med rett på
ytelser enkelt kan få informasjon og veiledning i møte med byråkratiet,
og hjelp dersom de ikke får tilgang på lovpålagte tjenester.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i opptrappingsplanen for
psykisk helse fremme målrettede tiltak for å sikre at foreldres
sosioøkonomiske situasjon og kompetanse om helseinformasjon ikke
skal være utløsende for om barnet eller ungdommene får nødvendig
psykisk helsehjelp.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at foreldre til barn som har vært eller er under behandling i spesialisthelsetjenesten
får nødvendig veiledning om hvilke rettigheter de har, og sørge
for tilgang på veiledning dersom søknader blir avslått eller kommunen
ikke oppfyller sine lovpålagte oppgaver.»
Komiteens medlem
fra Pasientfokus vil i tillegg peke på det viktige forebyggende
arbeidet som kan foregå i skoler og barnehager. Dette
medlem mener at skoler og barnehager er en viktig arena for
å avdekke mulige begynnende psykiske vansker, og at styrket kompetanse
og økt bemanning i skoler og barnehager er nødvendig for å sikre
dette viktige arbeidet.
Dette medlem viser
til at statsråden i sitt brev understreker at barn og unge må få
den hjelpen de trenger uavhengig av foreldrenes sosioøkonomiske
situasjon og helsekompetanse.
Komiteen viser
til forslag 6. Statsråden skriver i sitt brev til komiteen at dette
spørsmålet vil adresseres i den varslede opptrappingsplanen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at psykisk
helse er en av regjeringens viktigste satsingsområder i helse- og
omsorgspolitikken. Disse medlemmer viser
til betydningen av god psykisk helse og livskvalitet både for den
enkelte og i et folkehelseperspektiv. Disse medlemmer mener
målet for den psykiske helsetjenesten må være at de som har behov
for det får god og lett tilgjengelig hjelp, uansett lommebok og
adresse.
Disse medlemmer viser
til opptrappingsplanen for psykisk helse som legges frem juni 2023,
som vil innebære en rekke tiltak fra forebyggende tjenester og lavterskeltiltak
i kommunene til en styrking av spesialisthelsetjenesten – samt tilbud
til personer med langvarige og sammensatte behov. Disse
medlemmer viser til at også forebygging, livsmestring i skolen,
og kampanjer som «ABC for en god psykisk helse», slik det pekes
på i Meld. St. 15 (2022–2023) Folkehelsemeldinga – Nasjonal strategi
for utjamning av sosiale helseforskjeller, er viktige supplement
for å løfte den psykiske folkehelsen.
Disse medlemmer mener
dette representantforslaget har mange gode forslag, men vil ikke
gå inn for forslagene i påvente av opptrappingsplanen. Disse medlemmer viser til at barn og
unge får et særlig fokus i planen. Her vil samhandling med mange
aktører være viktig, som barnehage, skole, helsetjenester og ikke minst
pårørende.
Komiteens medlemmer
fra Høyre deler forslagsstillernes bekymring for at barn og
unge med varige problemer re-henvises i stedet for å oppleve kontinuitet
og god oppfølging i spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at Løvemammaene på sine nettsider har lagt ut en bekymring for
at de får svært mange henvendelser om familier som mener de har
rett på pleiepenger, men som ikke får anledning til å søke om dette
fordi de ikke får nødvendige legeerklæring. Løvemammaene peker på
at problemet er sammensatt, og blant annet skyldes at barna eller
ungdommen er skrevet ut av spesialisthelsetjenesten, og at fastlegen
ikke kan skrive legeerklæring ved søknad om pleiepenger. Andre grunner
som oppgis er at legene i BUP ikke ønsker å skrive erklæringen,
eller ikke kjenner til regelverket og mener pleiepenger bare kan
knyttes til alvorlig somatisk sykdom. Disse
medlemmer mener dette er en bekymringsfull innsikt, og vil
understreke at ved alvorlig psykiske helseplager, som ved selvmordstanker,
depresjon, spiseforstyrrelser eller bare lite skolenærvær, er avgjørende
at foreldre har mulighet til være hjemme og følge opp barnet/ungdommen. Disse medlemmer vil understreke at det
er NAV som er besluttende myndighet ved en eventuell tildeling av
pleiepenger, og at behandlende lege må sørge for at relevant og
riktig legeerklæring er tilgjengelig.
Disse medlemmer viser
til at mange barn og ungdom får effektiv og god hjelp første gang
de er innom spesialisthelsetjenesten, og har ikke behov for å komme
tilbake. På den andre siden er det en rekke barn og unge med sammensatte
lidelser, sårbarheter eller livslange diagnoser som kan ha behov
for å komme tilbake og få oppfølging senere.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake med konkrete løsninger for å rydde opp i praksisen med at barn
og unge som har varige problemer eller livslange diagnoser, skrives
ut av de spesialiserte tjenestene, slik at de er avhengige av en
omfattende re-henvisningsprosess dersom det oppstår nye behov for
hjelp.»