Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken.

  • 2. Stortinget ber regjeringen legge til rette for bilen som transportalternativ i hele landet.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 228 S (2022–2023) fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Hans Andreas Limi og Marius Arion Nilsen om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken.

Komiteen viser også til Representantforslag 218 S (2022–2023), jf. Innst. 428 S (2022–2023), som komiteen har til behandling, og som også omhandler nullvekstmålet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til svaret fra samferdselsministeren datert 4. mai 2023, hvor han skriver at nullvekstmålet er et overordnet mål for transportpolitikken i byområdene om at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Svarbrevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Flertallet viser til at det viktigste virkemiddelet for å nå nullvekstmålet er byvekstavtalene.

Flertallet mener nullvekstmålet og byvekstavtalene er et viktig virkemiddel for å nå klimamålene. Flertallet viser også til at OECD i 2021 valgte ut nullvekstmålet og byvekstavtalene som et av ti eksempler på gode klimatiltak.

Flertallet viser til transportvirksomhetenes forslag til prioriteringer innenfor byområdene. Flertallet viser til at utredningsoppdraget slår fast at det er behov for ytterligere tiltak innen kollektivtransport, gange og sykkel, ut over inngåtte avtaler, for å nå målet om nullvekst i byområdene. Utredningsoppdraget viser også at det er nødvendig å føre en sterkere satsing på fortetting og konsentrert arealutvikling og restriktive tiltak for biltrafikk for å nå nullvekstmålet.

Et annet flertall, komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til at nullvekstmålet har vært etablert politikk i de største byområdene siden 2012. Det er godt innarbeidet og har tilslutning lokalt i byene. Byområdene skal få bedre framkommelighet, reduserte klimagassutslipp, mindre lokal luftforurensning og mindre støy. Nullvekst i persontransporten med bil og mer effektiv arealbruk er de viktigste virkemidlene. Dette flertallet understreker at nullvekstmålet forutsetter at kollektivtilbudet dimensjoneres for den ønskede økningen i personreiser.

Dette flertallet mener at inneværende Nasjonal transportplan balanserer godt ut representantenes intensjon for forslaget om at det legges til rette for bilen som transportalternativ i hele landet. Bilen er et sentralt fremkomstmiddel, noe som krever satsing på vei og infrastruktur, både vedlikehold og investeringer i oppgraderte og nye trafikksikre veier.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at utviklingen i kjøretøyparken viser at målsettingen om at færre trafikanter skal få anledning til å velge bil, har utspilt sin rolle. Utslipp fra biltrafikken er på vei ned, og dette vil fortsette. I statsrådens svarbrev fremkommer det at nullvekstmålet er videreutviklet siden innføringen i 2012. Disse medlemmer mener at målsettingen nå fremstår som et angrep på folks rett til selv å velge transportmiddel. Veiinvesteringene skal begrenses, og folk som kjører bil, skal påleggs å betale for andre trafikanters transporthverdag. Disse medlemmer mener at utviklingen regjeringen legger til grunn, er uholdbar. Bilen er vårt mest fleksible transportmiddel og står for mer enn 80 pst. av persontransporten. Folk må selv få velge transportmiddel, og retten til å velge transportmiddel skal gjelde både i by og i bygd. Disse medlemmer mener at politikere og byråkraters oppgave er å legge til rette for effektiv og sikker hverdagstransport, ikke å skulle regulere bort bilen som et mulig alternativ for store deler av befolkningen.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken.»

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for bilen som transportalternativ i hele landet.»

Komiteens medlem fra Venstre viser til Dokument 8:218 S (2022–2023), Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ola Elvestuen, Guri Melby, Grunde Almeland, Abid Raja, Ane Breivik, Ingvild Wetrhus Thorsvik og André N. Skjelstad om å utvide nullvekstmålet. Dette medlem viser til Venstres merknader i behandlingen av dette. Dette medlem støtter ikke forslagene om å avvikle nullvekstmålet og om å tilrettelegge for bilen som transportalternativ i hele landet.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen legge til rette for bilen som transportalternativ i hele landet.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:228 S (2022–2023) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Hans Andreas Limi og Marius Arion Nilsen om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 23. mai 2023

Erling Sande

Mona Fagerås

leder

ordfører