Justis- og beredskapsdepartementet foreslår
i proposisjonen endringer i lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers
adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven).
Endringsforslagene knytter seg både til reglene
om utvisning av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser og
til frister for frihetsberøvelse av mindreårige.
Reglene i utlendingsloven om behandling av enkeltsaker
som berører grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske
hensyn (sikkerhetssaker), ble endret i 2014 og samlet i et eget
kapittel 14. Departementet ønsker fortløpende å sørge for forbedringer
av dette viktige regelverket på punkter hvor det erfarer at dette
er nødvendig eller hensiktsmessig.
Det vises i proposisjonen til at som følge av endringer
som ble foretatt i de aktuelle lovreglene i 2014, har ordlyden i
bestemmelsen om utvisning av utlending med flyktningstatus av hensyn
til grunnleggende nasjonale interesser blitt uklar. Departementet
foreslår i proposisjonen å rette på dette.
Det vises også i proposisjonen til at regelverket
heller ikke har vært tydelig med hensyn til om eksisterende oppholdstillatelse
opphører allerede ved førsteinstansens vedtak eller først når det
foreligger et endelig vedtak uten videre klagerett, og det foreslås
også på dette punkt noen presiseringer.
Når det gjelder reglene om frihetsberøvelse
av mindreårige, vises det i proposisjonen til at disse i dag fastsetter
at en mindreårig som pågripes etter utlendingsloven for uttransportering,
normalt ikke skal holdes lenger enn 24 timer. Erfaring viser at
målet om at mindreårige ikke skal holdes pågrepet lenger enn 24
timer kan føre til at uttransporteringen av barnefamilier må gjennomføres
i en hastverkspreget prosess som begrenser muligheten til å ivareta
de barna det gjelder. Departementet foreslår derfor å justere den
aktuelle bestemmelsen, slik at det i stedet fastsettes en hovedregel
om at en mindreårig ikke bør holdes pågrepet lenger enn til «dagen
etter pågripelsen». Dette svarer til den tidsfristen som allerede
gjelder for hvor lenge en mindreårig kan holdes av politiet før
politiet må fremstille barnefamilien eller den enslige mindreårige
for tingretten med begjæring om videre frihetsberøvelse (internering).
Det foreslås videre å tydeliggjøre i loven at barnets beste kan tale
for å bruke noe lenger tid på forberedelse av uttransporteringen,
og at dette etter en konkret vurdering også kan gi adgang til å
holde den mindreårige lenger enn til dagen etter pågripelsen.
Mens hovedregelen etter dagens bestemmelse er
at politiet må fremstille en mindreårig for tingretten for interneringskjennelse
dersom det er påkrevd å holde på den mindreårige lenger enn til
dagen etter pågripelsen, gjelder det unntak dersom fristen ender
på en helgedag eller dag som etter lovgivningen er likestilt med
helgedag. I slike tilfeller forlenges fristen etter gjeldende lov med
én dag. Departementet fremmer forslag om å oppheve denne adgangen
til å forlenge fremstillingsfristen, under henvisning til at det
er etablert helge- og helligdagsvaktordninger hos politi og domstoler,
som gjør at det ikke lenger er behov for unntaksordningen.
Både lovforslag om utvisning av flyktning av
hensyn til grunnleggende nasjonale interesser og lovforslag om frister
for frihetsberøvelse av mindreårige har vært sendt på høring. Høringsinstansenes
syn varierer.
Det vises i proposisjonen til at forslagene
til endringer i bestemmelsen om utvisning av hensyn til grunnleggende
nasjonale interesser er av rent teknisk og pedagogisk karakter og
ikke vil medføre noen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Det vises i proposisjonen til at forslaget om
å utvide hovedregelen for hvor lenge en mindreårig kan holdes pågrepet,
kan føre til at noen barn holdes noe lenger enn i dag. Forslaget
om å fjerne særregelen om utvidelse av fremstillingsfristen dersom
denne faller på helligdager, vil også kunne føre til noe mer ressursbruk
i enkelttilfeller. De ekstrakostnadene som eventuelt vil følge med
regelendringene, vil ikke innebære noen vesentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser, og eventuelle merutgifter dekkes innenfor
Justis- og beredskapsdepartementets gjeldende budsjettrammer.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale
av lovforslagene.