2. Merknader frå komiteen
Komiteen, medlemmene frå Arbeidarpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, frå Høgre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, frå Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og leiaren Erling Sande, frå Framstegspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, frå Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og frå Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 74 L (2022–2023) om endringar i taubanelova og tivolilova (undersøking av ulykker og hendingar).
Komiteen viser til at proposisjonen vil gi et lovgrunnlag for Statens havarikommisjon til å undersøke hendelser og ulykker innenfor lovens virkeområde. Endringene vil sørge for at undersøkelser av hendelser og ulykker på taubane- og tivoliområdet forankres i lov tilsvarende som for transportgrenene og Forsvaret.
Komiteen merker seg at bakgrunnen for forslaget er et ønske fra tilsyns- og undersøkelsesmyndigheten om å systematisere arbeidet med undersøkelser av hendelser og ulykker på taubane- og tivoliområdet. Det er videre slik at flere andre europeiske land har tilsvarende institusjoner som Statens havarikommisjon som gransker ulykker på taubaner og kabelbaner.
Komiteen vil bemerke at virksomhetene på området allerede har en varslings- og rapporteringsplikt til politiet og Statens jernbanetilsyn for ulykker, samt plikt til å etablere et sikkerhetssystem etter gjeldene bestemmelser. Dagens regelverk har imidlertid ikke en egen bestemmelse om undersøkelser av alvorlige hendelser og ulykker.
Komiteen viser til at det i proposisjonen omtales at lovforslaget reiser få prinsipielle spørsmål.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, vil understreke at det er mange barn og voksne som bruker de innretningene og tjenestene som er regulert i taubaneloven og tivoliloven. Mye av bruken er sesongbetont og intensiv, noe som kan øke risikoen for uønskede hendelser.
Flertallet er av den oppfatning at det er uheldig at verken taubaneloven eller tivoliloven inneholder bestemmelser om undersøkelse av ulykker og alvorlige hendelser.
Flertallet vil spesielt fremheve styrkingen av det forebyggende elementet ved den foreslåtte lovendringen. Undersøkelsesmyndigheten skal ha fokus på å finne årsaker til ulykker og hendelser og gjennom det legge til rette for å kunne rette opp og korrigere eventuelle feil, og ikke minst gjennom det arbeidet øke bevisstheten om forebyggende sikkerhetsarbeid.
Flertallet er positive til at det er Statens havarikommisjon som etter lovforslaget skal være undersøkelsesmyndighet. Statens havarikommisjon har allerede lang erfaring med å jobbe sammen med Statens jernbanetilsyn, politiet og Arbeidstilsynet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at virksomhetene som omfattes av regelendringen, i høringen er kritiske til å endre et godt innarbeidet system som fungerer. Det kan fremstå som en unødvendig belastning å måtte forholde seg til enda en ny myndighet på området. Disse medlemmer har videre merket seg synspunkter fra bedriftene som omfattes av endringene, vedrørende ny undersøkelsesmyndighet og forholdet til tredjepartskontrollører og bransjestandarder samt uklarhet om hva som skal være å regne som en «alvorlig hendelse».
Disse medlemmer legger til grunn at undersøkelsesmyndigheten skal finansieres innenfor gjeldene budsjettrammer.
Disse medlemmer viser til at det gjeldende kontrollregelverket er velfungerende og godt innarbeidet. Disse medlemmer viser også til at i høringsrunden er virksomhetene som rammes av lovendringene, kritiske til endringer som savner en praktisk begrunnelse, mens forvaltningen selv mener at undersøkelsesmyndigheten skal utvides. Disse medlemmer mener at proposisjonen fremstår som en byråkratisering med uklare avgrensninger i regelverk og med en manglende avklaring av forholdet til allerede etablert praksis. Det er videre slik at Statens havarikommisjon uansett kobles på større hendelser eller ulykker uavhengig av regelendringene som nå er foreslått. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at proposisjonen skal avvises.