2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 70 LS (2022–2023) om endringer i lov om Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk (COTIF-lova) og samtykke til godkjenning av endringer av 30. september 2015 og 26. september 2018 i Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk.
I denne innstillingen behandles spørsmålet om Stortingets samtykke til godkjenning av endringene av 30. september 2015 og 26. september 2018 i Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk.
Komiteen viser videre til at det i proposisjonen foreslås endringer i lov om Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk (COTIF-loven). Disse endringene behandles i Innst. 414 L (2022–2023).
Komiteen viser til at de foreslåtte endringene skal bringe gjeldende regelverk under Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk av 9. mai 1980 (COTIF) i samsvar med regelverket i EU og EØS-avtalen om sikkerhet og tekniske forhold på jernbaneområdet samt gjøre teksten mer tilgjengelig og oppdatert.
Komiteen vil understreke at endringene er i tråd med norsk jernbanepolitikk gjennom en årrekke under skiftende regjeringer og vil bidra til å styrke internasjonal jernbanetrafikk i Europa, Asia og Afrika.
Komiteen tilrår at Stortinget samtykker i godkjenning av endringer av 30. september 2015 og 26. september 2018 i Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at det i proposisjonen fremheves at de endringene som er gjort i Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk, vil styrke vilkårene for internasjonal jernbanetrafikk, og at Norge har stemt for disse endringene på COTIF sine generalforsamlinger i 2015 og 2018.
Flertallet understreker at det allerede gjelder regler i Norge med tilsvarende materielt innhold som det som beskrives i nytt vedlegg til overenskomsten, men at den foreslåtte lovendringen er nødvendig for at det nye vedlegget til overenskomsten skal bli del av intern norsk rett.
Flertallet oppfatter det som riktig og nødvendig å samtykke i godkjenning av endringene som er foreslått i overenskomsten og som en konsekvens av det den foreslåtte endringen av loven.
Flertallet understreker at disse endringene er i tråd med norsk jernbanepolitikk i en årrekke under skiftende regjeringer, da den ikke legger opp til noen overnasjonal myndighetsutøvelse.