2. Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen
Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Prop. 70 LS (2022–2023) om endringer
i lov om Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk (COTIF-lova)
og samtykke til godkjenning av endringer av 30. september 2015 og
26. september 2018 i Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk.
I denne innstillingen behandles spørsmålet om Stortingets
samtykke til godkjenning av endringene av 30. september 2015 og
26. september 2018 i Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk.
Komiteen viser videre
til at det i proposisjonen foreslås endringer i lov om Overenskomst
om internasjonal jernbanetrafikk (COTIF-loven). Disse endringene behandles
i Innst. 414 L (2022–2023).
Komiteen viser til
at de foreslåtte endringene skal bringe gjeldende regelverk under
Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk av 9. mai 1980 (COTIF)
i samsvar med regelverket i EU og EØS-avtalen om sikkerhet og tekniske
forhold på jernbaneområdet samt gjøre teksten mer tilgjengelig og
oppdatert.
Komiteen vil understreke
at endringene er i tråd med norsk jernbanepolitikk gjennom en årrekke
under skiftende regjeringer og vil bidra til å styrke internasjonal
jernbanetrafikk i Europa, Asia og Afrika.
Komiteen tilrår
at Stortinget samtykker i godkjenning av endringer av 30. september
2015 og 26. september 2018 i Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at det i proposisjonen
fremheves at de endringene som er gjort i Overenskomst om internasjonal
jernbanetrafikk, vil styrke vilkårene for internasjonal jernbanetrafikk,
og at Norge har stemt for disse endringene på COTIF sine generalforsamlinger
i 2015 og 2018.
Flertallet understreker
at det allerede gjelder regler i Norge med tilsvarende materielt
innhold som det som beskrives i nytt vedlegg til overenskomsten,
men at den foreslåtte lovendringen er nødvendig for at det nye vedlegget
til overenskomsten skal bli del av intern norsk rett.
Flertallet oppfatter
det som riktig og nødvendig å samtykke i godkjenning av endringene
som er foreslått i overenskomsten og som en konsekvens av det den foreslåtte
endringen av loven.
Flertallet understreker
at disse endringene er i tråd med norsk jernbanepolitikk i en årrekke
under skiftende regjeringer, da den ikke legger opp til noen overnasjonal
myndighetsutøvelse.