1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen
I proposisjonen fremmes forslag til endringer
i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven). Forslagene
følger opp reformen av folketrygdens etterlatteytelser (etterlattereformen),
vedtatt ved lov 18. desember 2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven
(nye etterlatteytelser). Forslagene skal legge til rette for at
endringene i reglene for etterlatteytelsene kan tre i kraft, ved
å tilpasse øvrig regelverk til endringene reformen fører med seg.
Det tas sikte på at de nye reglene trer i kraft 1. januar 2024.
Det foreslås også endringer og justeringer i
lov 18. desember 2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye
etterlatteytelser), omtalt som «endringsloven».
Proposisjonen inneholder i tillegg forslag til
informasjonsbestemmelser om forholdet til internasjonal rett med
betydning for trygdekoordinering (folkerettsmarkører), jf. endringsloven
kapittel 17 og kapittel 17 A.
Lovforslagene har vært på høring.
Forslagene i proposisjonen her er en oppfølging
av Prop. 13 L (2020–2021), der det ble varslet at det var behov
for andre regelendringer før de nye reglene for etterlatteytelsene
kunne tre i kraft.
Det vises til proposisjonens kapittel 2, der
bakgrunnen for lovforslagene og annen oppfølging blir nærmere redegjort
for.
Når det gjelder bakgrunn og gjeldene rett, forslagene
i høringsnotatene samt høringsinstansenes syn, er det detaljert
redegjort for under de enkelte kapitlene i proposisjonen.
1.2 Endringer i folketrygdloven
1.2.1 Bestemmelser i folketrygdloven som henviser til dagens etterlatteytelser
1.2.1.1 Departementets forslag
Ved innføring av den nye ytelsen i folketrygden
er det nødvendig å oppdatere en rekke henvisninger.
I tillegg foreslås det å korrigere henvisningene
i folketrygdloven § 17-4 fjerde ledd bokstav a og folketrygdloven
§ 18-3 tredje ledd, samt rette en skrivefeil i folketrygdloven § 25-17
første ledd siste punktum ved å endre ordet «trygdytelser» til «trygdeytelser».
Det vises til lovforslagene.
1.2.2 Satser for pensjon, folketrygdloven §§ 3-2, 19-8 og 20-9
1.2.2.1 Departementets forslag
Forslagene om å endre henvisningene i de aktuelle paragrafene
fra dagens kapitler 16 og 17 i folketrygdloven til kapittel 17 A
i folketrygdloven innebærer at satsene for grunnpensjon, minste
pensjonsnivå og garantipensjon for en alderspensjonist som er samboer
med en som mottar pensjon eller overgangsstønad, forblir de samme
som før endringene trer i kraft. Forslagene er en videreføring av
gjeldende rett. Det samme gjelder forslagene om å føye til nye punktum
i paragrafene, slik at reglene om sats også blir videreført for
de som mottar overgangsstønader som ikke er omfattet av kapittel
17 A i folketrygdloven.
Det foreslås at mottak av omstillingsstønad
skal medføre at samboende alderspensjonist får fastsatt sats for
grunnpensjon, minste pensjonsnivå og garantipensjon på samme måte
som om samboeren hadde mottatt gjenlevendepensjon eller overgangsstønad.
Endringene vil kun ha betydning for samboere
som ikke har felles barn eller tidligere har vært gift med hverandre,
og som i tillegg har bodd sammen i 12 av de siste 18 månedene.
Det vises til lovforslaget, folketrygdloven
§ 3-2 femte ledd andre punktum, § 19-8 fjerde ledd tredje punktum
bokstav a og § 20-9 tredje ledd andre og nytt tredje punktum.
1.2.3 Regler om trygdetid, folketrygdloven §§ 3-5 og 3-7
1.2.3.1 Departementets forslag
For å ivareta prinsippet om at omstillingsstønad skal
avkortes mot den avdødes trygdetid, foreslås det å endre ordlyden
i folketrygdloven § 3-5 i tråd med dette, med korrigerte henvisninger
til nytt regelverk.
Det foreslås å endre overskrift til folketrygdloven §§ 3-5
og 3-7 slik at den viser til riktige kapitler i folketrygdloven.
Det er hensiktsmessig at det fremgår av bestemmelsen
hvilke regler som skal gjelde for fastsetting av trygdetid ved beregning
av ny omstillingsstønad, og det foreslås at dette reguleres gjennom
et nytt andre ledd i folketrygdloven § 3-7.
Endringene må anses som nødvendige opprettinger
og hensiktsmessige endringer i forbindelse med at folketrygdens
etterlatteytelser legges om.
Det vises til forslag om endret overskrift til
folketrygdloven §§ 3-5 og 3-7 og til lovforslaget, folketrygdloven
§ 3-5 første ledd første punktum, 3-5 fjerde ledd bokstav a, § 3-5
åttende ledd første punktum og § 3-7 nytt andre ledd.
1.2.4 Om overgangsstønad som ikke-pensjonsgivende inntekt, folketrygdloven § 3-15
1.2.4.1 Departementets forslag
Det foreslås presisert at overgangsstønad etter
folketrygdloven §§ 16-7 og 17-6, slik bestemmelsene lød før 1. januar
2024, og overgangsstønad etter folketrygdloven § 17 A-1 ikke regnes
som pensjonsgivende inntekt. Endringen må anses som en nødvendig
tilpasning til at folketrygdens etterlatteytelser legges om.
Det vises til lovforslaget, folketrygdloven
§ 3-15 andre ledd bokstav b.
1.2.5 Beregning av pensjon, folketrygdloven § 3-23
1.2.5.1 Departementets forslag
Det foreslås at det presiseres at beregningsreglene
i folketrygdloven § 3-23 fortsatt skal gjelde for mottakere av overgangsstønad
etter folketrygdloven § 17-6, slik den lyder i dag, som ikke er
omfattet av virkeområdet til folketrygdloven kapittel 17 A.
Det foreslås også at ordlyden i folketrygdloven
§ 3-23 andre ledd endres, slik at den henviser til disse vilkårene.
Endringene må anses som nødvendige tilpasninger til
at folketrygdens etterlatteytelser legges om.
Det vises til lovforslaget, folketrygdloven
§ 3-23.
1.2.6 Endringer i folketrygdloven §§ 11-4 og 12-4 om krav til inntektsbortfall for rett til arbeidsavklaringspenger og uføretrygd for personer som har fylt 62 år
1.2.6.1 Departementets forslag
Det foreslås å oppheve folketrygdloven § 11-4
tredje ledd bokstav a og § 12-4 tredje ledd bokstav a.
Det foreslås samtidig en omredigering av bestemmelsen
uten materiell betydning ved at innholdet i folketrygdloven § 11-4
tredje ledd bokstav b og § 12-4 tredje ledd bokstav b flyttes til
bestemmelsenes andre ledd.
Det vises til lovforslaget, folketrygdloven
§ 11-4 andre og tredje ledd og § 12-4 andre og tredje ledd.
1.2.7 Regler om reduksjon av barnetillegg til uføretrygd på grunn av inntekt, folketrygdloven § 12-16
1.2.7.1 Departementets forslag
Dette dreier seg om overgangsregler, og problemstillingen
vil bare eksistere frem til disse etterlatteytelsene opphører eller
omregnes til en omstillingsstønad fra og med 1. januar 2029. Det
er derfor grunn til å unngå løsninger som krever store investeringer.
Det foreslås å endre folketrygdloven § 12-16,
slik at pensjon og overgangsstønad etter kapittel 17 A i folketrygdloven
ikke fører til reduksjon av barnetillegget. Løsningen vil innebære
at uføretrygd og barnetillegg til uføretrygd inngår i inntektsreduksjonen
av ytelsene etter folketrygdloven kapittel 17 A, men ikke omvendt.
Det vises til lovforslaget, folketrygdloven
§ 12-16 andre ledd nytt tredje punktum.
1.2.8 Beregning av alderspensjon etter folketrygdloven kapittel 19 når dødsfallet skyldes yrkesskade, folketrygdloven § 19-20
1.2.8.1 Departementets forslag
Det foreslås å oppdatere folketrygdloven § 19-20
andre ledd slik at det henvises til folketrygdloven § 17-12 tredje
ledd slik det lød før de nye reglene for etterlatteytelser fra folketrygden
trådte i kraft.
Det foreslås å ta inn en bestemmelse om at også
den som har rett til omstillingsstønad som gjenlevende ektefelle
på grunn av dødsfall som skyldes yrkesskade, skal få alderspensjon
etter folketrygdloven kapittel 19 beregnet etter bestemmelsene for
etterlattepensjon ved yrkesskade, slik de lød før 1. januar 2015,
med de tillempninger som følger av folketrygdloven § 19-16.
Det vises til lovforslaget, folketrygdloven
§ 19-20 andre ledd.
1.3 Endringer i lov 18. desember 2020 nr. 139 om endringer i folketrygden (nye etterlatteytelser)
1.3.1 Departementets forslag
Det foreslås å endre virkeområdet til folketrygdloven
kapittel 17 A ved å endre lov 18. desember 2020 nr. 139 om endringer
i folketrygdloven (nye etterlatteytelser) § 17 A-1, slik at kapittel
17 A ikke bare omfatter de som allerede har fått innvilget og mottar
ytelsen når de nye reglene trer i kraft. Det foreslås at også de
som har rett til en ytelse som nevnt i endringsloven § 17 A-1 med virkning
fra før ikrafttredelsen, skal omfattes av reglene i kapittel 17
A i folketrygdloven.
Det foreslås også at det i kapitteloverskriften
presiseres at kapitlet også gjelder for tidligere familiepleier, ikke
kun for gjenlevende ektefelle.
Det viser til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
– endringer i folketrygdlovens innledning, endringer i overskriften
i folketrygdloven kapittel 17 A og endringer i § 17 A-1.
1.3.2 Ytelser som ikke omfattes av folketrygdloven kapittel 17 A
1.3.2.1 Departementets forslag
Det foreslås å presisere i lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
del II nr. 2 at for dem som når etterlattereformen trer i kraft,
har rett til de etterlatteytelsene som ikke er omfattet av overgangsreglene
i folketrygdloven kapittel 17 A, gjelder folketrygdloven kapitlene
16 og 17, slik disse lød før ikrafttredelsen, så lenge vedtaksperioden
varer. Videre foreslås det at det i overgangsreglene fremgår at
reglene i folketrygdloven §§ 2-9, 2-13, 21-6, 22-8, 22-10, 25-4, 25-9
og 25-17, slik disse lød før nye regler trer i kraft, gjelder for
disse ytelsene.
Det vises til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
del II nr. 2.
1.3.3 Presisering av overgangsreglene for barnepensjon
1.3.3.1 Departementets forslag
Det foreslås å presisere i ordlyden at det avgjørende er
hvilket regelverk som gir høyest ytelse ved ikrafttredelsen.
Det foreslås at dette punktet nå skal være del
II nr. 4.
Det vises til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
del II nr. 4.
1.3.4 Presisering av overgangsreglene for gjenlevendetillegg til uføretrygd
1.3.4.1 Departementets forslag
Det foreslås å presisere i folketrygdloven § 12-18 første
ledd første punktum at det avgjørende for om en person er omfattet
av overgangsreglene, er at virkningstidspunktet for gjenlevendetillegget
er før ikrafttredelsen.
Det foreslås også å justere folketrygdloven
§ 12-18 første ledd, slik at det etter andre punktum legges til
et nytt tredje punktum som presiserer at fordelen en gjenlevende
som mottar minsteytelsen får ved at den avdøde hadde høyere trygdetid,
er en del av gjenlevendetillegget som skal videreføres nominelt
og ikke reguleres i samsvar med grunnbeløpet.
Det foreslås å føye til et nytt tredje punktum
i folketrygdloven § 12-18 første ledd som innebærer at det presiseres
at fordelen en etterlatt uføretrygdet får ved at den avdøde hadde
høyere trygdetid enn den etterlatte, er en del av gjenlevendetillegget
som videreføres nominelt og ikke reguleres i takt med grunnbeløpet.
Det vises til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
§ 12-18 første ledd.
1.3.5 Krav om forutgående medlemskap for rett til stønad til barnetilsyn, tilleggsstønader og stønad til skolepenger m.m. etter folketrygdloven kapittel 17
1.3.5.1 Departementets forslag
Det foreslås å beholde ordlyden slik den er
vedtatt med endringsloven. Det medfører at etter at de nye reglene
har trådt i kraft, vil det gjelde et krav om forutgående medlemskap
for rett til stønad til barnetilsyn, tilleggsstønader og stønad
til skolepenger m.m. til gjenlevende ektefelle og tidligere familiepleier
etter revidert kapittel 17 i folketrygdloven.
1.3.6 Presiseringer av bestemmelser om kravet til fortsatt medlemskap
1.3.6.1 Departementets forslag
Det foreslås at det i loven presiseres at når
vilkåret om fortsatt medlemskap i folketrygden ikke er oppfylt, og
både den avdøde og den gjenlevende har mindre enn 20 års botid,
gis omstillingsstønaden etter en trygdetid som svarer til den avdødes
poengår. Det foreslås en henvisning til reglene om poengår og opptjening
av pensjonspoeng i folketrygdloven § 3-10 og § 3-13 første ledd.
Det tas også inn en henvisning til reglene for beregning av tilleggspensjon
for gjenlevende ektefelle i folketrygdloven § 3-23 første ledd.
Det vises til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
§ 17-3 andre ledd andre punktum.
1.3.7 Reduksjon av omstillingsstønad på grunnlag av uføretrygd der uføregraden er under 100 prosent
1.3.7.1 Departementets forslag
Det foreslås å endre bestemmelsen om reduksjon av
omstillingsstønad på grunnlag av inntekt, slik at uføretrygd ikke
lenger er en ytelse som likestilles med arbeidsinntekt.
Det vises til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
§ 17-9 tredje ledd.
1.3.8 Reduksjon av omstillingsstønad på grunnlag av arbeidsinntekt m.m. – tvangsgrunnlag
1.3.8.1 Departementets forslag
Det foreslås å lovfeste at krav om tilbakebetaling
av for mye utbetalt omstillingsstønad er tvangsgrunnlag for utlegg.
Det foreslås i tillegg en bestemmelse om at kravet kan inndrives
av Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav etter
reglene i bidragsinnkrevingsloven.
Det vises til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
§ 17-9 fjerde ledd.
1.3.9 Justering og presisering av reglene om ytelser til tidligere familiepleier
1.3.9.1 Departementets forslag
Det foreslås at bestemmelsene om beregning av omstillingsstønaden
tas inn i folketrygdloven § 17-15, og at henvisningen til folketrygdloven
§ 17-6 tas ut.
Det vises til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
§ 17-15 tredje ledd bokstav b og § 17-15 fjerde, femte og nytt sjette
ledd.
1.3.10 Presisering av bestemmelser om reduksjon av omstillingsstønad på grunnlag av arbeidsinntekt m.m.
1.3.10.1 Departementets forslag
Det foreslås å presisere at arbeidsinntekt fra
utlandet, på samme måte som arbeidsinntekt fra Norge, fører til
reduksjon av omstillingsstønad til gjenlevende ektefelle og tidligere
familiepleier. Tilsvarende presisering vil med forslaget tas inn
i overgangsreglene for reduksjon av overgangsstønad og pensjon til
gjenlevende ektefelle og tidligere familiepleier i folketrygdloven
kapittel 17 A.
Det vises til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
§ 17-9 første ledd og § 17 A-6 første ledd.
1.3.11 Særbestemmelser for yrkesskade
1.3.11.1 Departementets forslag
Det foreslås å ta inn en bestemmelse i folketrygdloven
§ 17 A-2 om at vilkåret om fortsatt medlemskap ikke gjelder dersom
dødsfallet skyldes en godkjent yrkesskade, slik at denne særbestemmelsen
videreføres for pensjon til gjenlevende ektefelle som omfattes av overgangsreglene
i kapittel 17 A i folketrygdloven.
Det vises til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
§ 17 A-2 nytt fjerde ledd.
1.3.12 Korrigering av bestemmelser i folketrygdloven kapittel 17 A om ytelser under opphold i institusjon og under straffegjennomføring
1.3.12.1 Departementets forslag
Det foreslås å endre ordlyden i §§ 17 A-7 og
17 A-8, slik at bestemmelsene om ytelser under opphold i institusjon
og under straffegjennomføring også gjelder for ytelser til tidligere
familiepleiere.
Det vises til lovforslaget, endringer i lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
§§ 17 A-7 og 17 A-8 og overskriftene til disse paragrafene.
1.3.13 Lovtekniske endringer og justeringer, nødvendige opprettinger og retting av skrivefeil
1.3.13.1 Departementets forslag
Siden det arbeides mot at lovendringene skal
tre i kraft 1. januar 2024, er det behov for å oppdatere flere av bestemmelsene
i endringsloven hvor det er vist til et bestemt årstall.
Det foreslås derfor at der det i overskrifter
eller i lovtekst vises til årstallene 2023 og 2028, endres dette
til årstallene 2024 og 2029. Videre foreslås det at årstallet 1962
i endringsloven § 17-5 endres til 1963, slik at det er personer
som har fylt 60 år når de nye reglene trer i kraft, som på nærmere
vilkår kan skjermes mot den vedtatte tidsbegrensningen av omstillingsstønaden.
Av samme grunn blir årstallet 1969 i endringsloven § 17 A-3 foreslått
endret til 1970, slik at bestemmelsen kan omfatte personer som på
ikrafttredelsestidspunktet er 53 år eller eldre.
Det foreslås i tillegg å rette skrivefeil og
å endre og ta inn henvisninger, samtidig som det foreslås å tydeliggjøre
vilkårene ved å dele opp § 17-3 i to punktum.
Videre foreslås det å korrigere en henvisning
i endringsloven § 19-16 første ledd første punktum.
Det vises til forslagene om endring i overskriften
til endringsloven § 17-6 og til endringer i endringsloven § 17-8
tredje ledd andre punktum, § 17-10 tredje ledd, § 17 A-2 tredje
ledd, § 19-2 andre ledd bokstav b, § 19-11 første ledd, § 19-16
første ledd første punktum og § 19-16 åttende ledd første punktum.
Disse forslagene har ikke vært på høring da det anses som åpenbart
unødvendig, jf. utredningsinstruksen punkt 3.3.
1.3.14 Forslag til folkerettsmarkører – internasjonale forpliktelser med hensyn til trygdekoordinering
1.3.14.1 Departementets forslag
Det foreslås å ta inn folkerettsmarkører i kapittel
17 og kapittel 17 A i folketrygdloven, slik disse kapitlene vil lyde
etter at de nye reglene for etterlatteytelser har trådt i kraft.
Forslaget innebærer at de nye reglene for etterlatteytelser som
er vedtatt ved lov 18. desember 2020 nr. 139 (nye etterlatteytelser),
oppdateres i tråd med at Stortinget i ettertid har vedtatt å innføre
slike kapittelvise folkerettsmarkører i folketrygdloven.
Det vises til lovforslaget, lov 18. desember
2020 nr. 139 om endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser)
ny § 17-1 a og ny § 17 A-1 a.
1.4 Økonomiske og administrative konsekvenser
De fleste av lovforslagene er justeringer og
tilpasninger av regelverk og har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser av betydning.
Endringsforslaget vil imidlertid få betydning
for tilfeller der dødsfallet skjedde før 1. desember 2023 og første
utbetalingstidspunkt er etter 1. januar 2024.
Det vises til proposisjonens kapittel 5, der
det er detaljert redegjort for de ulike anslagene.