Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen
Merkesdal, lederen Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai
Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita
Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion
Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie
Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne,
Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad,
viser til behandlingen av Prop. 35 L (2015–2016) og Innst. 207 L
(2015–2016), hvor det ble innført strengere krav til selskapsmessig
og funksjonelt skille mellom nettvirksomhet og annen virksomhet,
der lovens tidligere grense på 100 000 nettkunder ble opphevet. Komiteen viser videre til behandlingen
av Prop. 25 L (2020–2021) og Innst. 183 L (2020–2021), der nettselskap
med 10 000 eller færre nettkunder ble unntatt kravet om funksjonelt
skille.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser
til regjeringens høring om endring av krav til funksjonelt skille
for nettforetak. Høringsfrist var 14. desember 2022. Flertallet merker seg at et flertall
av høringssvarene stiller seg positivt til forslaget om å heve grensen
for krav til funksjonelt skille til nettselskaper med 100 000 eller
flere nettkunder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at nettselskapene
står overfor betydelige endringer. Det er behov for store investeringer
i økt nettkapasitet og digitale løsninger, i en tid der produksjons-
og forbruksmønstre er i endring. Det er avgjørende at selskapene har
tilstrekkelig kapasitet til å håndtere disse endringene i tiden
som kommer, samtidig som nettleien holdes så lav som mulig og forsyningssikkerheten
ivaretas.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det er viktig at alle
nettselskaper forholder seg til de samme reguleringer. Nettselskaper
er naturlige monopoler, og det er derfor særskilt viktig med reguleringer
som ivaretar kundenes interesser uavhengig av hvilket selskap de
er tilknyttet. Samtidig er det noen selskaper som har så få kunder
og lav omsetning at det kan være nødvendig å gjøre unntak fra kravet
om funksjonelt skille. Det ble derfor bestemt at selskaper med færre
enn 10 000 kunder skulle unntas kravet om funksjonelt skille. Disse medlemmer mener det er uheldig
at regjeringen foreslår å heve denne terskelen til 100 000 kunder.
Dette vil innebære at kun seks selskaper, av totalt 89 selskaper,
vil være omfattet av kravet om funksjonelt skille.
Disse medlemmer støtter
derfor ikke forslaget fra regjeringen.
Disse medlemmer mener
videre at det fremdeles er for mange små nettselskaper i Norge.
En nettstruktur bestående av svært mange små selskaper er uheldig for
selskapenes evne til å håndtere risiko, tiltrekke seg rett kompetanse
og løse oppgavene mest mulig kostnadseffektivt. Det er flere eksempler
på sammenslåinger av nettselskap der kundene i de minste selskapene har
fått betydelig redusert nettleie, og det nye selskapet samlet sett
er bedre i stand til å ivareta nettselskapets ansvar på en effektiv
og rasjonell måte.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
til rette for en nettstruktur med betydelig færre nettselskaper
enn i dag, og komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan dette
kan gjøres.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener det er en misforståelse
å tro at det er en sammenheng mellom størrelse på nettselskapene
og kostnader, og viser til at en rekke mindre nettselskaper har
klart å holde kostnadene nede og ha lav nettleie.
Disse medlemmer mener
at krav om funksjonelt skille for små nettselskaper er et byråkratiserende tiltak
som kan føre til dobbelt-ansettelser og dobbelt-arbeid og selskaper
som er mindre tilpasningsdyktige, og at det er lurt av Norge å bruke
unntaksreglene i EUs regelverk, som er tatt inn i norsk lov.
Disse medlemmer mener
videre en økning av grensen for funksjonelt skille ikke står i veien
for fornuftige sammenslåinger av nettselskaper, der dette er aktuelt. Disse medlemmer mener tvert imot at flere
kan få muligheten til å slå seg sammen og forbli under grensen for
funksjonelt skille.
Komiteens medlem
fra Venstre støtter ikke forslaget til endringer i energiloven
om funksjonelt skille for nettselskap. Dette
medlem viser til høringssvarene fra Konkurransetilsynet, Statkraft
og Reguleringsmyndigheten for energi (RME), som alle er kritiske
til å øke kravet til funksjonelt skille til 100 000 nettkunder. Dette medlem påpeker at en økning i grensen
for krav om funksjonelt skille kan gi et høyere kostnadsnivå i nettbransjen
og dermed dyrere nettleie for kundene. En heving av grensen for
funksjonelt skille svekker insentivene til samfunnsøkonomisk lønnsomme
sammenslåinger av nettselskap i større enheter som gir stordriftsfordeler. Dette medlem viser videre til at hevingen
av kravet om funksjonelt skille øker risikoen for at nettselskapene
ikke opptrer nøytralt, og påpeker at dette kan påvirke konkurransen
i andre markeder der konsernet er aktive. Dette
medlem mener regjeringen, istedenfor å heve taket for funksjonelt
skille, bør vurdere å innføre krav om funksjonelt skille for alle
nettselskap, uavhengig av størrelse.