Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til at det i proposisjonen
legges fram forslag til endringer i lov 10. juni 2022 nr. 35 om
midlertidige endringer i lovverket som følge av ankomst av fordrevne
fra Ukraina.
Komiteen vil vise til at over
35 500 fordrevne fra Ukraina søkte om beskyttelse i Norge i 2022,
og over 33 000 personer fikk innvilget midlertidig kollektiv beskyttelse.
I tillegg kom det nærmere 4 500 asylsøkere fra andre land. Komiteen merker
seg at regjeringen legger til grunn at de fleste som fikk midlertidig
kollektiv beskyttelse i 2022, blir værende i Norge også i 2023. Komiteen viser
videre til proposisjonen, som viser at regjeringen planlegger for
at mange flykter til Norge også i 2023. Det siste oppdaterte scenarioet
tilsier at det mest sannsynlig vil komme 25 000–45 000 fordrevne
fra Ukraina til Norge i løpet av 2023. Komiteen merker seg at det
er stor usikkerhet rundt tallene, og man må være forberedt på at
det kan komme flere eller færre enn dette. Komiteen vil vise til at rapporten
som ble publisert i mai 2023 av Utlendingsdirektoratet, skisserer tre
scenarioer, der det høyeste anslaget er at det kan komme 60 000–80 000
fordrevne fra Ukraina i 2023.
Komiteen vil understreke at
kommunene gjennom hele 2022 har gjort en enormt viktig og stor jobb for
å ta imot fordrevne fra Ukraina og flyktninger fra andre land. Komiteen merker
seg at det bare i løpet av 2022 er bosatt like mange som de siste
fem årene til sammen, over 31 000 fordrevne fra Ukraina og flyktninger
fra andre land. I desember 2022 ble kommunene anmodet om å bosette
ytterligere 35 000 flyktninger i 2023. Komiteen vet at dette krever
mye av kommunene, og vil rose jobben som både er lagt ned og blir
lagt ned.
Komiteen vil vise til at det
i proposisjonen pekes på at høye ankomsttall fører til utfordringer
i alle ledd. I den første fasen var presset størst på arbeidet med
registrering av søknader, innkvartering i mottak og kartlegging
av flyktninger i påvente av bosetting. Nå er presset størst i arbeidet
med bosetting i kommunene og grunnleggende velferdstjenester som
barnehage, skole og helsetjenester i både vertskommuner for mottak
og bosettingskommuner. Gruppen av personer som er fordrevet fra
Ukraina, har en annen sammensetning enn asylsøkere som har ankommet
de siste årene, ved at hoveddelen er kvinner, barn og eldre.
Komiteen merker seg at det
i proposisjonen vises til at Stortinget 7. juni 2022 vedtok lov
om midlertidige endringer i lovverket som følge av ankomst av fordrevne
fra Ukraina. Komiteen viser
til at de midlertidige endringene innebar endringer i ti lover. Komiteen registrerer
at det er iverksatt tilpasninger i integreringsloven for personer
som får midlertidig kollektiv beskyttelse, og de midlertidige reglene
i plan- og bygningsloven er tatt i bruk. Det samme gjelder enkelte
av de midlertidige reglene i opplæringsloven. Komiteen merker seg at det
fremkommer av proposisjonen at øvrige regelverksendringer og forskriftshjemler
foreløpig i all hovedsak ikke er tatt i bruk.
Komiteen vil vise til at mange
kommuner nå opplever økende utfordringer med kapasiteten. Komiteen merker
seg at det i proposisjonen vises til at regjeringen i lys av utviklingen
fremover vil vurdere om det er behov for å foreslå andre endringer
og tiltak enn de som fremgår av proposisjonen, for å kunne håndtere ekstraordinære
ankomster.
Komiteen vil videre vise til
at de midlertidige endringene foreslås videreført til 1. juli 2024. Komiteen registrerer
at dersom det på dette tidspunktet er behov for å videreføre enkelte
regler, vil dette høres, og forslag til endringer vil bli fremmet
for Stortinget.
Komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås en ny midlertidig endring i husleieloven
som åpner for å inngå tidsbestemt leiekontrakt med minstetid på
ett år ved utleie av fritidsbolig som tas i bruk til bolig, og at deltakerne
i introduksjonsprogram etter de midlertidige reglene i integreringsloven
skal ha både rett og plikt til kompetansekartlegging.
Komiteen merker seg at de midlertidige
reglene som foreslås, knytter seg til ulike departementers ansvarsområder,
men presenteres samlet i proposisjonen for å gi et helhetlig bilde
av behovet for videreføring av de midlertidige reglene som følge
av de høye ankomsttallene. Komiteen viser for øvrig til
omtale av endringene i proposisjonen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til
at gode språkkunnskaper er svært viktig for at fordrevne fra Ukraina
skal komme i jobb eller kunne ta videre utdanning. Flertallet viser til at mange
av de fordrevne fra Ukraina har behov for mer enn den ettårige norskopplæringen
som det først var lagt opp til. Flertallet mener derfor det
er svært positivt at regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2023 foreslår at kommunene skal få tilskudd til å gi utvidet norskopplæring
til deltagere som har behov for det. Opplæringen skal kunne utvides
med seks måneder for fordrevne fra Ukraina, slik at de til sammen
kan få inntil 18 måneders norskopplæring. Dette er tilsvarende tilbudet
som gis ordinære flyktninger med videregående eller høyere utdanning.
Fordrevne fra Ukraina med lavere utdanning kan få inntil 36 måneders
norskopplæring.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Russland og Putins meningsløse krigføring
mot Ukraina har ført til at Europa nå opplever den største flyktningkrisen
siden andre verdenskrig. Disse medlemmer viser til at
det er krevende å forutse hvor mange flyktninger som vil komme til
Norge, men merker seg at UDI planlegger for at det kan komme om
lag 40 000 fordrevne fra Ukraina i løpet av 2024, og at antallet
øvrige asylsøkere også forventes å øke sammenlignet med tidligere
år.
Disse medlemmer viser til merknader
fra medlemmene fra Høyre i Innst. 352 L (2021–2022), hvor det også
fremmes en rekke forslag. Disse medlemmer mener at mange
av de problemstillingene som medlemmene fra Høyre løftet i disse
merknadene, fortsatt er aktuelle i dagens situasjon.
Disse medlemmer viser til at
Solberg-regjeringen valgte å komme til Stortinget med en tilleggsproposisjon
under flyktningkrisen i 2015. Proposisjonen kom før årsskiftet 2016,
slik at Stortinget hadde oversikt over de økte kostnadene som kom
som følge av flyktningkrisen. Disse medlemmer mener dette
ga en mer forutsigbar situasjon for mottaksapparatet. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen nå har valgt å løse dette på en annen måte, og
at de reelle utgiftene til flyktningmottak i 2023 først er klarlagt
i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer viser til at
IMDi anmodet kommunene om å bosette 35 000 flyktninger i 2023. Disse medlemmer viser
videre til at kommunene har vedtatt å bosette 30 759 flyktninger
per mai 2023. Disse
medlemmer merker seg at regjeringen nylig har uttalt at kommunene
må forberede seg på å bosette opp mot 43 000 flyktninger. Dette
inkluderer også andre flyktninger enn fordrevne fra Ukraina. Kommunene har
allerede store kapasitetsutfordringer og kan bli ytterligere presset
i tiden fremover. Disse
medlemmer merker seg differansen mellom anmodningen og det
antallet flyktninger kommunene har sagt de kan ta imot, og mener
det er behov for å gjøre tilpasninger for å kunne ta imot flere
enn kommunene har sagt at de kan bosette.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen i proposisjonen mener at en relativt høy andel ukrainske statsborgere
som innvandret etter 2021, var i arbeid ved utgangen av februar
2023. Det var ifølge Nav om lag 2 000 ukrainske statsborgere i arbeid
ved utgangen av februar. Disse medlemmer viser til at
dette er en høy andel sammenlignet med andre flyktninggrupper, men
merker seg at regjeringen henviser til at andelen i jobb i andre
land er vesentlig høyere. Det vises til at noen få europeiske OECD-land
allerede har en andel på 40 pst. av fordrevne i arbeidsfør alder
som er i arbeid (inkludert Nederland, Litauen, Estland og Storbritannia). Dette
er vesentlig høyere enn i Norge. Disse medlemmer merker seg
at den høyere arbeidsdeltagelsen i andre land kan skyldes nettverk,
men også at enkelte land har lettet tilgangen til regulerte yrker
ved å strømlinjeforme godkjenningsprosedyrer for utdanninger. Disse medlemmer mener
forskjellen mellom Norge og flere andre land i Europa viser at det
norske integreringstilbudet må forbedres, slik at flere kan komme raskere
ut i arbeid. Disse
medlemmer mener at det å være i arbeid og oppleve en mest
mulig normal hverdag og føle trygghet er viktig, også i en fortvilet
situasjon.
Disse medlemmer mener det fortsatt
er behov for et midlertidig lovverk for å håndtere en pågående flyktningkrise. Disse medlemmer viser
til at Høyre etterlyste dette i mars 2022.
Disse medlemmer vil understreke
at lovverket er midlertidig og innført for å avhjelpe en krisesituasjon.
Endringene er ikke ment å vedvare i en normalsituasjon. Disse medlemmer merker
seg at det hittil ikke har vært nødvendig å ta i bruk forskriftshjemler
i helse- og barnevernslovgivningen. Disse medlemmer vil derfor
understreke at ankomstene må være på et høyere nivå før det skal
være aktuelt å benytte disse hjemlene.
Bolig
Komiteens medlemmer fra Høyre og Rødt merker
seg at kommunene særlig har opplevd et stort press på boligmarkedet.
Svært mange private har stilt opp for å kunne gi et godt boligtilbud
raskt. Fremover må det antas at det både må bygges flere boliger
og settes i stand boliger for å kunne bosette raskt. Disse medlemmer understreker
at regjeringens valg om å fjerne tilskudd til utleieboliger i statsbudsjettet
for 2023 gjorde situasjonen mer krevende for kommunene. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen nå har foreslått å gjeninnføre tilskuddet, og disse medlemmer mener
dette er i tråd med Høyres og Rødts tidligere forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter at fritidsboliger enklere skal kunne benyttes
som leiebolig for flyktninger, men understreker viktigheten av at
fritidsboligene godkjennes som bolig. Videre er det viktig at boligen
også legger til rette for at flyktningen kan bli integrert i samfunnet.
Det er viktig at flyktningen har anledning til å delta i norskopplæring
og introduksjonsprogram. Mange vil enten ha behov for førerkort
og bil eller tilgang til kollektivtransport for å lykkes med det.
Barnevernsloven
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til bekymringen fra blant annet Barneombudet,
men mener at bestemmelsene er nødvendige for å gjøre barnevernet
i stand til å utføre sine oppgaver på en formålstjenlig og forsvarlig
måte i en ekstraordinær situasjon. Krigen i Ukraina har sendt millioner
på flukt, og mange barn kan komme til Norge. Kommunene kan trenge
noe økt handlingsrom dersom situasjonen tilspisser seg. Flertalletmener
det er viktig at de midlertidige endringene forblir midlertidige,
og legger til grunn at barnets beste og barns behov skal komme i
fremste rekke. Flertallet merker
seg at unntaksreglene hittil ikke er benyttet verken av kommunene,
Bufetat eller statsforvalterne. Flertallet fremhever viktigheten
av at tilsyn fortsatt skal gjennomføres, og at det er høy terskel
for å benytte unntakene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre understreker viktigheten av at alle gode barnevernskrefter
tas i bruk for å håndtere en krevende situasjon – både de offentlige,
de ideelle og de private.
Helselovgivningen
Komiteens medlemmer fra Høyre merker seg
at Stortinget etter forslag fra regjeringen har innført en hjemmel
for å fravike en rekke sentrale pasientrettigheter for befolkningen
generelt. Disse
medlemmer har forståelse for at et høyt antall fordrevne som
trenger helsehjelp, kan gjøre det nødvendig å foreta omprioriteringer
i helsetjenesten. Disse
medlemmer mener likevel at fjerning av pasientrettigheter
må være en siste utvei der det er nødvendig for å sikre forsvarlig
helsehjelp til pasienter. Disse medlemmer mener at antallet
ankomster og presset på helsetjenesten må være av en helt annen
karakter enn ankomstene er per i dag. Disse medlemmer viser til
at disse unntakshjemlene foreløpig ikke er benyttet, til tross for
svært høye ankomster. Disse
medlemmer ser likevel at det kan være mulig at ankomstene
øker svært mye, og at helsetjenesten kan komme under press som følge
av at mange av de fordrevne har behov for helsehjelp.
Disse medlemmer mener loven
i dag har en for lav terskel for å gjøre unntak fra pasientrettigheter. Disse medlemmer viser
videre til merknader fra medlemmene fra Høyre i Innst. 352 L (2021–2022).
Disse medlemmer understreker
at hovedregelen er at helsetjenesten skal gi de ordinære pasientrettighetene. Disse medlemmer mener
at dersom det skal gjøres helt eller delvis unntak fra pasientrettigheter,
må det gjøres en særskilt vurdering av hver pasientrettighet for
seg. Det må videre foreligge en skriftlig begrunnelse for hvorfor
det er nødvendig å helt eller delvis fjerne pasientrettigheten,
og begrunnelsen må gis for hver rettighet for seg. Det må vurderes
om unntakene kan gjelde enkelte pasientgrupper, for eksempel begrenses
til voksne. I begrunnelsen skal det fremgå hvilke avbøtende tiltak
som er vurdert for å unngå å fjerne pasientrettigheter, og hvorfor
disse avbøtende tiltakene ikke er tilstrekkelige.
Disse medlemmer mener at bakgrunnen
for at det skal gjøres unntak fra rettigheten, må være et svært høyt
antall fordrevne fra Ukraina som trenger bistand fra helsetjenesten.
At det generelt er kapasitetsutfordringer, er derfor ikke tilstrekkelig.
Disse medlemmer mener at risikoen
for at helsetjenesten overbelastes, må vurderes opp mot de ulempene
som hver enkelt pasientgruppe vil ha som følge av at rettigheten
helt eller delvis fjernes. Kapasiteten i helsetjenesten må vurderes
i hver region. Dersom det er god kapasitet ett sted i landet, kan
ikke presset kapasitet et annet sted i landet begrunne generell
fjerning av pasientrettigheter. Der det er mulig å oppfylle rettighetene,
skal rettighetene oppfylles.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«I lov 10. juni
2022 nr. 35 om midlertidige endringer i lovverket som følge av ankomst
av fordrevne fra Ukraina gjøres følgende endringer:
I del IV om endring
i lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. skal
§ 2-5 d lyde:
§ 2-5 d Midlertidige unntak
fra plikter
Når det som følge
av et svært høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet
fra Ukraina er nødvendig å foreta omstillinger eller prioriteringer
for å bidra til å sikre at spesialisthelsetjenestens kapasitet ikke overskrides,
kan departementet gi forskrift om helt eller delvis unntak fra følgende
bestemmelser:
-
a. § 2-5 om individuell
plan
-
b. § 2-5 a om koordinator
-
c. § 2-5 c om kontaktlege.
I del V om endring
i lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasient- og brukerrettigheter skal
§ 2-5 d lyde:
§ 2-5 d Midlertidige unntak
fra rettigheter
Når det som følge
av et svært høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet
fra Ukraina er strengt nødvendig å kunne foreta omstillinger eller
prioriteringer for å bidra til at helse- og omsorgstjenestens kapasitet
ikke overskrides, kan departementet gi forskrift om helt eller delvis
unntak fra følgende bestemmelser:
-
a. § 2-1 b andre
ledd andre punktum om fastsettelse av frist for når pasienten senest
skal få nødvendig helsehjelp
-
b. § 2-1 b fjerde
ledd om rett til nødvendig helsehjelp uten opphold ved brudd på
frist fastsatt etter andre ledd andre punktum
-
c. § 2-2 første
ledd første punktum om informasjon om rett til nødvendig helsehjelp
-
d. § 2-2 første
ledd fjerde punktum om informasjon om tidspunkt for når utredning
eller behandling skal settes i gang
-
e. § 2-2 andre
ledd om plikt til å kontakte HELFO
-
f. § 2-3 om rett
til fornyet vurdering
-
g. § 2-4 om rett
til valg av behandlingssted
-
h. § 2-5 om rett
til individuell plan
-
i. § 2-5 a om rett til kontaktlege
-
j. § 2-5 b om rett
til koordinator
-
k. § 2-5 c om rett
til barnekoordinator.
I del VIII om
endring i lov 24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester
m.m. skal § 7-2 b lyde:
§ 7-2 b Midlertidige unntak fra plikter
Når det som følge
av et svært høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet
fra Ukraina er nødvendig å kunne foreta omstillinger eller prioriteringer
for å bidra til å sikre at den kommunale helse- og omsorgstjenestens
kapasitet ikke overskrides, kan departementet gi forskrift om helt
eller delvis unntak fra følgende bestemmelser:
Plan- og bygningsloven
Komiteens medlemmer frå Høyre viser
til at det er positivt at det er innført en midlertidig beredskapshjemmel
i plan- og bygningsloven. Disse medlemmer mener denne
bør være ytterligere utvidet. Disse medlemmer støttet subsidiært
regjeringens forslag til beredskapshjemmel i plan- og bygningsloven. Disse medlemmer viser
til merknader i Innst. 352 L (2021–2022) og fremmer følgende forslag:
«I lov 10. juni
2022 nr. 35 om midlertidige endringer i lovverket som følge av ankomst
av fordrevne fra Ukraina gjøres følgende endringer:
I del VII om
endringer i lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling
skal § 20-9 lyde:
§ 20-9 Unntak ved kriser,
katastrofer eller andre ekstraordinære situasjoner i fredstid
Ved kriser, katastrofer
eller andre ekstraordinære situasjoner i fredstid kan Kongen for
inntil 1 år av gangen bemyndige departementet til å fatte beslutning
om midlertidige tiltak uavhengig av foreliggende planer og uavhengig
av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov. Beslutning
gis bare etter anmodning fra annen statlig eller kommunal myndighet.
Midlertidige tiltak
som nevnt i første ledd kan omfatte bruksendring, utvidelse av drift
og plassering eller oppføring av byggverk. Beslutning kan også omfatte
rett til å foreta endringer av byggverket eller eiendommen som anses
nødvendig. Varigheten av tiltaket fastsettes i beslutningen.
Ved beslutning etter
første ledd kan departementet fravike bestemmelsene om saksforberedelse
og vedtak i forvaltningsloven kapittel IV og V. Før beslutning fattes, skal
uttalelse fra kommunen innhentes så langt det er praktisk mulig.
Departementet underretter snarest kommunen om beslutningen.
Bestemmelsene om
grannevarsel i grannelova § 6 gjelder ikke.
Beslutning etter
første ledd kan ikke påklages. Det samme gjelder vedtak om avvisning
av klage. Det kan ikke gis midlertidig forføyning mot tiltak som
iverksettes i medhold av første ledd. Det kan ikke kreves granneskjønn
etter grannelova §§ 7 og 8 for slike tiltak eller retting etter
grannelova § 10.
Departementet kan
gi forskrifter til utfylling og gjennomføring av denne bestemmelsen.»
Fritidsboliger
Komiteens medlemmer fra Høyre merker seg
at regjeringen fremmer forslag om å gjøre fritidsboliger enklere
tilgjengelig for utleie til flyktninger. Disse medlemmer viser til
at mangel på boliger har vært og er en av kommunenes største utfordringer. Disse medlemmer støtter
forslaget, men understreker viktigheten av at flyktninger blir bosatt
i områder hvor det legges til rette for god integrering. Tilgang
til enten bil eller kollektivtrafikk for å kunne delta på introduksjonsprogram
og norskopplæring kan for eksempel være nødvendig.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen og Sosialistisk Venstreparti vedtok å avvikle tilskudd
til utleieboliger i statsbudsjettet for 2023. Disse medlemmer viser til
Høyres alternative statsbudsjett for 2023, hvor det ble foreslått
å gjeninnføre tilskuddet. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2023
har foreslått å gjeninnføre dette tilskuddet midlertidig. Disse medlemmer mener
det er nødvendig, og at regjeringen ikke burde ventet så lenge med
å gjeninnføre dette.
Tiltak for å mobilisere pensjonert
personell til å ivareta et ekstraordinært personellbehov som følge
av ankomstene av fordrevne fra Ukraina
Komiteens medlemmer fra Høyre merker seg
at mange kommuner nå opplever presset kapasitet knyttet til integreringstilbud,
skole, barnehage og helsetjenester. Disse medlemmer viser til
at et mulig tiltak er å gi kommunene mulighet til fortsatt å mobilisere pensjonert
personell. Å mobilisere pensjonister kan ikke være eneste tiltak
for å avhjelpe utfordringen, men ett av flere. Disse medlemmer mener det
er viktig at pensjonert personell og studenter kan innhentes til
å avhjelpe situasjonen i forbindelse med flyktningsituasjonen –
blant annet innen helse- og omsorgssektoren og kommunal sektor.
Disse medlemmer støtter på
denne bakgrunn heller ikke forslaget i proposisjonen om at del II
i endringsloven oppheves, og del II må derfor inkluderes i bestemmelsen
om at loven oppheves 1. juli 2024.
Disse medlemmer vil derfor
fremme følgende forslag:
«I lov 10. juni
2022 nr. 35 om midlertidige endringer i lovverket som følge av ankomst
av fordrevne fra Ukraina gjøres følgende endringer:
I del II om endringer
i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd skal § 8-52 tredje ledd
lyde:
Første ledd første
punktum gjelder ikke overfor et medlem som mottar ugradert avtalefestet
pensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning, og som utfører arbeid
der avlønningen skjer etter særskilt sats for pensjonistavlønning
for tjeneste som er nødvendig for å ivareta et ekstraordinært personellbehov
i forbindelse med personer fordrevet fra Ukraina. Unntaket gjelder
fra 1. april 2022 til og med 31. desember 2023. Sykepenger som er
tilstått i perioden, løper ut ordinær sykepengeperiode.
Del XI nr. 2
skal lyde:
«Stortinget
ber regjeringen raskt utrede flere tiltak som skal bidra til at
kommuner kan mobilisere pensjonister for å avhjelpe situasjonen
som følge av ankomstene av fordrevne fra Ukraina.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at når Norge nå mottar så
mange ukrainere på flukt, er det naturlig at man strammer inn på
mottak av migranter fra andre steder i verden. Personer på flukt
hjelpes best og mest effektivt i sine nærområder, og det er da naturlig
at Norge prioriterer ukrainere når det gjelder bosetting. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag til statsbudsjett for 2023, der
det ble foreslått å redusere antall kvoteflyktninger til maks 200
personer i 2023, og der hjelp til nærområdene ble kraftig styrket,
da det er en mer effektiv måte å hjelpe mennesker som reelt er på
flukt. Disse medlemmer viser
også til forslaget fra Fremskrittspartiet om opprettelse av asylmottak
i utlandet etter dansk eller britisk modell som ble behandlet i
forbindelse med Innst. 40 S (2022–2023). Disse forslagene ville
isolert og ikke minst samlet bidratt til å gjøre Norge enda bedre
i stand til å hjelpe ukrainere på flukt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener Norge må ta sin
del av flyktningstrømmen som kommer fra områder med krig og konflikt,
og avlaste nabolandene som uansett tar den største belastningen. Disse medlemmer mener at
Norge med sin økonomi og sine ressurser må ta sin del av ansvaret
og ta imot så mange som landet kan greie i tillegg til å bidra med
økonomisk støtte til felles innsats for å avhjelpe situasjonen sammen
med andre land.
Disse medlemmer viser til
merknader og forslag fremmet i forbindelse med behandlingen av Prop. 107
L (2021–2022) og merknader og forslag i forbindelse med behandlingen
av ny integreringslov. Disse
medlemmer er bekymret for at disse lovene er for rigide og ikke
legger godt nok til rette for at kommunene kan bruke skjønn for
å vurdere hva som skal til for at deltagere skal nå sine mål, og
gjøre dem i stand til å komme ut i arbeid eller utdanning. Disse medlemmer vil
understreke at for mange vil et seks måneders introduksjonsprogram
være for lite, uavhengig av bakgrunn.
Disse medlemmer viser til
høringsinnspillet fra FFKF (Faglig forum for kommunalt flyktningarbeid) som
peker på at det er svært krevende for kommunene å arbeide ut fra
parallelle regelverk samtidig som bosettingen skal økes og opplæring
av nye ansatte skal gis. Dette understreker at det i tillegg til
prinsippet om likebehandling av mennesker med beskyttelsesbehov
etter loven er viktige praktiske grunner for å lande ett regelverk
som gjelder for alle som kvalifiserer til beskyttelse.
Disse medlemmer mener primært
at flyktninger fra Ukraina bør få samme tilbud om opplæring i både
norsk og samfunnskunnskap som andre flyktninger, altså rett til
opplæring i 18 måneder. Dessverre er det mye som tyder på at mange
ukrainske flyktninger kommer til å bli i Norge i lang tid fremover,
og da må også regelverket ta høyde for det. Disse medlemmer viser til
høringsinnspillet fra KS, som er bekymret for at manglende tilbud
nå vil føre til at ukrainere som både er høyt utdannet og har kompetanse
som er ettertraktet, ikke vil kunne bli økonomisk selvhjulpne. KS
viser videre til at kommunene som uttalte seg i høringen, var samstemte
i at det store flertallet av ukrainere trenger mer opplæring enn
det som er mulig for kommunene å gi etter gjeldende regelverk. Disse medlemmer viser
til at flere høringsinstanser også peker på viktigheten av opplæring
i samfunnskunnskap, blant annet for å unngå sosial dumping og diskriminering.
Disse medlemmer viser til
at flere høringsinstanser nå setter spørsmålstegn ved hvorvidt de
midlertidige endringene i lovverket er hensiktsmessige. Utdanningsforbundet
mener myndighetene bør vurdere om det ikke heller burde planlegges
for mer langsiktige løsninger. Breidablikk læringssenter mener at
intensjonen med forenklede kvalifiseringsordninger er god, men at
en konsekvens for flyktningen og kommunen kan være et dårligere
kvalifiseringsløp. Skien kommune mener det ordinære regelverket
også burde gjelde for personer med midlertidig kollektiv beskyttelse. Disse medlemmer mener
det er verdt å ta til seg dette. Disse medlemmer vil understreke
at da Prop. 107 L (2021–2022) Midlertidige endringer i lovverket
som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina ble behandlet, var
det helt nødvendig med midlertidige endringer grunnet en uforutsigbar
situasjon, usikre anslag på hvor mange flyktninger som ville komme
til Norge, og hvorvidt den folkerettsstridige krigen i Ukraina ville
vare ut året eller lenger. Disse medlemmer mener likevel
at regjeringen bør vurdere mer langsiktige løsninger og lovendringer
som ikke kun er tilpasset en kortvarig situasjon, men som på sikt
kan skape et bedre og mer fleksibelt regelverk for flere fordrevne
og flyktninger i tiden fremover.
Disse medlemmer støtter videre
høringsuttalelsene fra Faglig forum for kommunalt flyktningarbeid
og MiRA-Senteret, som begge mener at regelverket i Norge bør gjelde
alle flyktninger og ikke særbehandle enkelte grupper. Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspill fra Bergen kommune, som mener det er uheldig
at kun deltakere med midlertidig kollektiv beskyttelse kan velge
introduksjonsprogram på deltid. Disse medlemmer støtter denne
uttalelsen og mener videre at også andre deltakergrupper enn de
som går ut i arbeid, kan ha en helsesituasjon eller omsorgsforpliktelser
som gjør at de bør ha muligheten til å ta introduksjonsprogrammet
på deltid. Disse
medlemmer mener at muligheten til å ta introduksjonsprogrammet
på deltid også vil gjøre det mulig for flere å kombinere introduksjonsprogrammet
med arbeid.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med nødvendige forslag til lovendringer
som sikrer at den fleksibiliteten som gis personer med opphold etter
utlendingsloven § 34 i integreringsloven gjennom behandlingen av
Prop. 90 L (2022–2023), kan utvides til å gjelde alle flyktninger
i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle som deltar i introduksjonsprogrammet,
kan ta det på deltid, enten det er arbeid, studier, helsesituasjon
eller andre omsorgsforpliktelser som hindrer dem i å ta del i introduksjonsprogrammet
på heltid.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at personer med opphold etter utlendingsloven
§ 34 sikres plikt og rett til deltakelse i introduksjonsprogrammet.»
«Stortinget
ber regjeringen åpne for at personer med opphold etter utlendingsloven
§ 34 kan innvilges ett års introduksjonsprogram allerede ved oppstart.»