Økt
innflytelse for lokale folkevalgte ved søknad om godkjenning av
nye privatskoler og driftsendringer ved eksisterende skoler
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til proposisjonen og forslaget om å
endre ordlyden i § 2-1 første ledd femte punktum slik at departementet
skal legge vesentlig vekt på uttalelsene fra vertskommunen eller
vertsfylket. Disse
medlemmer merker seg reaksjonene fra enkelte høringsinstanser
som er bekymret for at dette i realiteten er å gi vertskommunene
og -fylkene en vetorett i godkjenningsprosessen. Disse medlemmer vil påpeke
at godkjenningsprosessen fortsatt skal innebære en reell avveining
mellom hensynet til ønsket om privatskoler på den ene siden og hensynet
til kommunens og fylkeskommunens ansvar for det offentlige skoletilbudet
på den andre siden. Disse
medlemmer vil i den sammenheng påpeke at det ligger i sakens
natur at etablering av private skoler ofte vil ha visse konsekvenser
for vertskommunene, uten at enhver effekt skal være førende for
godkjenningsprosessen. Disse
medlemmer vil derfor understreke at begrepet «vesentlig vekt» ikke
innebærer en vetorett, men at direktoratet/departementet må ta hensyn
til innvendinger fra vertskommunen eller -fylket i de tilfeller
det kan vises til reelle negative konsekvenser for den offentlige
skolen dersom søkerne gis anledning til å etablere en ny privatskole.
Disse medlemmer vil påpeke
at kommunale vedtak om å avvise etablering av en privat skole kun
av ideologiske grunner ikke skal etterkommes. Muligheten til å velge
et alternativt opplæringstilbud for egne barn skal fortsatt være
reell over hele landet.
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til Innst. 404 L (2021–2022) og behandlingen av endringer i
loven våren 2022, der komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet påpekte at endringer i godkjenningsgrunnlaget ikke
skal være til hinder for at det i særlige tilfeller kan godkjennes
et økt elevtall og nye tilbud ved eksisterende privatskoler godkjent
etter § 2-1 andre ledd bokstavene h og i dersom dette er nødvendig
for å ivareta lokale, regionale og nasjonale kompetansebehov og
i tråd med anbefalinger fra lokale folkevalgte organ. Disse medlemmer mener
hensynet til lokale og regionale kompetansebehov også skal vektlegges
i praktiseringen av endringen i ordlyden i § 2-1 første ledd femte
punktum.
Disse medlemmer støtter forslagene
i proposisjonen og vil understreke at loven skal tolkes og praktiseres
slik at den reelt ivaretar ulike distriktsmessige forhold, og at
godkjenningsordningen fortsatt skal praktiseres skjønnsmessig der
ulike hensyn skal avveies i tråd med lovens formål. Videre vil disse medlemmer påpeke
at dette innebærer at praktiseringen av loven blant annet skal ivareta
lokalsamfunnenes interesser gjennom en skjønnsmessig og reell vurdering
av de faktiske forholdene lokalt. Disse medlemmer viser til proposisjonen
og vil understreke at distriktspolitiske hensyn vil være et relevant
moment selv om kommunen eller vertsfylket går imot en søknad. Barnets
beste er et grunnleggende hensyn, og det skal derfor i vurderingen
legges vekt på blant annet reisetid for elevene og om det i området
finnes skoler som tilbyr opplæring på det grunnlaget det søkes om
godkjenning på, for eksempel en anerkjent pedagogisk retning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at det reelle
formålet med privatskolelova er å gi sikkerhet for at det kan opprettes
og drives andre skoler enn de offentlige, slik at foreldre og elever
kan foreta andre valg. Dette er i samsvar med lovens formålsbestemmelse,
som også viser til menneskerettsloven § 2 nr. 2. Disse medlemmer mener at menneskerettene
som det er vist til i lovens formål, i noen tilfeller kan bli satt
til side dersom kommunale uttalelser med en negativ innstilling
til nye eller utvidede friskoler skal bli tillagt vesentlig vekt.
Disse medlemmer er kritiske
til at regjeringen nå ønsker å legge større vekt på lokale folkevalgtes
vurderinger ved behandlingen av søknader om godkjenning av nye skoler,
finansiering og styring av friskolene. Disse medlemmer mener det vil
være svært uheldig om den lokale adgangen til å starte friskoler
og styre finansiering og rammevilkår for friskolene skal være avhengig
av stor ulikhet i praktisering på tvers av kommunegrenser og skiftende
politiske flertall. Dette vil kunne gi stor variasjon både i foreldrenes
mulighet til å velge skole i tråd med egen overbevisning eller ønsker
og i elevenes tilgang til skole- og opplæringstilbud, og det vil innebære
en urimelig usikkerhet for de som etablerer og drifter friskolene.
Disse medlemmer viser til at
da Kunnskapsdepartementet sendte lovforslaget på høring, sendte
kommunene Brønnøy, Vega, Sømna, Vevelstad og Bindal inn et felles
høringssvar om eventuelle konsekvenser for Campus BLÅ videregående
skole i Brønnøysund. I høringssvaret skriver de:
«Selv om ansvaret
for videregående opplæring er underlagt fylkeskommunenes ansvar,
mener de fem kommunene at forslaget kan bidra til å flytte makt
fra kommunene på bekostning av økt makt til fylkeskommunene. Dette
er uheldig, spesielt fordi det er kommunene som sitter tettest på
det lokale næringslivet, og som kjenner næringslivets behov best.»
Disse medlemmer viser videre
til at Campus BLÅ i sitt skriftlige høringsinnspill til komiteen
har stilt spørsmål ved hva som ligger i departementets formulering
i lovproposisjonen om at særskilte hensyn kan åpne for at skoler
skal godkjennes, selv om søknaden ikke får støtte i vertskommunen
eller vertsfylket. Flere andre høringsinnspill problematiserer også
hva som ligger i disse kriteriene, og hvordan en skal tolke særskilte
hensyn.
Disse medlemmer mener at næringspolitiske hensyn
også bør være et element ved vurderingen av søknader dersom det
skal tas distriktspolitiske hensyn som varslet i proposisjonen. Disse medlemmer fremhever
at samspillet mellom utdanning og næringsliv er viktig for å skape
en god skole. Da må det legges til rette for at private og ideelle
aktører kan bidra til å sikre næringslivet den kompetansen det er
behov for.
Disse medlemmer ser med bekymring
på at regjeringen varsler ytterligere innstramminger for friskolene
i proposisjonen, hvor det står at regjeringen vil utrede ytterligere
lovendringer som blant annet kan sikre lokale folkevalgtes innflytelse
over fremtidig dimensjonering av private skoler som er i drift. Disse medlemmer viser til
det skriftlige høringsinnspillet fra Norske Fag- og Friskolers Landsforbund
og deler deres syn på at forutsigbarhet er avgjørende for at private
skoler skal kunne være gode opplæringsinstitusjoner. Dessverre bidrar
ikke regjeringen til det for denne sektoren.
Disse medlemmer mener derfor
at godkjent elevtall må ligge fast, og vil minne om at det fortsatt
er skolens oppgave selv å sørge for å fylle opp det godkjente elevtallet
best mulig. En kommunal styringsmulighet med elevtallet ved eksisterende
friskoler vil være ødeleggende for muligheten for langsiktige investeringer som
anskaffelse av skolebygg.
Disse medlemmer regner eksempelvis
med at en nedgang i elevtall i en kommune vil gi reduksjoner i driften
både for kommunale og frittstående skoler. Disse medlemmer mener
det er urimelig om friskoler som fungerer godt, må redusere elevopptaket
grunnet kommunale prioriteringer.
Disse medlemmer vil derfor
stemme mot forslaget til endring av § 2-1 første ledd.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at skoler
godkjent etter loven har hele landet som inntaksområde, ikke bare
vertskommunen. Andre kommuner kan dermed også bli påvirket av en
etablering eller driftsendring, særlig dersom transportmulighetene
gjør det praktisk mulig for elever og foreldre å velge skolen også
om de bor i en annen kommune. Disse medlemmer mener derfor
det er viktig at også andre kommuner får en reell mulighet til å
uttale seg når det er relevant, som når de inngår i det samme bo-
og arbeidsmarkedsområdet og den private skolen må antas å ha dette
området som sitt reelle inntaksområde. Disse medlemmer viser til
KS sitt innspill og til departementets henvisning til at forvaltningsloven
§ 17 fastsetter krav om at en sak skal være så godt opplyst som
mulig før det treffes vedtak. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at alle berørte kommuner blir kontaktet og får reell
mulighet til å uttale seg før vedtaket fattes, og at det er departementet
og direktoratet som må sikre dette.
Disse medlemmer viser videre
til at kommuner og fylkeskommuner har en helhetlig samfunnsutviklerrolle,
og sosiale og samfunnsmessige konsekvenser av privatskolene er forhold
kommuner og fylkeskommuner har kompetanse til å uttale seg om. Dette
tilsier at en kommune eller fylkeskommune kan ha synspunkter på flere
forhold enn konsekvensene for det offentlige skoletilbudet, som
integreringsforhold. Synspunkter på slike forhold kan være «andre
særlege grunnar» etter gjeldende lovs § 2-1 første ledd tredje punktum.
En kommune kan også ha synspunkter på etablering eller driftsendring
for en privat videregående skole av hensyn til for eksempel næringsutvikling.
Disse medlemmer viser til
den forrige borgerlige regjeringens praksis med å godkjenne etablering
av privatskoler selv om kommunen der skolen skal etableres, ikke ønsker
dette. Disse medlemmer mener
det er uheldig at sentrale myndigheter kan gi privatskoler lov til
å utfordre fellesskolen, særlig når elevgrunnlaget er svakt og det
er knappe ressurser hva gjelder lærere og ansatte. Disse medlemmer mener videre
at regjeringens lovforslag er et skritt i riktig retning, men at
kommunene skal bestemme skolestruktur selv. Private skoler som har
fått statlig godkjenning, bør etter disse medlemmers syn bare
etableres med offentlig støtte dersom kommunene gjør positive vedtak
om etablering, og kommunene må også ha mulighet til å redusere slike
tilbud.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede ytterligere endringer i privatskolelova,
herunder krav om positivt kommunalt vedtak for etablering av private
skoler med offentlig støtte samt adgang for kommunen til å redusere
slike tilbud.»
Komiteens medlem
fra Venstre understreker at lokale folkevalgtes vurdering
er et viktig moment ved behandlingen av søknader om godkjenning
av nye skoler, finansiering og styring av friskolene, som skal inngå
i den helhetlige vurderingen i direktoratet. Dette hensynet er viktig
uavhengig av om de lokale folkevalgte har en negativ eller positiv
innstilling til skolene.