Sammendrag
Dokument 12:12 (2019–2020)
er fremsatt av Karin Andersen, Kari Elisabeth Kaski, Petter Eide,
Lars Haltbrekken, Solveig Schytz, Terje Breivik, Une Bastholm og Bjørnar
Moxnes og gjelder endring i § 93 (om grunnlovfesting av retten til
asyl).
Forslagsstillerne
viser til at retten til å søke tilflukt i et annet land er internasjonalt
anerkjent. I 1948 vedtok FNs generalforsamling Verdenserklæringen
om menneskerettigheter. Artikkel 14 lyder:
«Enhver har rett
til i andre land å søke og ta imot asyl mot forfølgelse.
('Everyone has the
right to seek and to enjoy in other countries asylum from persecution').»
Asyl er ikke et presist
juridisk begrep, men betegnes som et fristed for personer som har
behov for beskyttelse mot forfølgelse på grunn av rase, religion,
nasjonalitet, medlemskap i en spesiell sosial gruppe eller politisk oppfatning.
Det er konvensjonen om flyktningers rettslige stilling av 28. juli
1951 (flyktningkonvensjonen) med tilleggsprotokoll fra 1967 som
er den mest sentrale internasjonale avtalen om beskyttelse mot forfølgelse og
overgrep. Konvensjonen inneholder bestemmelser om hvem som anses
som flyktning, hvilke rettigheter en flyktning har, og hvilke forpliktelser
statene har til å ta imot flyktninger. En av de mest sentrale bestemmelsene er
retten til ikke å bli returnert til områder hvor vedkommendes liv
eller sikkerhet er i fare, jf. konvensjonens artikkel 33 (non refoulement-prinsippet).
For at en asylsøker
skal ha et krav på beskyttelse etter flyktningkonvensjonen, må risikoen
for forfølgelse skyldes en av forfølgelsesgrunnene i flyktningkonvensjonens
artikkel 1A (2): rase, religion, nasjonalitet, medlemskap i en spesiell
sosial gruppe eller politisk oppfatning. Personer som ikke oppfyller
vilkårene i flyktningkonvensjonen, kan likevel ha rett til vern
mot utsendelse etter andre menneskerettskonvensjoner. De mest sentrale
bestemmelsene i denne sammenheng er Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK) artikkel 3, FNs konvensjon mot tortur og annen grusom, umenneskelig
eller nedverdigende behandling eller straff artikkel 3 og FNs konvensjon
om sivile og politiske rettigheter artikkel 7.
Disse bestemmelsene
er i dag reflektert i lov om utlendingers adgang til riket og deres
opphold her (utlendingsloven).
Forslagsstillerne
viser til at Stortingets presidentskap den 18. juni 2009 besluttet
å nedsette et utvalg til å utrede og fremme forslag til en begrenset
revisjon av Grunnloven med det formål å styrke menneskerettighetenes
stilling i nasjonal rett ved å gi sentrale menneskerettigheter grunnlovs
rang.
Utvalget avga 19. desember
2011 sin rapport til Stortingets presidentskap. Rapporten er trykt
som Dokument 16 (2011–2012).
Menneskerettighetsutvalget
drøftet i punkt 34.3 om asylinstituttet burde grunnlovfestes. Utvalget
mener det finnes gode argumenter for en grunnlovfesting, og skriver
blant annet:
«Tar man utgangspunkt
i at menneskerettighetsbestemmelsene i Grunnloven skal markere og
konkretisere de verdier det norske samfunn er bygget på, kan det argumenteres
for at retten til å søke asyl bør tas inn i Grunnloven. Asylretten
er en del av vår kristne og humanistiske arv, som det vises til
i Grunnloven § 2, ved at det gis beskyttelse til mennesker på flukt
fra forfølgelse. Slik beskyttelse kan bare gis dersom disse menneskene
også har en rett til å søke asyl.»
Utvalget mente imidlertid
at det er vanskelig å regulere retten til asyl i Grunnloven, og
viste til at en detaljert regulering av retten til asyl på grunnlovs
nivå samtidig vil gjøre asylretten lite fleksibel for de faktiske
endringer som fortløpende inntreffer på dette feltet. Utvalget mente
også at retten til å søke asyl vil ha begrenset innhold. Menneskerettighetsutvalget
konkluderte med at det ikke ville foreslå «grunnlovfesting av rett
til asyl eller rett til å søke asyl».
Forslagsstillerne
mener dette var en uheldig konklusjon, og deler ikke Menneskerettighetsutvalgets
oppfatning. Forslagsstillerne viser blant annet til at kjernen i asylretten
er tolket inn i EMK av Den europeiske menneskerettighetsdomstol.
I likhet med mange andre sentrale rettigheter som Menneskerettighetsutvalget
foreslo å grunnlovfeste, er asylretten ikke kommet til uttrykk i vestlige
lands konstitusjoner. Forslagsstillerne ser på retten til å søke
asyl, og å få asyl dersom man faktisk risikerer forfølgelse, som
en menneskerett som bør lovfestes på et høyere konstitusjonelt nivå
enn dagens utlendingslov. Forslagsstillerne mener derfor det er
gode grunner for å synliggjøre asylretten i Grunnloven, og viser
til at flere høringsinstanser har støttet en slik bestemmelse, blant annet
Advokatforeningen, Dommerforeningens menneskerettighetsutvalg, Norsk
senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo og Jussbuss.
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«Alternativ 1:
§ 93 nytt femte
ledd skal lyde:
Enhver har rett til
å søke asyl. De nærmere vilkår for innvilgelse av asyl fastsettes
ved lov.
–
Alle har rett til
å søkje asyl. Dei nærare vilkåra for å gje asyl blir fastsette i
lov.
Alternativ 2:
§ 93 nytt femte
ledd skal lyde:
Flyktninger i riket
har rett til asyl på vilkår fastsatt i lov.
–
Flyktningar i riket
har rett til asyl på vilkår fastsette i lov.
Alternativ 3:
§ 93 nytt femte
ledd skal lyde:
Den som blir forfulgt
på grunn av sin innsats til forsvar for frihet, har rett til asyl
i Norge dersom tilfredsstillende beskyttelse ikke kan sikres i et
annet land.
–
Den som blir forfølgd
for å ha forsvart fridommen, har rett til asyl i Noreg om det ikkje
finst godt nok vern å få i eit anna land.
Alternativ 4:
§ 93 nytt femte
ledd skal lyde:
Enhver som har en
begrunnet frykt for forfølgelse på grunn av rase, religion, nasjonalitet,
sosial tilhørighet eller politisk oppfatning, og som ikke kan påberope
seg sitt hjemlands beskyttelse eller på grunn av slik frykt ikke
vil gjøre det, har rett til asyl i Norge dersom tilfredsstillende
beskyttelse ikke kan sikres i et annet land.
–
Alle som har grunn
til å frykte forfølging på grunnlag av rase, religion, nasjonalitet,
sosial tilhøyrsle eller politisk syn, og som ikkje kan gjere krav
på vern i heimlandet eller på grunn av frykta ikkje vil gjere det,
har rett til asyl i Noreg dersom det ikkje finst godt nok vern å
få i eit anna land.
Alternativ 5 til
8:
§ 106 nytt tredje
ledd skal lyde:
[som alternativ 1
til 4]»