Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til proposisjonen. Komiteen har
invitert til skriftlige høringsinnspill, og det kom ett innspill
innen fristen. Komiteen viser
til at det i proposisjonen foreslås endringer i utlendingsloven.
Proposisjonen inneholder forslag til regler som åpner for at Utlendingsnemnda
(UNE) kan avholde nemndmøter uten at alle deltakerne er fysisk til
stede (fjernmøter). Hovedregelen skal imidlertid fremdeles være
fysiske nemndmøter. Det fremmes også forslag til særregler om avgjørelsesform
i UNE i saker som gjelder klage over avslag på tilskudd til assistert
retur og tvangsretur, i tillegg til enkelte endringer som gjelder
oppnevning av nemndmedlemmer og oppnevning av faste nemndmedlemmer
til stornemnda.
Komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås at § 78 annet ledd første punktum skal lyde:
«Ved behandling av saker i stornemnd deltar nemndledere og fire
nemndmedlemmer.» Gjeldende § 78 annet ledd første punktum lyder:
«Ved behandling av saker i stornemnd deltar tre nemndledere og fire
nemndmedlemmer.» Det er ikke foreslått endringer knyttet til denne bestemmelsen
i proposisjonen, og komiteen anser det
som en åpenbar inkurie at ordet «tre» har falt ut i lovforslaget,
og foreslår at ordet tas inn i § 78 annet ledd første punktum.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Rødt viser til den argumentasjonen som departementet fører
i Prop. 67 L (2022–2023). Disse medlemmer mener det mest
tungtveiende hensynet når det foreslås nye lovendringer for utlendingsforvaltningen,
må være rettssikkerheten til utlendingen som berøres av saksbehandlingen
i Utlendingsnemnda (UNE). Disse medlemmer er derfor glade
for at departementet har foreslått endringer som innebærer styrket
rett for utlendingen, advokater og partshjelpere til å møte for
stornemnda. Det vil være en styrking av rettssikkerheten om retten
til å møte for stornemnda forsterkes, og disse medlemmer håper statsråden
og departementet vil fremlegge disse varslede forskriftsendringene
snarlig.
Disse medlemmer mener i likhet
med NOAS at det klare utgangspunktet bør være at nemndmøter avholdes
med alle møtets deltakere samlet på samme sted, da dette er det
klart mest egnede formatet for de saker nemnda stort sett behandler.
Dette gir bedre grunnlag for god kommunikasjon mellom de deltakende
parter og reduserer sjansene for at det oppstår misforståelser og
feiltolkninger. Disse
medlemmer mener likevel, i likhet med det skriftlige innspillet
fra NOAS, at det kan være hensiktsmessig i enkelte saker å gjennomføre digitale
nemndmøter (fjernmøter), da dette i enkelte tilfeller vil være mer
hensiktsmessig for de involverte partene, da særlig utlendingen
som berøres av saksbehandlingen i UNE. Disse medlemmer støtter derfor
forslaget om en hjemmel som gjør det mulig å avholde nemndmøter
som fjernmøter, og at utlendingen skal gis mulighet til å uttale
seg før denne beslutningen fattes, samt at det skal foreligge et
samtykke fra utlendingen til å delta ved gjennomføring av nemndmøter
med fjernmøteteknologi.
Disse medlemmer støtter ikke
forslaget om endring i reglene om klagebehandling i UNE i saker
om tilskudd til retur, med henvisning til høringsinnspillet til
NOAS omtalt i punkt 4.4 i Prop. 67 L (2022–2023). Disse medlemmer er enige med
høringsinstansen i at det er viktig at prinsipielle spørsmål om
tilskudd til retur kan behandles av en nemnd, og at det foreligger
et regelverk som sikrer denne muligheten. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn stemme imot lovforslagets § 76 annet ledd annet punktum
og § 90 a nytt tredje ledd.
Disse medlemmer støtter ikke
forslaget til endring av oppnevning av stornemndsmedlemmer, der
det foreslås å gå bort fra dagens ordning med at departementet oppnevner
faste nemndmedlemmer til stornemnda. Disse medlemmer mener, i likhet
med NOAS, at dette kan medføre en svekkelse av stornemnda som behandlingsform
dersom departementets forslag om at nemndmedlemmer som skal delta
i stornemndmøter, trekkes ut på samme måte som til nemndmøter ellers. Disse medlemmer viser
til at stornemndmedlemmene oppnevnes i kraft av sine erfaringer
og den kompetansen de har opparbeidet i tiden før de foreslås som
nemndmedlemmer, og at det er nettopp disse erfaringene og denne
kompetansen som legges til grunn for at de foreslås som stornemndmedlemmer
i utgangspunktet. Disse
medlemmer mener det er viktig å huske at de som foreslås som
stornemndmedlemmer, per nå har både erfaring, kunnskap og engasjement
for feltet som gjør at de er bedre egnet til å ta gode vurderinger
av prinsipielle spørsmål, og at det er viktig med erfarne, kunnskapsrike
mennesker som skal ta disse avgjørelsene. Disse medlemmer frykter at
de endringene departementet har foreslått, vil medføre en risiko
for at kvaliteten på avgjørelsene i stornemnda og selve legitimiteten
til stornemnda svekkes betydelig.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«I lov 15. mai
2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her
skal § 78 annet ledd lyde:
Ved behandling av
saker i stornemnd deltar tre nemndledere og fire nemndmedlemmer.
To av nemndmedlemmene trekkes ut blant dem som er oppnevnt etter
forslag fra statsforvalterne, Norges Juristforbund og Samfunnsviterne.
De andre to trekkes ut blant dem som er oppnevnt etter forslag fra frivillige organisasjoner. Nemndlederne
deltar i, og en av dem leder, stornemnda i henhold til fastsatt
ordning. Medlemmene og varamedlemmene oppnevnes av departementet
for fire år. Kongen kan gi regler om hvilke saker som skal behandles
i stornemnd, og om myndighet til å avgjøre hvorvidt en sak som er
brakt inn for behandling i stornemnda, skal antas til behandling.»