2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal, lederen
Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita
Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion
Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie
Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne,
Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad,
viser til Representantforslag 159 S (2022–2023).
Komiteen understreker at naturen
er livsgrunnlaget vi har bygget våre samfunn på slik vi kjenner
dem. Å ta vare på naturen og verdens økosystemer er også et av de
viktigste tiltakene mot klimaendringer, noe som understrekes blant
annet i FNs klimapanels sjette hovedrapport (2021–2023) og FNs naturpanels
første hovedrapport om naturens tilstand (2019).
Komiteen viser til at partene
i FNs biomangfoldkonvensjon vedtok en strategisk plan for naturmangfold
i 2010 som inkluderte tjue konkrete mål, kjent som Aichi-målene.
Målene skulle føre til redusert tap av naturområder og bevaring
av økosystemer innen 2020. Til tross for dette er tapet av naturmangfold
i verden fortsatt økende. Ifølge FNs naturpanel er nå én million
arter i verden truet. Komiteen anerkjenner
at heller ikke Norge nådde alle sine mål, og at Norge kun har levert
tilfredsstillende på fire av 43 delmål, mens det på seks av delmålene
har vært en klar forverring.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti anerkjenner at da det nye globale
rammeverket for naturmangfold (naturavtalen) ble vedtatt 19. desember
2022 i Montreal, var det allerede et etterslep i verdens, og Norges,
innsats for å ta vare på naturen og artsmangfoldet. I den nye avtalen
ble det blant annet satt mål om å verne og bevare minst 30 pst.
natur innen 2030, restaurere minst 30 pst. ødelagt natur innen samme
år og forvalte all natur bærekraftig. Dersom disse målsettingene
skal nås, er det avgjørende at avtalen denne gangen implementeres
i nasjonale regelverk og i den praktiske naturforvaltningen på alle
nivåer, også i Norge.
Disse medlemmer anerkjenner
at det er viktig med et samspill mellom de ulike forvaltningsnivåene
i arbeidet med å ta vare på arter og naturtyper, og at det er behov
for nasjonale føringer og bistand til lokale myndigheter i dette
arbeidet. For å sikre en bærekraftig forvaltning av arealene trenger
kommunene oppdatert kunnskap og gode verktøy.
Disse medlemmer viser til Miljødirektoratets rapport
med en tiltaksanalyse for skog- og arealbrukssektoren (LULUCF) (rapport
M-2493, 2023), der det påpekes at det i perioden 1990–2019 totalt
ble bygd ned 1 500 km2. Dette
har årlig ført til utslipp av ca. 1,9 millioner tonn CO2-ekvivalenter, som utgjør
omtrent 4 pst. av de totale norske utslippene slik de rapporteres
til FNs klimakonvensjon. Ifølge rapporten er de to viktigste driverne
bak nedbygging av natur i Norge ny bebyggelse og veier. I tillegg
til direkte utslipp vil nedbygging føre til redusert mulighet for
framtidig karbonbinding på arealene.
Disse medlemmer viser videre
til tall fra SSB som viser at 17,6 pst. av fastlandsarealet i Norge
er vernet, og at det er 3 263 verneområder i Norge. Størsteparten
av det vernede arealet er fjellområder. Det gjenstår fortsatt å
verne flere skogområder samt mindre arealer med våtmarker, elver
og innsjøer, kulturlandskap og åpne lavlandsområder mv. som skal
fange opp påviste mangler i dagens verneområder. På privat grunn
gjøres skogvern gjennom ordningen med frivillig vern av skog, der
grunneier selv tilbyr skogen sin for vern.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti, viser til det globale rammeverket for natur som ble
vedtatt under partsmøte for konvensjonen om biologisk mangfold i
Montreal i desember 2022. Avtalen er en tiårig avtale som består
av fire overordnede mål og 23 handlingsmål. Målene beskriver hvordan
vi skal komme oss ut av naturkrisen og få mer natur innen 2030.
Naturavtalen sier blant annet at vi skal verne og bevare 30 pst.
av hav- og landområder, restaurere 30 pst. av ødelagt natur, stanse
utryddelsen av arter og sikre at bruk, høsting og handel med ville
arter er bærekraftig, trygt og lovlig, redusere forurensing, redusere
forbruk og dermed avfallsmengde og matsvinn samt sikre medvirkning
og medbestemmelse for urbefolkninger og lokalsamfunn.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, påpeker det ansvaret nasjonale myndigheter har
for å bidra til å nå avtalens globale målsettinger. Det er landenes
nasjonale politikk, sammen med internasjonale initiativer, som skal
sørge for at målene nås.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Hurdalsplattformen
og understreker at en langsiktig og bærekraftig forvaltning av naturressursene
er grunnprinsippet i regjeringens miljøpolitikk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, mener at biologisk mangfold og sårbare økosystemer
skal sikres gjennom en kombinasjon av et godt nasjonalt regelverk
og god og langsiktig lokal forvaltning. Tap av sårbar natur skal
forebygges og repareres, og vern av representativ norsk natur skal sikres
med bakgrunn i naturvitenskapelige kriterier.
Flertallet viser videre til
det nye globale rammeverket for naturmangfold fra desember 2022
og at målet om 30 pst. vern ikke utelukkende inkluderer formalisert vern,
men også bevaring av natur og miljø gjennom bærekraftig bruk av
disse arealene. Flertallet understreker
at gode forvaltertradisjoner ofte gir et bedre og mer langsiktig
vern enn bare formalisert vern, men også en annen effektiv, arealbasert
bevaring av natur og miljø, der det sikres at all bærekraftig bruk
der dette er aktuelt, fullt ut er i samsvar med bevaringsformålet
for disse arealene.
Flertallet viser til at regjeringen
er i gang med det nasjonale oppfølgingsarbeidet knyttet til naturavtalen og
vil komme tilbake til Stortinget med en helhetlig oppfølging av
avtalen i form av en stortingsmelding.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til regjeringens
prosjekt om et systemløft for naturforvaltningen. Tre systemendringer
skal sørge for at vi som samfunn tar bedre vare på naturen. Regjeringen
har satt ned et naturrisikoutvalg som skal beskrive begrepet naturrisiko,
vurdere hvordan norske næringer og sektorer er og kan bli berørt
av tap av natur og naturmangfold, og se på hvordan berørte aktører
i Norge kan analysere og håndtere naturrisiko på best mulig måte.
Regjeringen vil etablere en meny av tiltak for god økologisk tilstand
i ulike naturtyper og begynner med økosystemet skog. Klima- og miljødepartementet
skal utvikle et naturregnskap som viser hvor mye natur vi har, hvilken
tilstand den er i, og hvilke økosystemtjenester den bidrar med i
økonomien. På sikt kan også verdien av økosystemtjenestene naturen
gir, inngå. Det tas sikte på å presentere et førstegenerasjons naturregnskap
i Klimastatus og -plan for 2024 (Grønn bok).
Disse medlemmer viser til at
regjeringen allerede har iverksatt ulike grep for å vektlegge natur
i viktig samfunnsplanlegging. Regjeringen har foreslått endringer
i veinormalene som kan bidra til å skåne natur, og utformet en veileder
for bygging av fritidsboliger som vektlegger klima og natur. Disse medlemmer viser
til at dette er tydelige politiske signal som i langt større grad
vektlegger naturen og bidrar til å bevare naturmangfold.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Innst. 189 S (2022–2023)
og sine merknader der.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har begynt arbeidet med en handlingsplan for natur i
form av en stortingsmelding, som en oppfølging av det globale rammeverket
for natur. Disse
medlemmer mener at forslag om både en statlig belønningsordning
og etablering av markagrenser med forskrifter der kommuner går inn
for dette, er naturlig å vurdere i denne helhetlige planen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, vil understreke at lokale beslutninger best tas
av de som kjenner området, og at det er viktig at kommunene har
og tar ansvar for samfunns- og arealplanleggingen i sine respektive
kommuner. Flertallet ønsker
ikke å støtte forslag som i stor grad fratar kommunene handlingsrom
til å styre arealpolitikken. Samtidig er det viktig å styrke kunnskapen
om arter og økosystem slik at kommunene er bedre i stand til å se
helheten, vurdere verdien av naturen som går tapt, og ta kloke beslutninger
i sine utbyggingsprosjekt og sin arealbruk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen følger
opp skatte- og avgiftsforslag fra Torvik-utvalget på egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne peker på at det fortsatt er vanlig å anse naturen som
en gratis og utømmelig ressurs. Dette har ført til store nedbygginger
og ødeleggelse av økosystemer og leveområder for andre arter, i
verden og i Norge. I tillegg til konsekvensene for naturen og andre arters
egenverdi fører dette til at dagens unge og fremtidige generasjoner
frarøves tilgang til artsrikdom og naturopplevelser på en måte som
vanskelig lar seg reversere. Vi må derfor begynne å tenke på naturarealer som
en knapp og ikke-fornybar ressurs og som hovedregel utnytte allerede
nedbygde arealer smartere og mer effektivt i stedet for å bygge
ned stadig ny natur.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Representantforslag 64
S (2022–2023) fra stortingsrepresentantene Kristoffer Robin Haug,
Lan Marie Nguyen Berg og Rasmus Hansson om et arealnøytralt Norge
der man stanser naturtapet og starter gjenoppbyggingen av en rik,
robust og mangfoldig natur, og til Representantforslag 79 S (2022–2023)
fra stortingsrepresentantene Rasmus Hansson, Kristoffer Robin Haug
og Sigrid Zurbuchen Heiberg om å stanse alvorlige naturinngrep og
styrke vernet av norsk natur i tråd med ambisjonene i den globale
naturavtalen. Forslagene i disse representantforslagene vil sikre
at vi tar vare på mer natur og artsmangfold og restaurerer allerede
ødelagt natur, samt gi kommunene nødvendige verktøy og rammer for
dette.