2.1 Offentlig eierskap til vindkraft
Komiteen viser til at det foreslås
å innføre de samme reglene for eierskap til vindkraft som det i
dag er for vannkraft. I dag kan nye vannkraftkonsesjoner kun gis
til offentlige aktører som statsforetak, kommuner og fylkeskommuner
eller til selskaper som er delvis offentlig eid, så fremt det offentlige
har minst to tredeler av kapitalen og stemmene i selskapet. Dette
innebærer at private kan eie inntil en tredel av et slikt selskap.
Etter dagens regelverk kan private også eie kraftproduksjon som
ikke er konsesjonspliktig etter vannfallrettighetsloven, for eksempel
vindkraft, solkraft og en del småkraft. Komiteen viser til at staten,
kommunene og fylkene samlet sett eier om lag 90 pst. av produksjonskapasiteten
i landet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser
til at mange av vindkraftverkene i Norge er eiet av utenlandske
interesser, og at dette i stor grad skyldes at vindkraftverkene
ble utviklet i en periode med lave kraftpriser, der utbyggingen
måtte subsidieres gjennom det felles svensk-norske elsertifikatmarkedet. Flertallet viser til
at utsiktene til lav avkastning bidro til liten interesse blant
norske interessenter for å investere i vindkraftverk. Flertallet viser
videre til at en stor andel av vindkraftverkene er finansiert gjennom
langsiktige kraftkjøpsavtaler med lokal industri. Kombinasjonen av
langsiktige kraftkjøpsavtaler som sikrer en lav, men stabil avkastning,
og relativt sett lave strømpriser har gjort at vindkraftverk har
vært attraktive investeringsobjekter for blant annet pensjonsfond.
Flertallet viser til at det
historisk ikke har vært noen superprofitt fra vindkraftverk i Norge.
Langsiktige kraftkjøpsavtaler har gjort at avkastningen har vært
stabil for veldig mange av kraftverkene, til tross for de høye kraftprisene
de siste halvannet årene. Videre viser flertallet til at mange av
vindkraftverkene ligger i prisområder som har hatt relativt sett
lave priser.
Flertallet viser til at det
er behov for økt kraftproduksjon i Norge de neste årene, og at dette
vil kreve store investeringer. Det gjelder særlig for havvind, der
Stortinget har vedtatt en ambisjon om å lyse ut 30 GW innen 2040. Flertallet påpeker
at dette er investeringsmidler som ikke er tilgjengelige i offentlig
eide kraftselskaper i dag, og en betydelig del av dette kapitalbehovet
vil måtte dekkes inn gjennom innskutt egenkapital dersom alle vindkraftanlegg
skal eies etter samme modell som vannkraften.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, understreker at en videre
utbygging av vindkraft på land skal basere seg på lokal forankring,
hvor deler av kraftverkenes overskudd omfordeles til lokalsamfunnene
som bærer kostnadene ved naturinngrepet. Dette flertallet mener norske vertskommuner
må få større innflytelse over vindkraftutbygginger i sin kommune,
og viser til de foreslåtte endringene i energiloven og plan- og
bygningsloven som skal gi kommunene en styrket rolle i planleggingen og
utbyggingen av vindkraftanlegg på land.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti vil
påpeke at private investorer og privat kapital er et av fundamentene
for verdiskaping og utvikling. Energisektoren er en i særklasse
viktig sektor, der det er sentralt med nasjonal kontroll over ressursene,
men disse medlemmer vil
advare mot at det offentlige overtar alt eierskap på energiområdet. Disse medlemmer mener
private investeringer vil være viktig for å realisere økt og mer
diversifisert kraftproduksjon i Norge.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er viktig med offentlig
eierskap til vindkraften på lik linje med vannkraften. Det offentlige
eierskapet har tjent fellesskapet godt og gitt stat, kommuner og
fylker inntekter til offentlige velferdsgoder. Inntektene fra vindkraften
bør også komme fellesskapet til gode, siden selskapene utnytter
fellesskapets ressurser, slik vannkraftselskapene gjør.
Dette medlem mener det er en
risiko for opprydningen at en så stor andel av vindkraftanleggene
er eid av utenlandske aktører. Det er vanskeligere å ansvarliggjøre utenlandske
eiere for å sikre en tilstrekkelig opprydning ved endt konsesjon.
Samtidig ser man at utenlandske eiere ofte plasserer overskuddet
andre steder i virksomheten, og risikoen for skatteunndragelse er
til stede. Når vindkraftindustrien utnytter en felles ressurs som
våre naturområder er, er det derfor rimelig å kreve at det offentlige
må være med på eiersiden på samme måte som for vannkraften.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til endringer i konsesjonslovgivningen
for vindkraft, slik at det blir de samme krav til offentlig eierskap
for vindkraft som for vannkraft.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at det bør være
et politisk mål å øke det offentlige eierskapet i dagens vindkraftverker
i Norge for å sikre nasjonal kontroll over kraftproduksjonen.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til bekymringen for at det
ikke er tilstrekkelige midler i vindkraftselskapene til opprydning ved
endt konsesjon. Dette
medlem er av den oppfatning at det er andre virkemidler enn
statlig eierskap som bør iverksettes for å sikre dette.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag som pålegger vindkraftkonsesjonærene
en årlig avsetning som er tilstrekkelig stor til å dekke fremtidige kostnader
knyttet til opprydning av vindkraftområdet når konsesjonen utløper.»